Synnytyksestä palautuminen

Leina ja Minkki, onko jälkisupparit nyt kovempia kuin ekan synnytyksen jälkeen?
 
Minkki, kyllä kuuluvat kuumat aallot asiaan, mulla on myös yöhikoilua tosi paljon . Liittyy estrogeenitasoon, jonka sanotaan useilla laskevan vaihdevuosien tasolle..eli tältä tuntuu sit vaihdevuodet! :D
Ja mä en ekassa huomannu jälkisupistuksia ollenkaan, kun taas tokassa eka vrk oli tosi kipeää aina imettäessä. En tiedä kauan olisivat jatkuneet, kun jouduin lopettamaan imetyksen siihen yhteen vuorokauteen.
 
On kipeempiä. Esikoisen kohdalla ei tainnut olla ollenkaan.
 
Hyvältä näyttää maidon tilanne nyt jo. Sain imettämällä tyhjennettyä rintoja kivusta huolimatta kolmena päivänä ja se riitti. Noin viikon jälkeen huomasin, että kipu ja särky rinnoista on hävinnyt ja pahkuroita ei ollut enää paljon yhtään.
Onneksi tuosta ongelmasta pääsi eroon, olin ihan epätoivoinen pari päivää asian kanssa.
 
Mulla oli jälkisupparit aika kivuliaita jo tästä esikosta, imettäessä tuntui ekoina päivinä melkein aina. Jos toisen saan, niin mitähän sitten?

Kättärin huoneessa oli aika lämmin, mutta hikoilin kyllä myös muutenkin. Ruokalan parvekkeella tuli välillä piipahdettua, kun sen löysin.

Alkoi nyt myös mietityttämään yksi juttu synnytyksestä. Laittoivat siellä sellaisen piuhan alapäähän, eli pinnin vauvan päähän kiinni. Onko muille laitettu ja miten sen koit? Ja oliskohan siitä voinut kieltäytyä?

Minusta se ei ollut kovin mukava ja vaikeutti ainakin sängystä hyppäämistä kivuliaiden suppareitten aikana. Toinen hihna oli kyllä mahalla mutta se ei niin ärsyttänyt sopivia asentoja etsiessä esim. jumppapallolla.
 
Onko kellään muulla kirvelyä virtsatessa? Itselle siis tuli kolme tikkiä alapäähän ja välillä kirvelee niin pirusti ja välillä ei ollenkaan.. Onkohan normaalia??
 
Esikoisen synnytyksessä laitettiin pinni vauvan päähän, koska anturit eivät kunnolla saaneet sykkeitä yms rekisteröityä. Ehkä se oli vähän epämiellyttävää, mutta koin sen kyllä välttämättömäksi lapsen turvallisuutta ajatellen.
 
Lisamarie, mulla oli kirvelyä, mutta se johtui (lievästä) virtsatulehduksesta. Oli myös vaikeuksia pissata. Antibiooteilla meni ohi.
 
Onko kellään muulla kirvelyä virtsatessa? Itselle siis tuli kolme tikkiä alapäähän ja välillä kirvelee niin pirusti ja välillä ei ollenkaan.. Onkohan normaalia??

Mulle sanottiin että synnytyksen jälkeen kirvely pissatessa normaalia ja että voi suihkutella vedellä samalla niin helpottaa. Meni ohi parissa päivässä.
 
Mulla tais tulla 4 tikkiä ja parit nirhaumat. Istuminen ei oo tehny kipeetä ja pissareissuilla oon hetken laskenu pide suihkusta vettä kätilöiden ohjeiden mukaan ennenku oon asioimaan ruennu ni ei oo sitä kirvelyäkään tullu.
Ja kakkos asiasta en viittiny ressiä ottaa, 4 päivää oli hiljais eloa. Luulen johtuvan ihan vain näistä hormonaalisista muutoksista. Kaikki mahdollinen energia täytyy käyttää elimistössä hyväks mm. Maidon tuotannon muodossa.
 
Kuumia aaltoja on täälläkin. Jälkisupistuksiin oon saanut Litalginia ja se auttaa hyvin. Tänään en oo kyllä enää aamun jälkeen edes tarvinnut. Pissalla käyminen kirveli eilen vähän, maha on toiminut normaalisti. Tikkejä tai nirhaumia ei tullut ollenkaan.

Pinni meidänkin pojalle laitettiin kalvojen puhkaisun yhteydessä. Koin sen turvallisuutta lisäävänä tekijänä.
 
Mulla esikoisen eppari kirveli pitkään, kun iho jotenkin ylireagoi parantumiseen ja teki jotain lisäkasvua..en nyt just muista nimeä. Onneks oli sairaalaan jälkitarkastus silloin, koska siellä kerralla hoitivat kuntoon polttamalla ylimääräisen osan pois. Terveyskeskuksen jälkitarkastuksessa ei lääkäri osannut mitään sanoa vaivaan. Nyt jo etukäteen ärsyttää koko jälkitarkastus, kun jäi fiilis, että vain sairaalassa osaavat tehdäkin asioille jotain. No, ehkäpä tästä ei mitään jäisikään tällä kertaa. Paitsi tietty virtsankarkailu, jota ei ekan jälkeen saatu kuntoon..
 
Ensimmäistä kertaa mulla ei nyt ole ollut jälkisupistuksia. Toki vielä ehtii tulla. Muissa synnyksistä tuli ja nelosen jälkeen hurjan myöhään, ihan kuukausia, jollei vuosia. Gynen kanssa muistin niistä keskustelleeni ja hän vahvisti, että kohtu saattaa supistella joskus hyvin kauan.

Mä oon syönyt ja juonut tajuttoman paljon. Lieneekö syynä siihen, et myös kakkonen onnistui vuorokauden kuluttua ongelmitta.

Eilen illalla sain itseni kiinni peilin edestä murehtimasta löysää vatsaa ja pienentyneitä reisi- ja pakaralihaksia. Sitten suutuin oikein kunnolla itselleni, et vähän armoa itselleni pitäis suoda, vauva on 2 vrk vanha. Viimeistään huomenna lähden pienelle vaunulenkille, jotta olo vähän piristyy. Tällainen sisällä nyhjääminen on ihan hanurista. Vauva nukkuu, nukkuu, nukkuu...
 
Viime vuonna tähän aikaan tulimme esikoisen kanssa kotiin sairaalasta. Poika oli 3 vrk ikäinen ja ensilumi satoi maahan. Nollakeli suunnilleen. Saimme ulkoiluluvan heti. Aloitimme n. 15 minuutista.
 
Me päästään tänään kotiin :) jännittää vähän että miten kotona saan lepoa ja miten esikko antaa mun rauhassa imettää. Onneks isi on kotona! Eilen poika käydessään mökötti mulle pitkään, ei tullut syliin, ei saanut katsoa eikä koskea. Vauvaa yritti huitaista. Taitaa olla hetkessä muuttunut isin pojaksi.
 
Meidän esikoinen oli myös isin poika kun sairaalassa kävivät. Nyt kun ollaan kotona on kyllä halinut ja pussanut vauvaa, mutta taitaa hän vähän mustis olla kun vauva on koko ajan rinnalla eikä äidin syliin pääse.
 
Me oltais kans päästy tänään kotiin, mut vkloppuna ois pitäny taas ajaa takas tänne vauvan kans 45mmin suuntaansa. Niin päätettiin jäädä viel 1 yöksi. Nooh, saan ainaki levätä ja syödä hyvin :)
 
Takaisin
Top