Synnytyksen taisteluvammat ja niistä toipuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sanoja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen kokeiltiin heiluttaa peittoa ja kyllä tuota epparia kiristi! Kyljellään vaan onnistu:sad001 muutakin kokeiltiin, mutta ei onnistunu...toivottavasti toi ei jää tommoseks! Tikkejä ei pitäis olla, jälkivuotoakaan ei oo pahemmin näkyny...pitää vissiin malttaa vielä hetki ja koittaa toipua.

Kyllä se siitä pehmenee. Esikosta leikattiin eppari ja oli just semmosta kiristyksen tunnetta ja vähän kipuakin mut ajan kanssa helpotti. Ja mun tietääkseni ihan normi seksistä ei voi revetä (ellei miehellä sitten ole reilusti nornaalia paksumpi tuo elin ja sitä väkisin sisään survoo)

Ja eikös epparin arpea voi pehmentää esim. öljyllä kunhan se on vain parantunut jos tuntuu kiristävän pitkään. Mulla on yks kohta selkeesti arempi kuin muualta mut ei sekään onneksi seksin harrastamista haittaa.

Öljyä voi käyttää muutenkin kuiviin limakalvoihin, esim Ceridalia.

Mä luulen että ainakin itsellä sitä pientä kipua aiheuttaa kumin käyttö. Vaikka on liukkaria, niin eihän se kortongin pinta kovin luistava ole. Voi plääh, vielä 5 viikkoa ennenkuin saa kierukan...

Meillä mies olis valmis jo kokeilee peiton heiluttelua,mutta itse en vielä.Ehkä jännittää se,että miltä miehestä se nyt sit tuntuu ja miten omat paikat kestää,kun "vasta" 5vkoa mennyt synnytyksestä.Ja mulla tuntuu vieläkin ainaki yks tikki tossa ihan suulla.Et senkää puolesta en uskalla.Onneksi on muita tapoja helpottaa miehen oloa ;)

Meijän piti heiluttaa peittoa tossa yks ilta mut sit tajuttiin et eihän meillä ole kumeja kotona :mad: kaupasta ostettiin heti seuraavalla kerralla ku käytiin mut nyt on iltasin pitäny lapset huolen siitä et eipä oo ollu mahdollisuutta... ehkäpä me vielä joskus sitten :rolleyes:

Kuinka nopeasti teillä on alkanut menkat? Mulla jälkivuoto on ollut jo 1,5 viikkoa ph-tasolla, pakko pitää jotain suojaa, mutta ihan tosi minimaalista. Tänään alkoi kirkkaan punainen vuoto ja ihan erinäköistä tavaraa.

Esikosta ei tullut menkkoja niin kauan kuin imetin: ja Boom ku lopetin imetyksen niin odotinkin jo toista :grinKakkosesta alkoi menkat jo imetysaikana, ellen ihan väärin muista niin vajaa 6kk synnytyksestä...
Nyt kolmonen 6,5vkoa ja jälkivuotoa tuli n.4vkoa. Vielä ei merkkejä menkoista(eikä tarvis tullakaan mun puolesta enäö ikinä).
Mulla aina ollu runsaat menkat ja synnytysten jälkeen vain pahentunut :confused: Alkupäivien vuoto niin runsasta että SuperMegaMaxi-kokoiset tamponit päästää läpi n.1-2h sisään, eli niiden kanssa joutunut käyttämään lisäksi isointa kaupan sidettä. Öisin herään vessaan 3-4h välein juosten vaihtamaan sidettä. Äidiltäni poistettu kohtu kun vuosi itsensä aneemiseksi menkoista, mun pitäis käydä kesällä viimeistään neuvottelemassa ehkäisyasiat kuntoon ja harkitsen hormonikierukkaa...kuullut siitä paljon hyvää mutta myös pahaakin

Aada, mulla oli juuri tuollaisiin kuukautisiin hoitona hormonikierukka. Mulla siis vielä kesti ne pahimmillaan kuukauden! Sit kierukan kanssa ei ollenkaan menkkoja :)

Lähinnä vaan mietityttää kohtutulehdus, mutta eikös silloin pitäis olla pahanhajista vuotoa ja aika kipeä itse nainenkin? Nyt on siis synnytyksestä mulla 3,5 viikkoa.

Oliko ihan keltarauhas kierukka?(tai onko ees muita ku kupari ja tuo?) Sitä harkitsin kakkosen jälkeen mut gyne sanoi että rotta kokeiden mukaan imettäessä ei kannata käyttää keltarauhashormonia koska menee jälkeläisiin ja aiheuttaa ties mitä(?). Jännä että kuitenkin minipillereitä ja näitä edelleen suositellaan imettäville naisille.? Ilmeisesti vaikutuksia ihmisvauvoihin ei ole tai niitä ei ole tarpeeksi tutkittu...jätin kuitenkin laittamatta.

Nyt ajattelin kyllä taas kierukkaa mutta en uskaltais ehkä imetysaikana...sen verta pelottavia gyneni kertoi :/ kiva vedellä sit kortsuilla vuosi hohhoijaa...

Mirena, eli siis hrmonikierukka. Musta se nimenomaan on minipillereiden lisäksi suositeltu imettäessäkin? Anyway mulla oli niitä 2 peräjälkeen, yht 10 vuotta, ja olin äärettömän tyytyväinen. Vaikka kertainvestointina hinnakas, niin viiteen vuoteen ei tartte sitten mitään muuta :)

Sellanen kysymys tähän väliin että kun mulla alkoi eilen illalla sellanen verinen vuoto missä oli aluks mukana peukalon kynnen kokoinen hyytymäkin, että voiko jälkivuoto tuolla tavalla lisääntyä yhtäkkiä kun se oli jo melkeimpä loppunut. Hätäsektiosta on aikaa vasta 3,5 viikkoa ja täysimetyksellä mennään niin tuskin vielä on menkatkaan? Mistä siis tiedän kummasta vuodosta on kyse? Kohdussa hieman kipristelee, sanoisin että enemmänkin jälkisupistustyyliin kuin menkkakipumaisesti. Kuumetta ei ole.

Kitty, mulla meni melkein samanlailla tuo. Siis vuoto oli jo loppumassa 3,5 viikkoa synnytyksestä (eli oli pakko käyttää phsuojaa ettei pikkarit ole likaset, mutta ei voinut sanoa että enää vuotaa mitään), sitten alkoi uudestaan verisenä. Ilmeisesti ihan normaalia, neuvolassa eilen tuosta kysäisin. Mä jo luulin että tästä päästiin eroon...plääh.

Ilmeisesti ennen menkkoja pitäisi olla kai ainakin viikko tai kaksi taukoa kokonaan vuodoissa. Hyytymistä mulle neuvottiin, että jos on kananmunan kokoinen, pitää huolestua. Ja siinä tapauksessa, jos vuoto alkaa haisemaan tai nousee kuume, tai jos se vuoto lisääntyy silleen että pitää vaihtaa side parin tunnin välein kun se tulee täyteen.

Ok juu kiitos. Mäkin tuossa sit jo soitin neuvolaan ja oli samoilla linjoilla että jälkivuoto voi lisääntyä ja tuon kokoinen hyytymä on ok ja sen takia ehkä juuri vuotaakin. Eli seurailen tilannetta ja soittelen uudestaan jos lisääntyy tai tulee noita muita oireita. Ei tuo sinänsä mitään haittaa, enemmänkin ehkä "säikähdin" että ei kai nyt menkat jo ala, niitä ei ole lainkaan ikävä :grin

Helsingissä kunta maksaa ainakin ekan kierukan! Eli todellakin se olis hyvä juttu jos sopii...kaikille ei toki sovi ja kokeilla vain pitäisi.
Epäilyttää vaan hormonit kun itsekin söin erilaisia sellaisia n.10v ennen ekaa lasta, mitkään vahvimmatkaan ei lieventäneet menkkoja. Yks vaihtoehto mulle on että putket poikki, senkin kunta mulle maksaisi kun täyttyy kriteerit: 3 lasta ja yli 30v.

Mulla ei Aada myöskään pillerit niitä menkkoja mitenkään hirveästi pienentäneet, sen verran vain että niiden kanssa pärjäsi. Pillereitä söin ensin 5,5 vuotta, kun 14-vuotiaalle ei oikein hoidoksi voinut tuota kierukkaa vielä määrätä :). Sitten kun tuli ikää lisää, lääkäri ehdotti tuota kierukkaa ja se oli tosi mahtava juttu. Mulla siis pillerit ei toimineet kuin vain ensiapua antaen tuossa menkkoja lieventäessä, mutta kierukan kanssa ne loppui kokonaan. Ja voin kertoa, että elämä ilman kuukautisia on todellakin jees :grin

Kaikille se tosiaan ei sovi, niinkuin ei nyt muutkaan ehkäisytavat sovi kaikille, mutta kyllä itse kannustaisin kokeilemaan (etenkin jos vielä kunta maksaa). Mua viime keväänä epäilytti, mitenkä tämän vauvatoiveen kanssa käy kun on 15 vuotta putkeen ollut hormooniehkäisy ja kierukka sitten otettiin pois. Kierto alkoi 6 viikkoa kierukan poistosta ja samantien päivän- ja lähes kellontarkkuudella. Tärppiin menikin sitten kolme kiertoa.

Kokeilin muuten eilen salilla vähän pyöräilyä. Ei sattunu, ei tuntunut miltään! Olin ihan fiiliksissä ja aattelin, että ens viikolla meen tekemään pienen pyörälenkin jo.

Tänään ostin kaupasta kortsuja :D itteäni huvitti koko tapahtuma, tuntuu niin omituiselta niitten käyttö. Ja vielä pitäis kuukauden verran niitä käyttää...

Meneekö teillä muilla muuten sormukset sormeen? Mulla nyt kuukausi synnytyksestä enkä ole vielä voinut pitää. Kihlasormus ohuempana menee ihan hyvin ja sitä oikeastaan voisi jo pitääkin, mutta tuo vihkisormus...riippuen päivästä joko jää tuohon nimettömän keskiniveleen tai sitten hyvällä säkällä saa siitä eteenpäinkin.

Vaikuttaisi siltä, että aamuisin tuo turvotus sormissa on isoimmillaan. Tämä vähän yllätti mut, en olisi uskonut että sormiin edes tulee jälkikäteen turvotusta ja että sen lähteminen kestää näin hiivatin kauan.

Sama täällä! Ei mene :( ärsyttävää! Nyt melkeen 6vkoa synnytyksestä ja edelleen tikkejäkin alakerrassa. Alkaa jo pikkuhiljaa v*tuttamaan :(

Takaisin