Synnytyksen taisteluvammat ja niistä toipuminen

Me on käytetty kumia, valitettavasti, en malta oottaa että saa sen kierukan kahen viikon päästä. Kumi kiristää kun on vähän kuivat paikat, vaikka liukkaria käytetäänkin. Mulla kun on vielä sitä jälkivuotoa ollu ja tulehdusriskin vuoksi kumia suositellaan sillon. Ei yhtään kiinnosta ajatus jostain tulehduksesta...eikä kyllä uudesta raskaudestakaan! :D
 
Mulla jälkitarkastuksessa oli eka terkka, sen jälkee sitte lääkärin luo.
 
Oliko teillä vauvat mukana tarkastuksessa vai jätittekö jollekin hoitoon? Hitsi olispa mullakin lääkäri kun epäilen että se on vaan pelkästään terkkarin tarkastus.. ihan syvältä jos on niin, ja voisikohan olla? Kuuluuko Jälkitarkastus olla lääkärin tekemä? ..no huomenna se selviää kun sinne on mentävä.
 
Kyllä se pitäis olla lääkärin tekemä, ymmärtääkseni vaan lääkäri voi kirjottaa sen jonkun lapun, mikä Kelaan sitten tarvitaan. Osa jutuista oli mullakin neuvolatädin tekemiä (esim. verenpaineen ja hb mittaus), mutta meen ite yksityiselle jälkitarkastukseen niin luonnollisesti on lääkäri silloin. Mulla mies hoitaa tuota muksua sen lääkärin ajan, piti vähän kalentereita katsella jotta saatiin osumaan tuo.
 
Mä kävin tänään ja siellä oli lääkäri ja th. Lääkäri teki tarkistuksen ja th otti arvot ja painon jne.

Ei mulla mitään kohdunkaskeumaa ole :D sanoi että kaikki on oikein hyvin. Vähänkö helpotti!

Antoivat koeliuskan niitä yhdistelmäpillereitä mutta en tiedä aloitanko niitä. Vaikka ei kuulemma pitäisi tulla mielialanvaihtelua. Kuparikierrukasta kuulemma menkat pahenee ja kivut kovenee. Joten ei ehkä mulle hyvä kun on aika runsaat muutenkin.
 
Lääkäri tutkii myös vauvan jäkitarkastuksessa, tai niin ainaki meillä (refleksit, silmät, korvat ym...)
 
Meillä oli toiveena ettei vauvaa oteta mukaan jälkitarkastukseen. Perusteluna oli, että jos vauva on esim. kovin itkuinen niin saattaa häiritä lääkärin työtä kun äidille tehdään sisätutkimus yms. Vauvalla oli sitten oma lääkäriaikansa missä katsottiin noita Nodden mainitsemia asioita ja paljon muutakin.
 
Muokattu viimeksi:
Meidän tuppukylässä ei ole kuin pelkkä Terkkarin tarkastus ja se kirjoitti sen kelan paperinkin. Toisaalta olisi toivonut lääkärin tarkastusta mutta mitä se ois muuttanut kohdallani.. meillä kyseltiin kuulumiset, katsottiin paino ja tehtiin alatietutkimus, ei siis mitään veriarvoja tai pissa koetta tms. Ehkäisystä vähän puhuttiin.
Ja jos kierukan haluaa niin se maksaa neuvolan kautta 140 euroa! Miten voi olla niin eri käytännöt ja systeemit, jos jossain saa kierukankin ilmatteeksi? !

Mut joo, vähän niinku olin aavistellutkin niin virtsarakko on vähän laskeutunut ja aiheuttaa mulla alapäässä painon tunnetta ja virtsankarkailua. Mut sen pitäisi korjautua lantionpohjan lihasten jumpalla ja kattovat sen puolen vuoden päästä uudelleen.

Pikkumyy, eikö sulle laitettu se rengas kun oli laskeuma? Oliko se nyt sinulla siis parantunut? Oliko se kohdunlaskeuma?

Ja otin muuten tytön mukaan sinne kun en sit niin yhtäkkiä saanut hoitajaa kun eilen sen vasta hoksasin.. ei siitä haittaa ollut, Terkkari oli vaan innoissaan kun pääsi vauvaa sylitteleen.
 
On kyllä tyhmää toi paikkakuntien eriarvoisuus. En mäkään saa kierukkaa ilmaseks, viimeks se taisi maksaa 160€. Ja toki se lääkärikäynti päälle hintaan.
 
Mulla oli tänään terkkarin tekemä jälkitarkastus, katsottiin hb, verenpaine, pissa ja kyseli kuulumisia ja täytettiin joku mielialalomake. Ens viikolla on lääkäri joks sit tekee sisätutkimuksen. Meillä saa ilmaseks puoleks vuodeks minipillerit tai kuparikierukan.
 
Pippan, ei ollut mulla sitä rengasta. Mä vaan epäilin että mulla olis se laskeuma. Onneksi siitä voi jumpallakin selvitä! :) ei vaan meinaa muistaa jumppailla..
 
Pippan mulle laitettiin laskeumarengas ku halusin sen. Mulla on etuseinämän laskeuma eli toi sama et virtsarakko on laskeutunut alas päin. Tällä viikolla oli jälkitarkastus ja nyt näytti siltä et laskeuma vois olla "parantunu" mut halusin kuitenki viel uuden renkaan varmuuden vuoksi ja meen uudestaan 22.6 ja otan edellisenä päivänä renkaan pois ja oon päivän ilman. Jos näyttää sillon 22 päivä aamulla siltä et laskeuma on edelleen ni sit meen laittattaa uuden renkaan mut jos ei ni sit perun sen ajan. Jos laskeuma ei "parane" ni puolen vuoden päästä synnytyksestä pitäis päästä korjaus leikkaukseen.

Esikoisen jälkeen jälkitarkastuksessa sai valita puoleksi vuodeksi minipillerit tai kierukan kun kunta maksaa mut nyt ku asutaan eri kunnassa ni täällä ei saa :sad001 joudun siis maksaa kierukan ite. En tienny et se voidaan laittaa vast 4kk synnytyksestä. Anto mulle minipilleri reseptin et söisin niitä siihen kierukan laittoon asti mut päätettiin miehen kans et pärjätään tää 1,5kk kyl kumeilla et en rupee mitään pillereitä syömään.

Mulla oli jälkitarkastuksessa lääkäri ja otin vauvan mukaan kun en sitä minnekkään muualle olisi siksi aikaa saanut.
 
Tossa kierukan laitossa on vähän lääkärikohtaisia eroja. Suositus on, että 8 viikkoa synnytyksestä sen voi laittaa, jos vaan kohtu on palautunut. Jotkut lääkärit ei silti suostu laittamaan silloin ja toiset suostuu laittamaan jo aikaisemmin.
 
Mulle jäi sellanen fiilis et lääkäri "tyrkytti" mulle niitä pillereitä..ja dissas vähän kuparikierukkaa, josta olin kiinnostunut enemmän. Antoi nuo pillerit ja kirjoitti vielä reseptinkin jos haluisin alottaa. Mutta en taida uskaltaa. On niin huonoja kokemuksia!
 
Mun mielestä lähes kaikilla lääkäreillä, joilla oon käyny, on tosi vahva mielipide jostain ja jos haluaa mennä eri tietä, niin siitä vähän syyllistetään ja ihmetellään. Mutta onneks Pikkumyy niitä pillereitä ei ole pakko syödä jossei halua :)
 
Hei vautsi vau, 7 viikkoa synnytyksestä ja pystyn pitämään sormuksia päivisin :D. Öisin en ole vielä uskaltanut, mutta päivisin jo voi pitää. Wuhuu!
 
Minipillerit alotettu:dead: ei uskallettu jatkaa imetystä ehkäsynä ku ollu muutaman kerran imetysten välillä 6h... sivuoireita ootellessa, saas nähä joutuuko palata kumeen kuitenki:depressed:
 
Ninnuli, oliko sulla miten "vaikea" tuo laskeuma? Mulle tosiaan sanottiin et lievä ja korjautuu kun tekee lantionpohjan lihasten jumppaa. Ihme etteivät maininneetkaan mitään hoito keinoja.. kävikö muuten kunnallisella vai yksityisellä? Mulla tuo oli vaan neuvolan jälkitarkastus, mut siellähän ne tietää kyllä synnytysjutuista niin jännä vaan etteivät mitään muuta siihen sanoneet. Voikohan tuolla laskeumalla olla jotain haittaa tms jos tulee seur kerran raskaaksi?
 
Kävin kunnan lääkärillä kun tuon huomasin ja sama lääkäri oli jälkitarkastuksessa. Mulle ei oo missään vaiheessa sanottu kuin vakava on mut kun valitin et tuntuu niin ikävältä liikkuessa ni rupes puhuu siit renkaasta. Lantiopohja lihaksia munki pitää treenata.
 
Takaisin
Top