Synnytyksen taisteluvammat ja niistä toipuminen

Kirjoitinki tonne toiseen kohtaan mun kokemuksen tost ihanast kierukka kokeilusta. Mut laitan tarkemmin tähän.
Jälkitarkastukseen kun menin terkka otti paino , hemoglobiinin ja puhu eri ehkäsyistä. Ja ruokavaliosta. No lääkäri otti sisään ja puhuin kupari kierukasta et se on vaihtoehto 1. No lääkäri laitto sen heti ja sanoi et kohdun seinämät on viel ohuet. Ultralla varmistettiin että kierukka oli paikoillaan. Sen laitto sattui iha hirveesti. (Mul ollu kuitenki aikasemmin kupari kierukka) olin iha sekaisin laiton jälkee. Meinasin ajaa rekan alle ym hölmöä. Kierukja makdo 109e. Samana päivänä ne kierukan narut pisteli joka askelmalla, et sain monta paniikkihäiriö kohtausta. Et olin jo aikeissa päivystykseen mennä poistattaa loko vehkeen. No onneks se laantu sit seuraavana päivänä. No kuitenkin seuraavana päivänä huomasin kellertävää ihottumaa koko rinnoissa semmoisia pyöreitä läikkiä suuria ja pieniä. Eikä lähteneet pois kortisoni voiteellakaan. Ehkä alkerginen reaktio kupariin. En tiiä. Ihottumasta ei ollu haittaa. Noin 2 viikkoa meni kun aamusta huomasin outoa kirvelyä ja kierukan narujen pistoa eikä se loppunut ollenkaan päivän kuluessa. Käytiin illalla saunassa kunnes huomasin kierukan narut olevan ihan ulkona. No en siitä säikähtänyt kun välillähän ne narut sieltä kuuluukin tuntea. Kun päösin suihkuhuoneen puolelle 3vuotias kysy äiti mikä tää on kierukka käsissään. Olin et anappas tänne se. Et ei se siel pysyny vaan valahti ulos itsekseen. Veristä vuotoa ei tullut vaan kirkkaampaa vuotoa päivittäin. Joko sesitten aiheutti sen. Mene ja tiedä. Terkka oli et ei voi vaan tulla. ( en nyt ite olis ekana sitä vetämän uloskaan. Kun satasen arvonen oli) Mut niin siinä kävi. Ens viikolla puhun tosta neuvola tädille vielä. Onhan noita netti pullollaa jolla on tullu ulos itsestää.kohtu supistelee ja hylkii vierasta esinettä. Et en oo ainoo. Lääkäri oli kyllä kokenut ja hyvä. Et ei siitä ollu kyse.
Uutta en nyt näillä näkymin ota on meinaa kuitenki hintava näin yhdelle kerralle. Pillereitä en haluuisi. Kortsu varmaan paras näin aluksi.
 
Mulla oli tänään jälkitarkastus. Kaikki muuten hyvin, mutta...kohtuun on jäänyt pieni palanen istukkaa ja nyt sain sitten ison kasan lääkkeitä. Odotellaan tuleeko niiden avulla tyhjennys, jos ei niin sairaalakeikka :bored:. Kierukkaa ei siis nyt laitettu, lääkärin kanssa tuosta keskusteltiin ja sanoinkin että haluan tehdä mieluummin varmuuden vuoksi asiat eikä hätäillä tuon asian kanssa sitten.

Olen erittäin tyytyväinen, että menin jälkitarkastukseen tuolle omalle gynelle enkä sille neuvolalääkärille, josta mulla on tosi huonoja kokemuksia. En tiedä olisiko edes huomanneet tuota palasta.

Mikä hauskinta, juoksin kolmessa apteekissa (vauva hoidossa) hakemassa niitä tyhjennyslääkkeitä niin yhdessäkään ei ole. Yliopiston apteekista on myyty niitä viimeksi v.2012... tilaukseen meni ja vasta huomenna saan sen lääkkeen. Voi itku ja voi ärsytys sentään. Eihän tässä varmaan muuten mitään, mutta (olishan se kiva vedellä paljaalla noissa petihommissa) huolettaa miten sellainen mahdollinen sairaalakeikka hoituu, miten vauva pärjää jos on sellainen, mitä siitä seuraa jne.
 
Voi kurja :sad001 Eikö siis oireillut mitenkään? Ultrallako huomasi? Toivotaan että menis lääkkeillä ohi. Jos kuitenkin joutuu sairaalaan niin oliskohan mahdollista ottaa vauva sinne mukaan tms.?
 
Kurjaa Sanoja! Toivottavasti lääkkeillä hoituu. Kait toimenpide olis sairaallassa nopee jos joutuis sinne? Kaavinta?


Taitaa keho olla toipunu ku menkat alko eilen.... haaveilin niiden olevan pois vielä monta kk:hungover:
 
Mun gyne halusi vielä ennen kierukan laittoa ultrata varmuuden vuoksi kohdun, koska synnytyksen jälkivaiheet kesti kauan ja oli pieni epäilys siitä ollut kätilöillä, onko istukka ehjä (nämä luki synnytyksen hoitokertomuksessa, jonka tilasin ite sairaalasta kun mietitytti miten synnytys meni). Sen kummempia oireita ei ole ollut, vaan se että jälkivuoto on poissa viikon ja tulee pari päivää, sitten taas viikon pois ja taas tulee...tämä oli siis ainoa oire varsinaisesti. Tuo ultraus ei siis ois ollu normaali toimenpide vaan pelkästään lääkärin varotoimi, joka osoittautui nyt ihan hyväksi.

Se sairaalajuttu ois melkein samanlainen kuin kaavinta. Vauvaa ei sinne varmasti voi ottaa ja kai sieltä pääsee melkein heti pois, jos kaikki menee hyvin. Mut toivotaan, että toi lääke nyt tepsisi, kunhan sen huomenna saan... Vähän on kurja mieli, kun muuten toipuminen on ollu niin hyvää :sad001

Lisänä syön nyt sitten antibioottejakin tuon takia. Että sitä riemua odottaessa, miten nää vaikuttaa äidinmaidon kautta vauvaan...
 
Mä kun tuon residuan(eli istukanpala jämän) takia esikon aikana jouduin takas sairaalaan niin vauva sai olla mukana. Ne otti mut siis sisään takas synnytyssairaalaan..Meetkö Sanoja jonnekin muualle?

Sain kans antibioottia ja "tyhjennys" lääkettä(supistuslääkettä?)..ja jos olisivat kaavintaan laittaneet niin sehän on ihan nopea nukutus/humautus ja sen ajan kätilöt/sairaanhoitajat kyllä hoitavat lasta. Ainakin täällä Hkissä. Pystyt kyllä kaavinnan jälkeen hoitamaan nopeastikin itse lasta. Ja esim.mies voi hoitaa sen aikaa myös.? Voit imettää kun pääset heräämöstä osastolle ja siinä ei tosiaan kauaa mene. Tsemppiä! Toivottavasti tulee lääkkeillä ulos!!
 
Aada, joo sama sairaala ois kyseessä kuin missä synnytin. Mä jotrnkin käsitin, että sen mahollisen "kaavinnan" jälkeen ei edes jäädä yöksi sairaalaan. Mutta toivotaan että se supistuslääke toimii. Niitä samoja pillereitä mulle laitettiin synnytyksen jälkeen, jotta kohtu lähtisi supistumaan.

Rahaa tässä kuluu ihanasti taas, mutta jospa saisi vakuutuksesta takaisin niitä. Gyne sentään sanoi, että muilta osin näyttää siltä kun en olis synnyttänyt ollenkaan :)

Tokihan mies pystyy vauvaa hoitamaan, mutta kun ei ole automaatio, että se töiden puolesta järjestyy aina. Niin se vissiin taitaa olla, että kun äiti sairastaa, niin ei siihen oikein mikään pykälä anna virallista lupaa olla miehen auttamassa vauvan kanssa. Sitä vartenhan äiti on kotona, että voivauvan hoitaa :D
 
Eipä ole mitään tapahtunut lääkkeistä huolimatta. En ole varmaan koskaan ennen odottanut näin paljoa sitä, että pikkarit olis veressä.
 
Mulla ei ole alkanut menkat mutta edelleen mielestäni jotain kirkasta (valko)vuotoa tulee ja haisee voimakkaalle :| vaikka lääkäri sanoi ettei hänen mielestä mitään poikkeavaa hajua ole ja kaikki kunnossa. Tiiän että tää on ällöä, antakaa anteeks :D tuntuu vaan että haisee ihan housujen läpikin..tai sitten oon vainoharhanen. Eikö kenelläkään olen samaa ongelmaa?
 
Pikkumyy mulla on sama ongelma mut se on ollu aina :confused: kärsiny murrosiästä asti runsaasta valkovuodosta... Pikkarit aina ihan märkänä ja sit jos ei vaihda niitä ainaki kerran päivässä ni alkaa haista. Samoin ne menee "pilalle" tai se haarus osa värjäytyy/palaa tai jotain ni sellaseks vaaleaksi siit valkovuodosta. :wtf: Tutkittu gynellä ja kuulemma ihan normaalia.
 
Mä en kans oota menkkoi innolla. Silloi ku oli jälkitarkastus gyne sanoi et aika ohuet kohdun seinämät et ei menkat ala kyl vielä. Mut kun kierukka laitettiin ni tulihan sitä vuotoo sen 1viikkon ja runsasta valkovuotoo kunnes se tulikin ite pois ni se vuotokin loppui. Mut mä huomasin kans et se valkovuoto tuoksuu voimakkaalle (ei pahalle kuitenkaan) ei ennen kyl tollaselle tuoksunu. Mies ei sitä oo huomannu mut mä huomaan iha seksinki aikana sen huomaa. Mut ehkä sitä vaa kuvittelee kun ite tietää...
 
Laittelenpa tänne päivitystä omaan tilanteeseeni. Ei siis tullut cytotecilla tuo istukan palanen ulos. Oma gyne laittoi sitten lähetteen sairaalaan ja seuraavaksi pitäisi kahden viikon päästä mennä ensin siellä erikoislääkärille. Se sitten laittaa lähetteen itse tuohon operaatioon. Voi itkun vittu kun ärsyttää! Ärsyttää ja ahdistaa, että pitää nyt vielä ensin odottaa 2 viikkoa ja sitten ties kuinka monta viikkoa. Ei kuulemma ole kiire, kun se on siellä jo 9 viikkoa ollut; no hemmetti ihan yhtälaillahan se kohtutulehdus tässä voi tulla kuin 2 viikkoa synnytyksen jälkeen.
 
No ihan varmasti ärsyttää! Tosi ikävä juttu tuollainen! :-(

Oon huomannut et oon saanut peräpukamat synnytyksestä. :-( välillä vähän vaivaavat mut toistaiseksi eivät onneksi ihan elämää pilaa.. Nehän taitaa olla aika yleinen vaiva synnytyksen jälkeen ja jopa vaiettu vaiva.

Mullakaan ei oo vielä menkat alkaneet. En ottanut neuvolasta vielä pillereitä vaikka jälkitarkastuksessa niitä tarjosivat pitää miettiä millä ehkäisis, kun mieskin nyt hannailee kun joutuu kumilla pelaileen.
 
Mulla oli ennen synnytystä pieni pukama, joka ei vaivannu. Synnytyksessä se isoni selvästi eikä ole parantunut, muttei se toisaalta vaivaakaan. Jos ne ei vaivaa niin ei niille vissiin tarvii sen kummemmin mitään tehä?
 
Laitanpa tänne liittyen tuohon istukan residuaan. Kyselin vähän Terveystalosta, josko tuon hysteroskopian eli sen residuan poiston voisi tehdä siellä. Voi tehdä, hinta noin 2 000 €. No sittenpä soitin omaan vakuutusyhtiöön (Pohjantähti), korvaisikohan se tuon operaation. Pääsisi paljon nopeammin kuin kunnallisella puolella. Eipä korvaa. Sairaskuluvakuutuksessa rajataan raskaus, raskaudesta aiheutuvat tutkimukset sekä synnytys pois. Ja tämä synnytyksestä aiheutunut jälkitila rajataan mitä ilmeisimmin myös.

Vähän hassulta tuntuu, kun tämä on synnytyksen jälkitila, että miksi ei korvata. Vaikka tokikaan ei ole "sairaus". Mutta enhän mä tätä ole itse aiheuttanut, joten eikö silloin voisi korvata?
 
Oon Sanoja miettiny tota samaa. Mulla on sama vakuutusyhtiö ja jos mun laskeuma ei parane itsestään ja se pitäis leikkauksella korjata ni neuvolan sijainen varoitti et mulle ei välttämättä kunnallinen suostu leikkausta tekemään ku mulla on vaan kaksi lasta ja oon näin nuori (28) ni ajattelin meneväni yksityiselle mut mistäs mä rahat revin jos vakuutus ei korvaa.. o_O
 
Ninnuli, kannattaa kysellä etukäteen noita hintoja ja sitten meet lääkärille, joka kirjottaa siihen lappuunsa jonkun hyvän diagnoosin :D. Kai laskeuma voi aiheutua muutenkin kuin synnytyksestä? Jos saisit sen jotenkin silleen sumplittua?

Mulla siis tuo oma,gyne miettii aina, oisko joku diagnoosikodi, jolla vois saada vakuutuksesta (kun viime käyntikin lääkkeineen 250€...). Valitettavasti vaan tota istukan jäämää ei taida ilman synnytystä olla...
 
Laskeuma on melkeen yleisempi vaihdevuosien ongelma ku synnytyksen jälkeen... Se ei taida mua auttaa :/
 
Sanoja, jollei sairaskuluvakuutus korvaa niin entäpä vauvavakuutus? Kuulin vain että jos on laaja niin voipi saada sinne sen. (Tai joskus aikoinaan ainakin, mitta nehän huonontaa vakuutusehtojakin koko ajan. )

Mua kin ärsyttää kun sain tonnin laskun siitä neljän viikon makoilusta sairaalassa! :-( Hyvähän niitä on maksella nyt äitiysrahalla..
 
Takaisin
Top