Synnytyksen jälkeiset vaivat

kolmenmamma

Oman äänensä löytänyt
En tiedä onko muilla kuinka paljon synnytykseen jälkeen vaivoja, mutta itsellä ainakin on. Ajattelin, että täällä voitas vaihtaa ajatuksia vaivoista ja kenties niiden hoitovinkkejä.

Mulla on synnytyksestä 11 päivää ja täähän oli mun kolmas synnytys, mutta aiemmin ei ole ollut tällästä vaivaa. Mulla meinaan kipeytyy nivuset tosi paljon jos käy vähänkin käveleen. Kävellessä ei siis tunnu mitään ja kokeilin ihan hetken hölkätäkin niin hyvin sujui. Mutta vähän kävelyn jälkeen ja seuraavana päivänä nivuset on tosi kipeenä. Pitää kävellä varovasti ja esim housujen pukeminen on hirman hankalaa kun yhdellä jalalla seisominen sattuu. Onko muilla samaa? Onkohan joku kysyny mistä moinen johtuu?

Sen lisäksi mulla tuntuu epämäärästä pistelevää kipua alavatsassa jos olen vessassa isommalla hädällä. Oon miettinyt, että voisko nää kivut johtua nopeesta avautumisvaiheesta ja myöskin nopeesta 2min ponnistusvaiheesta? Vai oonko vaan jo vanha äiti kun ikää 32 niin on kaikenlaista vaivaa.
 
Liittyiskö tuo nivusten kipeytyminen siihen, että lantion luut palautuu "normaaliin" asentoon? En tiedä yhtään, arvailen vaan, mutta voisi kuvitella että synnytyksestä palautumiseen liittyy.
 
Mulla oli sektio synnytystapana ja mulla oli alkuun sellasta outoo vihlontaa jos oli paljon ilmaa vatsassa tai kakkoshätä. Tulkitsin sen olevan suolistoperäistä ja se meni ohi heti vessakäynnin jälkeen. Olisko jotain sisäelinten uudelleenorganisointia?
 
mä oon muuten hyvin palautunu, mut pissaa ei oikeen pysty pidättämään. melko kiusallinen vaiva :S niin ja kun on ollut liikkeellä niin tuntuu semmosta ihme jomotusta tuolla alapäässä. varmaan repeämä siinä kohtaa :eek:
 
Kannattaa treenata lantionpohjan lihaksia, sen pitäis auttaa virtsankarkailuun. Mää aloin treenata niitä aika pian synnytyksen jälkeen ja tuntui, että se auttoi kaikenlaiseen alapään kipuiluun.
 
Mäkin veikkaisin että nivusten kipuilu voisi olla lantion palautumista. Mäkään en pysty juoksuaskelia vielä ottamaan koska lonkat tuntuu ihan vierailta. Nivuskivusta tulee kyllä mieleen iskias/alaselkähommat jotka itsellä raskausaikana säteili hassuihin paikkoihin kuten just nivusiin ja lonkkiin mut en tiedä onko toi sen tyyppistä.

Täällä taisi joskus olla linkki kuinka testata missä kunnossa lantionpohjan lihakset on, muistaako joku mistä se löytyi? Oon miettinyt taas kerran mistä tietää missä jamassa ne on. Synnytyksessä oli ilmeisesti liian kireät. :sad001 Mitään pidätysvaikeuksia ei myöskään ollut sen jälkeen vaan ennemmin oli ongelmana se ettei pystynyt pissaamaan koska ei osannut rentoutua. Mutta nyt kuusi viikkoa synnytyksestä on alkanut uudestaan jomotella ja jotenkin ne lantionpohjan lihakset tuntuu oudoilta, voiko ne nyt viiveellä repsahtaa vai mitähän tässä tapahtuu. :eek:
 
Mullakin on supisteluntyyppistä kipua mahassa aina kun käy isolla asialla tai jos on ilmavaivoja. Viikonloppuna oli tosi kipeitä jälkisupistuksia, niin että piti ottaa särkylääkettä. Neuvolasta sanottiin ettei enää pitäisi olla niin ja huomenna otetaan pika crp, koska tänään tuli isompi hyytymä vessakäynnin yhteydessä. Mulle tuli muutama päivä synnytyksen jälkeen hirveä nokkosihottuma jalkoihin. Se kutina oli ihan kamalaa. Onneks allergialääkkeet on auttaneet ja nyt kutiaa enää iltaisin ja silloin jos jalat hikoilee. Ja hikoilua onkin riittänyt! Öisin ihan märät vaatteet...
 
Eikö toi hemmetin jälkivuoto vois vaan loppua jo?! Saattaa mennä parikin päivää niin ettei mitään tuu mutta nyt taas tulee tota punertavaa vuotoa. Ärsyttävää pitää koko ajan jotain sidettä/pikkuhousunsuojaa. :sad001
 
Aamu meinasin just tulla valittamaan samaa! :mad: Pariin kertaan oon jo luullut sen loppuneen ja nyt taas alkoi ihan kunnolla! Koska tän oikeasti kuuluisi olla ohi??
 
Mulla tulee huomenna jo 5 vkoa täyteen. Jollakin on kestänyt joskus 8 vkoakin.
 
Juu,taitaa nivuskipu olla vaan jotain paikkojen palautumisesta johtuvaa. Oon vaan ihmetelly kun kahden aiemman synnytyksen jälkeen ei oo ollu vastaavaa. Eilenkin kävin tuplarattaiden kanssa käveleen pari kilometriä ja tuntu hyvältä reippailla. Sit kotona vähän ajan päästä kun oli levänny niin nivuset tosi kipeenä. Tuolilta nouseminenkin oli tosi hankalaa kun jalkojen liikuttaminen sattui niin paljon. Eilisen kävelin kun vanha mummo, mutta onneks tänään kipu on hieman hellittäny. Toivon vaan ,että menis pian ohi kun haluaisin päästä enemmän urheileen jo. Yks päivä vähän kokeilin jo vatsalihaksia kun mulla,ne tuntuis jo kuroutuneen yhteen. Ootteko muut kokeillu vatsalihasten palautumista?

Mun pitäis kans jumpata noita lantionpohjanlihaksia, mutta se aina unohtuu. Jos jollain jotai hyviä likkeitä niiden reenaamiseen niin otetaan mielellään vastaan.:) Oon muutaman kerran jumpannu vaan ihan niitä et jännitetään lihaksia mitta mahtaako,ne olla kovin tehokkaita.

ja sori kirjotusvirheet! Hankala kirjottaa/korjata tekstiä kun kirjottaa puhelimella!
 
Oon kans huomannu että kirjoittaminen ja korjaaminen on vaikeeta puhelimella. Harmi kun windows-puhelimelle ei oo sitä mobiiliversiota...
mulla iski tänään taas kova nivuskipu. Kävely on kans niinku vanhuksella. Kestääköhän se kauan?
 
Mulle neuvolassa sanottiin et jännitetään lantiopohjalihaksia 10sek. sit levätään 10sek ja toisto.
 
Mulla loppu jälkivuoto mut nyt tulee limaa hirveästi :eek: Toiv. ei mitään tulehdusta :/
 
Se lima on melkeinpä inhottavampaa kuin vuoto! Mulla kesti sen kanssa varmaan 2 viikoa - tai ainakin tosi pitkältä ajalta tuntui. Joku sanoi, että lima on normaalia ja puhdistaa kohtua. Tuskin mitään tulehdusta on jos ei oo kipuja tai muita oireita :)
 
Samaa mieltä Tekahin kanssa. Ja lisäyksenä, ettei lima haise pahalle. Haju voi olla merkki tulehduksesta.
 
Mulla kans tulee limaa jossa vähän verta joukossa mut synnytyksestä alle kuukausi vielä joten lienee normaalia. Koska niitä vatsalihaksia saa alkaa treenaamaan? Oliko se 6 viikkoa synnytyksestä vai pidempään?

Luin jostain et jos alkaa liian aikaisin, siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Tässä liikunnasta: http://www.vau.fi/Perhe/Vanhemmuus/Hyvinvointi/Lempeaa-liikuntaa-synnyttaneelle/

Sivun lopussa noista vatsalihaksista. Kuulemma voi mennä puoli vuottakin, että palautuvat, mutta on tosi yksilöllistä. Jos alkaa treenata liian aikaisin, se kolo vatsalihasten välissä ei umpeudu ollenkaa, joten malttia niiden kanssa! Mää oon varovasti alkanut treenaamaan syviä vatsalihaksia, kun lääkäri antoi luvan. On kyllä huonossa kunnossa...
 
Takaisin
Top