Synnytyksen jälkeen..

Jep, en mäkään ottanu tyksiin omia sisäkenkiä kun oli vähän kiire lähtö. Sain sielä sairaalatossut ja iskä oli omissa kengissään ja lainaili mun tossuja. Mun mies kyllä toi myöhemmin mulle croksit ja hyvä kun toi kun se vei mun ulkokengät kotiin ku ne oli iha litimärät lapsivedestä, olisin muuten joutunu sukkasilleen lähtee kotiin :smiley-bounce022
 
Mulla leikattiin välilihaa, joten tikit on ja inhottava koko alakerta. Lisäksi sain ilokseni kärsiä ummetuksesta, johon eilen hain sitten lääkkeellistä apua. Jos kärsitte samasta vaivasta, niin peräruiske nimeltä Microlax auttoi mulla. Vaikuttaakin nopeasti, joten avun saa nopeasti. Nyt pitää yrittää muistaa juoda hirveän paljon, syödä kuitulisää Pegorin, syödä luumuja päivittäin ja liikkuakin pitäisi...Mulla häntäluu on myös saanut joitain vaurioita synnytyksessä, mikä tekee niin liikkumisesta kuin istumisestakin kivuliasta. Nyt kun synnytyksestä on viikko, on tuo alapää jo hiukan siedettävämpi, joten kaipa se siitä. Mulle vaan kun ei ole koskaan siteet sopineet ja nyt niitä on pakko käyttää...siteet aiheuttaa mulle lähes aina hiivan, ja nyt kun näiden kanssa pitää viikkotolkulla touhuta, pelottaa kyllä, milloin hiiva iskee. Nyt jo virtsaputken suulla hiukan sellaista kipuilua. Ja mitään kapselia en voi tuonne alakertaan kyllä laittaa...
 
Mulla on Jensan kanssa häntäluu vielä vähän arka. Oon sen joskus teininä telonut kunnolla, ja vaikkei nyt ollut sinällään mitään ihmeellistä, niin on se sen verran saanut osumaa synnytyksessä että edelleen tietyissä asennoissa tuntuu vähän kipeältä.
Siteet meinas mulla myös hautoa aika pahasti. Parhaiten sopi ne Vuokkosetin biohajoavat siteet, hengittivät mun iholla parhaiten. Ja välistä oon koittanut ottaa ilmakylpyjä itsekin. Jossain vaiheessa pakaravako punotti aika paljon, niin laitoin sinkkivoidetta ja se auttoi kyllä.
Pikkuhiljaa pikkuhiljaa..
 
Huuh!
Täällä on alapää tosi kipee. Tänään aloitin antibiootit kun tuntuu että virtsatulehdus ois läsnä :sad001 onko muilla maha arka? Tai siis sellainen tietyissä asennoissa tuntuu tai jos vauva siinä köllöttää päällä tai?
 
Mulla ei oo mitään kipuja (synnytyksestä on 11päivää, eikä ollut aiemminkaan) ja jälkivuoto on jo niukkaa.
 
On täällä linjoilla, taitaa vaan enempi olla tuolla salaisella puolella :)

Hyvin on parannuttu, mut eipä miulle tullukkaan kun pien asfaltti-ihottuma, mikä ei oo koko aikana tuntunukkaan missään. Ihan ku ei ois synnyttänykkään reilu 2 viikkoa sit :)
 
Mulla nyt neljä viikkoa synnytyksestä ja kyllä oon hyvin toipunut. Tosin mulla ei tullut yhtään repeämiä/nirhaumia, niin paraneminen on siksi varmasti ollut nopeaa. :-) jälkivuotokin alkaa olla loppu, ihanaa!
 
Mulla nyt viikko synnytyksestä, pikkuhiljaa pystyy käymään vessassa ilman itkua! :grin
Mulla toki tikkejä valtavasti kun 2.asteen repeämät niitä hivenen vaati. Tikit kiristää, ja alkavat sulamaan, jälkivuoto on edelleen runsas :grin kyllä on hehkeä olo naisella! Tissien alla pientä kutiavaa ihottumaa, johtunee varmaan tissien isosta koosta. Mutta vauva on silti kaiken tämän tuskaisen paranemisen arvoinen:Heartred
 
Täällä 2 viikkoo synntyksestä. Olot on ku ei olis synnyttänykkään:) alapää ei kyl ollu arka ku noin. ekan viikon ja sit hävis kaikki kivut yms. Tikeistä en oo varma onko jo sulanneet ku en oo viittiny asiaa tutkia :D
 
Mulla repesi pikkuisen edellisen synnytyksen epparin pohja. Oli se toista astetta, mutta ei tullut kun muutama tikki. Viikon verran ne tikit hiersi. Välillä söin sen aikaa särkylääkkeitä. Vatsa ei toiminut itsellänikään ja ummetuksen seurauksena tuntui kun koko peräpää olis pullottanut ulos. Se myös kiristi tuota alapäätä ja tikkauksia. Kävin apteekista duphalacia (kuten levolac) ja oon ottanut sitä säännöllisesti. Kun vatsa alkoi toimia, koko alapään tilanne alkoi hellittää. Tsemppiä muille toipumiseen!
 
Mulla jälkisupistukset ja toisen asteen repeämä pakotti syömään Panadolia ekan viikon synnytyksen jälkeen. Toisella viikolla vielä vähän epämukavia tuntemuksia, mutta ei häiritsevää kipua. Huomenna kolme viikkoa synnytyksestä, niukkaa jälkivuotoa on mutta muuten kaikki jees. Vatsa on toiminut koko ajan, synnärilläkin.
 
Mul on nyt 13 päivää synnytyksestä ja ihan mahtava olo! Toosaa ei enää kivistä, mulla tuli emättimeen parit tikit (en tiedä paljon kun eivät lue synnytyskertomuksessa lainkaan, en ees tiennyt niistä ennenku alapesun yhteydessä hoksasin et jaa täälläkin tikkiä!!), ja myös vasen sisempi häpyhuuli repesi kahtia. Tuntuisi et alkaa pikkuhiljaa liimaantua yhteen sekin:)

Söin alkuun istukan käsinirrotuksen jälkeisiin kohtukipuihin ja sit toosakipuihin ihan huoleti buranaa ja panadolia, laitoksella meni vielä oxynormit. Nyt ei enää kyl tarvi ku max yhden buranan päivään jos tikit väliin kiristää ja saa veret vuotamaan.
Jälkivuoto on about loppu, välillä laitan pikkuhousunsuojan jos lähen jonnekin, mut öisin en enää haudo siteillä paikkoja.

Samat vaatteet mahtuu päälle ku ennen raskautta mikä on TODELLA tyydyttävä tunne! On niin kevyt olo liikkua ilman mahaa ja jaksaa pientäkin vaunutella ihan ilokseen:Heartred
Vielä huomaa et maha ei oo ihan entisissä mitoissaan eikä lihakset oo viel yhdistyneet, mut niissähän kait kestää oma aikansa? Vanukasmaisuus masussa onneks vähentynyt huimaa tahtia, neuvolassa eilen sanottiinki että jos en tietäisi et toi muksu on sun ni en uskoisi et oot synnyttänyt. Kyllä hiveli mieltä suoraan sanottuna sen 9 kuukauden valasolon jälkeen.
 
Tässä synnytyksessä mä en revennyt eikä välilihaa leikattu. Toipuminen on ollut sen puoleen nopeaa. Mulla on kokemus sekä välilihassa leikkauksesta että repeämisestä ja voin sanoa, että leikkauksen jälkeen toipuminen kesti pisimpään.

Mäkin jouduin turvautumaan microlaxiin, niin kova ummetus tuli ja aloin myös jännittää vessassa käyntiä ihan hirmuisesti. Nyt taas silläkin saralla sujuu :grin

Jälkisupistukset oli tämän synnytyksenkin jälkeen kivuttomammat kuin aikaisemmissa. Mun mielestä palautuminen ja synnytyksen jälkeiset vaivat on tällä kertaa olleet helpommat kuin aikaisemmin. Vaikka olen aika paljon vanhempi kuin ekoissa synnytyksissä. No, sen voin sanoa, että itse raskaus oli nyt jonkun verran rankempi kokemus kuin aikaisemmat, mutta hyvin sekin sujui. :joyful:
 
Lauantaina tulee 3 vkoa synnytyksestä ja toipuminen on ollut nopeaa. Ainoa mitä on vielä jäljellä on niukkaa jälkivuotoa. Pakkaset kun vielä hellittäis ni pääsis kunnolla alottamaan ulkoilut, pari kertaa ehdittiin käynä vaunuttelemassa ja sitten iski nää hirmupakkaset.. välillä tuntuu että seinät kaatuu päälle ku ei pääse liikkumaan mihinkään. Muutaman kerran kaupassa (ja neuvolassa) tullu käytyä muuten vaan oltu kotona
 
En ole ulkoillut viikkoon ollenkaan. Mutta käynyt kyläilemässä, shoppailemassa, ruokakaupassa jne. Ja meillä on käynyt kavereita ja sukulaisia. Eilen oli valokuvaus studiolla. Perhekuvaus, sisaruskuvaus ja vauvan kuvaus. Hienoja tuli!
Vatsa on pullataikinaa, mut ei häiritse. Yöt menee parilla herätyksellä jos taapero ei herätä.
Jälkivuotoa tulee pari kertaa päivässä semmonen hulahdus. Eli pitää käyttää sidettä.
 
Mulla kans alkaa ummetus helpottaa:happy093vihdoin! Mutta olen sen eteen sitten töitä tehnytkin! Pegorin, luumut, luumumehu, lakut, ruisleipä, puuro ja marjat...ja nyt on alkanut suoli toimia. Vuoto on alusta asti ollut melko vähäistä, mittana virtsaputken suu on niin ärtynyt siteiden pitämisestä, että tekee toisinaan toooosi kipeetä! Haava alkaa olla jo suht ok, vielä vähän turvottaa. Mutta siis voiton puolella ollaan....meinasi epätoivo iskeä jo jossain vaiheessa...
Hillevi, kuvailit niin elävästi tunnetta, minkä ummetus aiheutti!
 
Tänään ollut jotenkin parempi päivä vihdoin! Pystynyt tekemään jo jotain ja huomannut että alkaa paranemaan paikat!:shy:
Tikit kiristelee inhottavasti mutta kipuun oon ottanut Buranaa tai panadolia tarpeen mukaan.. kyllä silti on ihana että vauva on maailmassa eikä enää mahassa vaikka palautuminen iso prosessi tuntuu täällä olevankin:)
Ei varmaan kesällä enää arista! :grin
 
Hyvä Charmant! Kyllä se paraneminen siitä pikkuhiljaa alkaa. :-) ja varmasti kesään mennessä on jo normaali olo...
 
Takaisin
Top