synnytyksen jälkeen, hormoonit,vaivat...

Voi että, tää ei-raskaana-olo on outoa! :grin Ei pissata koko ajan, voi juoda kahvia, limukkaa, melkein mitä vaan ilman närästystä! Ei kolota, kiukuta, ei oo tukalan kuuma, maha ei oo tiellä.. Ja nyt saa vielä syödäkin niitä juttuja mitä on ollut ikävä viimeiset 9kuukautta. Mutta samalla on kyllä ikävä sitä kumpua ja niitä potkuja ja myllerryksiä tuolla masussa..voih.. :rolleyes:

Osaako kukaan sanoa kuinka kauan siinä meni, että nuo episiotomian tikit lähtee? Vai sekin lienee tapauskohtaista.. Mä en nyt yhtään muista mitä se kätilö silloin sanoi. Tuo haava kuitenkin tuntuu jo olevan parantumaan päin kun ei enää niin kirvele eikä istuminenkaan ole yhtä tuskaa.. :)

Mulle ainakin sanottiin et ne sulaa parissavkossa..

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app

Hihii, kiitos kesäbebe :)

Millier: mulla 'vaan' repes, ei leikattu. Mutta onko ne samanlaiset tikit? Mulla puhuttiin 2-3 viikosta ja jossain 2 viikon titetämillä alko radikaalisti helpottaa..nyt synnytyksestä 2 viikkoa ja 4 päivää ja kaikki kivut tuntuu olevan poissa, voin kävellä ja istua täysin normaalisti :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Jaa-a.. o_O Muistan vaan, kätilön sanoneen, että tikit tippuu sitten jossain vaiheessa ja niitä on neljä.. Kaikki muu meni ihan ohi korvien siinä tohinassa :rolleyes: Oiskohan se sit ollu se pari kolme viikkoa.. Kuitenkin alkanut jo helpottaa..

tääl on 1,5vuorokautta synnytyksestä, olo ihan tosi hyvä, jälkisupistuksiin saanut buranaa ja ummetuksee lääkettä, siinä oli asiat jotka synnytyksen jälkeen vaivasi, mutta tänään ollut jo parempi olo, jalkeilla yritän olla paljon koska menee selkä ja pää muuten jumiin :)

Minäkin voin yllättävän hyvin synnytyksen jälkeen. Ihmettelin, että miten kummassa jaksoin heti kaiken sen ponnistelun jälkeen omin jaloin kävellä suihkuun, syödä ja ylipäätään olla hereillä. Jännä, mitä kaikkea meidän kropat pystyykään kestämään ja kuinka hyvin ja nopeasti toipuminenkin alkaa.. :rolleyes:

Mä taas menin päinvastasesti tosi huonovointiseks synnytyksen jälkeen. Sen jälkee kun oltii päästy osastolle ja yritin ensimmäisen kerran käydä vessassa ni eiköhän tullu yhdellä kerralla kaikki ulos. Istuin pytyllä ämpärin/kulhon kanssa kun oksetti ja alapäästä tuli kaikki ulos. :/ eka päivä meniki oikeestaa sängyllä maaten enkä saanu mitää syötyä. Ekan yön ajaks sainki sitten tipan mikä helpotti oloa huomattavasti!

Tosin kun ensin olin saanu kaiken tulemaan ensin ulos ni seuraavana päivänä en saanukkaa sitten mitään. Tän takii mulle jouduttii sitte laittaa vuorokauden ajaks kestokatetri. Onneks vikana päivänä kaikki oliki sitte jo iha kunnossa ja päästii kotiin iha ajallaan. :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Sama täällä Millier. Mietin että siinä vaiheessa kun tyttö synty en ollut nukkunut yli 30 tuntiin, syönyt yli 20 tuntiin ja juonutkin olin vuorokauden aikana ehkä muutaman vesilasin. Jos synnytystä verrataan maratoniin, niin haluisin kyllä tietää millä energialla siitä selvittiin :D

Ja synnytyksen jälkeen menin kanssa ite suihkuun ja pienen välipalan (jugurtti, pieni leipä ja mehua kun en saanut kuitenkaan enempää syötyä) jälkeen kävelin osastolle ja sieltä vielä muutamia tunteja myöhemmin hotelliin..ihmeellisiin suorituksiin sitä vaan joskus pystyy..

Ääh, oon koko ajan luullu, että se on tuo haava mikä mullon kipeenä. Mut hokasin, että nehän on peräpukamat mitkä tuolla vaivaa :confused: Ja haavakin näytti ihan siistiltä, yhen ainoan tikin näin.. Onko noihin peräpukama voiteisiin mitään rajoituksia imetyksen aikana?

Millier, jos on tosi pahana niin kannattaa ostaa mieluummin siitä suppoja, on tehokkaampi kun voide. Kylmässä säilytettävää voi ainakin käyttää imettäessä. En muista merkkiä..

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Te keillä koskee päähän niin oletteko ottaneet epiduraali puudutusta? Mä luin jostain et siitä voi seurata useempien päivien päänsärky haittavaikutuksena?!

Hanski_ mitä minä netistä luin, niin tuo epiduraalin aiheuttama päänsärky tulisi lähinnä heillä, jotka kärsii migreenistä, ei välttämättä silloin jos päänsäryt on esim. lihasjännitysperäisiä. En muista mistä sen luin ja voin olla väärässäkin.

Olisin päänsärkytaipumuksesta huolimatta ottanut epiduraalin, nuo haittavaikutukset on yleensä niin pienellä joukolla todettuja vaivoja, että valitsisin helpomman/kivuttomamman synnytyksen, sairaalassa on kuitenkin valmius lääkitä sitä mahdollista päänsrkyä tehokkaasti.

se pääsnsärky joka voi tulla epiduraalia tai spinaalia laittaessa johtuu siitä että selkäytimeen johon se pistetään niin sieltä jää vuotamaan oisko nyt ollu selkäydin nestettä tms ja se pääsärky on sit todella kovaa.

Alotta, okei hyvä tietää. No mulla sattuu olemaan taipumusta siihen migreeniin. Mul on siihen omat lääkkeetkin ja ihmettelen suuresti et raskausaikana se ei oo vaivannut kertaakaan. Onneks!

On näitä vaivoja näköjään synnytyksen jälkeenkin. Nyt on peräpukamien lisäksi ilmeisesti sammasta nännissä ja näytti olevan tytölläkin kielessä :confused: Luinkin jo netistä paljon hoitokeinoja, mutta onko kellään kokemusta tästä? Mikähän on se tehokkain hoito? Meillä on kyllä onneksi keskiviikkona jo neuvola, että kyllä siellä jo sanon asiasta.. Ärsyttää kun toinen nänni on vaan niin pirun kipeä, etten mielelläni anna tytölle sitä tissiä ollenkaan tuon kivun takia..Mutta pakkohan nuo maidot on sieltäkin pois saada..hammasta purren saa sitten imettää..:sad001 Pitää vielä kokeilla tuleeko pumpatessa samaa kipua..

Millier onko sulla rintakumia? Se vois auttaa kipuun.

Meillä on sammasta pojan suussa, laitetaan kerran päivässä puolukkamehua suuhun (puristan 5-10 puolukkaa pakkasesta ja otan niistä mehut)

Eipä muuten ole.. Täytyykin kokeilla! :) Tuota puolukkaa on moni kertonut käyttäneensä..ehkä minäkin sitten sitä kokeilen..

Me on käytetty sammakseen sitruunasta puristettua mehua (just puolukka tai muu hapan käy myös). Laitetaan neidin kielelle vanupuikon avulla, yleensä syötön jälkeen. Ja neuvolassa neuvottiin laittamaan sitä myös rinnoille aina syötön jälkeen, vaikka mulla ei sammasta siinä edes näy..

Takaisin