synnytyksen jälkeen, hormoonit,vaivat...

äippä 03,06,14

Oman äänensä löytänyt
mites teillä on nytten synnytyksen jälkeen nuo hormooni hirviöt koetellu? ite vetelen laidasta laitaan oloja, ihan hirveetä kun kaikki on oikeasti hyvin mutta kummiskin ei oo, meillä kun tyttöä ooteltiin ja saatiinkin kaivattu poitsu niin oon super varovainen ja ylisuojeleva ja muutenkin 2 tyttöömme verrattuna ihan erinlainen, :D entä miten nytten tää kuumuus vaikuttaa teihin? jatkuvasti mietin miten tätä jakso odotus aikana kun ihan tuskanen olo on nyttenkin ja mun toinen nilkka päätti pitää odotuksesta muiston että tarpeeks kauan ku seisoo/kävelee niin iskee turvotus :/
 
Täällä olo on kylä ihan normalisoitunut. Mitä nyt pieniä onnen kyyneleitä tulee tyttöä katsellessa :rolleyes:

Onko kenellekkään tehty synnytyksessä episotomiaa? Onko miten parantunut? Mulle tehtiin ja kyllä on tällä hetkellä kipeä! Istuminen on tuskaa, käveleminen on tuskaa, istualtaan nousu on tuskaa. Synnärillä kuitenkin tarkistivat ja sanoivat, että on hyvin parantumassa.. Että kai tämä on sitten normaalia :confused: Mutta pissaaminen ei enää onneksi niin kirvele. Pesut teen kuitenkin joka vessakäynnin yhteydessä..
 
pääsin synnytyksestä muuten helpolla mutta pahojen liitos kipujen takia paikat tulessa, onneksi on helpottunu muuten olo on fyysisesti hyvä mutta tuo psyykkinen puoli ei :sad010 mun nilkan turvotukseen sain selityksen eli siellä on nivelet joutunu isoon koetukseen odotuksen aikana ja ennen raskautta kiukutellu muutenki, nyt sit katotaan tarviiko ihan tukisiteen ja alkaako fysioterapiassa juokseminen, eipä pal mielialaa kohentanu
 
Mulla ei Millier edes tehty episotomiaa, vaan repesin synnytyksessä ihan vähän. Sain hassut 4 tikkiä ja silti kaikki sun mainitsemat asiat on sattunut ihan hillittömästi..kotiutumisen jälkeen kivut pari päivää jopa vaan paheni pahenemistaan.

Tänään synnytyksestä on nyt sit kulunut viikko ja 4 päivää. Nyt eilen ja tänään oon huomannut helpotusta. Tänään pääsin jopa vauva sylissä sohvalta ylös ilman suurempaa kipua!

Wohoo \o/


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla on nyt tänään eka kertaa alkanut kanssa tunteet vähän ailahdella, mutta luulen että se johtuu pitkälti väsymyksestäkin silti. Tässä on nyt kuitenkin kohta 2 viikkoa menty vähillä unilla..

Pikkusta katsellessa en voi olla miettimättä, että eihän kukaan voi olla näin onnellinen, ei kellään voi käydä näin hyvä tuuri. Mikä lie kristillinen 'kärsi kärsi kirkkaamman kruunun saat' -kasvatus nostaa päätään, kun oon alkanut pelkäämään että kohta jotain varmasti menee pieleen..lienee sama kun toi mun 'mua ei satu' -imetyspelko. En jotenkin pysty käsittämään, että kaikki vaan vois olla näin hyvin :Heartred

Tulipas nyt vähän sekava kirjotus varmaan, ehkä joku saa punasesta langasta siti kiinni...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Joo, 4 tikkiä tuli mullekin ja kivut pahentunut nyt kotona ollessa. Toisaalta sairaalassa ei tullut tehtyä muuta kuin maattua.. Toinen mikä on myös kipeä, on tuo reikä selässä epistä :confused:
 
Millier, mulle tehtiin episiotomia. Sattuu vieläkin, mutta istuminen jne. luonnistuu jo ihan normaalisti. Lenkkeilyn, kaupassakäynnin tms. liikunnan jälkeen on älyttömän kipeä. Sairaalassa todettiin että lähtenyt tosi hyvin parantumaan.
Mulla ei varsinaisia tikkejä ole, samalla langalla kaikki ommeltu.

Mielialat heittelee, toisinaan itkettää, toisinaan pelottaa, suurimman aikaa mä olen ihmeissäni ja onnellinen. Suojelunhalu on ollut yllättävän suuri.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla pieni repeämä on parantunut hienosti, missään vaiheessa ei ole ollut kipeä. Tietty olen syönyt kiltisti särkylääkettä. Pahinta on lantion kipu, sekä symfyysimitat että selän puolella. Ei tosin mikään ihme jos on paikat arkana, kun kroppa muuttuu järkyttävää tahtia ja hakee asemiaan takaisin. Paino on pudonnut jo reilu 15kg kahdessa viikossa. Jos kohta ei ala helpottaa, pitänee varailla fysioterapiaa... Mut katotaan nyt. Jokapäivä oon kuitenkin lähtenyt vaunuttelemaan sitkeästi kivuista huolimatta.
 
Siis miten mulla voi jo NYT olla ikävä sitä mahaa ja vauhdikkaita potkufestareita? :D :P


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla eniten harmia aiheuttaa sektiohaava, no vasta 5pv vanha ja haavasiteet pois vasta yhden päivän, niin ärsyttävää tihkuttelua. Kipu pysyy kurissa lääkkeillä, mutta pyykkiä riittää. Eiliseen saakka haavasiteet kiristi (pico eli haavan päällä jonkinlainen imulaite pitämässä haava puhtaana) nyt sitten hakaset (40!!) paljaana viuhahtelen menemään, ei kiinnosta lähteä kotoa minnekään esittelemään niittimahaa, ei kyllä ole tarvettakaan minnekään lähteä.

Mahan paino hävinnyt, ryhti muuttunut ja sairaalassa makoilua tuli paljon = kipeä alaselkä. Ja hartia- yläselkäkivut! Au au au...

Huvittavinta ehkä hormoni-itkut! Oon nyt kolmeen päivään itkenyt varmaan enemmän kuin viiteen viime vuoteen yhteensä. Ihan koko ajan tippalinssissä ja lähinnä onnesta ja ilosta. En edes osannut turhautua viime yönä kun tyynylleni pissattiin jne, kaikki vain nauratti :laughing001
 
Täällä tuli eilen itku. Mies lähti vauvan kanssa pihalle vaunuilemaan ja minä en kivuiltani pystynyt lähtemään mukaan. Ja itku tuli siis ihan pelkästä ikävästä. Ehkä tässä on kuitenkin vähän herkistynyt. Tyttöä tulee ikävä jopa silloin kun se on nukkumassa toisessa huoneessa, isin sylissä.. :oops: Ja kun tytöltä on verikokeita otettu, itse oon itkua pidätelly ja hammasta purru kun pikkuinen huutaa. Melkein tehnyt mieli ottaa se neula ja tuikata sitä tätiä sillä :grin

Huomasin, että oon viime päivät istunu aivan liikaa ja varmaan siksi on paikat niin kipeenä. Oon nyt yrittänyt imettää sängyssä maaten. Särkylääkettä ei juurikaan tarvi syödä, parina iltana ehkä joutunut ottamaan. Mutta tämä samperin kirvely :mad:

Mä olin tosi pettynyt kun synnytyksen jälkeen kävin puntarilla. Painoa oli lähtenyt vaan 6kiloa, vaikka masukin pieneni huomattavasti o_O Ootin ja toivoin, että ois ees lähemmäs 10kiloa tippunu..:eek: No nyt on sit 12kilon pudotus eessäpäin, mutta innolla kyllä ootan, että pääsee liikkumaan :)
 
Mulle tehtiin episotomia ja lisäksi repesi emättimen puolelta kun poika tuli pää vinossa käsi poskella ulos, tikkejä yhteensä 15. Kätilö tosin sanoi, ettei emättimen tikit yleensä tee kipeää, ne on nuo pintaompeleet jotka sattuu. Istuminen sattuu, mutta ei tämä nyt mitään ihan hirvittävää tuskaa ole kuiteskaan. Poika on vaivan arvoinen!! :Heartblue:Heartblue:Heartblue
Paranemisesta en osaa sanoa, kun on niin tuore juttu, 12 tuntia h-hetkestä vasta.
 
Kyllä tosta Millier vielä hyvinkin lähtee lisää painoa 'itekseen', älä vielä stressaa. Multa oli sairaalasta tullessa tippunut se about 8kg ja kaks viikkoa synnytyksestä jo 15kg...enkä kyllä muuta oo tehnyt kun syönyt suklaata ja maannut sohvalla :D. Mulla tosin tietty edelleen se 10 jäljellä...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Täällä tuntuu tuo jälkivuoto jo hiipuvan :eek: Tai on siis jo todella niukkaa. Ihan kuin menkkojen viimeisinä päivinä. Olin jotenkin valmistautunut ainakin kuukauden kestävään vuotoon ja siteitäkin ostin monta pakettia. Ei kai tämä voi jo parissa viikossa loppua o_O
 
Täälläki jälkivuoto jo tooosi niukkaa ja synnytyksestä on huomenna kaksi viikkoa. Itekki mietiskelin et eihä tää nyt näi nopee voi ohi mennä :eek: vai voiko muka? Nii js toine juttu, miekin harmikseni sain todeta et ei miullakaan ole paino pudonnut synnytyksen jälkeen paljon yhtään.. :/ mahaa ei ole lähes tulkoon yhtään ja luulin, että olisin enemmänkin laihtunut.. noh kai tää painokin tässä imettäessä jne. putoaa, ei pidä ottaa stressiä! :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mullakin jälkivuoto on aika niukkaa. Mutta se oli ylipäänsä runsaampaa vaan synnytyksen jälkeisenä päivänä, sillon ajattelin jo että 'apua, tätäkö tää on seuraavat 6 viikkoa'.

Mut sit seuraavana päivänä oli jo ihan niukkaa. En oo edes öisin tarvinnut mitään yösiteitä, vaan oon ihan perussiteillä mennyt siitä asti kun pääsin kotiin..

Mutta ei tää varsinaisesti mitään loppumisen merkkejä näytä. Ehkä tää nyt sit onkin tätä seuraavat 6 viikkoa. Mutta en kyllä valita, ei po paha lainkaan :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Miä oon kans ihmetellyt tota jälkivuodon niukkuutta ja mulla tosiaan synnytyksestä vasta viikko.. ei sillä että valittaisin mutta oletus oli kuitenki huomattavasti enempi :D
Mulla on ollu nyt kotona joka päivä päänsärkyjä.. en ole vielä oikeen löytänyt niille syytä, olisko kellään hyviä ideoita että mistä vois johtua? ei muuten mutta kun niihin ei meinaa parasetamoli auttaa.. mielestäni oon kuitenkin juonut ja syönyt tarpeeksi.. varsinkin juomiseen oon kiinnittänyt huomiota että juon ainakin yhden ison lasillisen vettä/maitoa kun imetän tai pumppaan..
 
Niukka jälkivuoto taitaa olla täällä nyt trendi! Minäkään en juuri enää vuoda, ja synnytyksestä siis 8pv. Enimmäkseen vuotoa tulee imettäessä kun kohtu supistelee silloin voimakkaasti. Jopa niin kovasti, että haettu lämpötyyny helpottamaan kipua. Ensin ajattelin, että vaikuttaako sektio vuodon niukkuuteen, mutta ei kai pitäisi?

Oletko immala varma, ettei ole jotain hartia-selkäkipua/jumia? Mulla ainakin imetysasennot välillä huonoja, kun ensin varmistan, että vauva imee hyvin ja viiden minuutin päästä vasta tajuan edes ajatella miten itse istun/makaan. Lämpötyynyt siis jokapäiväisessä käytössä, onneksi otin sairaalasta mukaan siellä käytössä olleet (ns. kertakäyttöiset, jotka sai viedä kotiin mukanaan), niin ei tarvitse aina etsiä tyynyä, kun niitä on nyt joka huoneeseen oma :grin

Mulla myös särkee päätä, jos itken paljon ja se on kyllä viime päivinä ollut enemmin sääntö kuin poikkeus, että nyyhkytystä riittää. Eilen eka päivä synnytyksen jälkeen kun ei tullut yhtään kunnon itkua, tippa oli kyllä useamman kerran linssissä.
 
Toi päänsärky voi olla monen asian summa. Just toi itkeminen mistä ALotta mainitsi ainakin aiheuttaa päänsärkyä. Väsymys, stressi, nestehukka (pienikin) ja monet muut synnytyksen jälkeen äitejä vaivaavat asiat aiheuttaa päänsärkyä ja kun on samaan aikaan monta asiaa niin ei se kai ihme oo jos päätä särkee.
Ja täällä päin on ainakin jo monta päivää ollut ukkosta ilmassa ja muutenkin tosi painostava ilma, mikä mulla yleensä saa heti päänsäryn aikaan.
Söin pitkään synnytyksen jälkeen särkylääkettä, ja nyt kun on kivut hellittänyt niin aloin vähentää määrää. Heti iski päänsäryt päälle. Eiköhän ne pian hellitä.
 
Mulla on kanssa ollut nyt päänsärkyä tällä viikolla jatkuvasti. Luulen etten juo ihan tarpeeksi ja se yhdistettynä ALottan mainitsemiin hartia jumeihin aiheuttaa tän. Pitäs koittaa tarkkailla näitä imetysasentoja enemmän, mutta mulle käy kanssa just noin että keskityn vauvaan ja sit kun muistan oman asentoni, en uskalla enää liikkua ettei toinen vaan häiriinny :D

Sellanen kunnon itkeminen muuten täälläkin aiheuttaa päänsärkyä. Itke vaan se helpottaa sanotaan. Ja pah, sanoo tää itkupilli. Mikään ongelma ei oo mulla koskaan itkemällä ratkennut ja lisäks sen jälkeen on nenätukossa, pääsärkee ja naama on laikukas :P

Nyt oon onneks isommilta itkuilta välttynyt. Mun itkut on enemmän sellasta liikutus nyyhkimistä vähän siitä sun tästä..toivon tosiaan että johtuu jostain hormoneista, eikö siitä että oon muuttunut entistäkin herkemmäksi. Ennenkin kaikki ihan kummatkin kappaleet ja elokuvat ja kirjat sai mut pillittämään. Ja nyt tuntuu että kaikessa on vielä lisää merkityksiä...onko aikuisille jotain 'näin voit hillitä itkemistäsi' -kursseja? :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top