Synnytykseen viittaavat oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja EkM89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aamulla oli paikat auki 3cm ja ottivat mut osastolle vaikka on täyttä kun ei viitsisi ajella tunnin ajomatkaa kodin ja sairaalan väliä kun supistukset olleet kovia.Aamulla sain kipupiikin ja nukahtamislääkkeen kun unettomuus jatkunut niin pahana.Jospa synnytys lähtisi käyntiin lähitunteita eikä päivien päästä.Jokq tapauksessa tulevana ma on/olisinä käynnistysaika.

Viis tuntia supisteli n. 5min välein ja loppua kohden muutama viimenen aiheutti tosi kovaa painetta ja ehkä ihan lievää kipua alamahaan. Siihen ne sit loppukin. Höh. :( mä ku jo mietin et oisko tää se päivä.

Tunti sitten heräsin siihen että jotain holahtaa ja kerkesin just ja just vessaan. Lapsivettähän se oli ja nyt sitä hulahtelee vähän väliä! Nyt jännittää!! Mulla tulee välillä sellasta kipua vatsaan kuin olis maha sekasin (en siis tiedä miltä kuukautiskivutkaan tuntuu kun en oo koskaan sellasia kokenut..) mut ei se miltään aaltomaiselta kyllä tunnu ja tuntuu ettei ne oikeen lähe kokonaan poiskaan, välillä tulee vaan enemmän vihlasua. En sit tiedä voiko johtua suolen toiminnasta, koska tuntuu koko ajan et olis hätä mut mitään ei tuu enkä uskalla ponnistaa :D

Tunti sitten heräsin siihen että jotain holahtaa ja kerkesin just ja just vessaan. Lapsivettähän se oli ja nyt sitä hulahtelee vähän väliä! Nyt jännittää!! Mulla tulee välillä sellasta kipua vatsaan kuin olis maha sekasin (en siis tiedä miltä kuukautiskivutkaan tuntuu kun en oo koskaan sellasia kokenut..) mut ei se miltään aaltomaiselta kyllä tunnu ja tuntuu ettei ne oikeen lähe kokonaan poiskaan, välillä tulee vaan enemmän vihlasua. En sit tiedä voiko johtua suolen toiminnasta, koska tuntuu koko ajan et olis hätä mut mitään ei tuu enkä uskalla ponnistaa :D

Menkkakivut voi olla just sen olosia kuin olis vatsa sekasin! Siitä se nyt joka tapauksessa lähtee, tsemppiä tulevaan, pian on pikkuinen sylissä! :love2

Hyvin uskaltaa ponnistaa, jos haluaa suolen saada toimimaan :) mullakin ku vedet meni, niin sain kyllä suolenkin samalla hyvin tyhjennettyä, eikä tarvinnut peräruiskeita tms.

Jouduin pettymään kun ei saanutkaan sairaalaan jäädä.Liian harvakseltaan tulee supistuksia ja lääkäri oli sitä mieltä että mitä sitä turhaa pitämään osastolla.Kätilö sanoi että voin herkästi tulla takaisin jos en pärjää supistusten kanssa ja jos unen tulo on vaikeata.Itse jo kuvittelin et olisin jo tositoimissa.

Huoh, lähes päivittäin ollu kivuliaitakin supistuksia mut hyvin epäsäännöllisesti viimeset 8 viikkoo eikä silti näytä siltä että synnytys ois lähellä. 7 viikkoo sitten alko sukkopuikkovihlasut ja vauvan pää alko kiinnittyyn mut sit ne vihlasut väheni ja vieläkään ei olla täysin kiinnitytty. Välillä on ollu kolme yötä putkeen jatkuvaa menkkakipua ja sit taas ei mitään. Ja musta tuntuu et vatsa on ylempänä ku koskaan raskauden aikana. Hassua et pää on alkanu kiinnittyyn mut vatsa ei oo laskenu :confused: miten se on ees mahdollista? Nyt rv 38+4 ja kovasti haluisin jo pikkusen tänne! Tää ois just mun tuuria et supistukset alko rv 17 ja silloin piti olla vuodelevossa et pikkunen ei synny ja sit raskaus menis lopulta yliajalle :hilarious:.

Oon nyt tullut siihen tulokseen erinäisten kirjojen ja synnytysvalmennusten perusteella, että koti voi olla synnytyksen etenemisen kannalta paljon parempi odottelupaikka kuin sairaala (olettaen, että sairaalaan ei ole megapitkä matka, ei ole kyse mistään riskisynnytyksestä jne jne). Ihan fysiologisesti koti on monille rentouttavampi ympäristö, mikä edesauttaa esim. luonnollisen oksitosiinin erittymistä paremmin, ja sitä taas tarvitaan avautumisvaiheessa.

Eli sikäli synnytyksen etenemisen kannalta voi oikeasti olla viisaampaa, että sairaalasta lähetetään kotiin, jos ei ole erityistä syytä, miksi pitäisi jäädä sairaalaan tarkkailuun.

Odette,Siinä taidat olla oikeassa.Itselläni on matkaa sairaalaan tunnin ajomatkan verran enkä kuulu mihinkään riski/syöksysynnytäjiin.

Joo, me puhuttiin tästä paljon valmennuksessa ja oon puhunut myös yhden kätilön kanssa.

Aiemmin olin itse sillä kannalla, että heti vaan sairaalaan, että kun alkaa tapahtua, on apu lähellä. En ole tajunnut yhtään sitä, miksi on sanottu, että kannattaa olla kotona mahd. pitkään.

Mutta nyt oon joutunut pyörtämään näkemykseni, kun olen yrittänyt perehtyä enemmän synnytykseen hormonaaliselta kannalta, siis että mitä elimistössä tapahtuu ja miksi turvallinen, rauhallinen "odotteluympäristö" olisi tarpeen. Tähän samaan liittyy siis sekin, miksi sen synnytyssalin/-huoneen kannattais olla vähän hämärä ja hiljainen. Ja miksi esim. kovat ääneet, kova puhe, kirkkaat valot ja jotenkin kireä ilmapiiri voi laittaa stopin synnytyksen etenemiselle.

En olis näitä asioita aiemmin tiennyt ollenkaan, vaan olen ajatellut, että heti vaan sairaalaan ja et toimenpidehuoneessa on taatusti kirkkaat valot ym. :D

Tuo sama on muuten eläinten synnytyksen kohdalla ja ihmisethän tavallaan on eläimiä :)

Hevosillahan voi synnytys keskeytyä jos polttojen kohdalla niitä häiriköidään. Kun vedet menee, niin silloin ei enää, mutta siihen asti on riskinä synnytyksen keskeytyminen ja tällöin varsan kuolemaan johtaminen. Pahimmillaan siis.

Onneksi ihmisillä ei näinkään :D

Joo, siis ihan sama meininki kuin eläimillä. Tai siis paljon samaa. :) Sitä olen yrittänyt miettiä, että kun tekis mieli puuhailla kaikenlaista, mutta en vaan MILLÄÄN jaksais, että oonko nähnyt luontodokkareissa jonkun viimeisillään olevan tiikerin tai muun elukan hirveästi hääräilevän... Siis että nehän usein vaan voipuneena makailee ja odottavat, että luonto tekee tehtävänsä. :rolleyes:

Ihminen on nisäkäs ja tietääkseni lähes kaikki nisäkkäät hakeutuvat rauhalliseen ja turvallliseen paikkaan ennen synnytystä. Eli kyllä se luonto ohjaa meitäkin jos niin vaan annetaan tapahtua. Sen takia haluan itse olla mahdollisimman pitkään kotona jos synnytys etenee niin että se on mahdollista.
Mulla on myös nykyään laiska olo mutta en jaksa ottaa siitä stressiä. Kaikki asiat on laitettu vauvaa varten järjestykseen ja ne mitä ei ole niin mies osaa varmasti ohjeistettuna tehdä. En esim ole alkanut steriloimaan etukäteen mitään kun en tiedä tuleeko pulloille tai pumpulle mitään käyttöä heti tai pinnasängystä puuttuu petivaatteet mutta äitiyspakkauksen laatikossa ne on valmiina kannen alla suojassa kissankarvoilta jne.
Mitään synnytykseen viittaavaa ei vielä ole ilmestynyt. Normi jomottelua ylös noustessa, sukkapuikkoja ja joskus harkkasuppareita mutta ei muuta. Sais kyllä syntyä lähiaikoina etten joudu käynnistykseen johon on siis jo aika 25.5. Tänään rv 38+1

Takaisin