Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ompas tänään tyytyväinen olo niinkin pienestä asiasta kuin, että tein vauva moussakaa ja tyttö tykkäsi siitä kovasti. Söi todella ison annoksen. Sitä tuli tehtyä iso satsi ja sain monta purkkia pakkaseenkin.

Resepti jonka löysin
1 iso bataatti
1 munakoiso
1 kesäkurpitsa
100g jauhelihaa
mini säilykepurkki 100% tomaattisosetta (huom. ei pyrettä, siinä on lisättyä suolaa)
2 valkosipulin kynttä
tinjamia, basilikaa, oreganoa

Keitä munakoisoa ja kesäkurpitsaa 10 min. Kaada vesi pois ja huuhdo vielä kerran kylmällä vedellä jotta munakoison karvaus on poissa. Keitä bataattia, jauhelihaa, valkosipulia ja yrttejä 15 min. Kaada lähes kaikki neste pois. Sekoita kaikki aineet keskenään ja muussaa sopivaksi.

Eclipse :) Hyviä vinkkejä! Äitiysloma on loppu ja tuli kotihoidintuesta päätös, siis reilut 300€ / kk:eek:....

Nauroin ihan kippurassa. Vai kahdesta lapsesta nuo kilot!! Olen tavannut useita kahdeksan tai kymmenen lapsen äitejä, joilla ei ole kiloakaan liikaa.
Minulla on vielä tästä kolmosesta 8-10kg, mutta en aktiivisesti laihduta imetysaikana. Yritin jättää yösyömiset itseltäni pois, mutta ei onnistu vielä.

Hihhh :) Kyllä kanssa huvittaa... :laughing021

Nuorena, kun sitä otti anopin "painopuheet" todesta... Nykyään enemmän vaan ärsyttää, eikö vois jo lopettaa:schocked028

Ollaan menossa anopille yöksi ennen matkaa, niin taas tulee väkisin funtsittua ruokailua siellä, kun satavarmasti joudun perustelemaan laihtumista hänelle:smiley-ashamed008

) Nyt sitten kaks herkkupersettä asuu saman katon alla eli täällä laihikset pitää aina olla yhteisiä tai siitä ei tuu kummallakaan mitään. Vuoden alusta on jo parannettu ruokavaliota mut vielä pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni et saatas läskitkin katoamaan. :rolleyes:

Tuo ongelma meillä oli, mies on herkkuperse, mutta eipä liho mihinkään, vaikka söis norsun:joyful: Siis oli tosi vaikee ottaa härkää sarvista tän laihdutuksen suhteen...siinä meni puolivuotta, kunnes tein uuden vuoden lupauksena itselle, päätin toteuttaa asian. Vitsit, kun oon tyytyväinen! :) Aloitus oli vaikeinta.

Mutta joka päivä joutuu hyväksyyn, että kotona ympärillä on sipsejä, pizzaa, karkkeja tms ja toinen vaan saa mussuttaa niitä vieressä:arghh::sad001 Ehkä saan jotain, sitten joskus...

No tässä projektissa on silmätkin avautuneet...löytyyhän sitä itsekuria, niin että mieskin on vähän oikeestaan aika hämmästynyt asiasta:p

Ilmeisesti puhelen täällä yksin, mutta näyttää siltä, että anoppi ei oikein sulata laihtumista. Omaa lihavuutta hän perustelee sillä, että on synnyttänyt 2 lasta, joten sen takia paino hänellä nousi 59kg:ta -100kg:n... Painaa nykyäänkin lähelle 100kg, vaikka on laihtunut tosi paljon. Mutta kuulenma sen takia painaa paljon, koska on synnyttänyt lapsia. No, huhh...:eek:

Hyvässä hengessä, mutta painosta vaan huomautellaan, että liiaksi oon laihtunut...hahhh :)

Oon vasta normaalipainon ylärajoissa.
Kummallista.

Ja oon mäkin synnyttänyt yhden lapsen, eikä niitä raskauskiloja enää ole:joyful:

En puolustele anoppiasi, mutta mulla kun oli nämä kaksi raskautta aika lähekkäin, niin edellisestä jäi kiloja 10 liikaa ja sitten kun tulin raskaaksi, niin eihän se vaaka siitä laskenut vaan nousi taas yli 10 ja vain 3kg jäi laitokselle. Eli kyllä ne useat lapset periaatteessa voi jättää sitä lihavuutta, mutta eihän se mikään syy ole enää 20 vuoden jälkeen :D Enkä mäkään näitä makkaroitani pidä raskauden tuomina vaan omaa tyhmyyttäni, kun en laihtunut edellisen raskauden jälkeen tai ollut herkutta molemmissa raskauksissa. Mä painoin kaikkinensa ennen raskauksia (v. 95) 49kg ja nyt painan kaiken tämän jälkeen 69kg. Mutta en aio silti olla rantapallona tulevana kesänä. Treettu on jo 5 päivänä viikossa ja alkaa tuloksia näkymään, vaikka paino ei sinällään ole vielä pudonnut, mutta olo on pirteämpi ja voimaa tullut lisää.

Anopista..ymmärrän miltä susta tuntuu. Mun anoppihan kiikutti mulle xl kokoisia vaatteita taaperon syntymän jälkeen "kun en ole laihtunutkaan yhtään" ja monta kertaa maininnut, että olin viimeistä kertaa lihava (tarkoitti raskautta) jne. Mä vaan odotan sitä aikaa kun oikeasti olen sitten laihempi, niin sitten saan kuulla siitäkin, ihan niinkuin säkin. Ja siis tämä anoppihan on siis sitä mieltä etten osaa pukea tyttöä oikein (kun en pue sitä röyhelöihin) ja tekee kaikkensa, että tytölle mummo ois tärkeämpi kuin äiti. Pojasta se ei taas tunnu välittävän juuri ollenkaan :(

Mutta ajattelen näin että anoppi kokee mun olevan hänen kilpailija. "Vein" hänen poikansa, joka ennen palvoi häntä, tykkääkin musta eikä saa sitä tunnetta enää tuntea kuinka oma pieni lapsi pitää kaikkein tärkeinpänä ihmisenä maailmassa. Siksi kait yrittää "kilpailla" tytön suosiosta. Minusta se on typerää, kun aina se on niin, että vanhemmat on tärkeitä omalla tavallaan ja isovanhemmat omalla tavallaan. Mä menetin oman mummoni kun olin nuori ja edelleen pidän häntä yhtä tärkeimpänä ihmisenä mun elämässä.

Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta korvasta ulos ja ole tyytyväinen saavutuksiisi! Länkytti anoppi tai ei! :)

En puolustele anoppiasi, mutta mulla kun oli nämä kaksi raskautta aika lähekkäin, niin edellisestä jäi kiloja 10 liikaa ja sitten kun tulin raskaaksi, niin eihän se vaaka siitä laskenut vaan nousi taas yli 10 ja vain 3kg jäi laitokselle. Eli kyllä ne useat lapset periaatteessa voi jättää sitä lihavuutta, mutta eihän se mikään syy ole enää 20 vuoden jälkeen :D Enkä mäkään näitä makkaroitani pidä raskauden tuomina vaan omaa tyhmyyttäni, kun en laihtunut edellisen raskauden jälkeen tai ollut herkutta molemmissa raskauksissa. Mä painoin kaikkinensa ennen raskauksia (v. 95) 49kg ja nyt painan kaiken tämän jälkeen 69kg. Mutta en aio silti olla rantapallona tulevana kesänä. Treettu on jo 5 päivänä viikossa ja alkaa tuloksia näkymään, vaikka paino ei sinällään ole vielä pudonnut, mutta olo on pirteämpi ja voimaa tullut lisää.

Anopista..ymmärrän miltä susta tuntuu. Mun anoppihan kiikutti mulle xl kokoisia vaatteita taaperon syntymän jälkeen "kun en ole laihtunutkaan yhtään" ja monta kertaa maininnut, että olin viimeistä kertaa lihava (tarkoitti raskautta) jne. Mä vaan odotan sitä aikaa kun oikeasti olen sitten laihempi, niin sitten saan kuulla siitäkin, ihan niinkuin säkin. Ja siis tämä anoppihan on siis sitä mieltä etten osaa pukea tyttöä oikein (kun en pue sitä röyhelöihin) ja tekee kaikkensa, että tytölle mummo ois tärkeämpi kuin äiti. Pojasta se ei taas tunnu välittävän juuri ollenkaan :(

Mutta ajattelen näin että anoppi kokee mun olevan hänen kilpailija. "Vein" hänen poikansa, joka ennen palvoi häntä, tykkääkin musta eikä saa sitä tunnetta enää tuntea kuinka oma pieni lapsi pitää kaikkein tärkeinpänä ihmisenä maailmassa. Siksi kait yrittää "kilpailla" tytön suosiosta. Minusta se on typerää, kun aina se on niin, että vanhemmat on tärkeitä omalla tavallaan ja isovanhemmat omalla tavallaan. Mä menetin oman mummoni kun olin nuori ja edelleen pidän häntä yhtä tärkeimpänä ihmisenä mun elämässä.

Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta korvasta ulos ja ole tyytyväinen saavutuksiisi! Länkytti anoppi tai ei! :)

Tsemppiä Satru :) Usko tai älä, meidän anopeissa on sitten paljon yhtäläisyyttä:joyful: Mulla on siis välit hänen kanssa hyvät ja kohta oon kattellut sitä "akkaa" ( anteeks, hihh:wink) 30vuotta.. Ainoa on toi paino, joka "hiertää" välejä. Ja hänen lapsensahan on syntyneet kohta 50vuotta sitten ja silti ylipaino johtuu raskauksista:smiley-angelic006

No siis meilläkin vaatteista "sanottavaa", hän kun tuo noita pinkkejä ja jopa röyhelöisiä kuteita meidän pojalle... Mä en kestä:mad: Eikä kyllä mieskään, muttei kehtaa äidilleen huomauttaa:happy118

Samoin, kun sulle, niin mullekin antaa lahjaksi XL kokoisia paitoja jn...ja värit on aina ihan hirveitä:sad010. Pakko tehdä tunnustus, heitin joululahjaksi saadun raitaisen paidan roskiin. Musta se oli niin ruma, etten kehtaa ees lahjottaa, tuskin kukaan huolii sellasta.

On nää anopit hitto hauskoja:laughing021
:laughing025

Tähti, toimisiko anopin kanssa sellainen, että sanot ettet tahdo keskustella hänen kanssaan painosta etkä edes kuulla kommentteja lihomisesta tai laihtumisesta. Voit vaikka naamioida sen niin, ettet tahdo lapsen oppivan painontarkkailupuhetta, että hänellä pysyy terve suhtautuminen ruokaan eikä tule riskejä syömishäiriöistä.

Tähti, toimisiko anopin kanssa sellainen, että sanot ettet tahdo keskustella hänen kanssaan painosta etkä edes kuulla kommentteja lihomisesta tai laihtumisesta. Voit vaikka naamioida sen niin, ettet tahdo lapsen oppivan painontarkkailupuhetta, että hänellä pysyy terve suhtautuminen ruokaan eikä tule riskejä syömishäiriöistä.

Yölento :) Tuo voisi toimia ja pitääkin kokeilla :) Tosin hän on todella taitava kääntämään asiat ylösalaisin, enkä halua kuulla mieheltä, että olen sanonut rumasti hänen äidilleen.

Tosin nyt painoasia on ruodittu miehen kanssa selväksi, kun ei edes uskonut, että hänen äitinsä tapa puuttua mun painoon, on ikinä häirinnyt mua... Eihän nuo pojat mitään kuule,jos äiti huomauttelee miniälle painosta useita kymmeniä vuosia, hahhh:laughing014

Nyt siis mieskin ekan kerran käsitti, että tätä todella tapahtuu, kun vaadin miestä olemaan puuttumatta asiaan, sillä sanoin, että aivan varmasti tulee sanottavaa ja niin tulikin. Heti anoppi avasi kultaisen suunsa, kun näki mut:singing:...ja mies vihdoin tajusi mitä tarkoitan, eikä lähtenyt mukaan äitinsä höpötyksiin syömisestä:wink

Se ei kai haittaisi, jos puhuisi painosta positiivisella tavalla, tosin siitäkään en tykkäisi, koska asia ei kuulu hänelle. En mäkään ole koskaan sanallakaan puuttunut hänen painoonsa, vaikka ehkä jonkun olisi syytä huomauttaa - terveydellisistä syistä:wink

Tässä vielä anopin bravuureita kahdenkymmenen vuoden takaa, on vaan jäänyt mieleen kaiveleen:

- Ei ihmisen kuulu olla noin laiha, kuin olet...tuo on epänormaalia!:arghh:

- Odotas vaan, kun oot 40vuotias, niin painat 100kg, (kuten hän):arghh:

Siis silloin kakskymppisenä ei uskaltanut oikein sanoakaan mitään ja enemmän oletti, että hän lienee oikeassa:banghead: Kaikki ruokailut oli hankalia tilanteita, kun hän vahti joka suupalaa, ettei syö riittävästi...

Nyt kun on 40+++ ja itse äiti, niin olen käsittänyt, että tuo on ollut tietynlaista "vallankäyttöä"... mikä omavaltainen oikeus hänellä on puhua tuollaisia kenellekkään:mad: Nythän se jatkuu, mutta eri taktiikoilla, koska ei tässä enää olla pikkutyttö, jolle voi sanoa, mitä sylki suuhun tuo...

Myös voi todeta, että eipä tässä olla mitään 100kg painava, vaikka on yli 40v....
Nuorena monet on ylihoikkia, vaikka miten söisi, eikä se ole mitään epänormaalia.

Tähti, jos olisi vähänkään taipumusta syömishäiriöihin niin anoppisi seurassa sellainen puhkeaisi alta aikayksikön.

Minua ei painopuheet haittaa mutta pakotus kaikkiruokaisuuteen on tehokas keino pitää minut poissa vierailuilta

Tässä vielä anopin bravuureita kahdenkymmenen vuoden takaa, on vaan jäänyt mieleen kaiveleen:

- Ei ihmisen kuulu olla noin laiha, kuin olet...tuo on epänormaalia!:arghh:

- Odotas vaan, kun oot 40vuotias, niin painat 100kg, (kuten hän):arghh:

Siis silloin kakskymppisenä ei uskaltanut oikein sanoakaan mitään ja enemmän oletti, että hän lienee oikeassa:banghead: Kaikki ruokailut oli hankalia tilanteita, kun hän vahti joka suupalaa, ettei syö riittävästi...

Nyt kun on 40+++ ja itse äiti, niin olen käsittänyt, että tuo on ollut tietynlaista "vallankäyttöä"... mikä omavaltainen oikeus hänellä on puhua tuollaisia kenellekkään:mad: Nythän se jatkuu, mutta eri taktiikoilla, koska ei tässä enää olla pikkutyttö, jolle voi sanoa, mitä sylki suuhun tuo...

Myös voi todeta, että eipä tässä olla mitään 100kg painava, vaikka on yli 40v....
Nuorena monet on ylihoikkia, vaikka miten söisi, eikä se ole mitään epänormaalia.
Kyllä tuntuu anopille tosi arka asia paino olevan. Voisiko olla niin, että tässä valitettavasti kateuskin vähän nostaa päätään :( Ei ehkä ole itseensä kuitenkaan ihan tyytyväinen ja kai täytyy sanoa, että kenenkään ei "tarvitse" kahdesta lapsesta ottaa 40-50 kiloa painoa. Koitahan jaksaa, välillä varmaan ärsyttää.

Tähti, jos olisi vähänkään taipumusta syömishäiriöihin niin anoppisi seurassa sellainen puhkeaisi alta aikayksikön.

Minua ei painopuheet haittaa mutta pakotus kaikkiruokaisuuteen on tehokas keino pitää minut poissa vierailuilta

Yölento :) Tuo pakotus haittaa muakin.

Etenkin leivänsyönnin tuputus... ( leivät on jääneet vähemmälle dietin myötä). Sama kahvipullat ja leivonnaiset. Anopilla on tapana jakaa jokaiselle ja silloin, kun sanoo - ei kiitos, niin haloo on aikamoinen!:smiley-angry007

Anoppi usein sanoo jopa mun miehelle, eikö se onnistuis puhumaan ympäri, ottaan makeita. Nyt mies ei enää puutu, koska niin on sovittu. En tiedä mikä siinä on sitten epäkohteliasta, ellei ota!:eek: Usein vetoo - ota nyt, kun olen leiponut ja kovan työn tehnyt näiden muffinssien eteen.

Siis näitä syitähän on miljoona... Joskus oon piilottanut leivonnaisen paperin sisään ja sujauttanut roskiin, kun kukaan ei huomaa:joyful: Aina ei vaan jaksa samaa leikkiä...

Kyllä tuntuu anopille tosi arka asia paino olevan. Voisiko olla niin, että tässä valitettavasti kateuskin vähän nostaa päätään :( Ei ehkä ole itseensä kuitenkaan ihan tyytyväinen ja kai täytyy sanoa, että kenenkään ei "tarvitse" kahdesta lapsesta ottaa 40-50 kiloa painoa. Koitahan jaksaa, välillä varmaan ärsyttää.

Myy75 :) On todella sitä. Nuorena en käsittänyt, että syy voi johtua siitä, että on itseensä tyytymätön. Kateudesta en tiedä.

Asioita vähän hankaloittaa se, että tullaan muutoin hyvin juttuun ja hän on ollut kiva anoppi alusta saakka :) Kaikin puolin reilu ja ystävällinen, sekä voidaan jutella syvällisestikin asioista.
Siis lähes kaikesta muusta, paitsi painosta.

Last edited by a moderator:
Sanotaan nyt vielä tämäkin, että vuosikausia sitten otin yhden kerran kantaa neuvovasti anopin painopuheisiin, kun hän valitti, ettei hän koskaan laihdu. Se on ainoa kerta, kun on valittanut asiaa.

Hän oli syönyt kuukauden ajan pelkkää kaalikeittoa laihtuakseen:laughing021

Valitti miten kurja olo on, kun laihduttaa..
Hän siis laihtui jokusen kilon, mutta lihoi entistä enemmän, kun kuuri oli ohi.:hug013

No tässä kohtaa sanoin, että ei voi palata entisiin tapoihin, kun hänelläkin tapana on tyyli ahtaa makeita leivonnaisia ja nälissään usein söi "perunaa ja lihakastiketta" yöllä, koska oli koko päivän ollut syömättä, kun laihdutti.

Siis neuvoin, että pitää syödä riittävästi ja riittävän usein, tottakai myös oikein, eikä niitä pipareita. Toinen on aktiviteetti. Hänen tyylillään, kun ei edes ulkoilla normi kävelylenkkiä päivässä. Pöydän tai tv:n ääressä viihtyy mieluummin. Kerran oli käynyt kävelyllä ( joku 3km) ja hänen oli saatava heti munkki palkinnoksi kovasta urheilusta.. Hihh, mistä kovasta:wacky:...Hänestä kaikki liikkuminen on niin epämukavaa.

Mielestäni neuvoin häntä kykyjeni mukaan, mutta eipä korvaakaan lotkauttanut. Joten päätin olla enää ikinä neuvomatta, kun en oo muutenkaan puuttunut hänen asioihinsa :)

Yölento :) Aivan nuorena ihmettelin sitä, miten paljon anoppi söi. Sanoin välillä miehellekin sitä. Hän siis söi pöydässä ja senkin jälkeen, kun ruokailu oli ohi.

Ilmeisesti en ole ollut altis syömishäiriöille, koska olisi voinut alkaa syömään, vaikka miten paljon hänen seurassa, etenkin, kun koko ajan vahtii muita.

Nyt muuten mietin, että voiko hänellä olla jokin syömishäiriö?:eek: Nyt vaan tässä tulee mieleen, kun voi tänne palstalle purkaa ajatuksia:notworthy
Hänen mielestään, hän syö normaalisti ja lähes kaikki muut, (etenkin mä ), niin aivan liian vähän, ( josta saa kuulla).

Oli miten oli, aion opettaa omalle pojalle terveelliset tavat syödä ja sen mukana normaali painonhallinta. Anopin on turha yrittää syöttää makeita leivoksia hänelle, tottakai joskus saa yhden ottaa :)

Last edited by a moderator:
Tähti, en voi edes kuvitella millainen haloo nousisi, kun lapselta kieltää epäterveelliset ruuat. En siis ajatellut tarjota vauvalle vehnää, perunaa enkä sokeria ennen kuin on aivan pakko, siis päiväkotiin mennessä 3-vuotiaana.

Usein laiha sopu on parempi kuin lihava riita, mutta joskus täytyy ottaa puheeksi epämiellyttävätkin aiheet, jos muuten ei mikään muutu. En varmasti lähtisi ruuan piilottelulinjalle. Sanon aina suoraan että en syö. Anopin toinen miniä on kohteliaampi. Hän sanoo, että onpa hyvää, mutta ei hänen makuunsa.

Tähti, en voi edes kuvitella millainen haloo nousisi, kun lapselta kieltää epäterveelliset ruuat. En siis ajatellut tarjota vauvalle vehnää, perunaa enkä sokeria ennen kuin on aivan pakko, siis päiväkotiin mennessä 3-vuotiaana.

Usein laiha sopu on parempi kuin lihava riita, mutta joskus täytyy ottaa puheeksi epämiellyttävätkin aiheet, jos muuten ei mikään muutu. En varmasti lähtisi ruuan piilottelulinjalle. Sanon aina suoraan että en syö. Anopin toinen miniä on kohteliaampi. Hän sanoo, että onpa hyvää, mutta ei hänen makuunsa.

Yölento :) En halua piilotella ruokaa ja ne on vaan ääritapauksia, koska enhän laihdu leivoksilla :) Itse en söisi, mutta em halua olla liian epäkohtelias...

Tuosta mitä ensin kirjoitit, kyllä ehkä tulisi TODELLA iso haloo!!:angelic::p Mutta meidän poika syö kyllä sen mukaan, mitä Äiti näkee parhaaksi :happy:

Mies tuli töistä kotiin ja on oikeesti yllättynyt laihtumisesta, koska hänen kuvitelmiensa mukaan ihminen ei enää ikinä laihdu, sen jälkeen, kun on lihonnut...

Siis tietää, että oon laihtunut -15kg, mutta nyt oon lisää ( aika lähelle -17kg:joyful::joyful: )...

Hän on ihan ihmettyneen näkönen... Sanoin vaan, etten sit syö enää anopin ruokia- huomenna:joyful: - en koskekaan niihin:grin
( OMG -mikä haloo mahtaa tulla...)

Terveisiä norolta! Rantautu meille eilen ja toivottavasti häipyy pian. Mä oon ekaa kertaa elämässäni tässä taudissa. Yök. Mies valitteli huonoa oloa muttei oo vielä tauti kunnolla alkanut. Tyttö vielä terve.

Terveisiä norolta! Rantautu meille eilen ja toivottavasti häipyy pian. Mä oon ekaa kertaa elämässäni tässä taudissa. Yök. Mies valitteli huonoa oloa muttei oo vielä tauti kunnolla alkanut. Tyttö vielä terve.

Oi-joi...MS74 :) Toivottavasti menee pian ohi, eikä osu tyttöön.

Pikaista paranemista! Se on kyllä yks järkyttävämpiä kokemuksia pitkään aikaan tuo noro. Ilmeisesti imetys suojaa tyttöä.

Pakko nopeasti kommentoida tuohon painokeskusteluun. En ite ymmärrä ihmisiä keiden tuntuu olevan tarve kommentoida toisten painoa, oli laihtunut tai lihonut. En ymmärrä miten se on edes puheenaihe. Aihe ei juuri koskaan tuota iloa kuulijalle, niin miksi siitä puhutaan. Ja ite oon oman osani näistä kommenteista saanu, hyvässä ja pahassa. Nykyään osaan onneksi jo sanoa takaisin/ vetää rajan keskustelulle. Pitäisi jonkinlainen kunnioitus löytyä toisia kohtaan..

Takaisin