Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Just noin! Mun yks tuttu sai vihiä vauvan aikaisin nukkumaan menosta, kun sen vauva oli nukahtanu reissun päällä kaukaloon klo 19. Siirsi siitä sitten sänkyyn ja se nukkui kans jotain 8-9 tuntia putkeen. Sen jälkeen se on laittanu vauvan nukkuu klo 19-20 ja homma sujuu ja vauva nukkuu.

Meillä nukuttiin viime yö klo 20-8:20. Ei heränny kertaakaan ja aamulla kävin herättää sen. Kirjasin oikein vauvakirjaan tän ihmeen! Katotaan kuinka kauan tätä kestää...

Meillä mennään nukkuu Emmerdalen jälkee (ainut tv ohjelma jonka katon) klo 19 mutta nukahtaa viimeistään klo 20 ja nukkuu aamukasiin kans.. MUTTA herää parin tunnin välein tissuttelee ja tarkistaa että äiti on paikalla.

Me tultiin 8kk lääkärintarkastuksesta ja nyt ette usko, mitä on tapahtunut!!!:bored::joyful:

Th on vaihtunut!!! Ei kuulemma ole enää siellä töissä ja satiin uusi Th!!!:grin:grin:grin
Oli tosi herttainen noin 55v. täti...

Pojalla tasainen kasvu 7,3kg ja 70cm. Lääkäri sanoi, että poika on motorisesti edellä 8kk ikäisiä, kun luki fyssarin raporttia. Siis käydään vielä kerran sielä...
No, se ei kai haittaa, mutta vähänkö hypin riemusta, kun Th on vaihtunut....:joyful::joyful::joyful::joyful:
:smiley-bounce005:smiley-bounce005:smiley-bounce005:dance018:dance018:dance018:dance011:dance011:dance011:dance011:dance011

Se sai kenkää. Yes!!!

Jännät paikat. Eilen sovin pomon kanssa töihin paluusta elokuussa ja ens viikolla mennään tutustuu yksityiseen perhepäivähoitajaan jolla on osaamista erikoisruokavalioista ja allergioista. Mihin tää aika menee. Nyyh mun tissiposki on jo iso tyttö [emoji7]

Jännät paikat. Eilen sovin pomon kanssa töihin paluusta elokuussa ja ens viikolla mennään tutustuu yksityiseen perhepäivähoitajaan jolla on osaamista erikoisruokavalioista ja allergioista. Mihin tää aika menee. Nyyh mun tissiposki on jo iso tyttö [emoji7]
Tsempit MS74!

Aika menee ihan hirveän nopeasti. Pitää nauttia joka hetkestä. Me tehtiin tänään päätös, etten mee ainakaan tänä vuonna töihin. Äitiysloma loppuu heinäkuun lopussa. Katotaan sit menenkö tammikuussa vai kesän jälkeen vai jotain siltä väliltä. Sittenkin teen luultavasti lyhennettyä työaikaa. Otan kaiken irti tän viimeiseni vauva- ja pikkulapsiajasta. Eikä noi isotkaan pahakseen pistä, että äiti on kotona.

Muokattu viimeksi:
Oliko teidänkin syntymäpv 9.? Meidän neiti täytti maanantaina 6kk. Meidän sopivin maisteltu on palsternakka. Valmisruokapurkeistakin löytyy Hipp luomu palsternakka.

Joo, 9. syyskuuta. Odotin elovauvaa mut ei se sit mennytkään ihan niin. :D

Mun pitäis jotenkin ryhdistäytyä noitten kiinteitten kanssa. Hankkia jääpalamuotteja yms. Nyt kun olis aika niin oon ihmeen vastahakoinen. Tosin ei kai tässä mikään kiire oo. Ajattelin että vauva osoittais jotenkin selkeemmin kiinnostusta meidän ruokiin. Ehkä se vielä alkaa?

Mun pitäis jotenkin ryhdistäytyä noitten kiinteitten kanssa. Hankkia jääpalamuotteja yms. Nyt kun olis aika niin oon ihmeen vastahakoinen. Tosin ei kai tässä mikään kiire oo. Ajattelin että vauva osoittais jotenkin selkeemmin kiinnostusta meidän ruokiin. Ehkä se vielä alkaa?
Meillä se kiinnostus alkoi vasta kun vauva alkoi saamaan kiinteää. Sitten vasta tajusi, et ahaa, muutkin laittaa suuhun jotain. En tiedä kuinka kauan siinä ois muuten kestäny, mut nyt aina kun vien vaikka juomalasin omalle suulle, ni on kädet ojossa, et mulle kans!

Mut kattele, milloin aloitatte. Ne suositukset tohon 4 kk liittyy allergioiden selvittämiseen. Et onko myöhäisellä kiinteiden aloittamisella osaa siihen, että lasten allergiat ovat lisääntyneet. Välttämättä ei oo, vaan kyse voi olla vaikka ilmastonmuutoksesta ja -saasteistakin.

Mä just luin tota THL:n viime vuonna ilmestynyttä Syödään yhdessä-julkaisua, että se virallinen thl:n suositus on 4-6kk. Et kunhan sillä välillä joskus aloittaa. Ja allergiat lisääntyis mahdollisesti jos lykkää yli 6kk. Mut sit jos odottaa siihen 6kk asti niin pitäis aika nopeessa tahdissa antaa uusia makuja, joten helpompi varmaan aloittaa ees vähän aiemmin. Mä kattelen nyt tilannetta ja aloitetaan sit kun tuntuu siltä. :)

En tiedä miks monet neuvolat tuntuu nyt ohjeistavan tota 4kk.

Mulla oli ihan samat fiilikset. Kyllä siinä pitää itekin käydä se vaihe läpi että sintti kasvaa ja siirtyy syömään muutakin kuin tissiä. Mä tein lopulta niin että pakastin kaikkia juureksia ja hedelmiä ja sitten vaan tuli se päivä kun oli oikea fiilis ja maistettiin ekan kerran. Olin sitä ennen antanut riisivelliä kun neuvolassa suosittelivat painokehityksen takia. Mutta jossei teillä oo ollu vatsavaivoja ja painokehitys on hyvä niin ihan hyvin voit täysimettää 6kk asti jos siltä tuntuu. Meillä tyttö taisi olla lähes 5kk ennen kuin annoin muuta kuin riisivelliä rintamaidon lisäksi.

Meillä se kiinnostus alkoi vasta kun vauva alkoi saamaan kiinteää. Sitten vasta tajusi, et ahaa, muutkin laittaa suuhun jotain. En tiedä kuinka kauan siinä ois muuten kestäny, mut nyt aina kun vien vaikka juomalasin omalle suulle, ni on kädet ojossa, et mulle kans!

Mut kattele, milloin aloitatte. Ne suositukset tohon 4 kk liittyy allergioiden selvittämiseen. Et onko myöhäisellä kiinteiden aloittamisella osaa siihen, että lasten allergiat ovat lisääntyneet. Välttämättä ei oo, vaan kyse voi olla vaikka ilmastonmuutoksesta ja -saasteistakin.

Omien kohdalla ainakaan ei pidä paikkaansa. Pojilla ei mitään allergioita ja kiinteet on aloitettu myöhään. Hyvin minimaalisesti 6 kk kohdilla. Tästä nuorimmaisesta ei vielä osaa sanoa. Mutta ei oikein vaikuta siltä, et olis allergioita.
Ite uskon ehkä et yksilöllisellä herkkyydellä, perintötekijöillä ja nykyruoan sisältämillä lisäaineilla on enemmän vaikutusta allergioihin kuin kiinteiden aloitusiällä.

Varmaan just noilla lisäaineilla ja myös einesruoan kulutuksen kasvulla on vaikutusta. Ainakin noissa on isot muutokset verrattuna meidän vauva-aikaan 70-luvulla.

Kyllä se alkaa, älä huoli! Eilen ajattelin, että syönpä jätskituutin samalla kun imetän. Otin rinnan esille ja tarjosin tytölle - ei juuri edes vilkaissut rintaa, katsoi vakavana mua silmiin, sitten jäätelöön ja sitten uudestaan muhun. Ei juonut maitoa. Ei kyllä jätskiäkään saanut :grin:wink

Mä tilasin omaan pikkuautooni tytölle seuraavan turvaistuimen. Päädyinkin ostamaan Caretero Scope deluxe istuimen. On selkä sekä kasvot menosuuntaan käännettävä, painoluokka 0-25kg, jotka oli mulla kriteereinä, kun istuinta valitsin. Ja myös kukkarolle sopiva hinta. Miehen Jeepiin pitää vielä ostaa oma istuin, mutta sillä ei oo kiirettä ennen tarhan alkua. Jeepillä myös tehdään kaikki pitkät matkat, joten sen istuin on mietittävä mukavuus ja turvallisuus puolelta tarkemmin. Mun autolla ei ajeta kuin työ ja kauppamatkoja kaupunkialueella.
Tässä vielä linkki istuimeen jos jotain muuta kiinnostaa http://vauvakulma.fi/lasten-turvaistuimet/caretero-deluxe-turvaistuin-0-25-kg.html

Täällä ei vielä varsinaisesti ryömitä, mutta siirtyy kyllä jo paikasta toiseen. Nostaa myös itseään käsien varaan ja sutjakkaasti kääntyilee selältä mahalleen ja toisin päin. Ikää nyt 7,5kk. Saas nähdä mennäänkö ennen 8kk neuvolaa eteenpäin. On kyllä tosi lähellä. Käsien motoriikka on myös jo taitavaa, mutta persaus ns laahaa kehityksessä perässä :p Äänen taso myöskin kovenee koko ajan ja kiljuu kyllä välillä niin että tärykalvot soi. No pääasia et on hauskaa. Kaikki isovanhemmat ja tutut kehuu hyväntuuliseksi vauvaksi ja niin tyttö taitaa ollakin. Mulla vaan ei ole vertailupohjaa mihinkään, kun en ole kersojen kanssa ollu tätä ennen missään tekemisissä, niin vaikea sanoa millasia niiden pitäs olla.
Verkkopussin avulla syötävistä mandariinin lohkoista on tullu uus ruokahitti ja vesimelonia syödään yhdessä niin että annan imeskellä ja mutustaa palasta josta pidän kiinni. En uskalla sitä vielä itsekseen antaa syödä. Äiskän ruuille irvistellään :wtf: ja kaupan purkkiruokaa uppoais vaikka kuinka paljon:shifty: o_O. Eli normi mukula :hilarious:
Kissat on nyt in. Niitä halutaan paijata ja niiden tekemisiä halutaan kovasti seurata. Joudun välillä hätistämään kollin pois meidän sängystä, kun tytön nukuttamisesta ei meinaa tulla mitään, kun kissa kiinnostaa enemmän kuin tissi. Nyt parin päivän ajan on taas ikenillään purrut mun tissit kipeiksi :confused: et alkaa taas olla mielessä se omaan huoneeseen siirtäminen.

Eclipse, toi istuinhan näytti näppärältä! Onks siinä isofix-kiinnitys, vai miten se kiinnitetään takapenkille? Mikä painoraja on tossa suunnassa, et onks kasvot menosuuntaan?

Eclipse, toi istuinhan näytti näppärältä! Onks siinä isofix-kiinnitys, vai miten se kiinnitetään takapenkille? Mikä painoraja on tossa suunnassa, et onks kasvot menosuuntaan?
Turvavyö kiinnitys. Kasvot menosuuntaan suositellaan vaihtamaan vasta 18kg jälkeen. Mut suositushan on selkä menosuuntaan 3 vuotiaaksi ja onnistuu kyllä tuolla istuimella.

Sirpa. Mä tilasin Saksasta Cybex Sirona M2 iSize turvaistuimen. Windeln nimisestä verkkokaupasta ja tuli alle viikossa. Kiitos eräälle foorumilaiselle rohkaisusta tilata ja säästää sillä [emoji106] Tyttö istuu siinä nyt kun ajellaan kylään. Mies ajaa ja mä roikun täällä. Näppärä ja tyttö viihtyy. Selkä menosuuntaan vois olla yks kallistus enempi makuulle. Täs on isofix. Hintaa n. 350€ kotiovelle..kaupasta ois ollu 460-530€. Toi 460 oli tammialehinta.

Tuo turvaistuin-hässäkkä on kyllä aikamoista. Meillä on kaksi autoa käytössä ja jollain kätevällä tavalla molemmissa sais olla istuin. Nyt meillä on Britaxin turvakaukalo. Mieheni omi mun auton itselleen ja pisti Skodaansa sen telakan ja sillä mun pitäis sitte ajella. Takapenkkitilat on vaan niin onnettomat, ettei isofixiä saa kiinnitettyä siten, että takaistuimen penkki eli pehmuste on paikoillaan (häh!) ja lisäksi kuljettajan istuin on "polvet suussa" asennossa. Luonnollisesti takapenkin irrotus on mitoitettu niin, että 2/3 osuus takapenkin leveydestä on vänkärin paikalla ja 1/3 irrotettavasta leveydestä on kuljettajan takana. Viime viikonloppuna itse matkustin vauvan kanssa takapenkillä, ja toki arvostin leveää istumatilaa itselleni, mutta... oma Polo vastaanotti telakan ja kaukalon ilman mitään virityksiä pelkääjän paikan taakse, minne kuuluukin.
Mun "oma reissu" onnistui yli odotusten. Olin poissa 4 tuntia ja mieheni soitti ensimmäisen kerran, kun olin kurvaamassa kotipihaan. Tyttö otti asian tyynesti, käynnissä ollut pulloruokinta jatkui imetyksellä palatessani. Nyt se nukkua tuhisee ties kuinka monetta tuntia kuistilla vaunuissa.
Viime yönä koettiin ihme, me herättiin vain 3:45 (syömään ja piereskelemään tunniksi) ja 6:30. Leikkimään ei tarvinnut alkaa ollenkaan :)
Tyttö 7w1d

Nii tossa Caretero mallistossa on myös isofix kiinnitteisiä istuimia. Meidän autoissa kummassakaan ei ole isofixiä.

Takaisin