Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oon ehkä tyhmä mut miksei voi jättää leikkimatolle? Vai onko teillä kylmät lattiat? Mä jätän vauvaa kyllä matolle vaikka se kääntyykin aina välillä selälleen tai pyörii akselinsa ympäri. Selällään se ei kyllä vielä osaa kääntyä joten ei pääse kauas. :D Mut ei kai sunkaan vauva kovin nopeasti etene? Mä jätän muutenkin vauvaa sinne tänne, esim ihan vaan lattialle. Meillä on lattialämmitys niin se on mukava sille.

Musta jotenkin tuntuu, että vauvalla on alkanut joku eroahdistuskausi. Voiko olla?? Se ei ole vielä edes 3,5kk. Mut se tuijottaa mua koko ajan, mieskin kommentoi sitä kun sen sylissä vaan katselee mua kohti. Ja esim kaupassa kun se on vaunuissa eikä hetkeen näe mua kun esim haen jotain parin metrin päästä hyllystä niin se hätääntyy ja alkaa huutaa. Kotona se sentään vielä on ihan rauhassa jonkin aikaa vaikken oliskaan samassa huoneessa. Se myös raivoaa rinnalla koko ajan, mikä on aika hajottavaa.
Likka on jo lähes 7kk ja on käsikordinaatiossa ja jutuissa jo tosi taitava. Meillä ei vielä ole tehty kämpän turvalliseksi muuttamista joten olisi mahdollisuus et pääsee käsiksi johtoihin tai kaataa jotain päälleen jne. Likalla on koko ajan menny käsinäppäryys kehityksessä nopsaan mutta ns perse laahaa perässä eli ryömimis ym juttuja odotellessa. Kääntymäänkin oppi vasta 5,5 kk ikäisenä.

Eclipse, kuulostaa ihan kuin mun esikoiselta :)

Nyt taas tämä Meidän typykkä on just 7 kk täyttänyt ja nyt on kova tohina päällä (päivisin ja öisin :wideyed: ). Kääntyi aikanaan vatsalleen aika varhain ja sen jälkeen myöhemmin selälleen, mutta sitten tyytyi pitkään kierimiseen ja akselinsa ympäri pyörimiseen. Eteenpäin ei ole ollut kiire. Nyt sitten vähän ryömii eteenpäin ja samalla treenaa kontilleen nousua - ilmeisesti ajatteli, että "Ai niin hei, nää tulee seuraavaksi!" :) Eilen veti myös sellaiseen matalaan lankkuasentoon. Ja sitten tekee sellaista koomisen näköistä "moshaus"-liikettä :grin : hakee varmasti keskivartalon hallintaa, kun vatsallaan pää heiluu ihan hulluna yläkropan mukana. En muista esikoiselta sellaista. Ja liikkeet on tosi nopeita, suorastaan hyökkää just esim sen lampun johdon kimppuun, varsinkin jos se sattuu olemaan kääntymissäteen sisällä. On tää kyllä niin jännää taas seurata, mutta ehkä öisin neito voisi olla vähän vähemmän ponteva...

Täälläkin mennään jo, välillä pyöritään ympäri, mutta ihan eteenpäinkin liikutaan, pääsee noin parin metrin verran hakemaan sieltä mieleistänsä lelua. Myös peppu nousee välillä, eli yritystä kontilleen on kovasti :)

Onko vinkkejä mitä virikkeitä tämän ikäinen (n. 7,5kk) vauva kaipaa?:rolleyes:Lelukaaressa hän ei enää viihdy, vaikka se hänellä vielä on. Tuntuu, että kaipaa lisää "jotain", kun vaan tietäisi mitä. Eli aivan kaikki kovin kiinnostaa jo kotona ja olenkin kuljettanut poikaa paikasta toiseen, hän on kiinnostunut huoneista, rappusista, ovenkahvoista, tauluista, ( peileistä tietty myös), sälekaihtimista, lampuista, verhoista jne...

Lisäksi leikitään esim. piilosta ja jumppaan pojan kanssa musiikin tahdissa, käydään kahdessa vauvakerhossa viikottain, välillä ulkoillaan ja tehdään kauppareissut. Lisäksi poika kuuntelee lastenmusiikkia ja joskus katsoo hetken piirrettyjä. Kylpyaltaassa tykkää myös polskutella pesun yhteydessä. Mies myös opettaa hänelle jo musiikkia, kiten kitaraa ja rumpuja, josta on selvästi kiinnostunut. Lisäksi seurustellaan paljon lapsen kanssa ja isä kertoo iltasatuja :)

No, silti jotain virikettä poika kaipaa... Eläimiä meillä ei ole, mutta pääsee tässä keväällä kummin luokse katsomaan hevosia, lemmikkipossuja, kanoja, kissoja ja koiria Ratsastuskoululle.

Mitä se voisi olla tämän ikäisellä?:rolleyes:

Last edited by a moderator:
Täälläkin mennään jo, välillä pyöritään ympäri, mutta ihan eteenpäinkin liikutaan, pääsee noin parin metrin verran hakemaan sieltä mieleistänsä lelua. Myös peppu nousee välillä, eli yritystä kontilleen on kovasti :)

Onko vinkkejä mitä virikkeitä tämän ikäinen (n. 7,5kk) vauva kaipaa?:rolleyes:Lelukaaressa hän ei enää viihdy, vaikka se hänellä vielä on. Tuntuu, että kaipaa lisää "jotain", kun vaan tietäisi mitä. Eli aivan kaikki kovin kiinnostaa jo kotona ja olenkin kuljettanut poikaa paikasta toiseen, hän on kiinnostunut huoneista, rappusista, ovenkahvoista, tauluista, ( peileistä tietty myös), sälekaihtimista, lampuista, verhoista jne...

Lisäksi leikitään esim. piilosta ja jumppaan pojan kanssa musiikin tahdissa, käydään kahdessa vauvakerhossa viikottain, välillä ulkoillaan ja tehdään kauppareissut. Lisäksi poika kuuntelee lastenmusiikkia ja joskus katsoo hetken piirrettyjä. Kylpyaltaassa tykkää myös polskutella pesun yhteydessä. Mies myös opettaa hänelle jo musiikkia, kiten kitaraa ja rumpuja, josta on selvästi kiinnostunut. Lisäksi seurustellaan paljon lapsen kanssa ja isä kertoo iltasatuja :)

No, silti jotain virikettä poika kaipaa... Eläimiä meillä ei ole, mutta pääsee tässä keväällä kummin luokse katsomaan hevosia, lemmikkipossuja, kanoja, kissoja ja koiria Ratsastuskoululle.

Mitä se voisi olla tämän ikäisellä?:rolleyes:
Täältä Vau sivustolta saatavassa Leikki oppaassa oli että tämän ikäiset pitävät paljon luukku- ja tunnusteltavista kirjoista, pinottavista leluista, palikoista ja pehmoleluista. Piiloleikit, kukkuu ja loruleikit oli myös lueteltu.
Ja tää kyllä pitää paikkansa, kun mietin mitä likka aina touhuaa. Meillä on sellaset isot pehmopalikat joita tunnustelee ja pyörittelee. Lisäksi kaikki ääntä pitävät lelut, joissa on erilaisia kahvoja, paineltavia nappeja jne on jänniä. Ja vauvathan pitää musiikista niin helistimet musiikin kanssa yhdessä käytettynä on hauskoja. Tänään ostettiin kirppikseltä likalle joululahjaksi sellanen kosketinsoitin nappulahässäkkä, jossa on koskettimien lisäksi paljon eri eläinääninappeja. Sen kanssa oli hauska rämpyttää.

Täällä ei vieläkään käännytä. Sunnuntaina kääntyi kolmesti vattalta selälle, mut nyt se on unohtunut. Treenataan joka päivä. Peppu nousee kovasti ylös ja pyörii akselinsa ympäri.

Me ei oo toivottu mtn erityisiä leluja, mut kuusen alla on jo aika kasa lahjoja. Jännittää, onko mulle vai vauvalle enempi. Yks kummisetä sanoi, et mä en sit saa avata vauvan lahjoja...:hilarious:

Kivoin leikki tuntuu olevan sukan poistaminen oikeasta jalasta.

Mitn paljo tällainen reilu 5kk syö? Kun musta tuntuu et se söis vaikka kuinka paljon. Kertaakaan ei ole kääntäny päätään pois ku lusikka lähestyy. Oon nostanu määriä, mut vielä herää kerran yössä maidolle.

Uuden itkuhälyn oon toivonu, toi meidän on ihan paska. Eilen se ei taas toiminu. Onko kellään suositella hyvää? Mun pitäis ite käydä kattoo se.

Eilen vauvaa hoiti 2,5h yks sukulaistyttö ja hitto olin paniikissa koko sen ajan. Eka kerta ku joku muu kuin vauvan vanhempi oli sen kanssa yksin. Hyvinhän kaikki meni. Tänään tulee kans yks kaveri muutamaks tunniks ja saan jo sydämen tykytyksiä.

Täällä ei vieläkään käännytä. Sunnuntaina kääntyi kolmesti vattalta selälle, mut nyt se on unohtunut. Treenataan joka päivä. Peppu nousee kovasti ylös ja pyörii akselinsa ympäri.

Me ei oo toivottu mtn erityisiä leluja, mut kuusen alla on jo aika kasa lahjoja. Jännittää, onko mulle vai vauvalle enempi. Yks kummisetä sanoi, et mä en sit saa avata vauvan lahjoja...:hilarious:

Kivoin leikki tuntuu olevan sukan poistaminen oikeasta jalasta.

Mitn paljo tällainen reilu 5kk syö? Kun musta tuntuu et se söis vaikka kuinka paljon. Kertaakaan ei ole kääntäny päätään pois ku lusikka lähestyy. Oon nostanu määriä, mut vielä herää kerran yössä maidolle.

Uuden itkuhälyn oon toivonu, toi meidän on ihan paska. Eilen se ei taas toiminu. Onko kellään suositella hyvää? Mun pitäis ite käydä kattoo se.

Eilen vauvaa hoiti 2,5h yks sukulaistyttö ja hitto olin paniikissa koko sen ajan. Eka kerta ku joku muu kuin vauvan vanhempi oli sen kanssa yksin. Hyvinhän kaikki meni. Tänään tulee kans yks kaveri muutamaks tunniks ja saan jo sydämen tykytyksiä.
Musta tuntuu myös et vauvoihin mahtuu ruokaa ihan älyttömästi :eek: Meillä likka taisi syödä jo tuon ikäisenä sellasen kokonaisen Ellas kitchenin hedelmäpussin. Ja tukusampia ite tehtyjä juuressoseita 4-5 kuutiota. Nyt melkein 7kk ja syö kerralla Piltti purkillisen ja kotona tehtyä puol purkillista. Niin iso ero niiden vesimäärän ym välillä on.
Monta kertaa päivässä annat ruokaa? Mä taisin tossa vaiheessa antaa neljä ja nyt mennään jo perus viiden aterian päivärytmillä.
Meillä on Philipsin perus Avent malli itkarina. Oon tykänny. Hyvä kantama eli toimii meidän ulkosaunalle hyvin. Löytyy yövalo, musiikkia jne. Eikä muistaakseni paljon maksanu Gigantissa.

Täältä Vau sivustolta saatavassa Leikki oppaassa oli että tämän ikäiset pitävät paljon luukku- ja tunnusteltavista kirjoista, pinottavista leluista, palikoista ja pehmoleluista. Piiloleikit, kukkuu ja loruleikit oli myös lueteltu.
Ja tää kyllä pitää paikkansa, kun mietin mitä likka aina touhuaa. Meillä on sellaset isot pehmopalikat joita tunnustelee ja pyörittelee. Lisäksi kaikki ääntä pitävät lelut, joissa on erilaisia kahvoja, paineltavia nappeja jne on jänniä. Ja vauvathan pitää musiikista niin helistimet musiikin kanssa yhdessä käytettynä on hauskoja. Tänään ostettiin kirppikseltä likalle joululahjaksi sellanen kosketinsoitin nappulahässäkkä, jossa on koskettimien lisäksi paljon eri eläinääninappeja. Sen kanssa oli hauska rämpyttää.

Leluja tosiaan on ja vähän liiaksikin, aivan näitä kaikenlaisia ja sitten soivia erilaisia, mm. Piippolanvaari, josta saa valita eläimiä...pojalla on myös lasten piano, hän osaa jo painella koskettimia ja hyvin soittaa sitä :) Myös erilaisia kirjoja on vino pino, osa soivia ja tulee ääniä.

Leluja ei tarvita enempää, mutta jotain aktiviteettia, koska hän kyllästyy aika helposti leluihin, kun ne on tutkittu ja hetken leikitty. Sitten alkaa kitinä.

Häntä kiinnostaa nykyään mm. keittiö, että mitä kaapeissa on ja jääkaappiin täytyy aina päästä katsomaan. Ruoanlaittoa haluaa seurata ja olisi itsekin vähän hämmentämässä kauhanvarressa mukana :)

Sama on rapustot ( 2-kerrosta), sinne on päästävä sylissä ja takka se vasta onkin kiinnostava! Nyt huomaa siis, ettei lelut ja olohuone enää täytä hänen maailmaa...

Jotain muuta aktiviteettia kovasti lisäksi kaipaa....Virtaa riittää vaikka muille jakaa, yöllä nukkuu hyvin, mutta ei 8 tuntia pidempään, joskus allekin. Päivällä nukkuu noin 1tunnin verran...

Siis vähäuninen ja kova leikkimään ja ryömimään "esikonttimaan", kaikki uusi kiinnostaa ja hurjan touhukas luonne:woot::happy:

Last edited by a moderator:
Leluja tosiaan on ja vähän liiaksikin, aivan näitä kaikenlaisia ja sitten soivia erilaisia, mm. Piippolanvaari, josta saa valita eläimiä...pojalla on myös lasten piano, hän osaa jo painella koskettimia ja hyvin soittaa sitä :) Myös erilaisia kirjoja on vino pino, osa soivia ja tulee ääniä.

Leluja ei tarvita enempää, mutta jotain aktiviteettia, koska hän kyllästyy aika helposti leluihin, kun ne on tutkittu ja hetken leikitty. Sitten alkaa kitinä.

Häntä kiinnostaa nykyään mm. keittiö, että mitä kaapeissa on ja jääkaappiin täytyy aina päästä katsomaan. Ruoanlaittoa haluaa seurata ja olisi itsekin vähän hämmentämässä kauhanvarressa mukana :)

Sama on rapustot ( 2-kerrosta), sinne on päästävä sylissä ja takka se vasta onkin kiinnostava! Nyt huomaa siis, ettei lelut ja olohuone enää täytä hänen maailmaa...

Jotain muuta aktiviteettia kovasti lisäksi kaipaa....Virtaa riittää vaikka muille jakaa, yöllä nukkuu hyvin, mutta ei 8 tuntia pidempään, joskus allekin. Päivällä nukkuu noin 1tunnin verran...

Siis vähäuninen ja kova leikkimään ja ryömimään "esikonttimaan", kaikki uusi kiinnostaa ja hurjan touhukas luonne:woot::happy:
Olisiko pitkistä ulkoiluista lisäapua? Eli lähdet rattaitten kanssa pihalle katselemaan maailman menoa. Ja kun joskus eteläänkin saadaan taas lunta niin sitten lumeen ryömimään jne.

Olisiko pitkistä ulkoiluista lisäapua? Eli lähdet rattaitten kanssa pihalle katselemaan maailman menoa. Ja kun joskus eteläänkin saadaan taas lunta niin sitten lumeen ryömimään jne.

Hyvä ajatus :) Meidän normi ulkolenkki on sellainen 30-45min... ja pidempääkin kerran yritin, poika alkoi jo tuijotella siihenmalliin, että haluaa kotiin. No, kun päästiin sisälle, hän oli kuin saanut tupla-annoksen happea ja "riehui" entistä vauhdikkaammin...

Kohta vanhemmat ei pysy perässä:oops:

Hänessä on nyt alkanut ilmetä lievää rämäpäisyyttä, kuten Murrimur kirjoitti omastaan joku aika sitten...Meidän vauvat kun syntyi vierekkäisinä päivinä :) On myös tooosi omapäinen välillä, joten täytyy todeta, että Härkä mikä Härkä, huhh:joyful: Kipinät lentelee silmistä, jos suuttuu.
Mutta hyvin kiltti:happy:

Rauhallista Joulua itse kullekin! Meille, kuten monelle muullekin, Joulu on ensimmäinen lapsiperheenä. Meillä tyttärenä, isänä ja äitinä. Haluan itse luoda niitä perinteitä ja tarjota yhdessäoloa läheisten kesken. Ylenpalttinen syöminen ja lahjapaljous ei ole mun joulussa etusijalla. Sirpalle erityisen lämmin jouluhali [emoji178]

Musta tuntuu myös et vauvoihin mahtuu ruokaa ihan älyttömästi :eek: Meillä likka taisi syödä jo tuon ikäisenä sellasen kokonaisen Ellas kitchenin hedelmäpussin. Ja tukusampia ite tehtyjä juuressoseita 4-5 kuutiota. Nyt melkein 7kk ja syö kerralla Piltti purkillisen ja kotona tehtyä puol purkillista. Niin iso ero niiden vesimäärän ym välillä on.
Monta kertaa päivässä annat ruokaa? Mä taisin tossa vaiheessa antaa neljä ja nyt mennään jo perus viiden aterian päivärytmillä.
Meillä on Philipsin perus Avent malli itkarina. Oon tykänny. Hyvä kantama eli toimii meidän ulkosaunalle hyvin. Löytyy yövalo, musiikkia jne. Eikä muistaakseni paljon maksanu Gigantissa.
Giganttiin siis!

Annan aamulla maidon, sit tunnin päästä hetelmäsosetta ja maitoa. Sit klo 12 jälkeen maito ja kasvis-broileria, yhteensä 7kuutioo. Sit ennen päikkäreitä maito. ja kuuden aikaan maito ja kasvis-broileri, tänään annan kans 7kuutioo. Sit iltamaito. Ja klo 04 maito.

Kolmesti saa siis kiinteitä ja 7 kertaa riisivelli-maitoa. Tuntuu et se syö vähän väliä hereillä ollessaan.

Sirpalle paljon jaksamista! Kurja tilanne.. olen pahoillani että noin kävi. :sad001

Kaikille hyvää joulua! :santa

Meillä on aikamoiset yöhulinat ollut jo jonkin aikaa. Viime yönä laskin että poika herätti mut yhdeksän kertaa.. :smiley-angry003 Vääntää ja kitisee niin kauan sängyssään kunnes nostan syliin. Sitten vääntää kuitenkin munkin vieressä. Ja taas kokeilen omaan sänkyynsä. Parahtaa tietysti itkuun. Ja taas otan syliin tai viereen. Nukahtaa heijaukseen sängynlaidalla tai joskus kainaloon. Tai maidon avulla pari kertaa yössä. Tunnin tai vajaan tunnin päästä herää taas.. tai kitisee silmät kiinni unissaan. Olen VÄHÄN väsynyt.. Hoen vaan itselleni että tämä on vaihe ja menee ohitse.. En tiedä onko poika nyt vaan levoton kun on alkanut enemmän kiinnostaa liikkuminen (pyörii edestakaisin vihdoin), eroahdistusta, läheisyyden kaipuuta vai jotain masuvaivaa tai jotain muuta? Yhdeksän kuukauden hulinat?

Välillä kieltäytyy päiviä syömästä kunnolla. Mutta nyt on taas syönyt ihan hyvin. Silti ei nuku hyvin. Kakka luistaa ja on pehmeää, joten ei sekään. Olisin tosi onnellinen jos heräisi vain 2-3 kertaa yössä kuin vielä loppukesästä heräsi. :rolleyes:

Giganttiin siis!

Annan aamulla maidon, sit tunnin päästä hetelmäsosetta ja maitoa. Sit klo 12 jälkeen maito ja kasvis-broileria, yhteensä 7kuutioo. Sit ennen päikkäreitä maito. ja kuuden aikaan maito ja kasvis-broileri, tänään annan kans 7kuutioo. Sit iltamaito. Ja klo 04 maito.

Kolmesti saa siis kiinteitä ja 7 kertaa riisivelli-maitoa. Tuntuu et se syö vähän väliä hereillä ollessaan.

Ootas kun syö neljä tai viisi kertaa päivässä. :grin Ja siihen maidot päälle. Elämä on yhtä syöttämistä sitten..

Hyvää joulua kaikille! Meillä tytölle nousi kuume viime yönä. Aamulla laski lääkkeellä pois mut nyt illalla nousi taas :( onneks nyt on vaan 37,1., mutta väsyneen itkuinen tyttö in koko ajan..

Hyvää Joulua täältäkin kaikille! :Heartred

Mies tarjosi lasin Joulushampanjaa, sen kunniaksi, että arvostaa panosta lapsen kanssa ja sanoi melkein itkevänsä siitä, miten kovan työn teen pojan kanssa yötä-päivää.

Huomenna poika näkee Joulupukin ja tyttöserkkuja, sekä 90vuotiaan iso-isoäidin:Heartred

Oikein tunnelmallista joulunaikaa kaikille! :) Monelle ihan uudessa, ihanassa tilanteessa :Heartred

Mä oon vähän kade teille joilla on toinen tai useempi taapertaja siellä ja varmaan pukki tulossa. Meidän tyttö ei oo nähny yhtään joulupukkia vielä ja ois hauska nähdä mitä hän partaveikosta meinaa. Eka paketti avattu! Äiti ei malttanut...

Turussa sataa vettä. Ei kovin jouluinen keli. Taidetaan katsoa kotioloista joulurauhanjulistus eikä mennä paikan päälle. Hyvää Joulua!

Hyvää joulua kaikille! Tässä on viime päivät menneet joulukiireiden merkeissä, ei ole tännekään ehtinyt kirjoittaa, pikaisesti vain lukea... Sirpalle voimia, parempi yksin kuin paskassa suhteessa! Paitsi ettet ole yksin, kun sulla on ihana poju siellä ja ilmeisesti onneksi hyvä tukiverkostokin. :Heartred

Hauskaa joulua myös meiltä!
Täälläkin sataa vettä mutta ei se tunnelmaa latista. Hommia vielä on kun isovanhemmat tulee iltapäivällä syömään, mutta nyt nautitaan makoilusta puhtaissa lakanoissa, kun imetän tyttöä aamupäikkäreille.

Takaisin