Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei sun tarvitsekaan osaamista kyseenalaistaa, vaan käyttäytymistä/kohtelua.

Totta! :) Mutta tulee helposti äänestettyä jaloilla. Kuitenkin maksava asiakas.

Mutta se on myös totta, että jonkun pitäisi oikeasti, rohkeasti valittaa asioista, jotta jokin muutos tapahtuisi. Taidan vaan olla liian vanha sellaiseen :scratch :sleep002 :sleep011

Mutta kiitos, että olette hengessä mukana... Enkä tosiaan usko, että potkarit oli liian pienet/ huonot tänään pojan jalassa....mutta sinne fyssarillehan me ei enää mennä:joyful:
:Heartbigred:notworthy

Meilä käytetään myös äitiyspakkauksen vaatteita, mitä nyt on enää jäljellä vuoden 2014 pakkauksesta. Ne on vielä mun mielestä kokoonsa nähden reiluja, että vaikka ois yli 80 senttinen lapsikin, niin saattais hyvinkin pitää vielä 80cm vaatteita. Poika oli viime neuvolakäynnillä 66cm ja käytän sille vieläkin joitan 62 cm housuja, kun niissä on usein pitkä resori vyötäröllä ja lahkeissa.

Etkä sä Tähti ole liian vanha valittamaan! Mä just tässä itse joutunut ongelmien eteen hankalien läheisten kanssa ja koko elämäni oikeastaan kääntänyt toista poskea, jos on joku mua huonosti kohdellut, mutta nyt mulla on jotenkin kamelin selkä katkennut ja lopetin sen posken kääntämisen. Nostin kissaa pöydälle ja kerroin parillekin ihmiselle mitä ajattelen mistäkin..no toinen suuttui eikä ole enää ottanut yhteyttä ja toinen loukkaantui ja minusta tuli se pahis..mutta koen tärkeäksi, että saavat tietää mitä ajattelen, etten ole se johon voi vaan kaiken sonnan kaataa, ja sitten hyvillä mielin lähtevät menemään. MInusta heidän pitääkin suuttua/loukkaantua, että voivat sitten ruveta miettimään, että mikä tähän kaikkeen on syynä ja jos sitä eivät tee, niin sanoisin että on oma moka, mutta olen ainakin kertonut että mitä ajattelen (enkä ees ollut mitenkään ilkeä, sanoin vaan kuinka loukkaantunut olin mistäkin). Liian kiltti ei saa olla, silloin tulee poljetuksi alle..enkä mä ainakaan halua sitä. Semmonen on raskas taakka kantaa.

Sulle on Tähti käynyt tosi huono tuuri noiden ammatti-ihmisten kanssa, mutta he ovat minusta ylittäneet ammattiosaamisen rajansa. Ja kuten niin monet täällä sanoo, heidän pitäisi saada siitä kuulla, koska muuten eivät koskaan muutu. Ja hoitajien on syytä kehittyä työssään koko ajan, muuten ei hyvä heilu.

Mun veljen vaimo on neuvolan th ja kerroin hänelle et palstalta yhdelle äidille on fyssari valittanut vauvan vaatteista, kynsistä ja hiuksista. Hän sanoi myös ettei fyssarilla kyllä ole mitään sanomista mistään noista! Jos vauva tulis hänen vastaanotolleen tyyliin pelkissä sisävaatteissa näillä keleillä hän vois kysyä asiasta vanhemmilta mutta ei komentaa pukemaan enemmän. Kynsistä th:n kuuluu huomauttaa kun vauva voi raapia itseään pahastikin. Mutta hiuksista ei kyllä kellään ole aihetta huomauttaa! Eli täysin asiatonta käytöstä teidän fyssarilta, Tähti.

Kyllä meidän vauvalle kelpaa NAN 2 ihan samalla tavalla kuin 1:kin. Vauva on kyllä aikamoinen "loppasuu", tuntuu, että mikä vaan kelpaa... Koitin muuten antaa hänelle jo nokkamukinkin käyttöön, mutta ei oikein osannut vielä pitää siitä kiinni.
Pitääkö vauva tuttipullosta ite kiinni? Meillä pitää, ja lujaa. Sit viimeisille tipoille tuhisee ja puhisee ja työntää pullon ihan naamaan kiinni. Se on hassu. Joudun sen käsiä irroittelee ja rauhoittelee et saan pullosta ite kiinni. Mulla on kahvallinen tuttipullokin ostettuna, mut en vielä oo sitä antanu, tuntuu niin aikaiselta.

Käytiin paikallisessa perhekerhossa kuuntelemassa tarhainfo. Täällä pitääkin jo helmikuussa hakea tarhaan jos elokuussa aloittaa. Sääntö on 4kk aikaisemmin, mutta tarhavuosi alkaa juuri elokuussa ja suuremmat linjaukset paikoista tehdään helmikuun lopussa. Jos sen jälkeen hakee niin on tyydyttävä jämäpaikkoihin minkä saa mistä tahansa tarhasta. Ja koska aion hakea yksityiseen tarhaan niin mun pitää hakea paikkaa jo nyt kun on suosittu. Yksityiset siis saa valita asiakkaansa ja sinne saa sit kaupungin palvelusetelin. Onneks siis menin tonne infoon kun luulin ettei täs mikään kiire asialla ole. :sour:
Noin muuten siellä oli enimmäkseen vanhempia lapsia ja sisäänpäin lämpiävää porukkaa jolla oli jo omat kuppikuntansa. Muutaman kanssa juttelin jotka oli infoa tullu kuuntelemaan ja jotka selvästi oli myös aika ekaa kertaa. Mut ne kenellä oli vauvojakin mukana niin oli paljon nuorempia niin en ihmettele et pysyivät omassa porukassaan. Toihan oli siis yleinen perhepäivä eikä mikään vauvoille suunnattu. Sellasessa vois olla vähän eri meno. Mut jäi kyl fiilis et en mee toista kertaa. o_O
Meilläkin 4 kk aiemmin haettava noi paikat. Mun pitää ens vkolla laittaa hakemusta jo sisään, varmuuden vuoksi.

Meillä menee nyt niin, et ollaan äijän kanssa osittaisella vanhempainvapaalla tammi-maaliskuu. Eli vuoroin ollaan vko himassa ja vko töissä. SITTEN ois äijän 1 kk loma ja 6vko isyysvapaata. SITTEN ois mun kesälomat 2kk. Elikkäselikkäs vaavi menis hoitoon elokuun alussa. Mut nyt kun meidän tilanne on mikä on, epävakaa, ni mun on pakko laittaa oman mielenrauhan takia hakemus hoitopaikasta vetään jo tohon huhtikuulle, etten vaan jää kuseen sit jos tääl menee lusikat jakoon.

Mä just mietin eilen, et kuinka vanhaksi toi britax pitäis mennä??? Se alkaa oleen ahdas pään ja hartioiden kohdalta.
Se on yksilöllistä, koska lapset ovat niin eri kokoisia. Siksi kaukaloissa/istuimissa ilmoitetaan sopivuus painon eikä iän mukaan. Periaatteessa turvakaukalossa pitäisi olla siihen 9 kiloon asti, joka puolestaan on useimmissa turvaistumissa painon alaraja. Ja vauvat saavuttavat sen 9kg hyvin eri ikäisinä. En laittaisi turvaistuimeen kuitenkaan isompikokoistakaan vauvaa, joka ei vielä itse osaa istua, kaukalossa kun se asento on makaavampi.

Meil oli kaukalossa sellanen pikkuvauvojen lisäpehmusteosa. Sen kun otti nyt pois niin tyttö mahtuu taas kaukaloon paremmin. Tosin on jotenkin nyt sen kokoinen et alkaa kitistä jos joutuu olemaan pitempään ja vääntää selkää kaarelle. Eli ilmeisesti kaukalossa on jotenkin huono olla. Onneksi 30km on pisin matka joka tällä hetkellä täytyy matkustaa niin siitä ei tuu ongelmaa.
Seuraavan istuimen ostaminen on kyllä ongelma ja niitä pitää vielä olla kaks eli kumpaankin autoon. Miehen autoon on helpompi ostaa, kun on tilava ja viis ovinen. Siihen aattelin sellasta monikäyttöstä joka ensin on kolme vuotiaaksi selkä menosuuntaan ja voi sen jälkeen kääntää ja osia pois ottamalla mahtuu isompikin mukula. Mun pieni kolmiovinen fiat on jo nyt aivan perseestä turvakaukalon kanssa. Turvakaukalo on todella pyllystä jo nyt tunkea penkin välistä takapenkille. Miten hitossa mä saan lapsen sinne turvaistuimeen joka on selkä menosuuntaan köytettyä kiinni. On aika haastavaa mut eiköhän sit joku malli löydy. Autoa en haluu vaihtaa kun se on maksettu ja kilometrejä vähän mittarissa. Mä oon tarvinnu sitä vaan työmatkoille niin siks ostin aikoinaan pienen ja halvan.

Sulle on Tähti käynyt tosi huono tuuri noiden ammatti-ihmisten kanssa, mutta he ovat minusta ylittäneet ammattiosaamisen rajansa. Ja kuten niin monet täällä sanoo, heidän pitäisi saada siitä kuulla, koska muuten eivät koskaan muutu. Ja hoitajien on syytä kehittyä työssään koko ajan, muuten ei hyvä heilu.

Satru :) Täältä kuntopolulta metsän siimeksestä happea saaneena, taas samat ajatukset, että kaikki on vain tuon Neuvolan tyyliä ( kuin Venäjältä), ja uskoisin, että ihan kaikille on samanlaista.

Voihan siellä joku tosiaan muuttua, kun th jää eläkkeelle, on jo niin vanhan näköinen, että (toivottavasti) aika pian...:joyful:

Niin vielä fyssariin, että potkareista on sanonut ihan kaikille, kun oltiin siellä ryhmäneuvolassa, niin kaikille niistä rutisi.... Se vaan eilen, kun olin 110% varma, ettei voi rutista, niin siltipä rutisi:wideyed::singing:

Kuuluuko muuten fyssareille vauvan ruokaohjeet?:rolleyes: Tämä kun löysi pojan jalan taipeesta pienen punoittavan alueen, niin heti kyseli, että mitä syötän pojalle:eek:?
...Sanoi tiukasti, että vehnätuotteet kannattaisi jättää hetkeksi pois ruokavaliosta...Sanoin joo - OK.

Pitääkö olla onnellinen, kun mies kuitenkin käy päivittäin kotona ja hoitaa vähän lapsiakin, eikä oo esim. toisella puolella maailmaa töissä tällä hetkellä? Miehen mielestä pitäisi. Mulla kuitenkin on paha mieli, kun vauvan synnyttyä se on vaan lisännyt töiden tekoa ja itsensä kuntouttamista (ts. ollut enemmän pois kuin aiemmin) ja musta tuntuu, että se on välinpitämätön ja en voi jakaa sen kanssa asioita. Mun oma aika on viimeiset neljä viikkoa ollut iltatoimet ja kotityöt.
Grr.

Teillä on Tähti sit outoa porukkaa neuvolassa! Ei oo tosiaankaan fyssarin asia kommentoida ihoa tai ruokavaliota eikä se ole niissä mikään asiantuntija. Keskittyis vaan siihen fysioterapiaan! Tosin voihan se olla vaan sellainen tyyppi joka tykkää tuputtaa neuvoja. Sain mäkin keväällä esim suuhygienistiltä pyytämättä synnytysneuvoja. :D

Napu, ei tosiaankaan oo mikään velvollisuus tyytyä tohon! Lapset on tehty yhdessä ja ne hoidetaan yhdessä ellei oo muuta sovittu, se on mun mielipide! Kyllä säkin tarvit sitä vapaa-aikaa eikä niin että vaan miehellä on. Tsemppiä kovasti!

Teillä on Tähti sit outoa porukkaa neuvolassa! Ei oo tosiaankaan fyssarin asia kommentoida ihoa tai ruokavaliota eikä se ole niissä mikään asiantuntija. Keskittyis vaan siihen fysioterapiaan! Tosin voihan se olla vaan sellainen tyyppi joka tykkää tuputtaa neuvoja. Sain mäkin keväällä esim suuhygienistiltä pyytämättä synnytysneuvoja. :D

Napu, ei tosiaankaan oo mikään velvollisuus tyytyä tohon! Lapset on tehty yhdessä ja ne hoidetaan yhdessä ellei oo muuta sovittu, se on mun mielipide! Kyllä säkin tarvit sitä vapaa-aikaa eikä niin että vaan miehellä on. Tsemppiä kovasti!

Lettuhei :) No sitäkin ajattelin...eikös nuo kuulu lääkärille?!:oops::eek: Mistä hän voi tietää, että on tullut vehnästä. Mä luulen syyksi pesuainetta, siitä ite saan samanlaista, jos on jäänyt vaatteeseen, eikä huuhtoutunut kunnolla.

Alue on ihan pieni, sormenpäänkokoinen , eikä kovin punainenkaan. Fyssari sanoi, etkö ole ennen huomannut tuota, että tutkipas jatkossa paremmin taipeet...:meh:

Pitääkö olla onnellinen, kun mies kuitenkin käy päivittäin kotona ja hoitaa vähän lapsiakin, eikä oo esim. toisella puolella maailmaa töissä tällä hetkellä? Miehen mielestä pitäisi. Mulla kuitenkin on paha mieli, kun vauvan synnyttyä se on vaan lisännyt töiden tekoa ja itsensä kuntouttamista (ts. ollut enemmän pois kuin aiemmin) ja musta tuntuu, että se on välinpitämätön ja en voi jakaa sen kanssa asioita. Mun oma aika on viimeiset neljä viikkoa ollut iltatoimet ja kotityöt.
Grr.

Mies on kuitenkin kotona, se on hyvä asia :)

Ehkä hän osallistuu enemmän, kun lapsi on isompi...

Nyt vasta syvennyin ajatuksella lukemaan noita Tähden kirjoittamia kokemuksia neuvolasta ja en voi kuin monttu auki ihmetellä, että tosiaan miltä DDR-ajalta siellä sakki on ja miten voidaan noin kyykyttää asiakasta ammatti ihmisten tahoilta??!! Nyt totta tosiaan kissa pöydälle ja stoppi tuollaiselle touhulle! Meidän neuvolassa ei ole ikinä puututtu vaatteisiin, kynsiin, hiuksiin, eikä mihkään muuhunkaan epäolennaiseen ja keskustelu on aina ollut kannustavaa ja rakentavaa. Oon joutunu ramppaamaan lähes kerta viikkoon pojan kanssa terpparilla omasta tahdostani kylläkin, kun on otettu kontrolli punnituksia ja aina menen sinne hyvillä mielin ja lähden samoilla fiiliksillä:)! Niin ja meidän neuvolassa saa lykkiä kärrytkin ihan th:n huoneeseen sisälle asti ja siihen jopa kannustetaan, että äidit voivat säästää selkäänsä, eikä tarvii roudata painavia kaukaloita pitkiä matkoja parkkikselta sisälle..;)! Näin voi olla erilaista palvelua eri neuvoloissa Suomen maassa, vaikka tasavertaisuus ja yhdenmukaisuus, sekä erityisesti asiakaslähtöisyys pitäisi näissäkin kaikille olla samanlainen! :) Tsemppiä Tähti, vika ei tosiaankaan ole sinussa ja lapsessasi!! :)

Grr.
Hehheh, joo pitää olla... Täällä sama homma. Äijän päivät on 13-15 h. Nytkin on töissä. Viddu ku oisin halunnu kutsuu pikkujouluvieraita, mut en yksin jaksa laittaa kaikkee ja hoitaa vauvaa. Kinkku on kuitenki uunissa ja menyy hoidossa. Mut vaan meille. Mä en pikkujouluja jätä väliin, vaikka sit saatana söisin yksin!

Kaikki sosiaalinen elämä on tosiaan kutistunu. Mulla kävi ennen melki joka vkl vieraita, saunottiin jne. Ois niin kiva saada muutakin aikuista seuraa kuin toi murjotus. Vauva nukkuu kuitenki hyvin. Mut tosiaan en jaksa laittaa pöytää koreeks yksin. Nyt vituttaa noi pihavalot tos tuolilla. Ei mtn tsäänssii saada niitä pihalle yksin ollessa vauvan kanssa. Meillä on ihan paska itkuhälytin (halvin mitä löytyi), vanhemman biitti pitää olla verkkovirrassa koko ajan, eli sitä ei voi ottaa mukaan etupihalle ku vaavi goisaa takapihalla. Kaihoisana kattoin takapihalla auringonlaskua ku nukuttelin vauvaa. Mietin et meni sit tää päiväkin "sivu suun". Steriloitu tuttipulloja, laitettu ruokaa ja pesty pyykkiä. Imuroida en jaksanu. Mulla menee pöly jo nenään täällä.

Nyt vasta syvennyin ajatuksella lukemaan noita Tähden kirjoittamia kokemuksia neuvolasta ja en voi kuin monttu auki ihmetellä, että tosiaan miltä DDR-ajalta siellä sakki on ja miten voidaan noin kyykyttää asiakasta ammatti ihmisten tahoilta??!! Nyt totta tosiaan kissa pöydälle ja stoppi tuollaiselle touhulle! Meidän neuvolassa ei ole ikinä puututtu vaatteisiin, kynsiin, hiuksiin, eikä mihkään muuhunkaan epäolennaiseen ja keskustelu on aina ollut kannustavaa ja rakentavaa. Oon joutunu ramppaamaan lähes kerta viikkoon pojan kanssa terpparilla omasta tahdostani kylläkin, kun on otettu kontrolli punnituksia ja aina menen sinne hyvillä mielin ja lähden samoilla fiiliksillä:)! Niin ja meidän neuvolassa saa lykkiä kärrytkin ihan th:n huoneeseen sisälle asti ja siihen jopa kannustetaan, että äidit voivat säästää selkäänsä, eikä tarvii roudata painavia kaukaloita pitkiä matkoja parkkikselta sisälle..;)! Näin voi olla erilaista palvelua eri neuvoloissa Suomen maassa, vaikka tasavertaisuus ja yhdenmukaisuus, sekä erityisesti asiakaslähtöisyys pitäisi näissäkin kaikille olla samanlainen! :) Tsemppiä Tähti, vika ei tosiaankaan ole sinussa ja lapsessasi!! :)

Kiitos Muumimamma-74 :Heartpink

Eikö teillä puhuta Neuvolassa kotiläksyistä?:rolleyes:

Tuolla sanotaan niin, jos on jotain huomautettavaa ( ja ainahan sitä on, yllätys:hungry:)... Pojan vihkoon ei ole kertaakaan kirjoitettu, paitsi hyvää, vaikka kotiläksyjä on suullisesti annettu.

Last edited by a moderator:
Kotiläksyt on kyllä outo ilmaisu neuvolaan liitettynä. Eihän tää mitään varsinaista koulunkäyntiä ole. Vaikka paljon oppimista vauvan houtoon sisältyykin, kun sitä eka kerran tekee. Ja aina uuttakin oppii, vaikka vauvoja olis ennenkin ollut. Sen olen huomannut itsekin. Vauvatkin on erilaisia. Neuvolasta parhaimmillaan voi saada hyviä neuvoja, ja sitten voi kuitenkin tehdä niinkuin itselle ja omalle vauvalle tuntuu olevan parasta:dead:
Kannattaa luottaa myös siihen omaan tunteeseen asiasta ns."äidin/isänvaistoon. Jotkut neuvot on hyviä ja toiset voi jättää ihan omaan arvoonsa. Niitä neuvoja kun sitten lapsen kasvaessa välillä satelee jossain pulmatilanteessa, sellasia "helppoja ratkaisuja". Aina on joku tietämässä, miten pitäis toimia.

Mun veljen vaimo on neuvolan th ja kerroin hänelle et palstalta yhdelle äidille on fyssari valittanut vauvan vaatteista, kynsistä ja hiuksista. Hän sanoi myös ettei fyssarilla kyllä ole mitään sanomista mistään noista! Jos vauva tulis hänen vastaanotolleen tyyliin pelkissä sisävaatteissa näillä keleillä hän vois kysyä asiasta vanhemmilta mutta ei komentaa pukemaan enemmän. Kynsistä th:n kuuluu huomauttaa kun vauva voi raapia itseään pahastikin. Mutta hiuksista ei kyllä kellään ole aihetta huomauttaa! Eli täysin asiatonta käytöstä teidän fyssarilta, Tähti.

Janna75 :) Sen jos th sanoo kynsistä, niin sen ymmärrän, mutta se on ollut enemminkin fyssari, joka niistä valittaa. Tutkii sormenvälitkin, että on puhtaat.

Fyssari viimeksi ihmetteli, että miksi minun maha kurnii ja kysyi, etkö syö?!:eek: Vähän nolotti, sanoin, että yritän laihduttaa...,niin se vaan tokasi, kyllä sä vielä ehdit! Aha- että silleen!:banghead: Sanoi vaan, että luuli jo, että lapsen maha kurnii, että on nälässä. Oli pakko täsmentää, kyllä se on ihan vaan äidin maha- ei lapsen ( hihh:p). Ja tää siis aika tiukkasävyistä puhetta, mistään huumorista ei tietookaan:smiley-angry019

Niin mähän pidän lapsen lisäksi nälässä, enkä koskaan pue oikein, just niin:laughing021
:laughing025

Ei oo meillä mitään puhetta kotiläksyistä. :o vaikka meidän terkka liimaa kyllä neuvolakorttiin tarroja kuin ala-asteen ope. Viimeks tuli Pikku Myy -tarra ja jotain lepertelyä suloisesta hymytytöstä. Joskus sellanen olo että mulle lässytetään kuin lapselle vaikka oon varmasti 15v vanhempi kuin terkka. Mut parempi niin kuin tollanen nyrpeä vanha lohikäärme joka yrittää lytätä äidin itsetuntoa joka käänteessä.

Naurettavaa että fyssari kaivelee jotain sormenvälejä. Se ei oo sen työtä! Jos mitään varsinaista ongelmaa mihin fysioterapiaa tarvis ei enää ole niin vois se silti käyttää aikansa paremmin. Antais vaikka jotain vinkkejä miten seuraavia motorisia kehitysvaiheita voi tukea leikein tms. Se sentään olis sen alaa toisin kuin vaatetus tai ihonhoito.

Hehheh, joo pitää olla... Täällä sama homma. Äijän päivät on 13-15 h. Nytkin on töissä. Viddu ku oisin halunnu kutsuu pikkujouluvieraita, mut en yksin jaksa laittaa kaikkee ja hoitaa vauvaa. Kinkku on kuitenki uunissa ja menyy hoidossa. Mut vaan meille. Mä en pikkujouluja jätä väliin, vaikka sit saatana söisin yksin!

Kaikki sosiaalinen elämä on tosiaan kutistunu. Mulla kävi ennen melki joka vkl vieraita, saunottiin jne. Ois niin kiva saada muutakin aikuista seuraa kuin toi murjotus. Vauva nukkuu kuitenki hyvin. Mut tosiaan en jaksa laittaa pöytää koreeks yksin. Nyt vituttaa noi pihavalot tos tuolilla. Ei mtn tsäänssii saada niitä pihalle yksin ollessa vauvan kanssa. Meillä on ihan paska itkuhälytin (halvin mitä löytyi), vanhemman biitti pitää olla verkkovirrassa koko ajan, eli sitä ei voi ottaa mukaan etupihalle ku vaavi goisaa takapihalla. Kaihoisana kattoin takapihalla auringonlaskua ku nukuttelin vauvaa. Mietin et meni sit tää päiväkin "sivu suun". Steriloitu tuttipulloja, laitettu ruokaa ja pesty pyykkiä. Imuroida en jaksanu. Mulla menee pöly jo nenään täällä.
Kohtalotoveri! Kerran huomasin kiittäväni miestä, että oli vauvan kanssa jotta sain käytyä kerrankin rauhassa pas:woot:kalla.

Takaisin