Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Te olette kyllä kaikki niin esimerkillisiä noiden soseiden ja maisteluiden kanssa,et mua ihan käy kadettamaan (taipuuko se noin??).:)

Mä olen antanut vaikka ja mitä tytölle,myös sormiruokana ja sit sillä 'verkkosysteemillä' marjoja,et saa itse syödä.
En mä ole yhtään noin tarkasti miettinyt ja laskenut mitä milloinkin annan.
Tosin meillä on onnekseni rautavatsaiset lapset,et ongelmia ei ole (ainakaan vielä)ollut.

Taapero haisi eilen päikkäreiltä herättyään niin kovasti valkosipulille,et taatusti pysyy vampyyrit loitolla.:laughing002

Jännä muuten et noissa Vaun vauva ruoka ohjeissa on lähes kaikissa mausteena valkosipuli. Kun sipulit on yks mahdollisesti vatsavaivoja aiheuttava ryhmä ja esim kaverin mukula sai kuulemma aina ihan järkyttävän perspunotuksen jos äiti söi valkosipulia. Aattelin kyllä kokeilla heti yrtit ja valkosipulin mausteena kun teen ruokia pakkaseen.
Ostin eilen erilaisia liha-kasvis pilttejä lihojen aloituksen kokeiluun lähi aikoina. Tänään katoin niitä tarkemmin ja kaikissa on perunaa ja vähän porkkanaa ja liha vaan vaihtuu. Tässä maassa ei näköjään ole vieläkään olemassa muita kasviksia kuin peruna. :sour: ja jos tuo tytön kova kakka nyt johtui perunasta niin en voi noita ees syöttää sille. Et se siitä hyvästä ideasta. Mut katellaan nyt kaura ja sit uudestaan peruna testiin jos on olikin vaan kiinteiden lisäämisestä johtuva kova kakka.

Kiva ku ei taas tiedä mikä sormiruoka ja milloin. Se mua nevolassa muuten ärsyttää, etku kysyn jotain, ni täti vastaa arvoitksellisesti et " Siitä puhutaan sit ens kerralla" tms. Ihan kuin tarkoituksella panttais tietoa kun tietää et oon ensikertalainen. Millo sitä sormiruokaa annetaan? Vittu, mä annan sit just ennenku se täti alkaa siit puhumaan, ni pääsen sanoo et joo, toi on jo vanha juttu...:wink:finger:

Samoilla kokemuksilla, saatiin vaan lehtinen aiheesta ja sanottiin, että voit kuoria porkkanan hänelle imeskeltäväksi...Vielä en ole uskaltanut antaa, kun ei ole saatu lupaa istua:stop:

Tähtipölyä, miten teillä meni muskarissa? Osaathan sä nyt ainakin ooo-sole-mion...? :hilarious:

Kiitos,muskarissa oli oikein hauskaa.:)
Vetäjänä oli taivastakin vanhempi nunna,joka kaavussaan soitteli kitaraa ja lauloi kovaa.
Meitä varten oli paikalle pyydetty englantia puhuva pappi,joka alussa toivotteli tervetulleeksi ja kertoi mitä tänään tapahtuu.
Oli kuule oikein laulujen sanat kirjotettu liitutaululle,et voisin osallistua-heh.

Tyttö nukkui melkein koko muskarin ja poika kävi vuoron perään kaikkien aikuisten tuolin takana kurkkimassa 'kukkuu'-vähän mammaa hävetti kun muut oli niin nätisti paikoillaan.:eek:
Ei mua nyt kuoroon mukaan pyydetty mutta ilmeisen tervetullut olen 'kauniiden' lasteni kanssa ensi viikolla myös.

MS, Ollaan siel n klo 10.45. Meen veljenvaimon kanssa ja hänellä on neuvola ennen sitä ja mun äiti tulee kans. Eli jos törmäät kokoonpanoon huutava ja pakoon juokseva taapero punaisessa kukallisessa toppahaalarissa, 4-kymppinen tummahiuksinen äiti kantamassa vauvaa turvakaukalossa, raskaana oleva 3-kymppinen blondi ja harmaapäinen 6-kymppinen, niin mä olen se tummahiuksisin (värjäsin just hiukset eilen :) ) ja hikisin taaperon perässä juokseva. :D

Me käytiin heti ysiltä. Teitkö löytöjä? Mulla meni taas 60€....

Huhhuh, ku oli levoton yö. Taino, kolme heräämistä, mut enempi taas ku yleensä. Ikenet sillä kutiaa. Ootteko tällaista 4kk jättäneet tarkoituksella ruokkimatta yöllä? Vai annatteko maitoo joka krt ku herää? Mä oon parina yönä yhdellä heräämiskerralla antanu vaan tutin suuhun. Vaistolla oon menny, et ei oo nälkä huutoa. Se on nukahtanu syömättä. Kun se kerran jo pari vkoo pärjäs yhdellä syötölläkin, niin en usko et nyt tarttis kolme. Eikä sit oo tarvinutkaan.

En mä yöllä joka kerta tissii anna eikä huolikaan. Tyttö herää nyt 1-2h välein itkee masua joten pierujumppa auttaa enempi kun tissi.

Jännä muuten et noissa Vaun vauva ruoka ohjeissa on lähes kaikissa mausteena valkosipuli. Kun sipulit on yks mahdollisesti vatsavaivoja aiheuttava ryhmä ja esim kaverin mukula sai kuulemma aina ihan järkyttävän perspunotuksen jos äiti söi valkosipulia. Aattelin kyllä kokeilla heti yrtit ja valkosipulin mausteena kun teen ruokia pakkaseen.
Ostin eilen erilaisia liha-kasvis pilttejä lihojen aloituksen kokeiluun lähi aikoina. Tänään katoin niitä tarkemmin ja kaikissa on perunaa ja vähän porkkanaa ja liha vaan vaihtuu. Tässä maassa ei näköjään ole vieläkään olemassa muita kasviksia kuin peruna. :sour: ja jos tuo tytön kova kakka nyt johtui perunasta niin en voi noita ees syöttää sille. Et se siitä hyvästä ideasta. Mut katellaan nyt kaura ja sit uudestaan peruna testiin jos on olikin vaan kiinteiden lisäämisestä johtuva kova kakka.

Me saatiin koko perheen ruokakirja Neuvolasta, eli näitä voi antaa 1v. lähtien., sisältää selkeitä ja monipuolisia ruokareseptejä :) Taidankin kokkaushulluna kokeilla tänään jotain niistä (uutta):cool01

Hihh, pojalla on taas "itsekseen olo" - vaihe, tuolla omassa huoneessaan oleskelee, tutkii hiusharjaa, kierii lattialla ja katselee itseään peilistä, tarttuu välillä ikkunaverhoon, kun tykkää niissä olevista norsukuvioista:bunny

Mä aloitin sosemaistelun viime la, eli kohta vko. Kolme makua oon antanu, bataattia, porkkanaa ja kakkakuulia. Kakkakuulia annoin ku tein sosetta ja vauvalla olikin ruoka-aika ni annoin sitä. Porkkanasta se ei tykänny, mut sit tajusin et siinä ei ollu maitoa mukana. Sillä pitää olla maidon makua, et kelpaa. Oon antanu jotain 15ml, eli ruokalusikallinen kerrallaan.

Ens vkolla annan parsaa ja sit perunaa vellimuodossa (joo-o, oon vellijätkä :) ). Valiolla oli peruna-porkkanavelli, Eclipsellä varmaan sama, niin tietty ostin testiin.

Mä ajattelin samalla ens vkolla nostaa bataatti ja kakkakuulin määriä, antaa kaks kuutiota kerralla. Ootteko sit vähentäny maitoa kun soseet on lisääntyny, vai no?
Mä annan tosiaan ensin kiinteät ja sitten maitoa ja mun mielestä tirppu on vähän vähentänyt maidon määrää itse.

Huhhuh, ku oli levoton yö. Taino, kolme heräämistä, mut enempi taas ku yleensä. Ikenet sillä kutiaa. Ootteko tällaista 4kk jättäneet tarkoituksella ruokkimatta yöllä? Vai annatteko maitoo joka krt ku herää? Mä oon parina yönä yhdellä heräämiskerralla antanu vaan tutin suuhun. Vaistolla oon menny, et ei oo nälkä huutoa. Se on nukahtanu syömättä. Kun se kerran jo pari vkoo pärjäs yhdellä syötölläkin, niin en usko et nyt tarttis kolme. Eikä sit oo tarvinutkaan.
Yritän kyllä kans välillä nukuttaa tutilla ja silittelemällä ensin, etten heti nosta rinnalle, joskus onnistuu, joskus ei.

Saako yrttejä käyttää ja mitä ne ovat?
Mulle on neuvolassa sanottu, että saa ja miksei toisaalta saisi. Mä oon ylivoimaisesti eniten käyttänyt ihan perus kuivattua basilikaa. Vähän myöhemmin oon muuten käyttänyt myös pieniä määriä mustapippuria myllystä maustamiseen. Kunhan vaan ei tee ruuasta liian "tulista". Ja suolahan se suurin "myrkky" joka tapauksessa taitaa olla pienillä lapsilla.

Mä annan tosiaan ensin kiinteät ja sitten maitoa ja mun mielestä tirppu on vähän vähentänyt maidon määrää itse.
Mä teen näin myös. Ruokasoseisiin en sekoita maitoa. Työlästähän se olisikin sitä varten erikseen pumpata, kun pelkällä imetysmaidolla yhä ollaan. Imetyskerrat meilläkin vähentynyt. Oiskohan 5-6/vrk ja viidesti päivässä kiinteitä.

Tavallinen sipuli on vatsalle hankala sulatettava, purjo- ja valkosipuli eivät niin hankalia.

Tavallinen sipuli on vatsalle hankala sulatettava, purjo- ja valkosipuli eivät niin hankalia.

Vinkki : sama toimii sipulissa, kuin kaalissa...eli ei täysin kypsäksi, niin ei yleensä saa vatsavaivoja!:wink Aasian suunnalla käytetään paljon sipulia ja se on aina kulotettu, siis pintakypsennetty.

Suomessahan on tapana aloittaa ruoanlaitto sipulista, jolloin siitä tulee aina väkisin ylikypsää, eikä oikein sovi herkkävatsaisille...

Meillä oli tänään 6 kk neuvola. Vauva on nyt 73 cm ja 8160 g. Pituus on mennyt +2 -käyrälle, paino menee 0-käyrällä. Muutenkin kaikki oli vauvalla hyvin. Pitää selkää sen verran suorassa, että sain luvan kokeilla syöttötuoliin istuttamista :) Ruokailusta sanoi, että antaa vaan vauvan syödä niin paljon kun haluaa, ja soseiden lisäksi voi kokeilla antaa sormiruokaakin, kuten olen tehnytkin. Banaania sekä pehmeäksi höyrytettyä porkkanaa ja parsakaalia. Vähän vauva on niitä nakertanut, mutta pääasiassa heittänyt lattialle :) Lähiaikoina ajattelin kokeilla myös avokadoa ja täysjyväpastaa.

Ainoa, mistä tuli huomauttamista, oli "seisominen". Siis se, kun vauvaa pidetään pystyasennossa niin, että jalat osuu lattiaan. Vauvan pitäisi varata jalkojen päälle ja askeltaa, mutta meidän vauva vaan antoi jalkojen olla pehmeänä, ne siis meni pehmeästi koukkuun kun osui maahan. Th käski treenata tuota kotona, ja saatiin uusi aika kk päähän, jotta nähdään, miten silloin sujuu. Kokeilin tuota jo heti tänään kotona, ja eikös poika vaan seissyt tukevasti kuin lyhtytolppa! Ei mistään pehmeistä jaloista tietoakaan! En tiedä, miksei sitten th:n luona onnistunut. Täytyy vielä kokeilla kotona, jos se olikin vaan sattumaa tai jotain...

Oli kyllä kiva käynti. Meillä oli uusi th, kun entinen jäi eläkkeelle, ja tykkäsin tästä uudesta tosi paljon. Olin etukäteen miettinyt juurikin vauvan istumista ja ruokien määriä, ja sain molempiin kysymyksiin vastaukset.

Meillä oli tänään 6 kk neuvola. Vauva on nyt 73 cm ja 8160 g. Pituus on mennyt +2 -käyrälle, paino menee 0-käyrällä. Muutenkin kaikki oli vauvalla hyvin. Pitää selkää sen verran suorassa, että sain luvan kokeilla syöttötuoliin istuttamista :) Ruokailusta sanoi, että antaa vaan vauvan syödä niin paljon kun haluaa, ja soseiden lisäksi voi kokeilla antaa sormiruokaakin, kuten olen tehnytkin. Banaania sekä pehmeäksi höyrytettyä porkkanaa ja parsakaalia. Vähän vauva on niitä nakertanut, mutta pääasiassa heittänyt lattialle :) Lähiaikoina ajattelin kokeilla myös avokadoa ja täysjyväpastaa.

Ainoa, mistä tuli huomauttamista, oli "seisominen". Siis se, kun vauvaa pidetään pystyasennossa niin, että jalat osuu lattiaan. Vauvan pitäisi varata jalkojen päälle ja askeltaa, mutta meidän vauva vaan antoi jalkojen olla pehmeänä, ne siis meni pehmeästi koukkuun kun osui maahan. Th käski treenata tuota kotona, ja saatiin uusi aika kk päähän, jotta nähdään, miten silloin sujuu. Kokeilin tuota jo heti tänään kotona, ja eikös poika vaan seissyt tukevasti kuin lyhtytolppa! Ei mistään pehmeistä jaloista tietoakaan! En tiedä, miksei sitten th:n luona onnistunut. Täytyy vielä kokeilla kotona, jos se olikin vaan sattumaa tai jotain...

Oli kyllä kiva käynti. Meillä oli uusi th, kun entinen jäi eläkkeelle, ja tykkäsin tästä uudesta tosi paljon. Olin etukäteen miettinyt juurikin vauvan istumista ja ruokien määriä, ja sain molempiin kysymyksiin vastaukset.

Hienoo Murrimur :) Ja hienot mitat teidän vauvalla :)

Oli siis yksilökäynti, ettei ryhmäneuvola?

Olisin halunnut ennemmin yksilökäynnin, niin olisi voinut kysyä lupaa istumiselle, koska selkä fyssarin mukaan suora ja varaa myös hyvin molemmille jaloille seistessä... Mutta eihän siinä ryhmähulinassa mitään voinut kysyä, kun th ei ollut edes mukana siellä...

Kiva juttu, että saitte mukavan uuden th:n <3 :)

( tuo meidänkin vois jo jäädä eläkkeelle, tai varmaan aika pian jo jääkin )

Takaisin