Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sittereitä "kielletään" siks, kun toispuoleisesti kehittää lihaksia, jos on niissä liian kauan eikä vastapainona selällään ja mahallaan lattialla, jossa kehittää tasasesti lihaksia ja motoriikkaa. Ja ihan pienillä taas selkä on liian istuvassa joissain malleissa, ne makuuasennossa olevat on ok. Inhottaa vaan se, niinku muissakin asioissa, totaalikieltäminen ja ortodoksisuus ilman, että selitetään ja perustellaan tarkemmin mistä kyse. Ja etenki tälläisessä hormoonihöyryunivelkarauniotilassa saa turhia pahojamieliä ja paniikkeja, kun ei osaa tai pysty järjellä miettiä asiaa vaan kuulee jonkun "ehdottoman paasauksen", että ei näin missään nimessä. Jos jokaista kieltoa kuuntelee ei mitään voi tehdä ja lapsi on moneen kertaan jo pilattu viikon ikäisenä :)

Kuukassius :) Tuo ehdoton paasaus on just sitä, ei hyvää... Lisään vielä, että aina tuntuu, että tekee jotain väärin ja sit tiuskitaan asiasta. Sekö on hyvä juttu...

Last edited by a moderator:
Eclipse :) Voi olla, että muutkin saavat yhtä tiukkaa kohtelua, en mä voi tietää. Eniten se on tiuskimista, ( ei haukkua). Kuitenkin pojan vihkoon kirjoitetaan aivan ihanasti joka kerta, on hymypoika ja luottavainen, tarkka ja seuraavainen jne... Siis pelkkää hyvää ja joka kerta kotona, kun tarkistan neuvolavihon, että mitäs nyt lukee, niin aina yllätyn kyllä.... :) En ihan hiffaa, että mikä idea tuossa on...:rolleyes:
No meillä ei tiuskita tai tehdä mitään noista asioista joita sä saat kestää. Mulla on sellanen vanhempi th jolla on omat mielipiteet, mutta kaikesta on aina keskusteltu hyvässä hengessä. Vaatetuksesta, tarvikkeista tai hoitotavoista ei oo koskaan kieltänyt mitään tai tuominnut huonoksi. Tosin ei meillä täällä ole mitään fyssarin ohjauksia tai ryhmäneuvoloita ym. Ihan sama kuin jo raskausaikanakin et minimitoteutuksella kaikki palvelut.

No meillä ei tiuskita tai tehdä mitään noista asioista joita sä saat kestää. Mulla on sellanen vanhempi th jolla on omat mielipiteet, mutta kaikesta on aina keskusteltu hyvässä hengessä. Vaatetuksesta, tarvikkeista tai hoitotavoista ei oo koskaan kieltänyt mitään tai tuominnut huonoksi. Tosin ei meillä täällä ole mitään fyssarin ohjauksia tai ryhmäneuvoloita ym. Ihan sama kuin jo raskausaikanakin et minimitoteutuksella kaikki palvelut.

Vois myös olettaa, että kaikki tällä kyseisellä th:lla käyvät vanhemmat saavat samaa kohtelua...Se voi olla hänen ammatillinen tyylinsä, että ääneen suitsitaan ja tiuskitaan, mutta lapsen vihkoon tulee aina ihan eri tekstit ja aina ollut hyvää tekstiä, että meinaa persiille lentää hämmästyksestä, kun sitä lukee:eek:
Tämä on mahdollista, eikö?? Onhan työpaikoillakin erilaisia pomoja.

Minusta me puhutaan vaan eri kieltä:wink Helposti sitä saattaa kohdistaa asiat vain itseensä, että olisi ainoa, jolle tiuskitaan.

Neuvolalääkärit on sitten ihan eri maata, hyvin ystävällisiä ja aina puhuneet hyvin kivasti :)

Jotain " totaalin" tyyppistä, vähän kuin ...vanhanaikaista suitsi -porkkana mentaliteettia on...

Kuukassius :) Tuo ehdoton paasaus on just sitä, ei hyvää... Lisään vielä, että aina tuntuu, että tekee jotain väärin ja sit tiuskitaan asiasta. Sekö on hyvä juttu...
Ei todellakaan ole hyvä juttu, jos th joka kerta saa sut tuntemaan niin, että teet jotain väärin! :( Ilmeisesti hänellä ei itsellään ole kaikki hommat ihan balanssissa. Todella kurjaa, että se kostautuu hänen asiakkailleen. Kuten kaikki ovat sanoneet: koita olla ottamatta niitä liian tosissaan. Sitterit ja lelukaaret ja muut ovat normaaleja käyttöesineitä vauvaperheissä, niistä kukin valitsee omaan elämäänsä ja tilaansa sopivimmat. Ja jos joskus potkarin jalkaterä on "väärän" pituinen, niin sillä ei kyllä ole mitään merkitystä :)

Ei todellakaan ole hyvä juttu, jos th joka kerta saa sut tuntemaan niin, että teet jotain väärin! :( Ilmeisesti hänellä ei itsellään ole kaikki hommat ihan balanssissa. Todella kurjaa, että se kostautuu hänen asiakkailleen. Kuten kaikki ovat sanoneet: koita olla ottamatta niitä liian tosissaan. Sitterit ja lelukaaret ja muut ovat normaaleja käyttöesineitä vauvaperheissä, niistä kukin valitsee omaan elämäänsä ja tilaansa sopivimmat. Ja jos joskus potkarin jalkaterä on "väärän" pituinen, niin sillä ei kyllä ole mitään merkitystä :)

Myy75 :) Kiitos, se on hienoa, että täältä saa vertaistukea, siis käsitystä, miten muualla asioista sanotaan....

Tähti, oletko käynyt jossain perhekahvilassa tms missä voisit tavata muita samalla th:lla käyviä äitejä? Voisit vähän kysellä muiden kokemuksia henkilöstä. Ja jos noita negatiivisia kommentteja tosiaan tulee jatkuvalla syötöllä niin ehkä kannattais laittaa hänen esimiehelle viestiä asiasta.

Janna75 :) Kiitos huolesta, mutta aion edetä, kuten Tähtipölyä ehdotti, sanon joo -ok ja teen kuin itse parhaaksi näen.

Tuolla neuvolassa on selvästi omat käytännöt ( aikansa eläneet mun mielestä), kun ohjeetkin erilaisia, kuin muilla tässä. Tapa ja tyyli sen mukainen. Talous - ja määrärahat on vähissä, siitä kuulin th:lta, ne heijastuu asiakkaisiin.

Täältä saa näkemyksiä, miten muualla toimitaan, siksihän täällä kirjoitellaan ja jaetaan kokemuksia, sekä tietoa.

Mä lauloin tätä yks ilta taannoin vauvalle 15min putkeen tuutulauluna. Muistin vaan eka säkeistön. Vartin jälkeen alkoi itteekin vituttaa se luritus, eikä vauva nukahtanu...

Eka lastenlaulu mikä mulla tuli vuosien tauon jälkeen mieleen, oli hämähämähäkki. Sitä sitten aloin laulaa pojalle kun oli rauhaton ja mahavaivainen ja piti kannella uneen. Teen sitä vieläkin.. :rolleyes: Mutta tästä poika ainakin tietää että nyt pitää nukkua kun mami laulaa tuota ja se rauhoittaa hänet. Kyllähän se kolmen säkeistön uudelleen ja uudelleen laulaminen vähän kyrsii välillä.. :p mutta siihen tottuu ja se tulee jo niin rutiinilla että samalla ajattelee ihan muita asioita jo. :grin On mulla sittemmin tullut laulurepertuaariin muutama muukin laulu.:grin

Muokattu viimeksi:
Mun laulurepertuaariin kuuluu ykkösenä "Nuku nuku nurmilintu" sitten muita unilauluja "Sininen uni", jonka sanat voi olla hiukan muunnellut. Aamusin laulan "Pienen pieni veturi..." . Päivän mittaan tulee sitten jos jonkinlaista laulua välillä omilla sanoilla. Ja tietysti täysin lauluäänettömänä:dead:. Rytmitajua sentään löytyy ja tanssimista mukaan niin ei haittaa.

Täällä poika tykkää tosi paljon lasten lauluista ja päivittää kuulee näitä:
:gen014 Ihahhaa hepo hirnahtaa
:gen014 Piiripienipyörii
:gen014 Pää, peppu, olkapää, korvat...
:gen014 Pieni Ankanpoikanen
:gen014 Tuiki tuiki tähtönen

+ Sitten jonkin verran englanninkielisiä lastenlauluja, Five little ducks jne...:happy090

Nyt mukaan tulleet Joululaulutkin.

Yritän laulaa minkä osaan :)

Mä en osaa mitään lastenlauluja yhtä lausetta enempää :shy: joten mä sillon tällön vaan lallattelen niitä. Kunhan mun irkkuhuilu tulee niin tarttee varmaan aloittaa soittamisen opettelu kaikista lastenlauluista. Samalla saattaa oppia sanatkin. :rolleyes:

Aika vähän on tullut tälle bebelle laulettua. Isommille lauloin enemmänkin. Mulla on vauvalaulukirjoja jemmassa ja kun tää meidän poitsu pikkasen varttuu, niin varmaan lauletaan enemmänkin. Repertuaari on aika laaja vanhoista perinteisistä uusiin lastenlauluihin, joskus jopa pianosäestyksellä. Tää on ollut aika rauhallinen tapaus, ei oo tarvinnut laululla paljon rauhoitella. Sitä hämmästelen, että oon pysynytkin näin hiljaa, kun yleensä lallattelen ties mitä. Tänään meen poikasen kanssa ekaa kertaa kuoroon. Varmaan tykkää virsikirjan lisäsivujen matskusta alttostemmassa. :wink

Mulla on vähän saman tyyppinen aloitus laulujen suhteen eli esikoisen kanssa totesin, että joku vähän pidempi "tuutulaulu" pitäis olla, niin totesin, että opettelen "Vaarilla on saari" -laulun 5 säkeistöä, kun oli joku haju siitä biisistä :) Se on siis meillä toiminut ja toimii edelleen molemmille tuutu- ja rauhoittelulauluna. Tuu tuu tupakkarulla kulkee mukana ja uutena on tullut Tiu tau tilhi, se tarttu mun äidiltä, kun se laulaa sitä lapsille. :)

Meillä on soiva Piippolan Vaari lelu, joka puhuu ja laulaa suomea. Siitä saa valita 18 eläintä, jotka ääntelee.

Lelu myös soittaa Bingo koiraa ja kysyy eläinten äänillä, että mikä eläin sanoo näin....

Tää on pojan suosikkilelu, osaa jo valita eläimiä siitä :) Niin ja Piippolan Vaaria myös tulee laulettu :)

Muita mitä en maininnut, niin oli Hepokatti Maantiellä poikittain, Saku Sammakko ja Elefanttimarssi....

En mäkään osannut yhtään laulua, mutta kun poika syntyi, niin harjottelin ja onhan noita itse tullut laulettua silloin lähes 40vuotta sitten, niin muistuu ne sanat vähitellen mieleen, muutaman toiston jälkeen! :)
:blob5:blob6:blob7:blob7:blob10

Mulla on Lasten Oma Laulukirja, missä on paljon noita klassikkolauluja. Muistan, et mulla oli kasetteja, joissa oli just noita lauluja. Joululaulut, joo! Pitääpä kaivaa sellainen kirja jostain!

Ootteko huomanneet, et vauvan ruokahaluun ois vaikuttanu toi kiinteiden maistelu aloittaminen? Kun musta tuntuu, et toi vauva lipoo nyt jatkuvasti huuliaan. Vaikka on vetässy 110-120 ml velli-maitoa, niin maiskuttelee vaan.

Entä miten ootte lisänneet kiinteän määrää? On kaks pvää syöny kahdesti päivässä ruokalusikallisen. Milloin nostan tota annosta?

Mulla on Lasten Oma Laulukirja, missä on paljon noita klassikkolauluja. Muistan, et mulla oli kasetteja, joissa oli just noita lauluja. Joululaulut, joo! Pitääpä kaivaa sellainen kirja jostain!

Ootteko huomanneet, et vauvan ruokahaluun ois vaikuttanu toi kiinteiden maistelu aloittaminen? Kun musta tuntuu, et toi vauva lipoo nyt jatkuvasti huuliaan. Vaikka on vetässy 110-120 ml velli-maitoa, niin maiskuttelee vaan.

Entä miten ootte lisänneet kiinteän määrää? On kaks pvää syöny kahdesti päivässä ruokalusikallisen. Milloin nostan tota annosta?

Täällä välillä syödään enemmän ja välillä vähemmän ja kasvu tasaista Neuvolan käyrillä. Minusta noi määrät kuullostaa ihan hyviltä :) Jos voit antaa jo täysjyvävelliä, niin pysyy kylläisenä pidempään:wink

Tiiätkö, musta tuntuu ihan samalta, että kun kiinteät aloitettiin, niin tirppu vois syödä koko ajan ja nukkuu huonommin. Ja itkee sellaista maitonälkä -itkua/kitinää vähän väliä, vaikkei voi olla nälkä. Yöllä vähän sama juttu. Oon miettinyt, et ehkä siihen on monta syytä, mutta tähän hetkeen se on ajoittunut.

Mä oon enimmäkseen edelleen antanut kiinteitä yhden kerran päivässä eli vähän maistelutyyliin edelleen. Joinakin päivinä toisella "aterialla" vähän hedelmäsosetta sen päämaistelukerran lisäksi. Alkupäivinä se oli just pari/ muutama teelusikallista, josta osa varmaan valu paidalle, mutta sit aika nopeesti, kun huomasin, että se työstäminen ja nieleminen alkaa sujua, niin lisäsin määrää sen mukaan, kun tytölle maistuu. Mä jotenkin uskon siihen, että se syö sen verran kuin on hyvä ja näin mulle neuvolassakin edellisen kohdalla opastettiin. Nyt menee ehkä pari/ muutama ruokalusikallinen, vähän vaikee tietty arvioida tarkkaan. Ajattelin siirtyä tässä nyt kahteen "ateriaan" päivässä vakituisesti. Kohta myös kanaa ja huomenna 6 kk neuvolassa kysyn, josko aamupuuroa testiin. Nyt siis ehkä kolmisen viikkoa treenailtu. Mä en muuten oo antanut vellejä kummallekaan, niin en osaa niistä antaa mielipidettä.

Meillä nyt ei kiinteitä vielä mietitä kun tyttö vasta 6 vko mutta näin sivusta seuraten olen hämmästellyt että niin moni antaa velliä. Suositellaanko sitä taas? Kun mun teinit oli pieniä velli kuului jokapäiväiseen ateriarytmiin, lähinnä iltapalaksi. Sitä annettiin aika pitkäänkin vielä, varmaan lähemmäs 2 v asti. Mutta taaperon kohdalla (nyt 1v 9kk) sanottiin ettei vellejä suositella annettavaksi välttämättä ollenkaan! Pari kertaa annettiin mut sit se vaan jäi. Eli suositellaanko sitä nyt sit taas neuvoloissa?! On tää kumma kun ohjeet muuttuu vähän väliä! :D

Takaisin