Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Maassa maan tavalla vai miten se meni..:confused:
Meillä on talossa jotkut super hienot palovaroittimet,ovat asuntokohtaiset niin,että vain rapussa soi ja hälytyskeskus saa viestin,mistä asunnosta hälytys tulee.
Kuulostaa ihan hyvältä mutta eilen yöllä kahdelta kellot soi ja n.20min kuluttua securitaksen (tai vastaavan) vartiointifirman setä kolkuttelee meidän naapurin ovea,palokuntaa kun ei tässä vaiheessa vielä sovi häiritä.
Naapurin sedällä takka roihusi,ei siellä mikään hormi tietty toiminut,liekö sellaista edes ole.
Mulle vaan sanottiin,että 'mene vain nukkumaan,ei tässä mitään vaaraa ole'. Arvatkaa kuinka paljon nukuin enää.:p

Usein vauvat kasvaa hyvin pelkällä maidolla 6kk ikäiseksi asti mutta hyvin voi aloittaa maistelemaan muitakin makuja jo 4kk lähtien. Tuo WHOn suositus on maailmanlaajuinen ja kattaa siis myös kehitysmaat. Niissä maissa on kyseenalaista miten ravintorikasta vauvan saama ruoka imetyksen jälkeen on, siksi suositellaan täysimetystä tuon 6kk. Meillä kuitenkin vauvan saama ruoka on laadukasta ja sopii myös vauvalle. Uusimpien tutkimusten mukaan aikaisemmalla altistuksella voitaisiin ehkäistä allergioita, siksi täällä suositellaan nyt kiinteiden aloitusta jo 4kk iässä.
Molemmin päin on siis hyvä ja oikein, kaikki tekee miten omalle perheelle ja vauvalle sopii. :)

Me aloitettiin maistelemaan kiinteitä tässä aika tasan 5 kk iässä. Painon takia ei olis tarvinnut, kasvoi erittäin hyvin pelkällä rintamaidollakin mutta yöunet alkoi olla aika pätkiä, söi 1-2 h välein yöt läpensä.
Aloitin bataatilla ja luumulla. Nyt saanut myös päärynäsosetta ja avocadoa. Heti alusta asti söi hyvällä ruokahalulla ja ihan "isoja"annoksia. Porkkanaa on imeskellyt "raakana" sormiruokaillen ja kurkkua. Mä oon aika rohkeesri tässä lyhyessä ajassa antanut makuja.
Ja ne yöunet piteni heti. Nyt nukkuu taas kivoja väh 4-5 h pätkiä. Eilen nukahti puoli kympin aikaan ja söi ekan kerran kolmelta ja sit seiskalta. Sopii mulle hyvin:)

Me aloitettiin maistelemaan kiinteitä tässä aika tasan 5 kk iässä. Painon takia ei olis tarvinnut, kasvoi erittäin hyvin pelkällä rintamaidollakin mutta yöunet alkoi olla aika pätkiä, söi 1-2 h välein yöt läpensä.
Aloitin bataatilla ja luumulla. Nyt saanut myös päärynäsosetta ja avocadoa. Heti alusta asti söi hyvällä ruokahalulla ja ihan "isoja"annoksia. Porkkanaa on imeskellyt "raakana" sormiruokaillen ja kurkkua. Mä oon aika rohkeesri tässä lyhyessä ajassa antanut makuja.
Ja ne yöunet piteni heti. Nyt nukkuu taas kivoja väh 4-5 h pätkiä. Eilen nukahti puoli kympin aikaan ja söi ekan kerran kolmelta ja sit seiskalta. Sopii mulle hyvin:)

Noiden pätkäyöunien vuoks voisin kokeillakin...meillä 1-2h välein kans heräillään etsimään tissiä ja kiemurrellaan sängyssä.

Sanos vielä mikä on "iso" annos? Noin niinku päivässä.
Mä oon antanu niitä lusiknkärjellisiä, ihan max 1 tl ja tuntuu et päikkärit ois pitenemään päin. Useammin on nyt nukkunu 1,5h, kun ennen max 45 min. Öistä en muista mitään muuta kun että syötän jossain vaiheessa useastikin :)

Eclipse vai kuka puhu niistä herkkyyskausista tuossa josain 5kk ja kiinteisiin liittyen? Mitä ne nyt tarkottaa? Että perhana voi mietityttää alotanko tytöllä kiinteitä vai en vielä ja millä...Suoli saattaa heittää härän pyllyä niistä ja mä en jaksais nyt alusta asti kun suoli hiukkan paremmin kestää ja tyttö voi paremmin. Heh. Menin sit sanoo ääneen ja tuossa se vetää just jotai megaprutkutusta [emoji3] Onko kukaan palsternakkaa antanut? Mä taidan ootella vielä hetken taikka alotan ihan pikkurillin pään kokosilla maisteluannoksilla äidinmaitoon sekotettuna ja viikon testaan yhtä. Tyttö kyllä ite ois innoissaan ja seuraa suu auki kun syön eikä lusikka osukaan hänen suuhun vaan mun.

Kerratkaas ny vielä millä te ootte alotellu?
Mä oon ymmärtänyt, että ennen puolta vuotta on herkkyyskausi syömiselle, mikä tarkoittaa sitä, että sen aloittaminen ja oppiminen pitäisi silloin olla vauvalle helpompaa. Mutta tiedä häntä, kai sekin on yksilöllistä.

Me ollaan nyt pari kolme viikkoa maisteltu ja ihan kivasti on mennyt. Tosin muutama päivä meni vähän puihin kun olin aika koomassa siinä rintatulehduksessa... Mut ekaks taidettiin maistaa bataattia ja salaa vähän ihanaa makeaa päärynää ;), sit on kokeiltu banaania ja porkkanaa ja nyt viimeiseksi oon sotkenut bataattia ja porkkanaa, kun en huomannut, että niistä olisi tullut mitään erityistä. Aluksi oli tietty oudompaa ja kieli työnsi vahingossakin pöperöä ulos, mutta nyt syö mielellään jo useita teelusikallisia, jopa ruokalusikallisia, noin arviolta. Perunaa ja avokadoa ajattelin testata. Ja sit sotkea mukaan. Ja kanaakin pian.

Niin ja 5 kk neuvolassa mutat oli 67cm/ 8290g :)

Hups! :) Ompas siellä hyvät mitat!:p

Täällä oltiin tänään 6kk neuvolassa ja kasvu tasaista, lisäksi poika sai taas hymypojan "mitalin"....Muut vauvat usein itki siellä ryhmäneuvolassa, niin täällä poika vaan hymyili:joyful: Hymypojaksi on poika nimetty jo syntymästään saakka meidän neuvolassa:grin Siitä kai Äitikin jotain kreditiä uskaltaa ottaa:wink:p

Sanos vielä mikä on "iso" annos? Noin niinku päivässä.
Mä oon antanu niitä lusiknkärjellisiä, ihan max 1 tl ja tuntuu et päikkärit ois pitenemään päin. Useammin on nyt nukkunu 1,5h, kun ennen max 45 min. Öistä en muista mitään muuta kun että syötän jossain vaiheessa useastikin :)
No tämä sälli on vetässyt sellaiset pari ruokalusikallista kerrallax 2 :) kova ruokahalu:)

Hups! :) Ompas siellä hyvät mitat!:p

Täällä oltiin tänään 6kk neuvolassa ja kasvu tasaista, lisäksi poika sai taas hymypojan "mitalin"....Muut vauvat usein itki siellä ryhmäneuvolassa, niin täällä poika vaan hymyili:joyful: Hymypojaksi on poika nimetty jo syntymästään saakka meidän neuvolassa:grin Siitä kai Äitikin jotain kreditiä uskaltaa ottaa:wink:p
Mä kieltäydyin kokonaan tästä "ryhmäneuvolasta" en halunnut sinne vertailemaan /vertailtavaksi. Enkä kokenut ylipäätään tarpeen mennä 6kk neuvolaan kun näenn itsekin ettätyyppi kasvaa eikä tässä neuvolassa tuu kuin ruokaohjausta.

Pumppasin ekan kerran vähän äidinmaitoa pakkaseen talteen. 150 ml tuli 6 min pumppauksella ja ipana on vasta 11 pv vanha... jos noi neuvolan maidontarvetaulukot pitää paikkansa, niin tossa on noin 1/4 koko vuorokauden maidontarpeesta... :woot:

No, pikkulikka on kyllä melkoinen ahmatti ja tissilläviihtyjä, joten ilmankos sitä maitoakin sitten pukkaa huolella (?!). Eilen 10 pv vanhana neuvolassa paino oli 3700 g eli noussut syntymäpainosta 220 g. Pituuttakin oli 2,5 cm enemmän, mutta se selittynee sekä synnärin mittaepätarkkuudella (siellä käytettiin kuulemma mittanauhaa) että "selän oikenemisella".

Mä kieltäydyin kokonaan tästä "ryhmäneuvolasta" en halunnut sinne vertailemaan /vertailtavaksi. Enkä kokenut ylipäätään tarpeen mennä 6kk neuvolaan kun näenn itsekin ettätyyppi kasvaa eikä tässä neuvolassa tuu kuin ruokaohjausta.

Mäkin koin esikoisen kanssa sen 6 kk ryhmäneuvolan melko epämukavaksi tilanteeksi. Muksut oikein laitettiin keskelle lattiaa matolle vierekkäin "vertailtavaksi" ja se keskustelun ohjaaja / neuvola-th:kin jotenkin tuntui vetävän sitä keskustelua siihen tyyliin, että aika vaikea siitä oli hakea "vertaistuen" elementtejä.

Me aloitettiin maistelut 5 kk iässä neuvolan suosituksesta (maistelun herkkyyskausi). Aika nopeasti eri makuja (kasvikset ja hedelmät) kokeiltiin ja suurennettiin annoksia myös pian. 6 kk iässä maisteltiim viljat (puurot) ja lihat ja siirryttiin neljään päivittäiseen ateriaan. Joskus 7-8 kk iässä tuli myös viides ateria (välipala) mukaan.

Onko Turussakin ryhmäneuvola? 6kk vai?

Meidän kohta 6 kk vauva syö kiinteitä 4 krt päivässä, ja aika paljonkin välillä. Nauraa ja hyrisee vaan syödessään, ja mä nauran kun hän nauraa... Hauskoja hetkiä siis.

Annan ruokaa kerralla niin paljon kun hän haluaa, selkeästi viestii, kun ei enää maistu. Vaihtelee n. 1-10 teelusikallisen välillä :) Porkkana on suosikkimaku, ja kasvikset muutenkin. Hedelmät vähemmän. Piltin kaurapuuro maistuu myös.

Ryömimistä vauva treenaa ahkerasti aina noin 5:30 aamulla aloittaen. Ihan vielä ei suju eteenpäin meneminen, mutta on tosi lähellä!

5 kk neuvolassa mitat oli 70,5 cm ja 7820 g.

Takaisin