Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Osaako joku sanoa kuinka paljon kuukauden ikäinen, 4,5 kg painava vauva suunnilleen vetää maitoa päivässä? Imettäessä kun ei oo mitään hajua kuinka paljon sitä kerralla tulee ja kuinka paljon vauva oikeestaan syö.
Tähti, tuohon laiskottamiseen vois auttaa jos keksit jotain tekemistä, jonkin projektin. Suunnittele ja tee itse joululahjoja sukulaisille, askartele joulukortit itse, ompele/kudo vaatteita vauvalle, keksi itelle uusi harrastus, joku projekti mikä vie pidemmän aikaa kuin yhden illan. Saat samalla muuta ajateltavaa ja voit edes hetkellisesti unohtaa muiden pikkumielisyys ja jotain positiivista ajateltavaa itelle. :)
Meillä sairaalan suositus et 100ml/painokilo/vrk, vähintään. Eli 4,5kg vauvalle maitoa 4,5dl/vrk. Siis vähimmäismäärä.

Imetyksen tuen ohjeissa sanotaan, että 1-6kk vauvan laskennallinen äidinmaidon tarve olisi 30ml/h , mutta mulla on sellainen tuntuma, että meillä menee enemmän.

Tämä voi suurinpiirtein pitää paikkansa. Meillä tosin tuntuu menevän vähemmän. Luulen, että maidon koostumuskin vaikuttaa. Viimeksi, kun olin töissä, poissa kotoa n.7t., jätin ihan liikaa maitoa. Jotain vajaa 400ml. Suurin osa tästä jäi yli. Nukkui kyllä hyvät päiväunet sinä aikana niin eihän siinä maitoa kulu.

Tämä voi suurinpiirtein pitää paikkansa. Meillä tosin tuntuu menevän vähemmän. Luulen, että maidon koostumuskin vaikuttaa. Viimeksi, kun olin töissä, poissa kotoa n.7t., jätin ihan liikaa maitoa. Jotain vajaa 400ml. Suurin osa tästä jäi yli. Nukkui kyllä hyvät päiväunet sinä aikana niin eihän siinä maitoa kulu.

Lisäyksenä, että toki hereilläollessaan varmaan ottaa sitten kiinni maidossa. On kyllä ilmeisesti tehokas imemintapa, kun ei kovin kauan syö.

Huh, Helsingissä tällä hetkellä ihan älytön lumipyry! Ei kyllä ulos kannata lähteä, jos ei ihan pakko. Ei aura-autot vielä ehdi varmasn kävelyteitten kimppuun.

Meidän pieni sintti vetäs just puolikkaan avocadon :woot: Annoin syödä niin paljon kuin maistu, kun tykkäsi selvästi mausta. Toivottavasti ei tuu vatsanväänteitä. :nailbiting:
Ei tullu vatsanväänteitä :) Kakka tuli, mutta se oli hyvä juttu kun sitä oli taas pantattu pari päivää. Täytyykin ottaa toi avocado pari kertaa viikossa syötäväksi. Terveellistä ja hyvää vaihtelua noihin juures/kaali aterioihin.

Ei tullu vatsanväänteitä :) Kakka tuli, mutta se oli hyvä juttu kun sitä oli taas pantattu pari päivää. Täytyykin ottaa toi avocado pari kertaa viikossa syötäväksi. Terveellistä ja hyvää vaihtelua noihin juures/kaali aterioihin.

Avocado on neutraali ruoka-aine :)

Kinuskikissan sivusto taas ahkerasti selattu läpi. :bookworm: Isänpäivän kahvittelumenu päätetty. Eka kerta kun aion leipoa kerralla näin paljon. On vähän testi myös itselle et selviinkö tollasesta urakasta. Mun kun ei oo tarvinnu koskaan pahemmin leipoa kun ei meillä tätä ennen oo juhlittu mitään kahvittelujen merkeissä. Tai oli meillä tytön nimiäiset mut sinne mä ostin lähes kaikki tarjottavat, koska en kuvitellu pystyväni leipomaan vastasyntyneen kanssa. Nyt sitten tulevaisuudessa on noita juhlia järjestettävä isovanhemmille millon milläkin syyllä niin kauan kun niissä virtaa riittää. Ja meillä isovanhempia on kolme pariskuntaa. On täs tullu kaikenlaisia pippaloita järjestettyä vuosien varrella mut niiden tarjottavat on ollu bileruokaa ja juomaa:p
Miehelle lupasin Irish-coffee-kakkua ja vanhuksia varten täytyy tehdä pieni täytekakku. Myö ei miehen kanssa täyskäristä välitetä mut vanhukset on pinttyny tapoihinsa. Lisäksi kanttarellipiirakkaa ja siemennäkkiä lohi creme fraichella.
Totesin myös et pitää kai uudistaa kahvikalustoa. Mukit on erilaisia ja lautasiakin muutamaa eri sarjaa. On mulla lahjaksi saatu arabian myrna-astiasto, mut sitä en suostu käyttämään, kun niitä ei voi laittaa astianpesukoneeseen ja lisäks inhoon pikkukuppeja ylipäätään. Mikään ei oo ärsyttävämpää kuin kaadella jatkuvasti kahvia minikuppeihin mihin ei mitään mahdu. Itellä kahvimukin koko on puol litraa :hilarious:

MS74, kauppoihin on tullu uus gluteeniton leivonta lehti. Testasin jo paria reseptiä ja on loistavia. Jos satut ostamaan niin testaa siemennäkkileipä. Lohitäyte sopii myös siihen hyvin mut taisit olla maitotuotelakossakin vielä imetyksen ajan.

Meillä juhlitaan vaan perheen kesken isänpäivää, kun mun isä on kuollut ja miehen isä asuu 800 km päässä. Eli ei mitään isoja kahvituksia meillä. Mun isän haudalla käytiin jo pyhäinmiesten päivänä.

Meillä poika alkoi aktiivisesti kääntyä selältä vatsalleen eilen. Oli kääntynyt aiemmin muutamia kertoja mutta eilen siis kun selälleen lattialle laskee niin ei montaa hetkeä mene kun on vatsallaan. Ikää 5kk 1vko:) mutta tässäpä seuraava kiukun aihe. Kun ei vielä liikkeelle pääse ja työntää itsensä vatsallaan kauemmas leluista:)hassuja noi vauvat:)

Kirjoitin tän aluksi tonne odottajiin:)

Eclipse vai kuka puhu niistä herkkyyskausista tuossa josain 5kk ja kiinteisiin liittyen? Mitä ne nyt tarkottaa? Että perhana voi mietityttää alotanko tytöllä kiinteitä vai en vielä ja millä...Suoli saattaa heittää härän pyllyä niistä ja mä en jaksais nyt alusta asti kun suoli hiukkan paremmin kestää ja tyttö voi paremmin. Heh. Menin sit sanoo ääneen ja tuossa se vetää just jotai megaprutkutusta [emoji3] Onko kukaan palsternakkaa antanut? Mä taidan ootella vielä hetken taikka alotan ihan pikkurillin pään kokosilla maisteluannoksilla äidinmaitoon sekotettuna ja viikon testaan yhtä. Tyttö kyllä ite ois innoissaan ja seuraa suu auki kun syön eikä lusikka osukaan hänen suuhun vaan mun.

Kerratkaas ny vielä millä te ootte alotellu?

Meillä poika alkoi aktiivisesti kääntyä selältä vatsalleen eilen. Oli kääntynyt aiemmin muutamia kertoja mutta eilen siis kun selälleen lattialle laskee niin ei montaa hetkeä mene kun on vatsallaan. Ikää 5kk 1vko:) mutta tässäpä seuraava kiukun aihe. Kun ei vielä liikkeelle pääse ja työntää itsensä vatsallaan kauemmas leluista:)hassuja noi vauvat:)

Kirjoitin tän aluksi tonne odottajiin:)

Meillä on viittä vaille että ite kääntyy. Nyt saan pidetty lattialla vapaammin kun päästettiin 16v koira eilen ikiuneen. Vähän on tyhjä olo ja kova ikävä mutta onneks on tää rakas tyttö meillä niin ei jääty kaksistaan suremaan.

Kinuskikissan sivusto taas ahkerasti selattu läpi. :bookworm: Isänpäivän kahvittelumenu päätetty. Eka kerta kun aion leipoa kerralla näin paljon. On vähän testi myös itselle et selviinkö tollasesta urakasta. Mun kun ei oo tarvinnu koskaan pahemmin leipoa kun ei meillä tätä ennen oo juhlittu mitään kahvittelujen merkeissä. Tai oli meillä tytön nimiäiset mut sinne mä ostin lähes kaikki tarjottavat, koska en kuvitellu pystyväni leipomaan vastasyntyneen kanssa. Nyt sitten tulevaisuudessa on noita juhlia järjestettävä isovanhemmille millon milläkin syyllä niin kauan kun niissä virtaa riittää. Ja meillä isovanhempia on kolme pariskuntaa. On täs tullu kaikenlaisia pippaloita järjestettyä vuosien varrella mut niiden tarjottavat on ollu bileruokaa ja juomaa:p
Miehelle lupasin Irish-coffee-kakkua ja vanhuksia varten täytyy tehdä pieni täytekakku. Myö ei miehen kanssa täyskäristä välitetä mut vanhukset on pinttyny tapoihinsa. Lisäksi kanttarellipiirakkaa ja siemennäkkiä lohi creme fraichella.
Totesin myös et pitää kai uudistaa kahvikalustoa. Mukit on erilaisia ja lautasiakin muutamaa eri sarjaa. On mulla lahjaksi saatu arabian myrna-astiasto, mut sitä en suostu käyttämään, kun niitä ei voi laittaa astianpesukoneeseen ja lisäks inhoon pikkukuppeja ylipäätään. Mikään ei oo ärsyttävämpää kuin kaadella jatkuvasti kahvia minikuppeihin mihin ei mitään mahdu. Itellä kahvimukin koko on puol litraa :hilarious:

MS74, kauppoihin on tullu uus gluteeniton leivonta lehti. Testasin jo paria reseptiä ja on loistavia. Jos satut ostamaan niin testaa siemennäkkileipä. Lohitäyte sopii myös siihen hyvin mut taisit olla maitotuotelakossakin vielä imetyksen ajan.

Mä elän siemennäkkärillä. Ainut "leipä" mikä nyt käy. Kiitti vinkistä.

Eclipse vai kuka puhu niistä herkkyyskausista tuossa josain 5kk ja kiinteisiin liittyen? Mitä ne nyt tarkottaa? Että perhana voi mietityttää alotanko tytöllä kiinteitä vai en vielä ja millä...Suoli saattaa heittää härän pyllyä niistä ja mä en jaksais nyt alusta asti kun suoli hiukkan paremmin kestää ja tyttö voi paremmin. Heh. Menin sit sanoo ääneen ja tuossa se vetää just jotai megaprutkutusta [emoji3] Onko kukaan palsternakkaa antanut? Mä taidan ootella vielä hetken taikka alotan ihan pikkurillin pään kokosilla maisteluannoksilla äidinmaitoon sekotettuna ja viikon testaan yhtä. Tyttö kyllä ite ois innoissaan ja seuraa suu auki kun syön eikä lusikka osukaan hänen suuhun vaan mun.

Sullahan tuli runsaasti maitoa ja vauva kasvoi hyvin? Ei silloin tarvi niin kiirehtiä niiden kiinteiden kanssa. Ei siitä äidinmaidosta puutu mitään. Me ollasn kans vasta lähinnä maisteltu kerran päiväss . Hyvä, jos teelusikallinen menee. Ei ole järin innostunut vauva. Bataatilla alotettiin sitten porkkana. Nyt on maistettu kerran myös perunaa ja banaania.

MS74, osanotto koiravanhuksen takia. Aika lemmikkien kanssa on valitettavan rajallinen...

Meillä 3,5-vuotias steriloitu narttuhauveli on tosi kiinnostunut vauvasta ja haluaisi mitä ilmeisemmin osallistua hoitamiseen. Nuolasta ainakin voisi pahemman parun hetkellä. Jossain vaiheessa tuun laskemaan vauvaa enemmänkin lattialle, tutustukoot sitten paremmin toisiinsa. Nythän tää poikanen on vasta vajaa 2 viikkoa vanha.

Edellisten lasten kanssa aloitin kiinteät tasan 5 kk iässä. Järjestys oli kutakuinkin tämä: peruna, bataatti, porkkana, palsternakka, parsakaali, kukkakaali... Jossain on tallessa vielä listat päivämäärineen ja vaikutuksineen. Oon itse ollut pienenä allerginen ja jokaisen lapsen kohdalla oon kytännyt mahdollisia reaktioita. Suolisto on toki käyttäytynyt vähän eri tavalla kiinteiden aloittamisen jälkeen, mutta allergioita ei ole ollut kummallakaan. Keskimmäinen on atoopikko kuten minäkin.

Kiva kun vauvan myötä menee kahviastiastotkin uusiksi :p. Meille tulee vaan lastenastiasto lisää. Meillä vauvan molemmat isoisät on edesmenneet, eli meilläkin kahvit vaan keskenämme.

Meillä eka oli päärynä, sit kesäkurpitsa ja nyt porkkana. Seuraavaksi kukkakaali ja bataatti. Mä jännitän vähä tärkkelystä (en tiedä miks), siks bataatti siirretty listalla myöhemmäksi ja nuo "vetisemmät" ensin.

Ai niin, muista pukea muksu (ja vaikka itteskin) valkoisiin vaatteisiin, kun syötät porkkanaa :P

Meillä aloitettiin porkkanalla,banaanilla,päärynällä ja kesäkurpitsalla. Meidän tirppa söis ihan kaikkea,eilen sai mustikkaa ja se oli ilmeisen mieluisaa myös.

Meillä syötiin ekaks päärynää ja mangoa. Ja sitten bataattia, porkkanaa, kukkakaalia ja parsakaalia. Lisäks on syöty persikkaa, mustikkaa, banaania ja avocadoa. Toisaalta pitäs kai ajatella että meillä aloitettiin riisillä, koska annoin riisivelliä äidinmaitoon sekoitettuna ihan ekaks. Meillä illan suurin herkku on vadelma-riisivelli. Sitö syö kauheella vauhilla aina pullon tyhjäks.
Mut teillä MS74 kasvetaan hyvin maidolla joten ihan hyvin voit jatkaa niin 6kk asti. Joka on kuitenkin WHO suositus. Suomessa THL muutti suosituksen 4kk koska halutaan selvittää lasten allergioita. Silloin teidän pienellä on vielä suolistolla aikaa kehittyä. Vauvat on kuitenkin yksilöitä. Meillä on rautamaha ja teillä pieni prutkuttelija:grin

Takaisin