Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Typy oli eilen päivällä jotenkin tosi levoton ja yöllä sit ei meinannut millään nukahtaa,huomasin että eka hammashan se sieltä pilkistää,niin enpä ihmettele levottomuutta enää.:)
Näin se mun vauva kasvaa,kohta se lähtee baariin-nyyh..

Täällä on ollut kovasti keskustelua siitä, mihin lapsen kanssa voi mennä ja mihin ei. Minä olen kulkenut lasten kanssa aina joka paikassa. Joskus lapset käyttäytyvät hyvin, toisinaan eivät. Olen nähnyt myös sellaisia lapsia, jotka eivät koskaan pääse mukaan kauppaan tai ravintolaan, museoon tai edes kaupungille. Kun tällainen lapsi sitten kouluiän kynnyksellä pääsee ensimmäisen kerran ihmisten ilmoille, niin kyllä siinä on opettamista!!! Miten lapsi voi oppia, jos ei saa osallistua??
Ymmärrän myös hyvin sen ärsytyksen, kun itse haluaa olla rauhassa ja toisten lapset pitävät meteliä. Kun työpäivän ajan kuuntelen lasten ääniä, niin en todellakaan nauti siitä, että pääsen ravintolaan keskustelemaan vieraiden lasten kanssa. Olen silti selvinnyt tilanteista hyvin. Hakeudun kahvilassa aina kauaksi leikkipaikoista ja lapsiperheistä.
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisten paheksuntaa imetyäviä kohtaan. Pakkoko on tuijottaa, kun joku vauva syö?

Kyllähän tässä lastenkasvatuksessa aika fakiiri saa olla - itse olen sitä mieltä, että jokainen, joka saattelee maailmalle ajattelevan ja suht hyvin käyttäytyvän ihmisen, on hatunnostonsa ansainnut. Tai eihän se mitään rakettitiedettä sinänsä ole, mutta itse uhmaikäisenkin äitinä huomaan, että hyvien neuvojen käytännössä noudattaminen aikuisena on välillä haastavaa ja huomaa taas "hävinneensä" 2-vuotiaalle :) . Vaikka tietää, ettei saisi hermostua, joskus sortuu korottamaan ääntä, kun toinen kokeilee ja kokeilee rajojaan. Lähtee siis itse leikkiin mukaan ja käyttäytyy kuin lapsi. Toisaalta ajattelen, että on oltava itselleen armollinen ja on hyvä, että siihen kiinnittää huomiota.

Kuten aiemmin kirjoitin, kannatan ehdottomasti sitä, että lapset otetaan eri paikkoihin mukaan ja niin haluan elää ja kasvattaa heitä myös kokemusten kautta. Vielä ei ole raivottu karkkihyllyllä, mutta olen yrittänyt psyykata itseäni siihen, että kun se aika tulee, pysyisin alkuperäisessä kannassani ja muut ostokset hoidetaan loppuun, vaikka raivo jatkuisi ja joku ohikulkija sattuisi katsomaan pahasti. Tai mikä tilanne sitten onkaan. Pyrin nyt jo 2-vuotiaalle selittämään yksinkertaisesti syitä ja seurauksia. Toki kannatan myös sitä, että tunteita saa näyttää ja toivon, että pystyn auttamaan niiden käsittelyssä. Vielä kun osaisi itse rentoutua, eikä hätääntyisi ja vaivautuisi, jos vauva bussissa alkaa itkeä tai taapero kiljahtaa ostoskeskuksessa. :)

Täällä on ollut kovasti keskustelua siitä, mihin lapsen kanssa voi mennä ja mihin ei. Minä olen kulkenut lasten kanssa aina joka paikassa. Joskus lapset käyttäytyvät hyvin, toisinaan eivät. Olen nähnyt myös sellaisia lapsia, jotka eivät koskaan pääse mukaan kauppaan tai ravintolaan, museoon tai edes kaupungille. Kun tällainen:eek: lapsi sitten kouluiän kynnyksellä pääsee ensimmäisen kerran ihmisten ilmoille, niin kyllä siinä on opettamista!!! Miten lapsi voi oppia, jos ei saa osallistua??
Ymmärrän myös hyvin sen ärsytyksen, kun itse haluaa olla rauhassa ja toisten lapset pitävät meteliä. Kun työpäivän ajan kuuntelen lasten ääniä, niin en todellakaan nauti siitä, että pääsen ravintolaan keskustelemaan vieraiden lasten kanssa. Olen silti selvinnyt tilanteista hyvin. Hakeudun kahvilassa aina kauaksi leikkipaikoista ja lapsiperheistä.
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisten paheksuntaa imetyäviä kohtaan. Pakkoko on tuijottaa, kun joku vauva syö?

Samaa mieltä.
Imetyksen suhteen kuulee välillä ihme "näkökulmia". Tunnettu radiojuontaja mm.taannoin halusi kyseenalaistaa argumentin imetyksen luonnollisuudesta vertaamalla sitä vessassakäyntiin ja seksiin ym toimintaan. Hänen pointtinsa oli se, että nekin ovat "ihmisen luonnollisia toimia" muttei niitä silti tehdä julkisesti. Apua! Mikä ajatuksenjuoksu! Tämä oli siihen aikaan, kun oli tämä Teri Niitti -kohu. Imettäminen tuntuu olevan aika tulenarka aihe. Itse käytän huivia suojana siitä syystä. Jos onnistuu, kun liikkuvainen lapsi, joka huitoo ja nousee välillä istumaan ym. Imettämisen julkisesti voi tehdä fiksusti ja niin, ettei se hämmennä ketään. Kyllähän sellainen voisi hämmentää, että otetaan ihan apposen auki se uhkea etumus:eek:. En ole kyllä nähnyt niin tehtävän.

Catlin, minä pidän epäkohteliaana, jos joku tuijottaa, kun toinen syö. Eihän kukaan kaiketi kyttää toisten lusikan tai haarukan laittamista suuhun. Imetys on syömistä ja sitä tulee verrata syömiseen. Minusta on outoa, että joidenkin pitäisi käydä syömässä vessassa, invavessakin on vessa. Itse en kyllä ole kovin näkyvästi imettänyt, sillä rintani ovat niin herkät vedolle, että saan rintatulehduksen, jos imetän avarassa paikassa. Jokin kahvilan nurkkaus voi tulla kyseeseen.

Samaa mieltä.
Imetyksen suhteen kuulee välillä ihme "näkökulmia". Tunnettu radiojuontaja mm.taannoin halusi kyseenalaistaa argumentin imetyksen luonnollisuudesta vertaamalla sitä vessassakäyntiin ja seksiin ym toimintaan. Hänen pointtinsa oli se, että nekin ovat "ihmisen luonnollisia toimia" muttei niitä silti tehdä julkisesti. Apua! Mikä ajatuksenjuoksu! Tämä oli siihen aikaan, kun oli tämä Teri Niitti -kohu. Imettäminen tuntuu olevan aika tulenarka aihe. Itse käytän huivia suojana siitä syystä. Jos onnistuu, kun liikkuvainen lapsi, joka huitoo ja nousee välillä istumaan ym. Imettämisen julkisesti voi tehdä fiksusti ja niin, ettei se hämmennä ketään. Kyllähän sellainen voisi hämmentää, että otetaan ihan apposen auki se uhkea etumus:eek:. En ole kyllä nähnyt niin tehtävän.

Mikä haloo imetyksestä oli Eduskunnassakin, joku vuosi sitten. Kai useimmin miehet näkevät siinä muuta, kuin ruokailua:meh:

Mua niin ärsyttää toi ettei imetystä pidetä hyväksyttävänä julkisilla paikoilla. Eihän se sitä tarkoita, että nostat tissit esiin ja ne näkyis kaikille. Vois yhtä hyvin sanoa jollekin nuorelle jolla näkyy tissivako kahvilassa, et viittitkö mennä tonne vessaan syömään kun en halua katella sun tissivakoa syödessä :D Ja muutenkin kadut pursuaa jo mainoksissa tissejä..saati sitten juorupalstoilla, mutta imetys ei ole suotavaa kuin piilossa, onhan se niin ällöttävää! Musta on ällöttävää imettää jossain hoitohuoneessa missä joku (lapseton) just käynyt krapulapaskalla tai oksentamassa. .Kuten taannoin Prismassa.

Mutta asiasta viidenteen, meidän ihana hymypoika on tänään 3kk! Hän kovasti jo seurustelee ja tarttuu leluihin (ja naamaan jos ei ole tarkkana), vielä ei ihan käänny masulleen, mutta yritys on kova. Meidän pikku rakas hän on! :Heartbigred Tänään käydään neuvolassa tsekkaamassa mitat ja rokotuksia saamassa.

Mua niin ärsyttää toi ettei imetystä pidetä hyväksyttävänä julkisilla paikoilla. Eihän se sitä tarkoita, että nostat tissit esiin ja ne näkyis kaikille. Vois yhtä hyvin sanoa jollekin nuorelle jolla näkyy tissivako kahvilassa, et viittitkö mennä tonne vessaan syömään kun en halua katella sun tissivakoa syödessä :D Ja muutenkin kadut pursuaa jo mainoksissa tissejä..saati sitten juorupalstoilla, mutta imetys ei ole suotavaa kuin piilossa, onhan se niin ällöttävää! Musta on ällöttävää imettää jossain hoitohuoneessa missä joku (lapseton) just käynyt krapulapaskalla tai oksentamassa. .Kuten taannoin Prismassa.

Mutta asiasta viidenteen, meidän ihana hymypoika on tänään 3kk! Hän kovasti jo seurustelee ja tarttuu leluihin (ja naamaan jos ei ole tarkkana), vielä ei ihan käänny masulleen, mutta yritys on kova. Meidän pikku rakas hän on! :Heartbigred Tänään käydään neuvolassa tsekkaamassa mitat ja rokotuksia saamassa.

Tai persvako kun vilkkuu. Pitäskö nekin ohjata jonnekin muualle [emoji3]

Entäs toi julkikuseskelu? Ei se herätä tulipalonkatkusia nettikeskusteluja tai hirveetä vastustusta, vaikka aikuiset miehet kuseksivat pitkin kaupunkia. Käännetään vaan vähän selkä pois ohikulkijoista ja siinä vaan sitten. Ei kukaan ole huolissaan siitä, kuinka hämmentävää se on muille ihmisille. Ja minkä käytösmallin antaa lapsille.

Entäs toi julkikuseskelu? Ei se herätä tulipalonkatkusia nettikeskusteluja tai hirveetä vastustusta, vaikka aikuiset miehet kuseksivat pitkin kaupunkia. Käännetään vaan vähän selkä pois ohikulkijoista ja siinä vaan sitten. Ei kukaan ole huolissaan siitä, kuinka hämmentävää se on muille ihmisille. Ja minkä käytösmallin antaa lapsille.

Niin totta...Todella rumaa, jos pitää kusta housut kintussa puistonpenkin takana tai jossain rakennuksen kulmalla, ettei muka kukaan huomaa, hah:spitoutdummy::shifty:

Pojalla nyt reilu 2vk Rotasta ja yöllä vaiva ilmeni..Koko yön valitti ja itki, alkoi aivan yhtäkkiä ja vatsaan sattui kovaa:sad001:sad001:sad001...

Sain annettua panadolia suun kautta, ja saatiin nukuttua vähän, joku 3tuntia...

Kaikki nuo 3 Rota rokotetta aiheuttaneet vatsakipua ja ummetusta:sad001

Mua niin ärsyttää toi ettei imetystä pidetä hyväksyttävänä julkisilla paikoilla. Eihän se sitä tarkoita, että nostat tissit esiin ja ne näkyis kaikille. Vois yhtä hyvin sanoa nuorelle jolla näkyy tissivako kahvilassa, et viittitkö mennä tonne vessaan syömään kun en halua katella sun tissivakoa syödessä :D Ja muutenkin kadut pursuaa jo mainoksissa tissejä..saati sitten juorupalstoilla, mutta imetys ei ole suotavaa kuin piilossa, onhan se niin ällöttävää! Musta on ällöttävää imettää jossain hoitohuoneessa missä joku (lapseton) just käynyt krapulapaskalla tai oksentamassa. .Kuten taannoin Prismassa.

On se outoa. Ehkä siinä taas vain kyse siitä, miten nainen halutaan määritellä ja nähdä.Imettäminen ei ole seksuaalista eikä miestä varten tai miehiselle katseelle nähdyksi tulemista varten ja ehkä se siksi hämmentää. Ne on sellasia piilossa olevia patriarkaalisia rakenteita yhteiskunnassa, jotka vaikuttaa meihin. Naiset yhtälailla ylläpitävät niitä.

Onnea hymypojalle! Meillä viikonloppuna vietetään puolivuotissynttäreitä, sekä 10- ja 12- vuotissynttäreitä

Mua ei häiritse jos joku imettää julkisesti kunhan se juurikin on hienovaraisesti tehy. Mutta enpä ole kuin kerran nähnyt lasta imetettävän niin että koko rinta oli kaikkien nähtävillä. Se oli jotenkin kiusallista ja juurikin sama asia kun näkee jonkun vaatettaneen itsensä niin että tissit vilkkuu. Silloinkin tekee mieli sanoa et etkö sopivan kokosta paitaa itelles löytäny. Lapset saa mun puolesta kulkea mukana joka paikassa mutta mun mielestä pitää olla myös paikkoja vain aikuisille. Samoin kun on paikkoja jotka on suunnattu lapsiperheille. Mutta se tästä aiheesta. Nää yleensä nostattaa ihme mekkaloita.

Itellä on aikas väsy olo. En oo yli viikkoon sasnu nukuttua kun pienissä pätkissä liian lyhyitä yöunia. Piskin ripuli parani vihdoin ja viimein mutta likka ei suostu edelleenkään nukkumaan omassa sängyssä. Aina mä tytön omaan sänkyyn nostan kun kuvittelen sen olevan syvässä unessa mutta viimestään puolen tunnin päästä herää. Nyt tietty viikonloppuna en uskaltanu nukkua kun rokotuksista tuli kunnon reaktiot. Tytön omassa sängyssä on kätkythälytin niin se olis valvonu pienen unta mut nyt oli sit valvottava itse. On muuten melko persiistä yrittää etsiä asiallista ohjeistusta rokotus reaktioiden hoitoon kun googlella tulee ekoiksi aina kaikki pahimmat tapaukset. Vaikka niiden lukemista yrittää välttää niin ne jää kuitenkin pyörimään päähän.

Mua ei häiritse jos joku imettää julkisesti kunhan se juurikin on hienovaraisesti tehy. Mutta enpä ole kuin kerran nähnyt lasta imetettävän niin että koko rinta oli kaikkien nähtävillä. Se oli jotenkin kiusallista ja juurikin sama asia kun näkee jonkun vaatettaneen itsensä niin että tissit vilkkuu. Silloinkin tekee mieli sanoa et etkö sopivan kokosta paitaa itelles löytäny. Lapset saa mun puolesta kulkea mukana joka paikassa mutta mun mielestä pitää olla myös paikkoja vain aikuisille. Samoin kun on paikkoja jotka on suunnattu lapsiperheille. Mutta se tästä aiheesta. Nää yleensä nostattaa ihme mekkaloita.

Itellä on aikas väsy olo. En oo yli viikkoon sasnu nukuttua kun pienissä pätkissä liian lyhyitä yöunia. Piskin ripuli parani vihdoin ja viimein mutta likka ei suostu edelleenkään nukkumaan omassa sängyssä. Aina mä tytön omaan sänkyyn nostan kun kuvittelen sen olevan syvässä unessa mutta viimestään puolen tunnin päästä herää. Nyt tietty viikonloppuna en uskaltanu nukkua kun rokotuksista tuli kunnon reaktiot. Tytön omassa sängyssä on kätkythälytin niin se olis valvonu pienen unta mut nyt oli sit valvottava itse. On muuten melko persiistä yrittää etsiä asiallista ohjeistusta rokotus reaktioiden hoitoon kun googlella tulee ekoiksi aina kaikki pahimmat tapaukset. Vaikka niiden lukemista yrittää välttää niin ne jää kuitenkin pyörimään päähän.
Vitsi, niin on sympatiat sun puolella. Mäkin nukuin sikahuonosti viimeyönä, mut vaan viime yönä ja oon ihan väsy. Mä aloitin eilen alusta sen nukuttamishomman. Touhu alko menee omituiseksi, kun äijä tkee yhtä ja mä toista. Hermot siinä menee. Eilen sit nukutin 45min sitä lilliputtia sänkyyn. Teen sen saman kaavan mukaan, jota aiemmin sovelsin.

Eclipse, säkin voisit koittaa sitä, mut hermoja se vaatii. Mä teen niin, et ekat kolme yötä annan väsyä tissille, mut laitan hereillä sänkyyn. Jos mellastaa kovin siellä eikä uni tule silittelemällä, niin nostan uudelleen tissille ja kun silmät lupsuu, niin takas sänkyyn, mut ehdottoman tärkeetä et on hereillä. Sit seuraavat kolme yötä, laitan hereillä sänkyyn, en suoraan tissiltä, vaan sylittelystä ja silitän uneen. Jos ei uni tule ja vauva virkoaa, niin nostan sängystä, mut en anna tissiä, sylittelen vaan ja hereillä takas sänkyyn. Sit seuraavat yöt, laitan hereillä sänkyyn, on syöty ja sylitelty, ja jos ei silittelemällä nukahda, niin en enää nosta pois, vaan silittelen niin kauan et nukkuu. Tää on sovellus siitä Unirytmin muuttaminen perhepedissä -artikkelissa. On kokeilemisen arvoista. Meillä meni vituiks, kun oli vieraita, niin äijä nosti kesken nukuttamisen sängystä, vaikka oli jo aiempina iltoina nukahtanu ihan hyvin silittelemällä. Eli ei ollu kärsivällisyyttä.

Vauvan pitää olla väsynyt ja kylläinen ku menee sänkyyn.Meillä on väsy 20-21. En tie miten tää kellojen siirto vaikutti.

Mua ärsyttää bussissa iäkkäät ihmiset, jotka lähes huutaa puhelimessa ja kaikki bussissa olijat joutuu kuuntelemaan heidän terveysselvityksiään. Pitäiskö heiltä kieltää bussilla matkustaminen? :D

Lisää ärsytyksistä...tuo tupakointi julkisilla paikoilla:wtf: Esim. kaupan pihassa vedetään röökiä, kun vieressä on pankkiautomaatti...siinä sitten jonottelet savussa:singing: Katku on karmea..eikä tupakointi ole mikään kaunis näky:stop:

Lisää ärsytyksistä...tuo tupakointi julkisilla paikoilla:wtf: Esim. kaupan pihassa vedetään röökiä, kun vieressä on pankkiautomaatti...siinä sitten jonottelet savussa:singing: Katku on karmea..eikä tupakointi ole mikään kaunis näky:stop:
Tähti, tämä jos mikä ärsyttää!! samoin hajusteiden käyttö. Minusta ne pitäisi lailla kieltää. Täysin viattomat ohikulkijat tukehtuvat ja kärsivät koko loppupäivän.

Kyllähän tässä lastenkasvatuksessa aika fakiiri saa olla - itse olen sitä mieltä, että jokainen, joka saattelee maailmalle ajattelevan ja suht hyvin käyttäytyvän ihmisen, on hatunnostonsa ansainnut. Tai eihän se mitään rakettitiedettä sinänsä ole, mutta itse uhmaikäisenkin äitinä huomaan, että hyvien neuvojen käytännössä noudattaminen aikuisena on välillä haastavaa ja huomaa taas "hävinneensä" 2-vuotiaalle :) . Vaikka tietää, ettei saisi hermostua, joskus sortuu korottamaan ääntä, kun toinen kokeilee ja kokeilee rajojaan. Lähtee siis itse leikkiin mukaan ja käyttäytyy kuin lapsi. Toisaalta ajattelen, että on oltava itselleen armollinen ja on hyvä, että siihen kiinnittää huomiota.

Kuten aiemmin kirjoitin, kannatan ehdottomasti sitä, että lapset otetaan eri paikkoihin mukaan ja niin haluan elää ja kasvattaa heitä myös kokemusten kautta. Vielä ei ole raivottu karkkihyllyllä, mutta olen yrittänyt psyykata itseäni siihen, että kun se aika tulee, pysyisin alkuperäisessä kannassani ja muut ostokset hoidetaan loppuun, vaikka raivo jatkuisi ja joku ohikulkija sattuisi katsomaan pahasti. Tai mikä tilanne sitten onkaan. Pyrin nyt jo 2-vuotiaalle selittämään yksinkertaisesti syitä ja seurauksia. Toki kannatan myös sitä, että tunteita saa näyttää ja toivon, että pystyn auttamaan niiden käsittelyssä. Vielä kun osaisi itse rentoutua, eikä hätääntyisi ja vaivautuisi, jos vauva bussissa alkaa itkeä tai taapero kiljahtaa ostoskeskuksessa. :)

Myy75 :) Minusta on ihan jees, jos lapsi parkuu karkkihyllyn edessä...mutta se ei enää ole jees, jos parutaan kassalla. Kyllä vanhemman pitää siellä hyllyn edessä tehdä selväksi mitä saa tai mitä ei saa...eikä vasta kassajonossa:shifty:

No mikä oon sanomaan toisten puolesta, mutta on se vähän koomista, kun lapsi laittaa liukuhihnalle innoissaan karkkeja ( tai leluja) ja äiti ( useimmiten) sanoo siinä vaiheessa, että tätä ei oteta....Siinä pääsee koko ihmisjono seuraamaan itkuja/ lapsen suuttumusta... :dead:

Näin kerran tilanteen, jossa tyttö ( joku 6v) suuttui niin, että heitteli pussillisen appelsiineja lattialle suutuspäissään ja äiti keräsi niitä hädissään ja tietty nolona...:meh: Tyttö huusi ääneen vieressä ---Äiti, sä lupasit!:arghh:

Tähti, siinä on vaan se ongelma kun nykyään on niin paljon karkkeja just siinä kassalla ja lasten korkeudella vielä! Eli vaikka keskustelu olis jo käyty kertaalleen karkkihyllyn edessä tulee uusi tikanne eteen kassalla kun lapsi kokeilee onneaan uudestaan, jos tällä kertaa saiskin karkin tai jos ei äiti huomaiskaan kun sen karkin livauttaa siitä kassan vierestä hihnalle... :/
Mä en kestä!!! Eilen oli tasan 4viikkoa synnytyksestä ja epäilen et menkat on jo alkamassa! :( Ei sit olis voinut vähän pidempään pysyä poissa!? Eilen illalla iski kauhee järjestelyvimma (kävin läpi kaikki huushollin kengät ja ulkovaatteet, kesäkamat pois ja talvikamat esille) ja tollanen pakonomainen vimma iskee aina 1-2 päivää ennen menkkojen alkamista. Mieskin kysyi multa illalla onko menkat alkamassa vai? Tuntee mut aika hyvin! :D Harmi vaan kun tuo vimma iskee aina niin myöhään illalla ettei sit loppujen lopuks kovin paljoa kerkiä tekemään kunnes alkaa jo Nukkumatti koputtelee ovella... olis ollut eilenkin pari kaappia lisää mitkä kaipais siivousta... ehkä ens kuussa ne sitten. :D

Takaisin