Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heiiiii! Eihän vaaleassa leivässä oo munaa? Spagetissa/makaronissa on? Meille tulee vieraita ja niiden tyttö on allerginen munalle. Jos tarjoon hodareita lapsille, ni pitäiskö olla ok? Jos makaroni ei käykään.
Majoneesissa on ja laitaks nakkeja sinne väliin? Kato varalta ettei niis oo

Meillä jäbä vetäs unta puolesta yöstä aamu kasiin..ei jumatsuka mikä veelis et sai vedettyä ztaa yhtäjaksoisesti monta tuntia..

Sit palaan siihen hieromasauvalla stimulointiin. Olen nyt keskustella parin th ja yhden kätilön kanssa ja kukaan heistä ei ollut A) kuullut ko tekniikasta ja B) eivät oikein nähneet suoraa yhteyttä käden ja silmän yhteistyöhön..Joko se tekniikka on ihan tämän ko th oma juttu tai jokin kokeiluluontoinen josta ei ole vielä muilla kokemuksia tai ei ole käytössä..Myös vaihtoehto C) että se th on vähän pöpi..

Meillä Pikku jäbä saattaa valvoa aivan käsittämättömän pitkään ilman päikkäreitä, yks pvä valvo 13h ilman unta, otti jtn 10min tirsoja ja sit taas innoissaan huito ja jutteli..ei meinannu taintuu ei millään..Sit onneksi nukahti..

Miiuli77 :) Mun täytyy "kehdata" kysyä, kun seuraavan kerran tempasee vibran esille ( mikäli kaivaa )o_O Mutta varmana kysyn sitten siitä:wink

Santru muuten löysi keskustelua aiheesta, joten en oo ihan ainoo:p

Kerran alkuraskaudessa th kyllä sanoi, että ovat mukana josssin jutuissa, että monet muut tulee vähän perässä...Sen tarkemmin en kysellyt sitten, kun ei ollut tarvetta...

Miiuli77 :) jatkan vielä, että raskausaika mulla oli täysin ongelmaton, niin ei tullut aiheeksi mikään.. Ainoo, jonka neuvolassa koin, oli painosta "tiukkailu", joka siis nousi raskausaikana noin +10kg.

Mä oon joskus vähän kova ylireagoimaan, jos en tarkalleen tiedä, että mistä on kyse ja siksi nää mun kirjoitukset täällä saattaa vaikuttaa jotenkin epäselviltä:oops:

Minä olen aika niuhottaja telkkarin ja radion kanssa. Itselläni on yliherkkä kuulo, mikä varmasti vaikuttaa asiaan, mutta vauvan ja taaperon kannalta ylimääräinen taustamelu vaikuttaa puheen kehitykseen. Puhe voi viivästyä, voi tulla äännevirheitä ja lisäksi kaikki media (kännykät, tabletit ym myös ilman ääntä) voivat vaikuttaa haitallisesti vanhemman ja lapsen vuorovaikutukseen.

Kyllä meillä silti telkkari on :) mutta se on auki vain silloin, kun sitä katsotaan. Radio on päällä joskus autossa. Vauvat eivät tarvitse kumpaakaan. Taaperot voivat joskus harvoin katsoa tietokoneelta tai telkkarista jonkun lyhyen ohjelman. Itse käyttäisin lähinnä hätätilanteessa, jos lapsi on vaikkapa sairas ja pitää yrittää pysyä paikoillaan tai jos vanhempi on väsynyt tai sairaana.

Minä olen aika niuhottaja telkkarin ja radion kanssa. Itselläni on yliherkkä kuulo, mikä varmasti vaikuttaa asiaan, mutta vauvan ja taaperon kannalta ylimääräinen taustamelu vaikuttaa puheen kehitykseen. Puhe voi viivästyä, voi tulla äännevirheitä ja lisäksi kaikki media (kännykät, tabletit ym myös ilman ääntä) voivat vaikuttaa haitallisesti vanhemman ja lapsen vuorovaikutukseen.

Kyllä meillä silti telkkari on :) mutta se on auki vain silloin, kun sitä katsotaan. Radio on päällä joskus autossa. Vauvat eivät tarvitse kumpaakaan. Taaperot voivat joskus harvoin katsoa tietokoneelta tai telkkarista jonkun lyhyen ohjelman. Itse käyttäisin lähinnä hätätilanteessa, jos lapsi on vaikkapa sairas ja pitää yrittää pysyä paikoillaan tai jos vanhempi on väsynyt tai sairaana.

Yölento :) Mitä mieltä olet musiikista vauvalle? Mä laitan lastenlauluja tv:n ( Smart tv ) kautta... Videoissa näkyy piirrettyjä hahmoja ja laulut ovat suomeksi.. :)

Mä olen samaa mieltä, että kännykät, tabletit ja kannettavat tietokoneet on vaan haitallisia, koska vuorovaikutustilannetta ei synny tai se häiriintyy... ( siksi täälläkin kirjoitan silloin, kun lapsi nukkuu tai hän on toisen aikuisen kanssa / tai tosi nopeasti vilkaisen tai kirjoitan lapsen leikkiessä, mutta en hänen läsnäollessa )...
Se on vähän sama, kuin lapsi olisi yksin :(

Mua häiritsee sekin, jos aikuiset eivät keskustele, vaan pelaavat pelkän kännykän tai netin kanssa...Se on niin passiivista:sad001

Tähti, meillä mies osallistuu siinä missä minäkin. Toki käy töissä mutta esm aamuisin mä nousen hitaammin/myöhemmin ja mies jo antamassa aamuvirkuille lapsille aamupalaa. Vauvan vaipat vaihtaa kuin mikäkin konkari. Töiden jälkeen osallistuu kaikkeen ja viikonloput meillä ihan "tasavertaiset" . Eihän kaikista lasten hoito töistä niin välitä, esm pukeminen näin syksy ja talvi aikaan mutta kun annan oikeat varusteet eteen ei ole hänelle ongelma niitä lapsen päälle laittaa.
Tää on meidän yhteisprojekti ja molemmat myös suo toinen toiselleen sitä omaa aikaa. Mies käy pelaamassa lätkää ja minut päästää aika -ajoin tekemään asioita mistä tykkään. Tänään esim olen menossa siskoni kanssa syömään:)

JustMom10 :) Sulla on esimerkillinen mies ja hän on varmaan hyvin jo harjaantunut vauvanhoitaja :) :cheers

Olet osannut valita miehen hyvin:wink Lucky girl:joyful:

Ehkä alussa oli harjoiteltavaa, vai sujuiko teillä ensimmäisenkin kanssa yhtä helposti?:rolleyes:

Last edited by a moderator:
Tähti, olen jo nyt odotusaikana laulanut vauvalle ja soitan monipuolisesti musiikkia. Vauva tykkää eniten jazzista. Mies kaivoi myös soittimet naftaliinista, joten musiikkia riittää. On silti eri asia kuunnella musiikkia kuin pitää sitä taustahälynä, sama kuin voi katsoa telkkaria, mutta ei pitää sitä turhaan päällä. Aikuinenkin jaksaa vain tietyn ajan aktiivista kuuntelua, ei vauva ainakaan sitä kauemmin jaksa.

Tähti, olen jo nyt odotusaikana laulanut vauvalle ja soitan monipuolisesti musiikkia. Vauva tykkää eniten jazzista. Mies kaivoi myös soittimet naftaliinista, joten musiikkia riittää. On silti eri asia kuunnella musiikkia kuin pitää sitä taustahälynä, sama kuin voi katsoa telkkaria, mutta ei pitää sitä turhaan päällä. Aikuinenkin jaksaa vain tietyn ajan aktiivista kuuntelua, ei vauva ainakaan sitä kauemmin jaksa.

Yölento :) Mä myös olen soittanut jazz, soul, funk... näitä kaikkia jo raskausaikana, sillä itse tykkään :)

Lastenlaulut on tullut nyt kuvioihin, kun pojan mummu tykkää laulaa niitä pojalle. Me vaan nähdään niin harvoin pitkän välimatkan vuoksi. Mä myös jonkun verran laulan niitä pojalle :)

Sit palaan siihen hieromasauvalla stimulointiin. Olen nyt keskustella parin th ja yhden kätilön kanssa ja kukaan heistä ei ollut A) kuullut ko tekniikasta ja B) eivät oikein nähneet suoraa yhteyttä käden ja silmän yhteistyöhön..Joko se tekniikka on ihan tämän ko th oma juttu tai jokin kokeiluluontoinen josta ei ole vielä muilla kokemuksia tai ei ole käytössä..Myös vaihtoehto C) että se th on vähän pöpi..

Meillä Pikku jäbä saattaa valvoa aivan käsittämättömän pitkään ilman päikkäreitä, yks pvä valvo 13h ilman unta, otti jtn 10min tirsoja ja sit taas innoissaan huito ja jutteli..ei meinannu taintuu ei millään..Sit onneksi nukahti..

Miiuli77 :) Mä palaan tähän aiheeseen jo nyt, sillä tänään kävästiin nopeesti Neuvolan fyssarin luona, tarkistuskäynti muutaman viikon välein ja hän antaa jumppaohjeita, mikäli tarve....

Niin siis, että siellä se vibrasauva möllötti jumppamatolla, kun mentiin ovesta sisään:wacky::wideyed:.... Mä olin, että ahaa, nyt taas poikaa hierotaan:eek:.. No, eipä ollenkaan! Muutama jumppaliike katsottiin, sillä poika pyörähtää jo selältä mahalleen...

Arvaa kysyinkö mitään..No en!:sad001 Jos sitä olisi käytetty, niin olisin kyllä kysynyt, mutta nyt, kun sillä ei tehty mitään, niin olisi ollut aika tökeröä alkaa kysellä asiasta:smiley-ashamed008:smiley-ashamed008

Mutta siis sellainen on olemassa, enkä osaa uskoa, että on ees mikään harvinainen juttu...

JustMom10 :) Sulla on esimerkillinen mies ja hän on varmaan hyvin jo harjaantunut vauvanhoitaja :) :cheers

Olet osannut valita miehen hyvin:wink Lucky girl:joyful:

Ehkä alussa oli harjoiteltavaa, vai sujuiko teillä ensimmäisenkin kanssa yhtä helposti?:rolleyes:
uskallanko sanoa mutta oli hyvin luonnollista saada vauva ja kaikki sujui hyvin ekasta lähtien. Mies osasi heti hoitaa jne. Se vaan on meidän juttu:) toinen tuli vuoden ja vajaan 3 kk kuluttua:) ja jos voi sanoa niin pikkuherra nro 10 on se joka saanut meillä ihmetystä aikaan kun oikeen mikään ei toimi, vilkas ja edelleen valvottava 2v 3kk poika....

uskallanko sanoa mutta oli hyvin luonnollista saada vauva ja kaikki sujui hyvin ekasta lähtien. Mies osasi heti hoitaa jne. Se vaan on meidän juttu:) toinen tuli vuoden ja vajaan 3 kk kuluttua:) ja jos voi sanoa niin pikkuherra nro 10 on se joka saanut meillä ihmetystä aikaan kun oikeen mikään ei toimi, vilkas ja edelleen valvottava 2v 3kk poika....

Wow, niin ihanaa:Heartpink

Isänpäivä lähestyy :woot: mites te muut? Lahjoja, mitä ohjelmaa jne kuuluu olla? Mun lapsuudenkodissa ei oo juhlittu isän tai äitienpäivää niin oon ihan pihalla mitä pitää olla. Aattelin kutoa/virkata miehelle pipon ja sukat ens viikolla Kookoon väreissä (jääkiekko joukkue). Mut mitä muuta? Laittaa ruuaks jotain miehen lempiruokaa?

Mäkin varmaan laitan makuupussiin sitte ku siirretään pinnikseen. Minkä ikäisenä ottee pinnikseen siirtäny? Entä minkä ikäisenä omaan huoneeseen nukkumaan? Mun yks tuttu siirsi mukulat omaan huoneeseen 3kuisena. Sanoi, et toisen vanhemmista oli sit helpompi nukkuu ku toinen kävi ruokkimassa yöllä. Olivat pitäneet vissiin itkuhälyä päällä ensi alkuun.

Viddu, vauva veteli 6h putkeen unta. Yks syöttö ja 3h. Seiskan jälkeen otin viereen. D-tippoja ei annettu eilen. Disflatyliä sai kerran just ennen petiin menoa. Et vissiin tulee reissu apteekkiin ettii muita d-tippoja.

Milloin ootte vellin aloittanu? Kaupan velleissä luki 4kk. Haluisin aloittaa jo aiemmin. Ens vkolla meillä 3kk.
Me siirrettiin esikoinen pinnasänkyyn ja omaan huoneeseen 3kk iässä, tämä toinen puolestaan pari viikkoa sitten 7kk iässä. Meillä selvästi parani nukkuminen omaan huoneeseen muuton myötä (kun rupesi olemaan yhtä tissittelyä aamuyöt 6kk iästä alkaen). Nyt herää yleensä enää kerran yössä syömään, mutta muutamana aamuna nukuttu jo koko yö kuuden kieppeille asti (silloin imetys ja jatketaan unia kasiin-ysiin). Molemmat lapset nukkuneet pinniksessä ensin äitiyspakkauksen makuupussissa, sitten vasta peitolla. En ole vellejä antanut ollenkaan, vaan suoraan puuroa.

Meillä on nukuttu pinniksessä 2kk asti. Mutta roudattiin pinnis meidän makkariin ja tyttö nukkuu pinniksessä olevassa vauvapesässä. Sitä ennen nukkui valtion tarjoamassa pahvilaatikossa meidän sängyn vieressä. Ei kyllä tykänny lootasta yhtään. Heti kun heräs niin piti päästä pois ja nukkuvava piti sinne laittaa. Mulla ei oo mitään kiirettä siirtää omaan makkariin tyttöä nukkumaan. Ainoastaan sitten jos näyttää että meidän kuorsaus tai koiran ravaaminen alkaa vaikuttaa yöuniin niin sitten siirrän.

Isänpäivä lähestyy :woot: mites te muut? Lahjoja, mitä ohjelmaa jne kuuluu olla? Mun lapsuudenkodissa ei oo juhlittu isän tai äitienpäivää niin oon ihan pihalla mitä pitää olla. Aattelin kutoa/virkata miehelle pipon ja sukat ens viikolla Kookoon väreissä (jääkiekko joukkue). Mut mitä muuta? Laittaa ruuaks jotain miehen lempiruokaa?

Meillä oli viime vuonna eka isänpäivä ja olin tilannut miehelle kahvimukin miehen ja pojan kuvalla ja siinä lukee 'isi ja pojan nimi'. Sit tein ruokaa ja juotiin skumppaa. Ei siis mitään ihmeellistä mutta mies oli mielissään ja poikaa naurattaa vieläkin kun näkee kuvansa kahvimukista.:)

Täällä poika on hyvä syömään ihan kaikkea ja kaikki kelpaa.. ihan kaikkea, mitä löytyy mm. laidasta laitaan Bonaa... :)

Täällä ei ole allergioita, eikä mitään mahavaivoja...:grin

Last edited by a moderator:

Tajusin just, et oon isänpäivänä töissä...no isä on lasten kanssa, sehän on ihan jees.

Olen ostanut jonkun lahjan ja jotain hyvää syötävää. Tyttärensä antanut kortin ja lahjan, jos sellasen on hommannut. Mun pojat on joskus antanut kortin mut ei aina. Alkavat olla sen ikäisiä, ettei koulussa enää välttämättä tehdä isänpäivän korttia.

Milloinkas isänpäivä olikaan? :p Mä olen joskus myös teetättänyt omalle isälleni mukin jossa lastenlasten kuvat. Pitääkin katsoa jos teettäisin uudelle miehelle poikansa kuvasta. Kiitos vinkistä tähtipölyä! :)

Meillähän on Eliaksella ollut siis ongelmana se kova kakka. Levolac näytti välillä auttavan, parina päivänä tuli hyvin kakkaa ja se oli pehmeää. Sitten aloin antamaan ohjeen mukaan vain ylläpitoannoksen verran (se maksimiannos siis auttoi) ja mitä käy? Kakka on taas kovia pieniä papanoita. :facepalm: Tänään annoin taas enemmän Levolacia mutta kakkaa ei ole tullut. Katsotaan huomenna kun annan taas reilumman annoksen kuin ylläpitoannoksen. Pitänee miettiä nyt ehkä jotain muuta kuin Levolacia jos se kerran ei tehoa..

Kuten kai aiemmin mainitsin niin tyttärellä tuollaisten kovien papanoiden kakkaaminen ja mahaongelmat pysäytti kasvun.. ja kasvu on vieläkin huonoa joten tyttö joutuu taas endokrinologin tutkimuksiin. Siksi otan tämän nyt hyvin tosissani jo ajoissa Eliaksen kanssa.

Takaisin