Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei! Mä oon vähän skeptinen maissin suhteen, joillakin tekee vatsavaivoja... Myös maissin tehoviljely ei ole niin hyvä juttu. Riisistä en ole kenenkään kuullut saavan vatsakipuja.

Maissi ei myöskään pidä yhtä hyvin nälkää:wink Minusta se on paras lähinnä suurustukseen.

Riisi- sekä maissivelliä. Riisivellillä alotin niin että ostin Muksun riisivelliaineksia ja sekoitin niitä äidinmaitoon. Maissivelli on ihan Valion Onni-velliä. Aion riisivellinkin nyt alkaa sekoittamaan korvikkeeseen. Tyttö tykkää kun velli on kunnolla lämmitettyä niin on nopeempi tehdä kun korvikkeen voi lämmittää mikrossa. Maissivellistä tuli pientä pörinää vatsaan, mutta riisivellistä ei oo tullu.
Sä voisit MS74 kokeilla itse tehtyä äidinmaitoon sekoitettua maissivelliä eka. Ja tyttö voi jo 4kk ikäisenä pystyä syömään riisivelliäkin, koska suolisto kehittyy koko ajan. Kokeilemiseksi se sulla menee joka tapauksessa. Ja oon mä aatellu tehä velliä bataatistakin. On helppo tehdä kun sulattaa pakkasesta bataattikuution korvikkeen sekaan. Aattelinkin just että miksei kaikista juureksista vois tehdä vellejä :think005. Jotenkin sitä vaan aina miettii samoja kuin kaupassa myydään vaikka ite tekiskin. Pitääkin alkaa googlettelemaan ja tallentamaan itelleen erilaisia lastenruokareseptejä :bookworm:. Jos jättäis keittokirjat tällä kertaa väliin kun mun keittokirja hamstraus on muutenkin lähteny lapasesta :wideyed:

Eclipse :) Hyvä näitä ruokia on itsekin tehdä :) Mä myös tekisin, mutta en ole vielä aloittanut...Oon muutoinkin ihan kokkausfriikki!:joyful:

No Bonan pakastamiseen miehellä oli jyrkkä kanta, että ei!! Olin jo suurinpiirtein laittamassa jääpalakuutioiksi pakkaseen, niin hän sanoi, että pakkanen kuluttaa enemmän energiaa, kuin on ruoan arvo.... Hänen mielestä Bona on " ilmaista", joten sitä ei kannata pakastaa...:singing: Aha, okei:happy:

Katsooko täällä muiden vauvat innoissaan piirrettyjä??:rolleyes::eek::rolleyes:

Oon niin hämmästynyt, kun poika niistä tykkää... Tänäänkin on katsottu Oggyä monta tuntia, poika oikein istuu sylissä jopa tunninkin hiljaa, seuraten vain piirrettyä...:p Jos käännän uutisille, ei se käy ja rupee heti kitisemää, hihhh :) Onko edes totta, että 4kk ikäinen on niin valikoiva tv tarjonnan suhteen:eek: ?

Hän alkoi seuraamaan piirrettyjä 3kk iässä ja nyt melkein tietää jo mistä pitää ja mistä ei pidä. Mitä sanoo tähän muut ja vaikka JustMom10?:rolleyes:
:anyone

Mitä velliä annat? Meillä on ens viikolla 3kk neuvola ja kysyn jos päästäis ravitsemusterapeutille. Vaikee sanoo mistä mun kannattaa tytön kanssa lähtee 4kk ikäsenä liikkeelle. Gluteeniviljoista nään ite punasta, allergialääkäri ehdotti riisiä ja mustikkaa ennenkun selkis että tyttö reagoi mun syömälle riisille.

MS74 :) Vastaan tähän uudestaan. Onko teillä, siis sulla ja vauvalla jokin allergia?:rolleyes:

Miten tyttö reagoi sun syömälle riisille?:rolleyes:

Jos vatsa on herkkä, ei edes aikuisen kannata syödä viljoja...ettei mitään puuroja vauvalle, älä vaan anna:stop:

Suoraan vaan kiinteisiin, bataatti ja kasvikset jne... :) Sit ei tarvitse miettiä vellejä, ne ei meillä ainakaan pidennä ruokavälejä

Last edited by a moderator:
Mitä velliä annat? Meillä on ens viikolla 3kk neuvola ja kysyn jos päästäis ravitsemusterapeutille. Vaikee sanoo mistä mun kannattaa tytön kanssa lähtee 4kk ikäsenä liikkeelle. Gluteeniviljoista nään ite punasta, allergialääkäri ehdotti riisiä ja mustikkaa ennenkun selkis että tyttö reagoi mun syömälle riisille.
Miten olis just bataatti ja avocado? Ne kai ei allergisoi niin herkästi. Mustikka on hyvä! En mä suosittele aloittamaan vellillä jos hiukankaan epäilystä herkkyyksistä.

Oon niin hämmästynyt, kun poika niistä tykkää... Tänäänkin on katsottu Oggyä monta tuntia, poika oikein istuu sylissä jopa tunninkin hiljaa, seuraten vain piirrettyä...:p Jos käännän uutisille, ei se käy ja rupee heti kitisemää, hihhh :) Onko edes totta, että 4kk ikäinen on niin valikoiva tv tarjonnan suhteen:eek: ?

Hän alkoi seuraamaan piirrettyjä 3kk iässä ja nyt melkein tietää jo mistä pitää ja mistä ei pidä. Mitä sanoo tähän muut ja vaikka JustMom10?:rolleyes:
Kyllä meidänkin poika kääntyy televisioon päin kun isommat katsoo lastenohjelmia ja on kovin kiinnostunut ylipäätään tv kuvasta. Se sit taas on eriasia kannattaako vauvan antaa katsoa tv:tä. Eikai sitä suositella muutenkaan alle 2 vuotiaille. Liikaa ärsykettä aivoille ja muutenkin aivan turhaa tuijottamista, lamaannuttaa muutoinkin lapsen.

Omatekoinen sose on aina varma valinta, ainakin tietää, mitä syöttää. Mustikka ja bataatti olisivat minun valintojani. Velliä en ole koskaan syöttänyt kenellekään.

Meillä tänään 8kk lääkärineuvola. Toivo oli 66,2 cm pitkä ja 7,540 kg painava. Nyt oli pituuskäyrä kääntynyt nousuun. Seuraavaksi 10kk neuvola 30.10.

Maria 75 :) Meidän lapset on sitten ihan aika saman kokoiset.. :)

Meidän poika ei ole ollenkaan isoimmasta päästä ikäisiään, ja seuraava neuvola ihan kohta 5kk iässä...

Kyllä meidänkin poika kääntyy televisioon päin kun isommat katsoo lastenohjelmia ja on kovin kiinnostunut ylipäätään tv kuvasta. Se sit taas on eriasia kannattaako vauvan antaa katsoa tv:tä. Eikai sitä suositella muutenkaan alle 2 vuotiaille. Liikaa ärsykettä aivoille ja muutenkin aivan turhaa tuijottamista, lamaannuttaa muutoinkin lapsen.

JustMom10 :) Oho, eikö tv:tä suositella?:eek:

Mä kun viä etsin Youtubesta /NETFLIX kiinnostavia lasten piirrettyjä....poika todella tykkää, kun näkyy värikkäitä hahmoja....Seuraa niitä niin mielellään:p Meillä iso telkku, joten olkkarissa näkee väkisin tv:tä.

En oo kuullutkaan, että piirretyt olisi haitaksi...Tosin, jos ei muuta näe, kuin tv:tä, niin varmaan on haittaa:hungry:

Ja siis isovanhemmatkin näyttää pojalle tv:tä ja ihmettelee, miten on siitä niin kiinnostunut:joyful:...poikaa kiinnostaa myös tietokoneet ja kännykät:grin

JustMom10 :) Kiinnostaisi tietää miten jaatte miehen kanssa lapsenhoidon, vai jaatteko sitä?:rolleyes:

Mun mies päivittelee, kuinka kovan työn alle joudun päivittäin ja mä taas toppuuttelen häntä iltaisin, että se on vaan suhteellista. Hänen mielestään yksikin lapsi on työläs hoitaa:sorry: Meillä mies auttaa syöttämisessä ja vaipan vaihdossa päivällä, yöt hän nukkuu, koska käy töissä...

Heiiiii! Eihän vaaleassa leivässä oo munaa? Spagetissa/makaronissa on? Meille tulee vieraita ja niiden tyttö on allerginen munalle. Jos tarjoon hodareita lapsille, ni pitäiskö olla ok? Jos makaroni ei käykään.

JustMom10 :) Oho, eikö tv:tä suositella?:eek:

Mä kun viä etsin Youtubesta /NETFLIX kiinnostavia lasten piirrettyjä....poika todella tykkää, kun näkyy värikkäitä hahmoja....Seuraa niitä niin mielellään:p Meillä iso telkku, joten olkkarissa näkee väkisin tv:tä.

En oo kuullutkaan, että piirretyt olisi haitaksi...Tosin, jos ei muuta näe, kuin tv:tä, niin varmaan on haittaa:hungry:

Ja siis isovanhemmatkin näyttää pojalle tv:tä ja ihmettelee, miten on siitä niin kiinnostunut:joyful:...poikaa kiinnostaa myös tietokoneet ja kännykät:grin
Meillä äijällä on telkkari päällä aamusta iltaan. Mä oon sanonu sille, et ei saa olla, jos on vauvan kanssa. Se voi olla koko päivän vauvan kanssa olkkarissa ja telkku päällä. Vauva selvästi kattoo nyt telkkua ja kääntää pään sinne päin. Mua huolestuttaa toi. Mä avaan telkun vasta vähän ennen kuutta ku asetun emmerdalea kattoon. Silloin voi olla vauva sylissä tai ei. Tänään oli rinnalla sen ajan. Mulla on yleensä radio päällä koko päivän.

Meillä äijällä on telkkari päällä aamusta iltaan. Mä oon sanonu sille, et ei saa olla, jos on vauvan kanssa. Se voi olla koko päivän vauvan kanssa olkkarissa ja telkku päällä. Vauva selvästi kattoo nyt telkkua ja kääntää pään sinne päin. Mua huolestuttaa toi. Mä avaan telkun vasta vähän ennen kuutta ku asetun emmerdalea kattoon. Silloin voi olla vauva sylissä tai ei. Tänään oli rinnalla sen ajan. Mulla on yleensä radio päällä koko päivän.

Sirpa40 :) Mä en osaa olla huolissaan piirretyistä, mutta etukäteen jo huolettaa netti, että mitä sieltä löytää, kun alkaa osata vähän tietokonetta käyttää..:brb::singing:

Heiiiii! Eihän vaaleassa leivässä oo munaa? Spagetissa/makaronissa on? Meille tulee vieraita ja niiden tyttö on allerginen munalle. Jos tarjoon hodareita lapsille, ni pitäiskö olla ok? Jos makaroni ei käykään.
Leivistä en tiiä mut osts CM/Prisma Sam Millsin maissipastaa. On gluteeniton, munaton, soijaton jne. Sitä on spagettia, penneä, fusillia ja makaronia

Samaa mieltä oon JustMomin kanssa siinä, että kyllähän vauva kuin vauva kääntyy tv:tä ja liikkuvaa kuvaa katsomaan, koska värit ja valot kiinnostavat. Niin täälläkin, jos TV on auki ja vaavin nähtävillä. Tosin melkein meillä on TV auki vasta lasten nukkumaanmenon jälkeen. Urheilu kuten olympialaiset ja lätkäkisat on poikkeus, sitä katsotaan varmaan liiankin kanssa :) Piirretyissä varmaan värimaailma on selkeämpija se viehättää lasta kuin lasta. Mutta ite oon kans sitä mieltä, että niin vähän tv:tä ja "laitteita" kuin mahdollista pienille. Oon myös ymmärtänyt, että stimuloi liikaa ja jopa pitkässä juoksussa tietty passivoi laitteiden käyttö ja vie kiinnostusta muulta, kun on niin "koukuttava". Meillä esikoinen (kohta 2,5 vee) ei oo hirveen kiinnostunut TV:stä ja oon vaan tyytyväinen. Tykkää paljon kirjoista, kun on pienestä pitäen luettu. Toivon, että tämä pieninkin innostuu kirjoista. :) Puuha-Pete -videoitaan esikoinen tykkää katsoa, mutta niissäkin pidetään tietty aika, eikä illalla enää katsota. Nyt on kiinnostunut tabletista, jolla tekee palapelejä ja kuuntelee musiikkia, ja oon ihan helisemässä, kun huomaan, kuinka koukuttava on, joten tarkkaan mietitään, koska ja kuinka pitkään voi käyttää. Siis kaikki noi laitteet vaan on niin salakavalia.

Samaa mieltä oon JustMomin kanssa siinä, että kyllähän vauva kuin vauva kääntyy tv:tä ja liikkuvaa kuvaa katsomaan, koska värit ja valot kiinnostavat. Niin täälläkin, jos TV on auki ja vaavin nähtävillä. Tosin melkein meillä on TV auki vasta lasten nukkumaanmenon jälkeen. Urheilu kuten olympialaiset ja lätkäkisat on poikkeus, sitä katsotaan varmaan liiankin kanssa :) Piirretyissä varmaan värimaailma on selkeämpija se viehättää lasta kuin lasta. Mutta ite oon kans sitä mieltä, että niin vähän tv:tä ja "laitteita" kuin mahdollista pienille. Oon myös ymmärtänyt, että stimuloi liikaa ja jopa pitkässä juoksussa tietty passivoi laitteiden käyttö ja vie kiinnostusta muulta, kun on niin "koukuttava". Meillä esikoinen (kohta 2,5 vee) ei oo hirveen kiinnostunut TV:stä ja oon vaan tyytyväinen. Tykkää paljon kirjoista, kun on pienestä pitäen luettu. Toivon, että tämä pieninkin innostuu kirjoista. :) Puuha-Pete -videoitaan esikoinen tykkää katsoa, mutta niissäkin pidetään tietty aika, eikä illalla enää katsota. Nyt on kiinnostunut tabletista, jolla tekee palapelejä ja kuuntelee musiikkia, ja oon ihan helisemässä, kun huomaan, kuinka koukuttava on, joten tarkkaan mietitään, koska ja kuinka pitkään voi käyttää. Siis kaikki noi laitteet vaan on niin salakavalia.

Myy75 :) Koukuttavuus varmasti totta. Oon huomannut, että poika ei katso juuri tv:tä, jos puuhastelee lelumatolla..mutta heti jos istuu sylissä tv:n ääressä, niin katsoo kyllä kiinnostuneena ja nyt puhun vain piirretyistä. Mitä tahansa ei sovi lapsille näyttää:finger:

Omasta lapsuudesta muistan sen, miten kehittävää oli, kun ei ollut tv:tä kotona...Juostiin ja leikittiin ulkona, uitiin ja pyöräiltiin, luettiin kirjoja ja pelattiin pelejä ulkona muiden lasten kanssa jne :) Nykylapset usein vaan könöttää pc:n ääressä ja chattailee facebookissa tuntemattomille tai pelaa jotain nettipeliä... :( Siinä jää paljosta paitsi:meh:

Meillä jäbä vetäs unta puolesta yöstä aamu kasiin..ei jumatsuka mikä veelis et sai vedettyä ztaa yhtäjaksoisesti monta tuntia..

Sit palaan siihen hieromasauvalla stimulointiin. Olen nyt keskustella parin th ja yhden kätilön kanssa ja kukaan heistä ei ollut A) kuullut ko tekniikasta ja B) eivät oikein nähneet suoraa yhteyttä käden ja silmän yhteistyöhön..Joko se tekniikka on ihan tämän ko th oma juttu tai jokin kokeiluluontoinen josta ei ole vielä muilla kokemuksia tai ei ole käytössä..Myös vaihtoehto C) että se th on vähän pöpi..

Meillä Pikku jäbä saattaa valvoa aivan käsittämättömän pitkään ilman päikkäreitä, yks pvä valvo 13h ilman unta, otti jtn 10min tirsoja ja sit taas innoissaan huito ja jutteli..ei meinannu taintuu ei millään..Sit onneksi nukahti..

Tähti, meillä mies osallistuu siinä missä minäkin. Toki käy töissä mutta esm aamuisin mä nousen hitaammin/myöhemmin ja mies jo antamassa aamuvirkuille lapsille aamupalaa. Vauvan vaipat vaihtaa kuin mikäkin konkari. Töiden jälkeen osallistuu kaikkeen ja viikonloput meillä ihan "tasavertaiset" . Eihän kaikista lasten hoito töistä niin välitä, esm pukeminen näin syksy ja talvi aikaan mutta kun annan oikeat varusteet eteen ei ole hänelle ongelma niitä lapsen päälle laittaa.
Tää on meidän yhteisprojekti ja molemmat myös suo toinen toiselleen sitä omaa aikaa. Mies käy pelaamassa lätkää ja minut päästää aika -ajoin tekemään asioita mistä tykkään. Tänään esim olen menossa siskoni kanssa syömään:)

Takaisin