Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voisko joku sanoo apuja, kun lapsi itse kääntyy...että millä sen estää yöllä??:eek::rolleyes:

Siis iikk, meidän poika kääntyi tänään ekan kerran ilman apua, ikää 4kk :happy:

Miten vahditte vauvaa yöllä?:wideyed::rolleyes::rolleyes:
Mä olen myös siinä käsityksessä, että kun vauva kääntyy itse, osaisi myös nostaa/ kääntää päätä niin, että pärjää. En ole kuullut, että erityisesti pitäisi vahtia. Kyllä mäkin toki välillä yöllä herätessäni vilkuilen, miten pinniksessä menee :) Meidän tyttöhän on kääntynyt jo reilun kuukauden, mutta nukkuu öisin yleensä vielä makuupussissa, niin ei ehkä siinä niin helposti pääsekään kääntymään. Ja siksi siis nukkuu siinä, kun sain sen vinkin, kun oli rauhattomia nukkumaanmenoja, ja onhan se vähän niinku "kapalomainen", niin ehkä tuntuu turvalliseltakin. Mut ehkä kohta mekin luovutaan makuupussista yöaikaan.

Ei sitä mun tietääkseni tarvi estää. En ole tullut varmaan ajatelleeks. Ei ole niin pieni enää, että jaksaa kyllä jo kannatella päätään ja varmaan rääkäsee, jos ei viihdy.

Kiitti Catlin :) Täällä siis kääntyi ja säikähti, kun ei päässyt kääntymään takaisin... Mutta hyvä, tietää, ettei heti ole hätää yöllä, jos kääntyy...<3

Eikös ne itkuhälyyttimetkin ole vastasyntyneille? Täällä seuraavana ikää 5kk ..

Mä olen myös siinä käsityksessä, että kun vauva kääntyy itse, osaisi myös nostaa/ kääntää päätä niin, että pärjää. En ole kuullut, että erityisesti pitäisi vahtia. Kyllä mäkin toki välillä yöllä herätessäni vilkuilen, miten pinniksessä menee :) Meidän tyttöhän on kääntynyt jo reilun kuukauden, mutta nukkuu öisin yleensä vielä makuupussissa, niin ei ehkä siinä niin helposti pääsekään kääntymään. Ja siksi siis nukkuu siinä, kun sain sen vinkin, kun oli rauhattomia nukkumaanmenoja, ja onhan se vähän niinku "kapalomainen", niin ehkä tuntuu turvalliseltakin. Mut ehkä kohta mekin luovutaan makuupussista yöaikaan.

Kiitti Myy75 :)

Täälläkin jo pitkään kääntyillyt, mennyt ympärikin... mutta nyt kääntyi niin, ettei päässyt enää takaisin.. Pinnis on seuraava ja mitenkähän siellä...se on iso, verrattuna koppaan.. :) Makuupussi vaihtoehto :)

Mäkin varmaan laitan makuupussiin sitte ku siirretään pinnikseen. Minkä ikäisenä ottee pinnikseen siirtäny? Entä minkä ikäisenä omaan huoneeseen nukkumaan? Mun yks tuttu siirsi mukulat omaan huoneeseen 3kuisena. Sanoi, et toisen vanhemmista oli sit helpompi nukkuu ku toinen kävi ruokkimassa yöllä. Olivat pitäneet vissiin itkuhälyä päällä ensi alkuun.

Viddu, vauva veteli 6h putkeen unta. Yks syöttö ja 3h. Seiskan jälkeen otin viereen. D-tippoja ei annettu eilen. Disflatyliä sai kerran just ennen petiin menoa. Et vissiin tulee reissu apteekkiin ettii muita d-tippoja.

Milloin ootte vellin aloittanu? Kaupan velleissä luki 4kk. Haluisin aloittaa jo aiemmin. Ens vkolla meillä 3kk.

Mäkin varmaan laitan makuupussiin sitte ku siirretään pinnikseen. Minkä ikäisenä ottee pinnikseen siirtäny? Entä minkä ikäisenä omaan huoneeseen nukkumaan? Mun yks tuttu siirsi mukulat omaan huoneeseen 3kuisena. Sanoi, et toisen vanhemmista oli sit helpompi nukkuu ku toinen kävi ruokkimassa yöllä. Olivat pitäneet vissiin itkuhälyä päällä ensi alkuun.

Viddu, vauva veteli 6h putkeen unta. Yks syöttö ja 3h. Seiskan jälkeen otin viereen. D-tippoja ei annettu eilen. Disflatyliä sai kerran just ennen petiin menoa. Et vissiin tulee reissu apteekkiin ettii muita d-tippoja.

Milloin ootte vellin aloittanu? Kaupan velleissä luki 4kk. Haluisin aloittaa jo aiemmin. Ens vkolla meillä 3kk.

Vellin 4kk iässä, vaikka tuumailin aloittaa ennemmin. No velli ( riisi) ei pidennä nukkumisaikaa, vaikka illalla tai yöksi sitä juodaan. Sen sijaan Bona, jossa on bataattia pitää nälän pidempään poissa ja poika tykkää siitä, melkeinpä enemmän, kuin makeista mauista:p

Mä annoin pojalle velliä ekan kerran kun oli vähän reilut 3kk ja tykkäis edelleen (22kk) vellistä.
Typy ei ole vielä saanut muuta kuin banskua,päärynää,luumua ja kasvuksia.

Meillä molemmat on heti 'nukkuneet' pinniksessä,samassa huoneessa vanhempien kanssa. Poika muutti omaan huoneeseen vuoden ikäisenä ja alkoi myös silloin nukkumaan kokonaisia öitä.
Mä olen itse melko rauhaton nukkuja ja se ehkä vaikuttaa myös vauvoihin..

Just muuten tajusin,et mähän en ole antanut kummallekaan d-vitskuja koko viikkona-hupsan.
Tää jatkuva matkustaminen tekee mulle sen,et en vaan muista ottaa vitamiini pulloja mukaan. No,onneksi Hesassa on apteekki joka kulmassa.:eek:

Mä alotin antamaan desin velliä päivässä kun tyttö täytti 4kk. Tääkin vaan sen takia että neuvola lääkäri suositteli. Olin ensin aatellu täysimettää 5kk ikään asti. Nyt oon alkanu myös pakastamaan eri vihanneksia ja hedelmiä kuutioina ja tyttö on aina saanut maistaa samalla noin teelusikallisen. On hauskan näköstä kun nykyään kaivaa lusikan esiin niin likka on heti suu auki kuin linnunpoikanen. En siis anna joka päivä kiinteitä vaan aion antaa maistella niitä seuraavan kuukauden ajan. Oppiipahan heti paljon makuja. Valmiudet tytöllä selvästi on jo aloittaa enemmänkin kiinteiden syöminen, mutta mä haluan kyllä pitää kiinni alkuperäisestä suunnitelmasta. Mietin myös pitkään viljojen aloittamisikää ja taidan totuttaa tytön puuroihin vasta ennen tarhaan menoa. Oon myös lukenut viime aikoina paljon sormiruokailusta ja taidan ottaa siinäkin käyttöön kultaisen keskitien. Eli syötän soseita mutta pyrin joka päivä antamaan myös jotain itse syötäväksi.

Meillä vauva on nukkunut koko ajan pinnasängyssä..alkuviikot nukku äitiyspakkauksen lootassa ja loota pinniksessä..nyt on nukkunut jo pitkään pinnasängyssä..joskus jos on kovin levoton niin nukkuu vauvanpesässä meidän välissä..

Vauva oli ekaa krt yökylässä viime vkl ja se oli nukkunut 7h putkeen..kotona nukkuu pisimpään yhtäjaksoisesti ehkä 4-5h ja ma ei nukkunut ollenkaan päivällä, posotti 13h putkeen ja sit pyörty vasta 1 aikaa yöllä..ei meinais millään rauhoittua nukkumaan vaan seurustelisi vaikka koko yön..q

Meillä siirty pinnikseen just vähän alle nelikuisena tavallaan olosuhteiden pakosta: perheeseen, jolta vauvansänky oli lainassa syntyi vauva :) tämä oli toki tiedossa. En kyllä huomannut mitään selkeää, että vaavis olisi siihen jotenkin erityisesti reagoinut. Meillä tila tekee sen, ettei oikein voida laittaa eri huoneeseen nukkumaan, joten siitä ei käsitystä/ mielipidettä :)

Nää meidän pikkutyypit on keskenään niin saman oloisia ja -luonteisia, että olen ajatellut ruuan suhteen noudattaa aika samaa kaavaa kuin ekallakin. Toivon, että menee yhtä kivuttomasti.. Hahaa!! O-ou, kuuluisat viimeiset sanat...:woot: Mutta luulen, että jätän vellit väliin ja alan maistattamaan kiinteitä nyt5 kk:n iässä. Imetän sen ohella normaalisti ja jossain vaiheessa alan kokeilla silloin tällöin korviketta rintamaidon ohessa. Mutta jokainenpa joutuu löytämään sen oman sopivimman tavan.

Ja tittidiiiii!!! Korviketta pitäis pystyä juomaan ainakin joulukuussa, koska kutsu firman pikkujouluihin kopsahti sähköpostiin :grin Kaks kk ja äiti lähtee joraan! :grin

Vellin 4kk iässä, vaikka tuumailin aloittaa ennemmin. No velli ( riisi) ei pidennä nukkumisaikaa, vaikka illalla tai yöksi sitä juodaan. Sen sijaan Bona, jossa on bataattia pitää nälän pidempään poissa ja poika tykkää siitä, melkeinpä enemmän, kuin makeista mauista:p
Ootko ite Tähti maistanut sitä bataattia? :) Sehän on aika makeeta ja siksi "kelvannee" oikein hyvin näille minityypeille alkuun :)

Just muuten tajusin,et mähän en ole antanut kummallekaan d-vitskuja koko viikkona-hupsan.
Tää jatkuva matkustaminen tekee mulle sen,et en vaan muista ottaa vitamiini pulloja mukaan. No,onneksi Hesassa on apteekki joka kulmassa.:eek:
Onneks jollekin muullekin käy noin... :)

Meillä nukutaan kylki kyljessä kiinni perhepedissä. Enkä ole suunnitellut siirtymistä. Vielä ainakaan ei ole haittapuolia perhepedistä. Meillä pinnis ei mahdu samaan huoneeseen.

Mä testaan uudestaan sitä Super D:tä. Se ois niin helppo kun annetaan vaan yks tippa päivässä.

Mä alotin antamaan desin velliä päivässä kun tyttö täytti 4kk. Tääkin vaan sen takia että neuvola lääkäri suositteli. Olin ensin aatellu täysimettää 5kk ikään asti. Nyt oon alkanu myös pakastamaan eri vihanneksia ja hedelmiä kuutioina ja tyttö on aina saanut maistaa samalla noin teelusikallisen. On hauskan näköstä kun nykyään kaivaa lusikan esiin niin likka on heti suu auki kuin linnunpoikanen. En siis anna joka päivä kiinteitä vaan aion antaa maistella niitä seuraavan kuukauden ajan. Oppiipahan heti paljon makuja. Valmiudet tytöllä selvästi on jo aloittaa enemmänkin kiinteiden syöminen, mutta mä haluan kyllä pitää kiinni alkuperäisestä suunnitelmasta. Mietin myös pitkään viljojen aloittamisikää ja taidan totuttaa tytön puuroihin vasta ennen tarhaan menoa. Oon myös lukenut viime aikoina paljon sormiruokailusta ja taidan ottaa siinäkin käyttöön kultaisen keskitien. Eli syötän soseita mutta pyrin joka päivä antamaan myös jotain itse syötäväksi.
Mitä velliä annat? Meillä on ens viikolla 3kk neuvola ja kysyn jos päästäis ravitsemusterapeutille. Vaikee sanoo mistä mun kannattaa tytön kanssa lähtee 4kk ikäsenä liikkeelle. Gluteeniviljoista nään ite punasta, allergialääkäri ehdotti riisiä ja mustikkaa ennenkun selkis että tyttö reagoi mun syömälle riisille.

Meillä nukutaan kylki kyljessä kiinni perhepedissä. Enkä ole suunnitellut siirtymistä. Vielä ainakaan ei ole haittapuolia perhepedistä. Meillä pinnis ei mahdu samaan huoneeseen.
Meilläkin perhepeti. Pinnis kyllä sivuvaununa mutta mä saan paremmin nukuttu kun tyttö vieressä ja meijerit valmiina kun nälkä iskee. Mies ei herää meidän yöllisiin syöttöihin. Vaipan vaihdan 1-2x yössä riippuen mikä saalis siellä on.

Ootko ite Tähti maistanut sitä bataattia? :) Sehän on aika makeeta ja siksi "kelvannee" oikein hyvin näille minityypeille alkuun :)

Myy75 :) No mä maistoin ja suolaa kaipaisi ( mikäli itse bataattia söisin )..

Musta tuntuu, että poika on kaikkiruokainen, siis kaikki kelpaa :) Suu auki, kun lusikan näkee..tuskin on nirso:p

Jotkut vaan puhuu, ettei lapsi syö millään mitään ja jos syö, niin pelkkää makeaa:wideyed:

Sirpa, minulle esikoinen oli jotain puolitoista vuotta kun siirtyi omaan huoneeseen, kakkonen oli neljä kuukautta. Lapset on aika erilaisia! Tämä tulokas saa nukkua vanhempien kanssa niin kauan, että kakkonen muuttaa pois kotoa... Ja siihen taitaa mennä vielä vuosia. :)

Mitä velliä annat? Meillä on ens viikolla 3kk neuvola ja kysyn jos päästäis ravitsemusterapeutille. Vaikee sanoo mistä mun kannattaa tytön kanssa lähtee 4kk ikäsenä liikkeelle. Gluteeniviljoista nään ite punasta, allergialääkäri ehdotti riisiä ja mustikkaa ennenkun selkis että tyttö reagoi mun syömälle riisille.

MS74, riisivelliä :) Ei ole gluteiinia ja poika imee posket lommolla, hyvää :)

Taitaa myös olla helpoin alkuvelli vatsan kannalta ;-) :)

Riisi- sekä maissivelliä. Riisivellillä alotin niin että ostin Muksun riisivelliaineksia ja sekoitin niitä äidinmaitoon. Maissivelli on ihan Valion Onni-velliä. Aion riisivellinkin nyt alkaa sekoittamaan korvikkeeseen. Tyttö tykkää kun velli on kunnolla lämmitettyä niin on nopeempi tehdä kun korvikkeen voi lämmittää mikrossa. Maissivellistä tuli pientä pörinää vatsaan, mutta riisivellistä ei oo tullu.
Sä voisit MS74 kokeilla itse tehtyä äidinmaitoon sekoitettua maissivelliä eka. Ja tyttö voi jo 4kk ikäisenä pystyä syömään riisivelliäkin, koska suolisto kehittyy koko ajan. Kokeilemiseksi se sulla menee joka tapauksessa. Ja oon mä aatellu tehä velliä bataatistakin. On helppo tehdä kun sulattaa pakkasesta bataattikuution korvikkeen sekaan. Aattelinkin just että miksei kaikista juureksista vois tehdä vellejä :think005. Jotenkin sitä vaan aina miettii samoja kuin kaupassa myydään vaikka ite tekiskin. Pitääkin alkaa googlettelemaan ja tallentamaan itelleen erilaisia lastenruokareseptejä :bookworm:. Jos jättäis keittokirjat tällä kertaa väliin kun mun keittokirja hamstraus on muutenkin lähteny lapasesta :wideyed:

Takaisin