Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jotenkin tää kakkonen kasvaa 'nopeammin' kuin esikoinen.. Ikää 4kk ja vauva osaa jo vaikka mitä.
Onko tyttö viisaampi lapsi vai viekö poika niin paljon huomiota,etten ehdi samalla lailla tuijotella ja ihastella lasta nyt kuin esikoisen aikaan ja nyt vaan huomaan,et 'ai tuo osaan tuonkin jo'.:wink

Voi olla, ettei ehdi samalla lailla seuraamaan kuin esikoista. Mäkin muistan paljon huonommin kakkosen kehitysjuttuja ym. kuin esikoisen. Mutta toiset lapset myös seuraavat isosisarruksiaan ja matkivat ja kova motivaatio liikkua ym.

Meillä muuten liikutaan peruuttamalla.:) lattialla vatsallaan on hetkessä metrin pari peruuttanut. :joyful:

...Hehh, tuo on vähän kauhukuva, jos tässä vielä kaksoset pärähtäis:woot::joyful:

Sitten pitäisi melkein vaihtaa tämä 140neliön asuntokin isompaan, jonnekin 200neliöön:p

Ei oo suunnitelmissa, mutta kun tilaa ainakin meillä tarvitaan...Alkaa olla jo vähän ahdasta, kun poika syntyi..

Öh.. meillä on asunnossa neliöitä 78 ja tässä asuu viisi ihmistä eli kaksi aikuista ja kolme lasta.. :rolleyes: Ihan hyvin mahdutaan. Se on asenteesta kiinni. :grin

Meillä myös edelleen kakkaongelma. Olen nyt jättänyt Eliakselta lihat pois kokonaan jos vaikka ne on syy kovaan kakkaan ja mahakipuihin/levottomuuteen. Kakka kun koveni taas kun aloitettiin lihat. No poika on nyt kyllä ihan tyytyväinen ja iloinen taas, mutta kakka on edelleen kovia pieniä papanoita.. Levolaciakin olen antanut nyt jo neljänä päivänä, suurentaen annosta joka kerta kun ei vaan auta. Mutta ei mitään tehoa! :facepalm:

Nyt mennään vähän aikaa pelkillä kasviksilla, hedelmillä ja marjasoseilla sekä puuroilla. Luumua saa myös joka päivä. Puuroista on kokeiltu vasta riisi ja kaura. Seuraavaksi pois ne jos kakka ei pehmene. Ne aloitettiin myös samaan aikaan kuin lihat. Levolacia lisään vielä vähän. Annos nimittäin alkaa olla jo maksimissaan..

Tyttärellä oli vauvana sama ongelma. Kakkasi vain kovia pieniä papanoita ja sitten kasvu pysähtyi. Siksi otan tämän nyt tosissani ja seuraan herkästi tilannetta.

Meillä muuten yöt on nyt tosi levottomia. Poika heräilee usein ja alkaa kitistä sängyssään. Nappaan sitten kainaloon johon nukahtaa taas joko heti tai maidon jälkeen. Jonkun ajan päästä siirrän takaisin sänkyynsä. Mutta hetken päästä sama juttu taas.. :facepalm: Usein yritän ensin tuttia tai silittelyä mutta useimmiten vain viereen ottaminen tehoaa. Olen lievästi sanoen väsynyt..

...Hehh, tuo on vähän kauhukuva, jos tässä vielä kaksoset pärähtäis:woot::joyful:

Sitten pitäisi melkein vaihtaa tämä 140neliön asuntokin isompaan, jonnekin 200neliöön:p

Ei oo suunnitelmissa, mutta kun tilaa ainakin meillä tarvitaan...Alkaa olla jo vähän ahdasta, kun poika syntyi..

Tietämättä mitenkään erityisesti teidän tilannetta ja tarpeita tilan suhteen, ajattelisin, että helposti tollaseen 140neliön kotiin pari kolme lasta mahtuisi.:wink
Ne muut jutut lasten kanssa luo haastetta enempi kuin tilanpuute:bored: esim.kasvatus ja jaksaminen useamman lapsen kanssa.

Aattakkee naista mäessä :) Ompelin pipoja mut en tiiä onko ne liian isoja vai pieniä :o Paljonko on suunnilleen 3-4 kk ikäisen vauvan pään mitta otsalta niskaan? Ympärys on varmasti ihan ok mut pelkään et pipo jää korvan päälle, ihan ku olis tullu liian lyhkäsiä...

Öh.. meillä on asunnossa neliöitä 78 ja tässä asuu viisi ihmistä eli kaksi aikuista ja kolme lasta.. :rolleyes: Ihan hyvin mahdutaan. Se on asenteesta kiinni. :grin

Marituuli :) Varmasti te mahdutte, meillä tilaa vie miehen musiikkilaitteet, rummut ja ties mitä musavehkeitä...hänellä on oma musahuone, koska tarvitsee sitä..mies on rumpali.

Last edited by a moderator:
Jotenkin tää kakkonen kasvaa 'nopeammin' kuin esikoinen.. Ikää 4kk ja vauva osaa jo vaikka mitä.
Onko tyttö viisaampi lapsi vai viekö poika niin paljon huomiota,etten ehdi samalla lailla tuijotella ja ihastella lasta nyt kuin esikoisen aikaan ja nyt vaan huomaan,et 'ai tuo osaan tuonkin jo'.:wink
Tyttölapsi on viisaampi.

Mayday naiset! Täällä kakka ongelmat jatkuu ja siksi jatkan jauhamista täälläkin, sorry! Mutta onko teidän vauvojen kakassa ollut sellaisia pieniä veriviiruja, vähän semmoisen limaisen kakan seassa..? Meillä on nyt välillä tullut semmoisiakin ja lisäksi kakan väri vaihtelee keltaisesta vihertävään. Muuten poitsu on ihan ok, ei kuumetta, ei ihottumaa, on ihan virkeä jne...??!!

Mun esikoisella oli myös muistaakseni 3kk veriviiruja kakassa ja vein hänet silloin lääkäriin,joka sanoi,että pienillä vauvoilla veriviirut johtuvat lähes poikkeuksetta pienestä anaalin naarmusta/nirhaumasta,joka on tullut just esim. Ummetuksen seurauksena. Eli meille ohjeena oli sillon se mallasuute ja runsaaasti sitä. Vatsa ryhtyi toimimaan kunnolla,eikä veriviirujakaan näkynyt.

Uskon,että teillä on kyse samasta vaarattomasta vaivasta:)
Vaseliinia sai laittaa peräaukkoon,jos tuntuu että vauvaa peppu vaivaa.

Tietämättä mitenkään erityisesti teidän tilannetta ja tarpeita tilan suhteen, ajattelisin, että helposti tollaseen 140neliön kotiin pari kolme lasta mahtuisi.:wink
Ne muut jutut lasten kanssa luo haastetta enempi kuin tilanpuute:bored: esim.kasvatus ja jaksaminen useamman lapsen kanssa.

Catlin :) Meillä tilaa vie miehen musiikkivermeet :joyful:

Marituuli :) Varmasti te mahdutte, meillä tilaa vie miehen musiikkilaitteet, rummut ja ties mitä musavehkeitä...hänellä on oma musahuone, koska tarvitsee sitä...Mun miehen veljellä on bändi AndyMc:n kanssa. Vuosia mun mies ollut niissä jutuissa mukana. Mun mies on rumpali.

Meillä mies tarvitsisi treenaukseensa tilan mutta ei ole.. ei auta kuin alkaa käymään kuntosalilla. Nyt on painonnostovehkeet myynnissä kun tässä uudessa asunnossa ei mahdu makkarissa treenaamaan.

Kertokaa mulle olisiko tuo mallasuute parempi kuin Levolac? Neuvolassa suositteli Levolacia niin ostin sitä. Miten mallasuute annetaan vauvalle?

Catlin :) Kyllä tilaa tarvitaan. Ja tilaa tässä kyllä onkin, sen vuoksi ostettiin tämä kaksikerroksinen asunto, 12vuotta sitten..
Velat on maksettu pois jo vuosia sitten:joyful::joyful:

Marituuli :) Varmasti te mahdutte, meillä tilaa vie miehen musiikkilaitteet, rummut ja ties mitä musavehkeitä...hänellä on oma musahuone, koska tarvitsee sitä...Mun miehen veljellä on bändi AndyMc:n kanssa. Vuosia mun mies ollut niissä jutuissa mukana. Mun mies on rumpali.

Täsmennys, siis mun mies on rumpali, se on hänellä harrastus! :) ;-) Muutoin hän käy vakitöissä ja on ollut saman firman palveluksessa kohta 20vuotta... ihan tavallinen mies :)

Last edited by a moderator:
Ei ne lapset niin älyttömästi tilaa vaadi. Enemmän se lapsen tulo vaatii asioiden uudelleen järjestelyä ja sitä että omista harrastuksista on luovuttava.
Meillä on talo ostettu kahden aikuisen ja eläinten tarpeiden mukaan kun lapsia ei pitänyt tulla. Nyt meidän pieni vierashuone joka oli myös mun oma harrastehuone niin on lastenhuone ja mä jouduin myymään lähes kaikki omat juttuni pois. Mies sai kyllä pitää omansa kun ovat autotallissa jne ja kun yritin omia tavaroita saada mahtumaan varastoon niin ei ne sinne mahtuneet ja autotalliin en omia tai tytön tavaroita saa viedä. Sain mä nyt viime viikonloppuna vanhan rulokaapin mun käsityötarvikkeille olohuoneen nurkkaan et nyt on taas ees sen verran tilaa mun tavaroille. Onneks alkaa kirppispöytä ens viikonloppuna niin saa taas jatkettua mun kirjojen pois myyntiä kun mun kirjakaapista tuli tytön vaatekaappi ja joudun kirjat sen takia hävittämään.

Meillä on alettu maistelemaan kiinteitä vaikka ensin aattelin ettei vielä oo mikään kiire. Tyttö selvästi on niistä kiinnostunut eikä sylje pois suusta. Tänään maistettiin mangososetta ja tein myös porkkanasosetta pakkaseen niin sai maistaa lusikan kärjellisen. Huomenna tehdään bataattisosetta pakkaseen joten se on maisteluissa seuraava. Lisäksi mulla on Bonnen persikkasose purkki odottamassa pakastamista niin se on sitten seuraava hedelmämaku. Täytyy muistaa ens viikolla metsästää kaupoista vielä päärynäsose purkki. Ja aion myös laittaa nyt aluksi myös kukkakaalia ja parsakaalia. Kesäkurpitsa on myös kaikissa lastenruokaohjeissa mutta musta se tuntuu jotenkin oudolta tehdä sosetta. Taidan antaa sitä vasta sitten kun teen eri vihanneksista sekoitussoseita. Nyt tää eka kuukaus maistellaan vaan eri juttuja ja äidinmaito saa olla edelleen 99% ruokana.

Kertokaa mulle olisiko tuo mallasuute parempi kuin Levolac? Neuvolassa suositteli Levolacia niin ostin sitä. Miten mallasuute annetaan vauvalle?

Mä en osaa sanoa onko se parempi tai huonompi mutta ainakin meillä on toiminut hyvin. Sen voi sekoittaa maitoon tai mihin tahansa muuhun nesteeseen,siinä purkissa on tosi hyvät ohjeet kuinka paljon laittaa.

Meillä poitsun ummetus loppui viikko sitten torstaina, kun sitä kakkaa tuli sitten niskoja myöten. Mallasuutetta meillekin suositteli lastenlääkäri, mutta ei ehitty antaa, kun kakka tuli. Sen jälkeen sitä onkin tullut tosi useita kertoja päivässä välillä isommat ja välillä vetinen tuhru. Neuvolassa käytiin torstaina punnituksessa, kun aateltiin, että onkohan paino laskenut runsaan kakkaamisen seurauksena. No ei onneks ollut laskenut, mutta ei paljoa noussutkaan 30g. Siinä sattui olemaan päivystävä lastenlääkärikin paikalla, joka kurkkasi poitsun kakkavaipan, jossa oli parit veriviirut, tsekkasi myös peräaukon suun, joka näytti siistiltä. Ohjeistivat, että jos viiruja on vielä viikonlopun jälkeen niin sitten voisi varata lääkäriajan. Rupesin tossa nettiä selaamaan, niin kai nää sit kuitenki suht yleisiäkin on pikku vauvoilla, kun niistä löytyi paljon keskustelua ja myös asiantuntijoiden kommentteja. Mutta ilman muuta viedään heti alku viikosta näytille, jos ongelma jatkuu. Meillä on myös tiistai aamuna taas punnitus neuvolassa. Poitsu kyllä syö erittäin hyvin ja ahkeraa ja on hyväntuulinen, joten ei se masukaan onneksi ihan koko aikaa vaivaa.

Aattakkee naista mäessä :) Ompelin pipoja mut en tiiä onko ne liian isoja vai pieniä :eek: Paljonko on suunnilleen 3-4 kk ikäisen vauvan pään mitta otsalta niskaan? Ympärys on varmasti ihan ok mut pelkään et pipo jää korvan päälle, ihan ku olis tullu liian lyhkäsiä...

Pioni77 :) Hienoa, että ompelit pipoja, en osaisi ommella niitä.. UPEETA! :)

Takaisin