Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei, en mäkään kuulu kirkkoon, mutta mies kuuluu ja nyt poika :) Mulle kummi on sama, kuin ystävä, läheinen, kaveri.. :) Myös kummiuden vastaanottaneen henkilön pitää haluta olla kummi, läsnä lapsen elämässä hyvällä tavalla :)
Meille se ei tarkoita rahallisia lahjoja, vaan ennemmin keskustelua, huomioimista ja lapselle kivoja synttäreitä jne..:thumleft:king
:hug007:happy:3some

Siis en mä Suomessakaan uskaltais jättää mihinkään ulos, ellen näkisi koko ajan... Ja kerrostalossa kun asutaan, niin parveke onkin ollut vaunulenkin ohella se ainoa vaihtoehto. :)

Myy75 :) Samaa mieltä. Olisi hirveää, jos joku vie lapsen....Siis tuskin niin kävisi, mutta se olisi järkyttävää.

Kumma, että neuvolassa puhutaan ulkonanukuttamisesta, ehkä heidän näkökulmastaan Suomi on turvallinen maa nukuttaa vauvaa pihalla:angelic: Ehkä joskus oli...mutta en luota yhteenkään naapuriin, vaikka olleet samoja jo yli 10vuotta, mutta tuolla metsikössä rämpii välillä jotain hörhöjä, kerran joku hyppi meidän terassillakin...:woot:

Mä nukutan vauvaa ulkona ja oon nukuttanut kaikkia. Asutaan omakotitalossa ja terassi jolla vaunuja pidän näkyy niin keittiöön kuin olohuoneesseen, eli nään vaunut kaiken aikaa. Ja kyllä , uskallan mennä vessaan tai vaikka viemään roskat vauvan nukkuessa:)
Sisällä meillä ei kukaan nukkuis, tällä on sen verran paljon elämää ja ääntä. Saavat raikasta ilmaa nukkuessa ulkona ja nukkuvatkin hyviä unia.

Mä en Tähti herätä vauvaa yöllä syömään, vaikka saatankin hiljaa kuunnella pitkien yöunien aikana , hengittääkö. Kyllä hän sitten herää syömään kun nälkäinen on.

Mä nukutan vauvaa ulkona ja oon nukuttanut kaikkia. Asutaan omakotitalossa ja terassi jolla vaunuja pidän näkyy niin keittiöön kuin olohuoneesseen, eli nään vaunut kaiken aikaa. Ja kyllä , uskallan mennä vessaan tai vaikka viemään roskat vauvan nukkuessa:)
Sisällä meillä ei kukaan nukkuis, tällä on sen verran paljon elämää ja ääntä. Saavat raikasta ilmaa nukkuessa ulkona ja nukkuvatkin hyviä unia.

Mä en Tähti herätä vauvaa yöllä syömään, vaikka saatankin hiljaa kuunnella pitkien yöunien aikana , hengittääkö. Kyllä hän sitten herää syömään kun nälkäinen on.
En mäkään herätä yöllä syömään. Alussa sanottiin että max 4h saa nukkua.

Mun mielestä ulkona nukuttamisessa ei ole mitään kummallista/vaivalloista. Vaikka asutaan pk-seudulla, niin hyvin rauhallisella pientaloalueella. Useimmiten meillä nukkuu vauva päiväunet ulkona, koska nukkuu siellä niin paljon paremmin kuin sisällä (1,5-4h ulkona, sisällä yleensä vain alle puoli tuntia). Lisäksi en juurikaan vaunulenkkejä harrasta, joten vauva saa raitista ilmaa ja ulkoilun päiväunien aikana. Rivitalomme muut vauvat nukkuvat myös ulkona omilla terasseillaan ja luotan kyllä naapureihini täysin. :wink Mä teen niin, että eka laitan vauvan äp-makuupussiin ja syötän siinä. Sitten kun vauva nukahtaa, niin siirrän pusseineen päivineen vaunukoppaan ja koppa terassin sohvalle olohuoneen ikkunan eteen. Ei tarvii pihalla keikutella vaunuja tms. Käytössä on vielä videoitkuhälytin, vaikka onkin olohuoneesta suora näköyhteys. Alkuvaiheessa vauva nukkui enemmän sisällä, kun nukkui ylipäätään enemmän ja torkahteli miten sattuu eikä ollut vielä rytmiä muodostunut. Ite rinnastan parvekkeella nukuttamisen ulkona nukuttamiseen. Monet kaverit, jotka asuvat kerrostalossa nukuttavat päiväunet parvekkeella, ulkonahan sekin on. Ei kerrostalossa tosiaan tulis mieleen vauvaa jättää pihalle vaunuissaan... :woot:

Meillä kans myös vauvan isoveljetkin ovat nukkuneet vauvana ulkona. Keskimmäisen ollessa vauva opiskelin ja sain melko hyvin tehtyä opiskelutöitä päiväunien aikaan sitten kun rytmi oli jo vähän muodostunut. Oma lepokin olis ollut usein tarpeen mut pakko oli vaan jaksaa.:dead: . Nyt "nautiskelen" pelkästä kotiäitiydestä ainakin hetken aikaa.

Miten muuten te muut koette vauva-arjen? Mikä on haastavinta?
Vauvanhoito sinänsä musta ei ole vaikeaa tai raskastakaan, enemminkin kun pitää tehdä kaikenlaisia kotitöitä. Ruuanlaittoa, pyykkäystä, siivousta, läksyjä isompien kanssa , kaupasskäyntiä ym...
Miten sä Justmom selviät siitä? Pliis kerro, et sulla käy kotiapulainen! :wink

Apua, tänne on taas kovasti tullut juttuja ja en ole muutamaan päivään ehtinyt kuin käydä pikaseen katsastamassa tilanteen ja lukaiseen teidän muiden tarinat:)!

Meillä on käynyt taas paljon vieraita, jotka vie kiitettävästi aikaa ja olen tässä syöttämis urakoinnin väleissä yrittänyt tehdä vähän huusholli- ja pihahommiakin. :) Omenoita tulee aivan valtavasti ja niistä on tullut keitettyä sosetta ja on myös lahjoitettu sukulaisille ja tutuille pussikaupalla. Mä niin tykkään tästä syksystä, kaikki ruskan värit ja tuoksut saavat mut jo vähän joulumielelle, jota rakastan myös yli kaiken;)! Yllätys, olen myös jouluhörhö;)!!! Kynttilät ja lyhdyt kuuluvat syksyyn ja niitä on tullut jo vähän kaiveltua esille;)! :)

Meidän poitsu tykkää nukkua vaunuissa ja yleensä nukahtaa heti, kun sinne laitetaan ja liikkeelle lähdetään:)! Minäkään en kyllä arvaa jättää yksin pihalle nukkumaan, vaikka maalla asutaankin. En niinkään pelkää, että joku joku hörhö eksyisi pihaan, tosin nykyään kaikki on mahdollista jo täällä periferiassakin..?! Enempi huolestuttaa naapurin kissat, lukuisat pihapuissa hääräävät oravat ja myös täällä käyskentelee niitä ilveksiä! Jos touhuan itse pihalla, niin silloin poitsu nukkuu ulkona, kun pystyn paremmin vahtimaan, mutta muuten nostan vaunut tuohon meidän viileälle kuistille, jossa voi sitten jatkaa uniaan. Talvella ajattelin nukuttaa myös kuistilla tai sitten vien vaunujen kanssa tuohon meidän vanhaan pirttiin, jossa pidetään talvella vain ns.lepolämpö +10c. :)

Pojan kuusi kummia valittu niin, että tulevat olemaan tiiviisti meidän arjessa läsnä ja haluavat sitä myös itse. Onneksi asuvatkin tässä niin lähellä, että pystyvät hyvin vierailemaan luonamme ja päinvastoin:)! Meille on erityisen tärkeetä kummien läsnäolo ja aito kiinnosti lapsesta, lahjat ja muistamiset ovat toisarvoisia! :)

Mä en nykyään enää herätä öisin poitsua syömään, sillä herää itse kyllä kiitettävän säännöllisesti,heh;)! Nukkuu ekan syöttövälin n.3-4h ja sen jälkeen 1,5-2h, kunnes herää syömään. Hän vaan tuppaa aina piristymään syöttöjen aikaan sen verran kovasti, että uudelleen nukuttaminen saattaa kestää aika kauan..,huoh!!

Meillä on nyt alkanut kakkaamisvälit harventua niin, että hyvä jos kerran vuorokaudessa saa kakan äherrettyä. Siis todellakin se on välillä melkoista ähkimistä ja väkerrystä puoli päivää, kun hän yrittää sitä vääntää ja piereskelee kyllä kovasti, mutta kakka ei meinaa tulla! Välillä poitsu selkeästi hermostuu siitä itsekin ja pillahtaa itkuun, mutta suurimman osan ajasta on kuitenkin ihan hyvän tuulinen:)! :) Myös jonkin asteinen limaisuus on jatkunut öisin, kurkussa tuntuu sitkeesti lima pyörivän,harmi! Nenästä imen nenäfriidalla ja se kyllä on loistava apuväline!! :)

Miten muuten te muut koette vauva-arjen? Mikä on haastavinta?
Vauvanhoito sinänsä musta ei ole vaikeaa tai raskastakaan, enemminkin kun pitää tehdä kaikenlaisia kotitöitä. Ruuanlaittoa, pyykkäystä, siivousta, läksyjä isompien kanssa , kaupasskäyntiä ym...
Miten sä Justmom selviät siitä? Pliis kerro, et sulla käy kotiapulainen! :wink
Kodin siistinäpito on haasteellista ja onneks meille ei yllätysvieraita koskaan tuukkaan. Mä oon herkkä vauvan itkulle. Sellaset itkukohtaukset ku kestää ja kestää eikä mikään auta ni tuntuu pahalta. Eilen illalla joku taas masussa vaivas ja itki sydäntäraastavasti kunnes nukahti mun syliin. Jouduin laulaa ja kävelee kämpässä ympäriinsä tunnin ennenku nukahti.

Arvatkaas mis oltiin äske? Baby&mom -bailatinossa. Tykättiin molemmat tosi paljon.

Kodin siistinäpito on haasteellista ja onneks meille ei yllätysvieraita koskaan tuukkaan. Mä oon herkkä vauvan itkulle. Sellaset itkukohtaukset ku kestää ja kestää eikä mikään auta ni tuntuu pahalta. Eilen illalla joku taas masussa vaivas ja itki sydäntäraastavasti kunnes nukahti mun syliin. Jouduin laulaa ja kävelee kämpässä ympäriinsä tunnin ennenku nukahti.

Arvatkaas mis oltiin äske? Baby&mom -bailatinossa. Tykättiin molemmat tosi paljon.

MS74 :) Miten sun mies kestää itkua? Meillä mies ei kestä yhtä hyvin, kuin mä, mutta hän sanoo sen johtuvan siitä, ettei osaa tulkita vauvan tarpeita aina oikein. Esim. jos itkee märkää vaippaa, mies ei hokaa katsoa sitä, vaan yrittää vaan hyssytellä jne..

Joko muuten otitte/saitte ekan Rotan?:rolleyes:

Apua, tänne on taas kovasti tullut juttuja ja en ole muutamaan päivään ehtinyt kuin käydä pikaseen katsastamassa tilanteen ja lukaiseen teidän muiden tarinat:)!

Meillä on käynyt taas paljon vieraita, jotka vie kiitettävästi aikaa ja olen tässä syöttämis urakoinnin väleissä yrittänyt tehdä vähän huusholli- ja pihahommiakin. :) Omenoita tulee aivan valtavasti ja niistä on tullut keitettyä sosetta ja on myös lahjoitettu sukulaisille ja tutuille pussikaupalla. Mä niin tykkään tästä syksystä, kaikki ruskan värit ja tuoksut saavat mut jo vähän joulumielelle, jota rakastan myös yli kaiken;)! Yllätys, olen myös jouluhörhö;)!!! Kynttilät ja lyhdyt kuuluvat syksyyn ja niitä on tullut jo vähän kaiveltua esille;)! :)

Meidän poitsu tykkää nukkua vaunuissa ja yleensä nukahtaa heti, kun sinne laitetaan ja liikkeelle lähdetään:)! Minäkään en kyllä arvaa jättää yksin pihalle nukkumaan, vaikka maalla asutaankin. En niinkään pelkää, että joku joku hörhö eksyisi pihaan, tosin nykyään kaikki on mahdollista jo täällä periferiassakin..?! Enempi huolestuttaa naapurin kissat, lukuisat pihapuissa hääräävät oravat ja myös täällä käyskentelee niitä ilveksiä! Jos touhuan itse pihalla, niin silloin poitsu nukkuu ulkona, kun pystyn paremmin vahtimaan, mutta muuten nostan vaunut tuohon meidän viileälle kuistille, jossa voi sitten jatkaa uniaan. Talvella ajattelin nukuttaa myös kuistilla tai sitten vien vaunujen kanssa tuohon meidän vanhaan pirttiin, jossa pidetään talvella vain ns.lepolämpö +10c. :)

Pojan kuusi kummia valittu niin, että tulevat olemaan tiiviisti meidän arjessa läsnä ja haluavat sitä myös itse. Onneksi asuvatkin tässä niin lähellä, että pystyvät hyvin vierailemaan luonamme ja päinvastoin:)! Meille on erityisen tärkeetä kummien läsnäolo ja aito kiinnosti lapsesta, lahjat ja muistamiset ovat toisarvoisia! :)

Mä en nykyään enää herätä öisin poitsua syömään, sillä herää itse kyllä kiitettävän säännöllisesti,heh;)! Nukkuu ekan syöttövälin n.3-4h ja sen jälkeen 1,5-2h, kunnes herää syömään. Hän vaan tuppaa aina piristymään syöttöjen aikaan sen verran kovasti, että uudelleen nukuttaminen saattaa kestää aika kauan..,huoh!!

Meillä on nyt alkanut kakkaamisvälit harventua niin, että hyvä jos kerran vuorokaudessa saa kakan äherrettyä. Siis todellakin se on välillä melkoista ähkimistä ja väkerrystä puoli päivää, kun hän yrittää sitä vääntää ja piereskelee kyllä kovasti, mutta kakka ei meinaa tulla! Välillä poitsu selkeästi hermostuu siitä itsekin ja pillahtaa itkuun, mutta suurimman osan ajasta on kuitenkin ihan hyvän tuulinen:)! :) Myös jonkin asteinen limaisuus on jatkunut öisin, kurkussa tuntuu sitkeesti lima pyörivän,harmi! Nenästä imen nenäfriidalla ja se kyllä on loistava apuväline!! :)

Muumimamma-74 :) Ilveksiin vielä, että niiden käytös on muuttunut siten, että tulevat todella pihoihin. Täällä meidän lähistöllä oli joku vuosi sitten lammasfarmi ja sinne iskivät, ( tiedä sitten senkö vuoksi lopettivat), sitten useissa pihoissa tosiaan on niitä nähty ja jonkun näyttelykotikissankin ( arvokissa) kävivät nappaamassa suihinsa..

Susistahan oli joku vuosi sitten paljon puhetta, että tulevat pihapiiriin, mutta niitä ei onneksi meillä ainakaan ole vielä näkynyt:joyful:

Oravia on ja niistäkin saa harmia, yksi tuttu oli nukuttanut omakotitalon pihassa vauvaa ja mennyt katsomaan, kun itkuhälytin soi, että mikä vaivaa, niin vaunujen sisässä oli 3 oravaa:woot::woot: Oli kuulemma kiskonut pois hännästä ja aika tsembalot, ei saanut niitä pois. Oli ottanut vauvan äkkiä ulos ja oravat jäi sinne huppuun pyörimään:oops:

Meillä kans myös vauvan isoveljetkin ovat nukkuneet vauvana ulkona. Keskimmäisen ollessa vauva opiskelin ja sain melko hyvin tehtyä opiskelutöitä päiväunien aikaan sitten kun rytmi oli jo vähän muodostunut. Oma lepokin olis ollut usein tarpeen mut pakko oli vaan jaksaa.:dead: . Nyt "nautiskelen" pelkästä kotiäitiydestä ainakin hetken aikaa.

Catlin :) Sanoit hienosti, että " nautiskelet" kotiäitiydestä, niin mäkin teen!:Heartred JOKA aamu oon superonnellinen siitä, ettei tarvitse lähteä töihin, vaan saan olla päivän pojan kanssa:Heartred Ajatukset on tyystin muussa, kuin työssä. Sitä työrumbaa on ehtinyt tähän ikään olemaan niin paljon, että nyt, kun on saanut olla hetken vauvan kanssa kotona, niin tätä todella osaa jo arvostaa ja samalla saa tuulettaa itsestään pois sen hektisen työntekemisen, joka oli ns. entistä elämää..

Työt tulee taas, mutta nyt tällä hetkellä saa siitä "vapaata":grin Ja toi poika, se on mun elämän paras saavutus:Heartred Ei työ/raha.

MS74 :) Miten sun mies kestää itkua? Meillä mies ei kestä yhtä hyvin, kuin mä, mutta hän sanoo sen johtuvan siitä, ettei osaa tulkita vauvan tarpeita aina oikein. Esim. jos itkee märkää vaippaa, mies ei hokaa katsoa sitä, vaan yrittää vaan hyssytellä jne..

Joko muuten otitte/saitte ekan Rotan?:rolleyes:
Ei mun mies ymmärrä mitä tää itkee. Samoin kun laitoit. Huonompi mä oon kestämään itkua meillä.

Rota siirrettiin meillä 3kk. Hitsi kun pystyis olee kotona pidempään ni en ottas tälle sitä lainkaa...

Hello! :) Jatkan tänne, onko teidän vauvoilla lempparimusaa -biisiä?:rolleyes:

Meillä on Saku Sammakko lemppari, siitä poika todella tykkää...:3some:3some:3some

Ei mun mies ymmärrä mitä tää itkee. Samoin kun laitoit. Huonompi mä oon kestämään itkua meillä.

Rota siirrettiin meillä 3kk. Hitsi kun pystyis olee kotona pidempään ni en ottas tälle sitä lainkaa...

MS74 :) Kauanko olet kotona? Mä näillä näkymin ensi syksyyn

Vauvojen ulkonanukuttamisessa on kaiketi se idea, että vauvakin pääsee ulos edes kerran päivässä. Pienen vauvan kanssa voi olla aika hankala ulkoilla muutoin kuin vaunuilla. Toki kantoliinassa tai -repussa voi viedä, mutta kuinka monen tulee lenkkeiltyä pari tuntia päivässä vauva kantoliinassa?

Oman kokemukseni mukaan vauvat nukkuvat ulkona pidempään ja yksi pidempi päiväuni aamupäivällä rytmittää päivää paremmin kuin satunnaiset unet pitkin päivää. Toki ulkona nukkuvat vauvatkin nukkuvat lisäksi sisällä pieniä unia.

Oma esikoiseni ei nukkunut sisällä puolta tuntia kauempaa. Talvella ei aina kovilla pakkasilla voinut laittaa ulos, niin tuuletin saunan niin viileäksi, että siellä sai nukuttua.

Oravia tässä meillä on paljon. Täytyy varautua verkolla ja itkuhälyttimellä.

Meille uppoo kaikki musa. Tää nauro äsken unissaan ääneen! Ei oo vielä ääneen nauranu, hymyilee vaan isosti.

Ajatuksena palata töihin kun vauva on 1v 1kk eli ens vuoden elokuussa.

MS74 :) Meillä poika myös nauroi ekan kerran unissaan, siitä meni jokunen viikko, että alkoi nauraa ääneen "tietoisesti"... Teilläkin on siellä iloinen lapsi, kun jo unissaan nauraa :) Täällä poika yhtä hymyä yötä -päivää, naama aina ISOLLA messingillä:happy::laughing002

Meille uppoo kaikki musa. Tää nauro äsken unissaan ääneen! Ei oo vielä ääneen nauranu, hymyilee vaan isosti.

Ajatuksena palata töihin kun vauva on 1v 1kk eli ens vuoden elokuussa.

MS74 :) Etkö voisi olla pidempään, jos haluat?:rolleyes: Vaikutat hirveen fiksulta ihmiseltä, nyt kun ollaan enemmän oltu yhteyksissä:wink.

Tää netti on vähän sitä ja tätä - (monesta asiasta/ihmisestä voi täällä saada/ tehdä väärää tulkintaa:sad001 Nim. itse sen kokeneena )..

Takaisin