Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyviä ajatuksia sulla. Just uutisoitiin piltti-bonapurkkien pektiinistä joka lisää riskiä sairastua diabetekseen. Pikkuveli oli vauvana allerginen pektiinille. Toisekseen niistä lasipurkeista tulee ylimäärästä kierrätettävää.
Mä oon käyttäny niitä semmosia pusseja/ tuubeja, niistä on osa luomua ja osassa lukeekin, että 100% hedelmää. Niissä on mahdollisimman vähän, jos ollenkaan, muita aineita. Eli ei lisättyä sokeria, lisäaineita tai vettä kuten lasipurkeissa. Ovat vähän kalliimpia mutta toisaalta täyttä tavaraa. Niitä on ainakin Pirkalla, Piltillä ja Ella's kitchenillä. Mä kans luin siitä pektiinin ja oliko ksylaamin yhteydestä diabetekseen, jos altistuu nuorella iällä. Aika jännää, että niitä just sit on imeväisikäisille tarkoitetuissa valmisteissa. Ja yllättävän nuorena muuten lapsi oppii imemään itse niistä tuubeista - eli on vielä näppäriäkin :)

Mä en tiiä, annanko velliä ollenkaan, jos näyttää, ettei tartte. Viimeks kokeilin pari annosta ja totesin, et ei ollu sanottavaa "hyötyä" ja neuvolassakin kannustettiin löysään puuroon ja muihin kiinteisiin. Vähitellen tietty. Mut siis kannattaa tietysti itse kuulostella omaa lastaan. :) Bataatti oli meillä esikoisella ihan eka ja sit pian ehkä imeskeli kuorittua kurkkua ja oli jotain marja-/ hedelmäsoseita. Noin 5 kk:n iässä muistaakseni aloitettiin ja meillä toimi hyvin. Just kans kuulin silloin noista herkkyyskausista. Vähän samaa oon suunnitellu nytkin ja kyselen vähän neuvolassa, mitkä on tän hetken ohjeistukset :) Varmaan kerran tai kaks päivässä kokeilua aluksi ja ihan teelusikallisia.

Miten annatte kiinteitä ekan kerran vauvalle? Lusikalla ja paljonko? Montako kertaa päivässä?:rolleyes: Maitoa vähemmän, kuin ennen?

Mitä ruokaa ekana annatte?:rolleyes:
Me annettiin ekan viikon ajan kerran päivässä, sen jälkeen pari kertaa päivässä. Ekat annokset tosiaan vaan "maisteluannoksia" eli pikkulusikallinen, joten ne eivät sinänsä vielä nälkään ole, maitoa annetaan saman verran kuin ennenkin. Meillä sanottiin neuvolassa, että kasviksilla olisi parempi aloittaa kuin hedelmäsoseilla, niin ei totu heti vain makeisiin makuihin. Annettiin parina kolmena päivänä alussa samaa ruoka-ainetta ja sitten uutta makua. Velliä ei annettu ollenkaan, vaan tosiaan löysää puuroa lusikalla (riisipuuro oli eka).

Mä haluaisin aloittaa kiinteät ruoat aika pian. Musta tuntuu, että meidän vauva olisi siihen ihan valmis. Aina kun joku muu perheenjäsen syö jotain, niin vauva tuijottaa kiinnostuneen näköisenä :) Meillä oli neuvola 1.9., ja kysyin silloin th:n mielipidettä. Hän sanoi, että jos kuukauden vielä odottaisi. Eli aloitan kiinteät sitten kun vauva on n. 4,5 kk.

Ajattelin alkuun myös esim. bataattia. Ne "pussisoseet" on myös hyviä, jotain niitäkin sitten. Ajattelin myös antaa velliä, ehkä maissilla aloittaen. Kannattaa kuulemma aloittaa niin, että antaa ekan kerran aamupäivällä. Jos tulee jotain masuvaivoja, niin ne tulee sitten päivän mittaan, ei yötä vasten.

Meillä myös vauva selkeästi harventanut ruokailuväliä! Ja raivoaa rinnalla kuin pieni peikko. Luin imetys.fi -sivustolta rintaraivareista. Täsmää aika hyvin tähän meidän tapaukseen. Siellä oli mm. tällainen:
"Kun vauva kasvaa ja imuteho kehittyy, hän ei enää syökään yhtä tiheästi tai pitkään kerrallaan. Me äidit emme aina pysy kärryillä vauvan kehityksessä ja tarjoamme rintaa kuten ennenkin, joka inahdukseen - joskus tämä saa vauvan repimään pelihousunsa totaalisesti etenkin 2-4 kuukauden iässä. Kokeile tarjota rintaa harvemmin ja luota rohkeasti siihen, että vauva syö, kun hänellä on nälkä."

Mä oon käyttäny niitä semmosia pusseja/ tuubeja, niistä on osa luomua ja osassa lukeekin, että 100% hedelmää. Niissä on mahdollisimman vähän, jos ollenkaan, muita aineita. Eli ei lisättyä sokeria, lisäaineita tai vettä kuten lasipurkeissa. Ovat vähän kalliimpia mutta toisaalta täyttä tavaraa. Niitä on ainakin Pirkalla, Piltillä ja Ella's kitchenillä. Mä kans luin siitä pektiinin ja oliko ksylaamin yhteydestä diabetekseen, jos altistuu nuorella iällä. Aika jännää, että niitä just sit on imeväisikäisille tarkoitetuissa valmisteissa. Ja yllättävän nuorena muuten lapsi oppii imemään itse niistä tuubeista - eli on vielä näppäriäkin :)

Mä en tiiä, annanko velliä ollenkaan, jos näyttää, ettei tartte. Viimeks kokeilin pari annosta ja totesin, et ei ollu sanottavaa "hyötyä" ja neuvolassakin kannustettiin löysään puuroon ja muihin kiinteisiin. Vähitellen tietty. Mut siis kannattaa tietysti itse kuulostella omaa lastaan. :) Bataatti oli meillä esikoisella ihan eka ja sit pian ehkä imeskeli kuorittua kurkkua ja oli jotain marja-/ hedelmäsoseita. Noin 5 kk:n iässä muistaakseni aloitettiin ja meillä toimi hyvin. Just kans kuulin silloin noista herkkyyskausista. Vähän samaa oon suunnitellu nytkin ja kyselen vähän neuvolassa, mitkä on tän hetken ohjeistukset :) Varmaan kerran tai kaks päivässä kokeilua aluksi ja ihan teelusikallisia.
Osassa lasipurkeistakin on 100% hedelmää/kasviksia, esim. Muksulta oon löytänyt omena- ja kukkakaalisoseet. Mutta tosiaan useimmissa lasipurkeissa (esim. Bona) sitä hedelmää/kasvista on vain tyyliin 50-60% ja loput vettä ja esim. maissitärkkelystä. Ymmärtääkseni vauvan ruokiin ei saa käyttää lisättyä sokeria.

Muokattu viimeksi:
Marjasoseita voi myös tehdä itse. Vauva saa alusta asti kokemuksen marjan todellisesta mausta. Valmissoseet eivät täysin muistuta marjan oikeaa makua. Esikoinen söi irvistelemättä innoissaan punaherukoita ja puolukoita. Kun ei ole tottunut makeaan, maistuu kaikki paremmalta.

Osassa lasipurkeistakin on 100% hedelmää/kasviksia, esim. Muksulta oon löytänyt omena- ja kukkakaalisoseet. Mutta tosiaan useimmissa lasipurkeissa (esim. Bona) sitä hedelmää/kasvista on vain tyyliin 50-60% ja loput vettä ja esim. maissitärkkelystä. Ymmärtääkseni vauvan ruokiin ei saa käyttää lisättyä sokeria.
Niin se varmaan olikin, että lisättyä sokeria ei joka tapauksessa ole. Täytyy tsekata myös Muksu!

Mä haluaisin aloittaa kiinteät ruoat aika pian. Musta tuntuu, että meidän vauva olisi siihen ihan valmis. Aina kun joku muu perheenjäsen syö jotain, niin vauva tuijottaa kiinnostuneen näköisenä :) Meillä oli neuvola 1.9., ja kysyin silloin th:n mielipidettä. Hän sanoi, että jos kuukauden vielä odottaisi. Eli aloitan kiinteät sitten kun vauva on n. 4,5 kk.

Ajattelin alkuun myös esim. bataattia. Ne "pussisoseet" on myös hyviä, jotain niitäkin sitten. Ajattelin myös antaa velliä, ehkä maissilla aloittaen. Kannattaa kuulemma aloittaa niin, että antaa ekan kerran aamupäivällä. Jos tulee jotain masuvaivoja, niin ne tulee sitten päivän mittaan, ei yötä vasten.

Meillä myös vauva selkeästi harventanut ruokailuväliä! Ja raivoaa rinnalla kuin pieni peikko. Luin imetys.fi -sivustolta rintaraivareista. Täsmää aika hyvin tähän meidän tapaukseen. Siellä oli mm. tällainen:
"Kun vauva kasvaa ja imuteho kehittyy, hän ei enää syökään yhtä tiheästi tai pitkään kerrallaan. Me äidit emme aina pysy kärryillä vauvan kehityksessä ja tarjoamme rintaa kuten ennenkin, joka inahdukseen - joskus tämä saa vauvan repimään pelihousunsa totaalisesti etenkin 2-4 kuukauden iässä. Kokeile tarjota rintaa harvemmin ja luota rohkeasti siihen, että vauva syö, kun hänellä on nälkä."
Joo, niinhän se tosiaan oli, kannattaa aloittaa aamupuurolla, hyvä muistutus!

Mä teen aika pitkälti noi kasvislihasoseet itse ja pakastan annoksina pieniin rasioihin (tällä hetkellä menee noin 80g/ateria). Jotain teen myös jääpalamuotteihin ja niistä eri makuisista kuutioista voi sitten yhdistellä erilaisia aterioita. Välillä syödään myös kaupan ruokasoseita, jos on pakastimesta loppu ja ei ole aikaa kokata tai ollaan reissussa. Hedelmäsoseet oon pääsääntöisesti ostanut valmiina. Tosin nyt mun äiti oli keittänyt omenoista 2 litraa sosetta pakkaseen pieniin rasioihin. Tällä hetkellä nimittäin maistuu puuroista parhaiten kaurapuuro, jossa on joukossa omenasosetta.

Huomenta! Täällä köllötelty taas urakalla. Vauva on taas vähän itkuinen, mut yö meni kuulkaa hyvin! Jätkä on pari vikaa yötä nukkunu siinä mun kyhäämässä unipussissa. Eka setti oli eilen 4h ja viime yönä yli 5h! Pisin unijakso koskaan. Jaja, viime yönä oli vaan se yks herääminen! Klo 3.30 ja seuraava oli 7.30! Mä en sen ekan jälkeen saanu pariin tuntiin unta, joten "nukuttiin" viel yhteentoista.

Mä taas ootan et tyttö saa syötyä ja sitten lähdetään päivän hommiin (klo 12:15). Nukahti 00:15 ja heräs noin 10:00. Sen jälkeen on torkuttu ja syöpötelty. Musta on tullu sit yövalvoja, koska omia juttuja pääsee tekemään vasta tytön mentyä nukkumaan. Viime yönä menin nukkumaan klo 3:30. Oon virkannut mutsille uudet vessan ja olkkarin koristematot kun tilas. Makso kuteet ja samalla osti kuteet tytön huoneen isoon mattoon. Teen sille talven aikana virkatuista afrikankukista maton. :joyful:

Kannatta sitten suosia riisipuuroa kun viljat on aika kovia ja niissä muutenkin aloitussuositus myöhemmin
Tyhmä kysymys mutta onko vauvoille joku oma riisipuuroaines vai voinko maistattaa samaa Urtekramin täysriisihiutaleesta tehtyä mitä ite syödään? Pari kk vielä ootan....

Mä meinasin tehä riisivelliä/puuroa ihan tavallisista pikariisipuuro hiutaleista. Pääasia on et saa riittävän "sileetä" mössöä aikaiseksi.

Kannatta sitten suosia riisipuuroa kun viljat on aika kovia ja niissä muutenkin aloitussuositus myöhemmin
Niin siis itse asiassa puuro ei ole ollu meillä ihan ekoja kylläkään, vaan ensin totuteltu kasviksilla/ juureksilla nimenomaan. Mutta esikoisella ensimmäinen puuro oli kaurapuuro ja hyvin meni kyllä. Ja neuvolan opastuksella silloin mentiin. Ei ollut vaivoja. Juuri aamupuuroa maisteltiin ensin ja varmaan jossain puolen vuoden paikkeilla tai vähän jälkeen otettiin iltapuurot käyttöön ja aika pian sen jälkeen loppui yösyöminen. :) Toivottavasti nyt menis yhtä hyvin!

Tyhmä kysymys mutta onko vauvoille joku oma riisipuuroaines vai voinko maistattaa samaa Urtekramin täysriisihiutaleesta tehtyä mitä ite syödään? Pari kk vielä ootan....
Joo, on lastenruokahyllyssä ihan erikseen vauvapuuroja. Me syötiin joskus lähempänä 6 kk ikää tota vauvariisipuuroa yks paketti ja sit sen jälkeen ihan normikaurapuuroa 6 kk lähtien. Mut joo, ei alotettu maisteluita puurolla mekään vaan kasviksilla (5 kk iässä).

Olikohan se Muksu- merkki, jolla on riisipuurojauhetta. Siihen lisätään vaan keitetty vesi (tai mä laitoin vaan vettä), kelpasi meidän taaperolle tosi hyvin.

Mä meinasin alottaa riisivellillä. Sen saa annettua pullosta vellitutilla,
Sitten ekaks kokeiluun bataatti ja porkkanasose. Ja lusikalla kuvittelen syöttäväni :rolleyes: ja pari kertaa päivässä aluksi. Luulisin et maitoa menee saman verran koska kiinteitähän tarvitaan lisääntyneeseen energiantarpeeseen. Aion myös vähentää rintaruokintaa puolen vuoden kohdalla, kun kiinteät alkaa maistumaan. Viljojen aloitusta varten pumppaan maitoa pakkaseen jotta ei tulis mahanpuruja. Eli sekoitan sit puuroon myös rintamaitoa.
Hedelmä- ja marjasoseita sitten vähitellen myös. Tosin pitää tutkia marjasoseiden antamista. Voi olla et annan niitä vasta myöhemmin, kun siitä on nyt ollut uutisointia et ei oo ihan hyväksi pienelle vauvalle.
Hedelmäsoseina aion käyttää Bonnen soseita. Myydään 0,5l purkeissa, mutta aion pakastaa niitä kuutioina. Noi Bonnet on 100% sitä itteään ilman mitään riisijauhoja, tärkkelyksiä tms lisäjuttuja mitä on lastensosepurkeissa.
http://www.bonnejuomat.fi/tuotteet/soseet/
Ja aion siinä samalla syödä niitä itsekkin murojen kanssa. :p
Lisäksi mulla on nyt pakkaseen tehtynä omenasosetta mutta sitä ei voi antaa ekojen joukossa vaan vähän myöhemmin.
En tiiä missä vaiheessa alotan kiinteet. Luultavasti sitten kun tuntuu, että tytölle jää nälkä pelkällä tissimaidolla. Viimeistään kai 5kk kohdalla, kun niin suositellaan aloittamaan jonkun herkkyyskauden takia.

Eclipse :) Kiitti Bonne vinkistä! :) Just hokasin, että oon joskus laittanut Bonne Aprikoosia kakun täytteisiin ja on aitoa sitä itseään ja sen todella myös maistaa :)

sauvasekoitin on oiva apu vauvan ruoissa ja puuroissakin, sillä saa riittävän sileää mässöä kaikesta, ihan tavallisesta riisihiutalepuurostakin (vauvoille tarkoitetut on hintavia)

Mä oon pitkälti tehnyt ruoat aina itse. Mutta siinä on se huono puoli että niitä vaikeampi kuljettaa mukana kun eivät säily ja se että vauva tottuu itsetehdyn makuun ja jos sit joskus on tilanne että itse tehtyä ei saatavilla voi purkkiruoan kanssa tulla ongelma ja samoin tietty toisin päin. Jos vauva tottuu pelkkään purkkiruokaan ei kotitekoinen maistu. Eli sopivasti kumpaakin:)

Meillä syödään nykyään 4-5 kertaa päivässä kiinteää ruokaa. Aamulla syödään muksu riisi- tai kaurapuuroa sekoitettuna 1 dl korviketta+ 1 dl korviketta puuron päälle, 10 aikoihin kasvis- tai lihasose puolipurkkia +1,20-1,40 dl korviketta, 13-14 iltapäivällä hedelmäsosetta puolipurkkia+ korviketta, 16-17 kasvis-tai lihasosetta puolipurkkia+korviketta ja 19-20 iltapuuro 1dl+korviketta 1dl. Yöllä joskus juodaan korviketta. Aloitimme 1-2 tl lusikallisen maisteluannoksista kasvissoseita Toivon ollessa 16 viikon ikäinen. Käytin kaupan soseita, joita pakastin maisteluannoksina jääpalamuottiin. Sitä pektiiniä, joka voi aiheuttaa 1tyypin diabetestä on ilmeisesti valmiissa marjasoseissa. Ei siis hedelmäsoseissa, jos olen käsittänyt oikein.

Takaisin