Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ok, kiitti infosta! Mä hommaan noita kapseleita. Tänään kyllä helvetinmoinen parku joka röyhtäytyksellä. Selvästi kivulias ja ojentelee otteään. Kun röyhtäys tulee, ni rauhoittuu.

Tsekkasin netistä refluksi-oireet taas kerran, siellä luki myös "limainen hengitys" ja sellaiseen mä just havahdun aamukuudelta. Yks oire on muuten kans yliojentaminen. Tänään sitä limaista hengitystä on ollu ruokailun yhteydessä, enkä huomaa eroa tissin ja korvikkeen välillä. Sitte ruokailun jälkeen pitää pitää pystyasennossa 20min. Mut en tajuu mistä nää oireet nyt tuli, täs ihan muutaman pvän sisällä. Mun mielestä se ojentelukin jo loppui viime vkolla. Ainoo muutos täs välillä on ollu vesiliukoisten d-tippojen aloittaminen, niitäkin annoin eka 1tippa, nyt 2tippaa, jne.

Vittu, menee hermot tähän hommaan. Korvike vaihdettu vaihteeksi nan pro-hon, ku isänsä mielestä siitä ei tullu mtn ku pari vkoo sitte anto vikan tetran. On myös kuulemma paksumpaa ku ha-versio. Vastavirtavauvalle pitäiskin olla paksumpaa, estää sen ruokatorveen nousemisen tehokkaammin. Tänään vauva on huolinu kans tosi paljon tuttia, joka sekin helpottaa vastavirtausta!

Mä jätän sen rotan ens ma kans väliin. Vittuako alan ny sitä tähän sotkee, eihän täs elämänlaatu kohene kellään, jos saatana koko ajan jotain. Päätin kans, et imetän 3kk saakka, sitte saa olla. Ellei ny sitä ennen jo mee hermot. Vastavirtavauvoille suositellaan kans kiinteiden aikaistamista.

Mä en ny jätä cuplaa enkä d-tippoja pois, koitetaan tää korvikkeen vaihto ekaks. Jos ei auta, ni d pois. Sitte cupla pois. Sitte vyöhyketerapia ja sitte lastenlääkäri. Saattaa kyl siinä vaiheessa olla vittu jo joulu...jos kaikkee pitää koittaa tyyliin 1-2 vko. Siinä välis sitte ei vaan saatana nukuta, et se siitä elämänlaadusta...

Noista korvikkeista ja niiden vertailusta löytyy tosi vähän tietoa netistä. Yks tuttu sanoi, et nan pro ja paksumpaa kuin nan ha. En löytäny tota tietoo kirjoitettuna mistään!
Oliko teillä sairaskuluvakuutus vauvalle? Nimittäin siinä tapauksessahan et häviä mitään, jos käytte erikoislääkärillä. Jos olet miettinyt sitä refluksiakin. Ekan kanssa käytiin ja saatiin hyviä vinkkejä, ja rauha mielelle, tosin silloin oli paljolti kyseessä "ylen"syöminen, jos nyt niin voi vauvan kohdalla puhua. Olen käsittänyt, että kaarelle vetäminen ja kipuitku voi yleisesti liittyä vatsavaivoihin alussa eli ei tarvitse olla refluksi välttämättä. Voi tietysti olla, onhan sekin hyvä ottaa huomioon, jos ei meinaa alkaa helpottaa. Yleensä myös käsittääkseni ihan maito voi aiheuttaa sellaista limaisen kuuloista rohinaa. Meillä aika auttoi eniten, niin musta tuntui eli 3-4 kk:n kohdalla alkoi helpottaa ja kiinteiden kanssa ei enää ollut mitään ongelmaa.

Nyt pienellä on ollut samanoloisia oireita, mutta taas aika vaikee sanoo. Ainoa, että tällä toisellakin paino on noussut melko nopeaa tahtia kuten ekalla. Noin muutoin mulla on semmonen tunne, että se alun kova kipuitku on nyt erilaista, mä oon jotenkin ajatellut, että se on sellaista enemmän "loukkaantunutta". Samoin nälkää kyllä saattaa kiljua kovaa, jos täytyy odottaa ja joskus kahden lapsen perheessä täytyy. Oonkin miettinyt, että oisko pahimmat vatsavaivat voineet alkaa helpottaa, mutta nyt itku oiskin sit seuraa, huomiota ja syliä peräänkuuluttavaa. Tiedä häntä. Kyllä paljon siis tyttö on sylissä, mutta kun kahden kanssa puuhaa, niin pakko on välillä laskea sitteriin, kun vaikka menee esikoisen mukaan potalle. Ja hän ei selvästi siitä pidä. Vauvathan ovat erilaisia ja paljon puhutaan siitä hermoston säätelykyvynkin erilaisuudesta pienillä vauvoilla. Suomeksi: jotkut kaipaa enemmän syliä, huomiota ja turvaa. Vaikeeta...voi olla niin monia eri syitä.

Tuli mieleen et meilläkin oli siinä 2kk iän tietämissä useampi viikko pientä rohinaa. On menny jo ohi. Neuvolassa sanoivat et johtuu vauvan kurkunkannen kehittymättömyydestä ja on ihan normaalia. Paranee ajan kanssa.

Mä jätän sen rotan ens ma kans väliin. Vittuako alan ny sitä tähän sotkee, eihän täs elämänlaatu kohene kellään, jos saatana koko ajan jotain. Päätin kans, et imetän 3kk saakka, sitte saa olla. Ellei ny sitä ennen jo mee hermot. Vastavirtavauvoille suositellaan kans kiinteiden aikaistamista.

Mä en ny jätä cuplaa enkä d-tippoja pois, koitetaan tää korvikkeen vaihto ekaks. Jos ei auta, ni d pois. Sitte cupla pois. Sitte vyöhyketerapia ja sitte lastenlääkäri. Saattaa kyl siinä vaiheessa olla vittu jo joulu...jos kaikkee pitää koittaa tyyliin 1-2 vko. Siinä välis sitte ei vaan saatana nukuta, et se siitä elämänlaadusta...

Noista korvikkeista ja niiden vertailusta löytyy tosi vähän tietoa netistä. Yks tuttu sanoi, et nan pro ja paksumpaa kuin nan ha. En löytäny tota tietoo kirjoitettuna mistään!

Sirpa :) En jättäisi Rotaa ottamatta, kun se kuuluu rokotusohjelmaan. Vaivoja tulee, mutta ei ne nyt ihan niin pahoja ole:smiley-ashamed004. Voihan olla, ettei teille tulekkaan yhtään mitään:wink

Meille ekasta ei sanottu mitään, mutta oli ajoittain kipeä vatsasta. Tehosteesta neuvolan täti sanoi, että varmasti tulee kipeäksi ja kyllä tulikin reilun viikon päästä, ja vatsaan sattui sen reilut kaksiviikkoa, vatsakivut tuli ja meni ( ei siis itkua yhteenputkeen:p)...kipu taisi olla ajoittain kovaakin ja Panadol oli pelastus silloin:3some
Ripuleita ei pahemmin ollut, pelkkää kipua.

Kolmas ja viimeinen Rota eessä 5kk iässä ja olisi kiva, jos siitä ei nyt enää tulisikaan mitään...:confused004:dance008

Sirpa :) Tuohon refluksiin, jospa se on närästystä. Ei uskoisi, mutta vauvalla voi sitäkin olla:confused005. Meillä oli sitä muutaman viikon ikäisenä, mutta se meni aika kivasti ohi ja nimenomaan hyvä välttää ylensyömistä, ennemmin antaa pienempiä annoksia ja tiheämmin:wink

Meillä kans tulee gaggaa melkeen joka pieraisulla. Välillä on keltaista, välillä on vihreitä päiviä. Välillä keltaisen seassa on limaa. Ryynimäistä on aina.

Täällä yleensä vihreää, ihan "pienenä" oli keltaista. Tuosta ryynimäisyydestä ei osaa sanoa, kun sitä ei meillä ole ollut:wideyed:

Suolioireiselle meidän tytölle ei rotaa huomenna, 2-3vk eteenpäin siirto ja ei mielellää kaikkia kolmea...max 2 jos sitäkään. Hitto, en haluis sitä lainkaan!!! Mun jatkettava maidoton, munaton ja gluteenitonta. Tavallinen korvike kielletty jos mun maito ei riitä. Sit yhteys ja erikoiskorviketta.

Rotan siirto kuullostaa järkevältä, kokonaan ei kannata jättää pois:stop

Googlasin. Löyty samalla yks vanha ketju, jossa oli paljon vinkkejä. Mä epäilen nyt sitä d-vitamiinia, ja siellä oli monella ihan pelkkä d poisjättö auttanut. Sanoiko sun lekuri mtn siitä? Annatko d.tä? Ei se testannu maitoallergiaa, jos Viivillä on se? Jos ei, ni miksi ei testattu?

Toi bifibaby sekoitetaan öljyyn. En vielä koita sitä.

Sit joku apteekista saatava tutteli-korvike oli kehuttu. Siinä on joku proteiini pilkotumpaa ku muissa.

Onneks meillä ei tunteja huudeta, mut voi kai se sellaiseksi muuttuakin. Jätkä on kova jokeltelee ja naureskelee ku ei oo vaivoja, ni ois niin kiva nähdä sitä useemmin sillä tuulella!
Se maitoallergian ja prick testien teko on suunnitelmassa seuraavana. Nyt mennää ens sillä Gefiluksen alotuksella ja mun imetysdieetillä ja JOS joudun korviketta antaa ni vauva testataan kun Kela ei muuten korvaa erityisvalmisteita ja tota saa vaan apteekista. JOS sun tarvii mennä allergialääkärille ni laita mulle.yv ja katon mitäs faces on suositeltu teidän alueelta näis vaivoissa taikka liity sinne imetysdiettaajiin. Ite saatiin kyllä lääkäriltä selvyyttä asioihin, tukea ja mielenrauhaa.

Kyllä Rotan voi jättää pois jos ei laita lasta heti tarhaan. Jos pystyy oleen kotona ekat vuodet niin rota rokote on aika turha minun mielestä. Vanhemmalle lapselle ja aikuiselle se ei enää ole niin vaarallinen. Tarhoissahan kaikki pöpöt leviää niin sillon on parempi ottaa rokotukset. Mä otin just siks et joudun laittamaan tytön tarhaan viimeistään ens kesän lopulla. Jos oisin pystyny olemaan hoitovapaalla 3v niin sitten olisin harkinnut otanko ollenkaa.

Millaiset huonot kokemukset? Onks kaikki muut täällä ottaneet rotarokotteet?

Juu, otettiin Rota, tosin en ehtinyt tehdä asiasta valintaa, kun rokote oli jo vauhdikkaasti lykätty pojan suuhun ja kysyin, että mikäs se oli?!:eek:

Neuvolan täti sanoi, että Rota, joka on ripulitautia vastaan. Ei kyl kysytty otetaanko vai ei:facepalm:

Me myös päädyttiin ottamaan rota,lähinnä koska se kuuluu rokotusohjelmaan ja ekalle ei siitä tullut juuri mitään oireita. Vauvakin on selvinnyt kahdesta satsista ilman vaivoja vaikka kovin jännitinkin ylimääräisiä vatsavaivoja.
Mun kummityttö (nyt 11v) sairasti rotan aikanaan ja se oli ihan kamalaa katsottavaa,hän oli sairaalassakin siitä,niin silloin jo päätin,että rokotuksen otan jos lapsia saan (kummitytön aikana rota rokotus ei vielä kuulunut rokotusohjelmaan).

Kyllä Rotan voi jättää pois jos ei laita lasta heti tarhaan. Jos pystyy oleen kotona ekat vuodet niin rota rokote on aika turha minun mielestä. Vanhemmalle lapselle ja aikuiselle se ei enää ole niin vaarallinen. Tarhoissahan kaikki pöpöt leviää niin sillon on parempi ottaa rokotukset. Mä otin just siks et joudun laittamaan tytön tarhaan viimeistään ens kesän lopulla. Jos oisin pystyny olemaan hoitovapaalla 3v niin sitten olisin harkinnut otanko ollenkaa.
Mä joudun kans töihin kun tyttö on vuoden ens elokuussa. Hyvä pointti.

En pohtisi rotan ottamista jos vauva voisi hyvin eikä olis masuvaivainen mutta nyt joudun pohtii. Elävää virusta kehittymättömään suoleen myllertämään niin auts.

Meillä ekasta rotasta kakka vihersi ja sitä tuli tavallista useammin noin viikon ajan. Muita oireita ei ollut. Seuraavista kahdesta tehosteesta ei tullut mitään. Eli ei välttämättä tuu kaikille mitään kummempaa, en jättäs oireiden pelossa ottamatta rotaa.

Piikitettävistä rokotteista puolestaan oli ekalla kerralla vähän ärtyisä illalla muutaman tunnin (iltapäivällä rokotus). Seuraavasta piikityksestä ei tullut oireita.

Mä olen osalla lapsista lykännyt niitä rokotteita juuri suoliston kypsymättömyyden takia, niillä vauvoilla joilla ollut suolisto-oireita. Se on niin raju satsi mitä siinä 3 kk iässä lykätään. En ole rokote vastainen vaan pidän niitä tärkeinä,mutta niissäkin voi käyttää maalaisjärkeä. Jos lasta/ vauvaa ei heti kuljeteta yleisöjoukoissa ja ulkomailla voi niitä hiukan viivästyttää ja antaa vauvan suoliston vahvistua. nyt meillä ei ole tämän tapauksen kanssa vatsa vaivannut niin annoin rokottaa ajallaan. Mutta muutamien(meidän perheen allrgisten) kohdalla rokotukset annettu 4-5 kk iässä kun alun suurimmat vatsavaivat ohitettu ja silloinkaan ei kaikkia lykätty kerralla.

Mä joudun kans töihin kun tyttö on vuoden ens elokuussa. Hyvä pointti.

En pohtisi rotan ottamista jos vauva voisi hyvin eikä olis masuvaivainen mutta nyt joudun pohtii. Elävää virusta kehittymättömään suoleen myllertämään niin auts.
Oliko teillä sitten lääkärillä vahva epäilys jostain muustakin kuin vain alkuvaiheen "normaalista" kehittymättömästä suolesta/ ruuansulatusjärjestelmästä? Kysyn siis vain mielenkiinnosta, koska mulle taas yksi lääkäri sanoi, että jos ei 4 kk:n jälkeen helpota, niin sit voi tarkemmin miettii erilaisia omia dieettejä. Ja vähän niinku että voi just välttää pahimpia kuten ruisleipää, kuplajuomia, suklaata, palkokasveja jne. Mut tää on just tätä, asiantuntijatkaan ei pysty sanoon mitään varmaa, joten ohjeetkin eroaa paljon... Enpä ehkä haluis olla lääkärikään tossa asemassa... :)

Mä annoin pojalle kaksi ekaa rotaa ja kolmannesta sitten kieltäydyin. Nuo kun teki molemmilla kerroilla vatsan kipeäksi pariksi viikoksi ja kakkaa tuli jopa kuusi kertaa päivässä. Onneksi neuvolan täti oli ymmärtäväinen ja sanoi vain että itse saan päättää mitä annetaan.

Meillä aiemmin kakkasi vain 2-3 päivän välein. Kun aloitettiin kiinteät niin vähän useammin mutta ei välttämättä kuitenkaan joka päivä. Siksi musta tuo rotan aiheuttama kuusikin kertaa päivässä ei ollut hyvä ja normaalia.

Ja kyllä pojilkakin voi sukkahousuja käyttää! Esikoisellakin pidin vielä sen kävellessäkin eli pitkään. Meillä on myös kova potkija mutta jostain syystä sukat kyllä pysyy hyvin jalassa. Kannattaa ostaa pitkävartisia, se auttaa jonkin verran. Ja jos on liian pienet niin sitten kyllä putoaa helpommin jalasta.

Maitoallergiaa se epäili jollei gefilus tipat ala auttaa. Toki voi olla vaan suoliston kypsymättömyyttä mutta kun tyttö on jo viikon maidottoman jälkeen ihan erilainen ni siks mun pitää maidotonta ja munatonta jatkaa. Rota siirrettiin 3kk neuvolaan.

Se on niin raju satsi mitä siinä 3 kk iässä lykätään. En ole rokote vastainen vaan pidän niitä tärkeinä,mutta niissäkin voi käyttää maalaisjärkeä. Jos lasta/ vauvaa ei heti kuljeteta yleisöjoukoissa ja ulkomailla voi niitä hiukan viivästyttää ja antaa vauvan suoliston vahvistua. nyt meillä ei ole tämän tapauksen kanssa vatsa vaivannut niin annoin rokottaa ajallaan. Mutta muutamien(meidän perheen allrgisten) kohdalla rokotukset annettu 4-5 kk iässä kun alun suurimmat vatsavaivat ohitettu ja silloinkaan ei kaikkia lykätty kerralla.

Miehen kanssa ihmeteltiin juuri tuota rokotteiden määrää, minkä saa 3kk iässä...kuullostaa suorastaan julmalta:sad001
Minkähän vuoksi ne kaikki pitää antaa kerralla?:rolleyes:

Poika tosiaan sai ekan Rotan 1,5kk iässä. Täältä nyt ymmärrän, että miksi kyseltiin mahavaivoista, pojalla kun ei ollut, niin sai Rotan sit heti vaan, niin aikaisin, kun mahis laittaa:shy:

Ne on nykyään yhdistelmärokotteita eli monta samassa paketissa. Silloin joskus kun mun isot oli pieniä alkoi rokotukset myös 3kk iässä mut sit niitä pistettiin joka kuukausi neuvolassa jotain sinne vuoden ikään. En tiedä syytä miksi tästä siirrytty mutta itse tykkäsin enemmän siitä että joka kuukausi pieni satsi kuin että kamala annos kerralla. Ehkä tässä säästetään lapsia jatkuvalta pistämiseltä tai jotain(?)

Meiliä skipataan rota, ainakin toistaseks. Muut rokotukset otetaan. Tavoitteena pitää ite vapaata v. 2017 loppuun ja sit vuodeks mies kotiin typyn kanssa. Sitte on tyttö jo 2,5-vuotias, kun mietitään tarhaan menoa.
Meillä samanlaiset suunnitelmat samanlaiset paitsi, että olen hoitovapaalla elokuun 2017 loppuun. Sitten mies jää isyyspäivärahalle ja mä lomalle. Mahdollisesti marraskuussa 2017 aloitan sitten varsinaisesti työn teon. Kuinka pitkään mies on sitten pojan kanssa kotona on vielä auki ja otanko lisää hoitovapaata jossain vaiheessa. Hoitoon menosta en tiedä tapahtuuko se 2,5- vai 3-vuotiaana. Riippuu hoitopaikoista, koska niitä on mahdollista saada. Pitäisi sitten päättää että haetaanko perhepäivähoitopaikkaa vai lähipäiväkotiin, jossa on 3-5 vuotiaiden ryhmä.

Takaisin