Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä samanlaiset suunnitelmat samanlaiset paitsi, että olen hoitovapaalla elokuun 2017 loppuun. Sitten mies jää isyyspäivärahalle ja mä lomalle. Mahdollisesti marraskuussa 2017 aloitan sitten varsinaisesti työn teon. Kuinka pitkään mies on sitten pojan kanssa kotona on vielä auki ja otanko lisää hoitovapaata jossain vaiheessa. Hoitoon menosta en tiedä tapahtuuko se 2,5- vai 3-vuotiaana. Riippuu hoitopaikoista, koska niitä on mahdollista saada. Pitäisi sitten päättää että haetaanko perhepäivähoitopaikkaa vai lähipäiväkotiin, jossa on 3-5 vuotiaiden ryhmä.

Maria75 :) Mä meen syksyllä 2017 takaisin töihin, eli vähän pidempään olen, kuin aluksi suunniteltiin. Mies jää sitten vuorostaan kotiin. Me ei raaskita laittaa 1vuotiasta päiväkotiiin, paras ikä on siellä lähelle 3vuotta :)

Maria, elo-syyskuussa aloittaen saa todennäköisesti paikan sinne mihin haluaa, muina aikoina sinne missä on tilaa. 3-vuotiaalle suosittelen päiväkotia. Perhepäivähoidossa on vähän tuurin kauppaa, osuuko ryhmään leikkikavereita vai onko kaikki muut vauvoja.

Meillä on hyvä tuuri, että saatiin pojalle fysioterapeutti:grin... ihan ensimmäisen käynnin jälkeen, hän on heti alkanut pitämään päätä molemminpäin nukkuessaan, eli ei enää suosi toista puolta!:wink

Lisäksi hän pysyy konttausasennossa nyt pitkään ( 5min. kerralla) ja mä itse osaan kantaa ja käsitellä häntä eri tavoin, ( = eli oikein) paremmin kuin aiemmin:signs001

Tämä siis vain yhden käyntikerran jälkeen, kun kotona itsekseen ollaan harjoiteltu, niin olen TODELLA positiivisesti hämmästynyt!:hello2:flower

Huomenna meillä on toinen käyntikerta ja isäkin lähtee mukaan jumppaan, sillä hän on isyyslomalla :) :dance011:dance011:dance011:dance011:dance011

Yölento :) Minusta olisi kiva, jos neuvolassa tosiaan osattaisiin vähän enemmän puhua ja keskustella ensikertalaisen kanssa, esim. rokotteista jne... :) Missään nimessä en lähde heitä kritisoimaan, mutta se vaan pitäisi tiedostaa, ettei asiat tosiaan ole kaikille niin päivänselviä! :shifty: Voi tulla jopa väärinkäsityksiä :sad001

Nyt jos meille siunaantuisi vielä se toinen lapsi, niin heti sitä hokaisi asiat täysin eri tasolla....kun on jo kokemusta!:joyful::love017:love017:love017
Ainakaan samaan sudenkuoppaan sitä ei enää putois:joyful:

Last edited by a moderator:
Ne on nykyään yhdistelmärokotteita eli monta samassa paketissa. Silloin joskus kun mun isot oli pieniä alkoi rokotukset myös 3kk iässä mut sit niitä pistettiin joka kuukausi neuvolassa jotain sinne vuoden ikään. En tiedä syytä miksi tästä siirrytty mutta itse tykkäsin enemmän siitä että joka kuukausi pieni satsi kuin että kamala annos kerralla. Ehkä tässä säästetään lapsia jatkuvalta pistämiseltä tai jotain(?)

JustMom10 :) Minusta on julmaa, kun annetaan "yhdistelmä" rokotepiikit kumpaankin reiteen samalla kertaa ja lisäksi kaupanpäälle Rota. Saisi tulla kaikki rokotteet vähissä erissä...

Onneksi neuvolassa osaavat varoittaa haittavaikutuksista ja hankkimaan kipulääkettä ( Panadol) kotiin jo valmiiksi :)

Maria75 :) Mä meen syksyllä 2017 takaisin töihin, eli vähän pidempään olen, kuin aluksi suunniteltiin. Mies jää sitten vuorostaan kotiin. Me ei raaskita laittaa 1vuotiasta päiväkotiiin, paras ikä on siellä lähelle 3vuotta :)
Mulla sama aikataulu töihin paluun suhteen näillä näkymin. Poika menee kyllä päiväkotiin silloin, on siis 1,5 v. Esikoinen meni vielä himpun verran nuorempana ja tosi hyvin sujui aloitus. Siellä jakoivat ryhmää yleensä vielä 4 lapsen pienryhmiin, jotka tekivät jotain yhden aikuisen kanssa. Tosi paljon kehittyi nopeasti erilaiset taidot, en ollut kotona ollessani ekan lapsen äitinä edes tajunnut, että hän voisi jo tehdä monia asioita itse, mitkä sitten päiväkodissa nopeasti oppi.

Mulla sama aikataulu töihin paluun suhteen näillä näkymin. Poika menee kyllä päiväkotiin silloin, on siis 1,5 v. Esikoinen meni vielä himpun verran nuorempana ja tosi hyvin sujui aloitus. Siellä jakoivat ryhmää yleensä vielä 4 lapsen pienryhmiin, jotka tekivät jotain yhden aikuisen kanssa. Tosi paljon kehittyi nopeasti erilaiset taidot, en ollut kotona ollessani ekan lapsen äitinä edes tajunnut, että hän voisi jo tehdä monia asioita itse, mitkä sitten päiväkodissa nopeasti oppi.

Titti :) Meillä menee päiväkotiin, kun on lähemmäksi 3vuotta

Last edited by a moderator:
Mä pystyn pitää pojan kotihoidossa toivottavasti ainakin siihen asti, kun 2-vuotias. Käytännössä töihinmeno menis kesän jälkee eli runsaan 2v.päähän. voi mennä pidempäänkin, kun tuo työtilanne on mikä on.
Teen kyllä joitain töitä tässä jo melko piankin mut vaan satunnaisesti.
Eikö ole muuten vähän "jäykkää" tai jotenkin vanhanaikaista, et hoitovapaalla tuon työn, jonka tuloja ei tarvi ilmoittaa kelaan ja joka ei vaikuta sitten vanhempainrahan määrään, tekeminen on rajoitettu ainoastaan sunnuntaiksi? Luulis et siinä vois olla jokin muukin rajoite kuin viikonpäivä nykyaikana. Esim.tuntimäärä/vko tai tulo/vko.

Vanhempainvapaalla saa tehdä töitä vain sunnuntaisin, mutta hoitovapaalla niin paljon kuin sielu sietää. Vaikuttaa ainoastaan hoitorahan määrään (max 184€), ei kotihoidontukeen. Hoitorahaa ei muutenkaan keskituloisille makseta.

Vanhempainvapaalla saa tehdä töitä vain sunnuntaisin, mutta hoitovapaalla niin paljon kuin sielu sietää. Vaikuttaa ainoastaan hoitorahan määrään (max 184€), ei kotihoidontukeen. Hoitorahaa ei muutenkaan keskituloisille makseta.

Kiitos Pähkinä80 :) Villi viidakko. Mies kävi tänään KELA:ssa ihan ekaa kertaa elämässään, kun haki isyysrahaa. Hälle sanottiin, ettei saada jotain hoitorahaa vanhempainrahakauden jälkeen, koska tulot ylittyvät. Mutta ei se mitään, halutaan, että lapsi voi olla kotona mahd. pitkään, eikä pistetä heti päiväkotiin 1v.

Mun tarvii rotat sitte ottaa. Vauva menossa 9kk ikäisenä hoitoon, alkuperäisen suunnitelman mukaan. Se on kyllä niin kova seuramies ku ei oo vaivoja, et kattoo ny milloin se laitetaan hoitoon, vai viihtyiskö ite kauemmin sen kaa himassa.

Hyvä päätös! :)

Mä kyllä siirrän niitä niin paljon ku voi. Ens vkolla ei vielä aloiteta niiden kanssa. Tää ilta on ollu huutoa enempi tao vähempi. En antanu tänään d-vitamiinia ollenkaan. Katotaan mitä huomenna. Korvike on nan pro.

Mä en tiedä, miten pystyn laittamaan pojan vieraalle hoitoon vuoden päästä ja menen sitten itse opettamaan ja kasvattamaan muiden jälkikasvua toiseen päiväkotiin! Miehen vuorotyön takia yritetään puljata mahdollisimman vähillä hoitopäivillä kuukaudessa ja mun äitikin on luvannut sitten välillä hoitaa. Vaikka nyt tuntuu, että ensi syksyyn on pitkä aika, mutta päivähoitopaikkojen hakuaika alkaa jo maaliskuun alussa, joten ei siihen enää niin hirmuisen pitkä rupeama ole..! Voi ei, alkaa jo ahdistaa...

Miten annatte kiinteitä ekan kerran vauvalle? Lusikalla ja paljonko? Montako kertaa päivässä?:rolleyes: Maitoa vähemmän, kuin ennen?

Mitä ruokaa ekana annatte?:rolleyes:

Mä meinasin alottaa riisivellillä. Sen saa annettua pullosta vellitutilla,
Sitten ekaks kokeiluun bataatti ja porkkanasose. Ja lusikalla kuvittelen syöttäväni :rolleyes: ja pari kertaa päivässä aluksi. Luulisin et maitoa menee saman verran koska kiinteitähän tarvitaan lisääntyneeseen energiantarpeeseen. Aion myös vähentää rintaruokintaa puolen vuoden kohdalla, kun kiinteät alkaa maistumaan. Viljojen aloitusta varten pumppaan maitoa pakkaseen jotta ei tulis mahanpuruja. Eli sekoitan sit puuroon myös rintamaitoa.
Hedelmä- ja marjasoseita sitten vähitellen myös. Tosin pitää tutkia marjasoseiden antamista. Voi olla et annan niitä vasta myöhemmin, kun siitä on nyt ollut uutisointia et ei oo ihan hyväksi pienelle vauvalle.
Hedelmäsoseina aion käyttää Bonnen soseita. Myydään 0,5l purkeissa, mutta aion pakastaa niitä kuutioina. Noi Bonnet on 100% sitä itteään ilman mitään riisijauhoja, tärkkelyksiä tms lisäjuttuja mitä on lastensosepurkeissa.
http://www.bonnejuomat.fi/tuotteet/soseet/
Ja aion siinä samalla syödä niitä itsekkin murojen kanssa. :p
Lisäksi mulla on nyt pakkaseen tehtynä omenasosetta mutta sitä ei voi antaa ekojen joukossa vaan vähän myöhemmin.
En tiiä missä vaiheessa alotan kiinteet. Luultavasti sitten kun tuntuu, että tytölle jää nälkä pelkällä tissimaidolla. Viimeistään kai 5kk kohdalla, kun niin suositellaan aloittamaan jonkun herkkyyskauden takia.

Mä kyllä siirrän niitä niin paljon ku voi. Ens vkolla ei vielä aloiteta niiden kanssa. Tää ilta on ollu huutoa enempi tao vähempi. En antanu tänään d-vitamiinia ollenkaan. Katotaan mitä huomenna. Korvike on nan pro.
Siirrä vaan. Järkevää. Se lääkäri määräs meil Gefiluksen tippoina mut siinä tulee taas öljyjä takas..taidan antaa kapseleina.

Mä en tiedä, miten pystyn laittamaan pojan vieraalle hoitoon vuoden päästä ja menen sitten itse opettamaan ja kasvattamaan muiden jälkikasvua toiseen päiväkotiin! Miehen vuorotyön takia yritetään puljata mahdollisimman vähillä hoitopäivillä kuukaudessa ja mun äitikin on luvannut sitten välillä hoitaa. Vaikka nyt tuntuu, että ensi syksyyn on pitkä aika, mutta päivähoitopaikkojen hakuaika alkaa jo maaliskuun alussa, joten ei siihen enää niin hirmuisen pitkä rupeama ole..! Voi ei, alkaa jo ahdistaa...
Mua ahdistaa kans ajatus päivähoitoon laitosta ja vissiin meilläpäin on tosi vähän perhepäivähoitajia. Tarvii ruveta ajoissa selvittelee.

Mä meinasin alottaa riisivellillä. Sen saa annettua pullosta vellitutilla,
Sitten ekaks kokeiluun bataatti ja porkkanasose. Ja lusikalla kuvittelen syöttäväni :rolleyes: ja pari kertaa päivässä aluksi. Luulisin et maitoa menee saman verran koska kiinteitähän tarvitaan lisääntyneeseen energiantarpeeseen. Aion myös vähentää rintaruokintaa puolen vuoden kohdalla, kun kiinteät alkaa maistumaan. Viljojen aloitusta varten pumppaan maitoa pakkaseen jotta ei tulis mahanpuruja. Eli sekoitan sit puuroon myös rintamaitoa.
Hedelmä- ja marjasoseita sitten vähitellen myös. Tosin pitää tutkia marjasoseiden antamista. Voi olla et annan niitä vasta myöhemmin, kun siitä on nyt ollut uutisointia et ei oo ihan hyväksi pienelle vauvalle.
Hedelmäsoseina aion käyttää Bonnen soseita. Myydään 0,5l purkeissa, mutta aion pakastaa niitä kuutioina. Noi Bonnet on 100% sitä itteään ilman mitään riisijauhoja, tärkkelyksiä tms lisäjuttuja mitä on lastensosepurkeissa.
http://www.bonnejuomat.fi/tuotteet/soseet/
Ja aion siinä samalla syödä niitä itsekkin murojen kanssa. :p
Lisäksi mulla on nyt pakkaseen tehtynä omenasosetta mutta sitä ei voi antaa ekojen joukossa vaan vähän myöhemmin.
En tiiä missä vaiheessa alotan kiinteet. Luultavasti sitten kun tuntuu, että tytölle jää nälkä pelkällä tissimaidolla. Viimeistään kai 5kk kohdalla, kun niin suositellaan aloittamaan jonkun herkkyyskauden takia.
Hyviä ajatuksia sulla. Just uutisoitiin piltti-bonapurkkien pektiinistä joka lisää riskiä sairastua diabetekseen. Pikkuveli oli vauvana allerginen pektiinille. Toisekseen niistä lasipurkeista tulee ylimäärästä kierrätettävää.

Takaisin