Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vittu mitkä vattavaivat yöllä. Se heräili tunnin välein. Sain jopa lohtututinkin suuhun hetkeksi, niin et nukahti. Imurefleksi tulee vaikkei olis nälkä.

Eilen en antanu reladropseja, muttamutta...söin ite kaalilaatikkoa. Oon piereskelly vähän helvetisti. Vaikuttaako noin paljon ja noin äkkiä vauvaan??? En syöny kyl mtn hehtoannosta, ihan normisetin, vaikka oli hyvää.

Kaaliruokiin vinkki, älä laita kaalia täysin kypsäksi, silloin ei tule ilmavaivoja:wink

Ainakin ylikypsä kaali niitä aiheuttaa

Titti, käytätkö tota siis yö- ja päiväunilla? Onko sulla useita kokoja? Onko siellä alla body vai yökkäri vai vaan vaippa?
Mulla on vaan M koko eli 6-8,5 kg. Jos oisin aiemmin tiennyt näistä, niin oisin hankkinut ehkä jo vastasyntyneenä ton S koon. Tuli ihan heräteostoksena hankittua, kun täällä oli yhessä lastentarvikeliikkeessä loppuumyynti. Voi kuulema käyttää niin kauan kuin mahtuu, venyy kyllä ja pituuttakin riittää. Myyjä sanoi, että ei kannata ottaa liian isoa kokoa, ideana on että kapalon pitää olla tiukka. Ollaan käytetty vain yöunilla ja alla on yöpuku. Peittoa ei olla tuon päällä käytetty. Ensin pidettiin äitiyspakkauksen makuupussissa, mutta oli usein ihan hiessä ja sit rupes ryömimään sieltä pois.

Huomasin muuten, että Torissa myydään näitä käytettyinä.

Muokattu viimeksi:
Meillä huitoo niin saatanasti, oikea huitomakielen agentti..hermo menee heti jos laitan tumput tai muuten vaan kädet jemmaan..sit se tykkää pitää käsiä kasvojen edessä sillai et sormet o ojossa joka suuntaan, pikku hanska..vapise ice-t ;-)

Täyttelen tässä näitä lapsen tietoja maistraattiin ja pakko myöntää et kirvelee laittaa miehen sukunimi, kun oma on niin harvinainen et niitä löytyy Suomeasta alle 200 ja miehen sukunimi on perus nen-päätteinen ja niitä on sit pari muutakin tässä maassa..oisin halunnut oman sukunimen jotta se ois jatkunut, mut miehelle on niin tärkeää saada se oma nimi et annoin sit pitkän kiistelyn jälkeen myöden siinä, kun näin et pahotti mielensä tosissaan siitä et lapselle ei ois tullu hänen sukunimen..semminkin kun toinen toisista nimistä on sama kuin hällä ja hänen isällään jne..

Mä olin aina funtsinu et jos ikinä teen lapsia niin niille tulee mun sukunimi kerta on niin erikoinen..

Miten teidän muiden vauvat nukkuu päivällä..? Meidän tirppa taistelee joskus 5-6 tuntiakin unta vastaan ja sinnittelee hereillä. Silloin se on todella väsynyt ja torkahtaa 5-10mim ja sit säpsähtää hereille ja on ihan silmä pyöreenä ja alkaa tissille kitinä tai muu ähellys. Sitten kun malttaa nukahtaa, niin nukkuu pari kolme tuntia ihan ok. Myös vaunuissa tykkää nukkua, kun ollaan ulkona. :)
Aika sama meininki täällä, tutulta kuulostaa... Aamupäivät on yhtä taistelua ja 5 minuutin torkkuja :) Joten sympatiasydän <3 tähän, kun ei kahta merkkiä voi viestin perään valita :)

Miten teidän muiden vauvat nukkuu päivällä..? Meidän tirppa taistelee joskus 5-6 tuntiakin unta vastaan ja sinnittelee hereillä. Silloin se on todella väsynyt ja torkahtaa 5-10mim ja sit säpsähtää hereille ja on ihan silmä pyöreenä ja alkaa tissille kitinä tai muu ähellys. Sitten kun malttaa nukahtaa, niin nukkuu pari kolme tuntia ihan ok. Myös vaunuissa tykkää nukkua, kun ollaan ulkona. :)
Vaihtelee ihan päivän mukaan. Ottaa kyllä useammat unet päivän aikana, usein kahdet-kolmet (aamupäivä-, iltapäivä- ja iltapäikkärit), mutta niiden kesto vaihtelee hyvinkin paljon. Välillä nukkuu vain 10 min, mutta viime viikolla yllätti yksi päivä ja nukkui 4h. Mutta keskimäärin ehkä noin tunnin päikkäreitä. Ja jotkut päikkärit on siinä, että nukahtaa autoon ja nukkuu turvakaukalossa sen ajomatkan ajan. Nyt on parhaillaan aamupäiväpäikkäreillä ja on nukkunut 1,5h ja yhä jatkuu... Sen oon huomannut, että viileämmillä keleillä nukkuu paremmin kuin lämpimillä.

Miiuli, meillä vauvalle tulee aika varmasti isän tavallinen sukunimi, vaikka minun sukunimeäni on jäljellä enää kolme, joista minä olen ainoa lisääntymisikäinen. Kai se miehelle on jotenkin tärkeämpänä. Saahan sitä sitten aikuisena vaihtaa nimeä, jos haluaa erikoisen nimen.

Toi on tosi lapsellista äijiltä toi nimitouhu! Meilläkin oli siitä mielenpahoitusta ensin, mut se meni ohi. Vois äijät joustaa siin. Nehän on saatana saanu jo osan äitiyslomastakin, kun osa siitä muutettiin vanheimpainvapaakis. Kukaan ei huomannut sillon, et se oli suoraan äidiltä pois se vapaa.

Miehellä on harvinaisempi nimi ku mulla, mut en halua et tätä vauvaa sotketaan äijän exään ja ex-perheeseen. Sen exällä kun on vielä äijän nimi. Munkin nimi on kyllä harvinainen, tai ei-tavallinen. Vaihdoin vasta tän vuoden alussa mun ex-miehen nimen pois :grin, kun passi meni vanhaksi. Se oiskin ollu hassua, et tälle vauvalle ois tullu mun ex-aviomiehen nimi...:laughing001 Siinä ois oikeesti mielenpahoitusaihetta! Ex-äijän nimi oli tuikitavallinen, oli hauskaa olla 10 vuotta ihan tavis.

Et mä sanoisin, että Yölento ja Miiuli, pitäkää päänne tossa asiassa! Ei voi olla elämän ja kuoleman kysymys. MS74:kin muutti mielensä oikeeseen suuntaan vielä viime metreillä :3some.

Mun hätäratkaisu tollaseen taistoon on, et korvikkeella vatta täyteen, siihen se yleensä viimeistään pyörtyy. Mä laitan sitä nukkumaan joka aamupäivä ja iltapäivä. Kellonajat vaihtelee, mut pidän kiinni siitä et nukkuu vähintään 2 x 1,5 h päivässä. Tänää aamupvällä nukku kaukalossa tunnin ja nyt tekee tuolla pinniksessa taas unta. Annoin jopa vähän huutaa, sit nukahti. Heräs kohta, annoin tissiä ja taas sänkyyn heti ku silmä alkaa lupsaa. Joku ähinä sieltä kuuluu, mut antaa kuulua. Jos alkaa huutaa, ni tissille ja taas takasi sänkyyn. Joskus ei onnaa, vaan monen kerran jälkeen piristyy ja sit mä luovutan. Mut tällee se mun mielestä pikkuhiljaa oppii, et nukutaan päikkäreitä. Ja just joku unipussi on hyvä, nytkin se on siinä vanupuvussa, joka yleensä on vaunuissa sillä päällä. Ulkona sataa, ni en vieny ulos.

Mä annan ekaks urakalla tissiä, sit vaipanvaihto, vanupuku päälle, vähän unitissiä ja sit kops. Jos ei meinaa uni tulla ollenkaan, ni sit korviketta tuuppaan vattan täyteen. Jos paskoo tän rumban kesken, ni en vaihda ku vasta ku herää, ellei sit ala kitisee sitä.

Nla täti sanoi, et vauva tekee unta 15min, mut meidän vauva kyl jopa 30min. Ei kandee luovuttaa heti ekasta kitinästä. Uni on niille hyväksi, ne ei sitä ite tiedä vielä...:joyful:

Mun hätäratkaisu tollaseen taistoon on, et korvikkeella vatta täyteen, siihen se yleensä viimeistään pyörtyy. Mä laitan sitä nukkumaan joka aamupäivä ja iltapäivä. Kellonajat vaihtelee, mut pidän kiinni siitä et nukkuu vähintään 2 x 1,5 h päivässä. Tänää aamupvällä nukku kaukalossa tunnin ja nyt tekee tuolla pinniksessa taas unta. Annoin jopa vähän huutaa, sit nukahti. Heräs kohta, annoin tissiä ja taas sänkyyn heti ku silmä alkaa lupsaa. Joku ähinä sieltä kuuluu, mut antaa kuulua. Jos alkaa huutaa, ni tissille ja taas takasi sänkyyn. Joskus ei onnaa, vaan monen kerran jälkeen piristyy ja sit mä luovutan. Mut tällee se mun mielestä pikkuhiljaa oppii, et nukutaan päikkäreitä. Ja just joku unipussi on hyvä, nytkin se on siinä vanupuvussa, joka yleensä on vaunuissa sillä päällä. Ulkona sataa, ni en vieny ulos.

Mä annan ekaks urakalla tissiä, sit vaipanvaihto, vanupuku päälle, vähän unitissiä ja sit kops. Jos ei meinaa uni tulla ollenkaan, ni sit korviketta tuuppaan vattan täyteen. Jos paskoo tän rumban kesken, ni en vaihda ku vasta ku herää, ellei sit ala kitisee sitä.

Nla täti sanoi, et vauva tekee unta 15min, mut meidän vauva kyl jopa 30min. Ei kandee luovuttaa heti ekasta kitinästä. Uni on niille hyväksi, ne ei sitä ite tiedä vielä...:joyful:
Joo, mä oon kans joutunu pyörtää periaatteet tuon korvikkeen suhteen ja oon antanut nyt myös päivällä tujaukset, jos tuntuu, että mikään ei riitä! Nla kun ohjeisti, että vain iltaisin yötä vasten korviketta ja siitäki pitäs sit päästä eroon,pah! Joten tolla korvikkeella yritän kanssa saada pariks tunniks simahtaa, kun muuten olis ihan koko aika rinnalla. Nyt mun vasen tissi on ihan jäätävän kipee, imetys sattuu pirusti ja särkee sit muutenki imetysten välissä. Toivottavasti siinä ei vaan oo sitä hemmetin sammasta!!

Meillä huitoo niin saatanasti, oikea huitomakielen agentti..hermo menee heti jos laitan tumput tai muuten vaan kädet jemmaan..sit se tykkää pitää käsiä kasvojen edessä sillai et sormet o ojossa joka suuntaan, pikku hanska..vapise ice-t ;-)

Täyttelen tässä näitä lapsen tietoja maistraattiin ja pakko myöntää et kirvelee laittaa miehen sukunimi, kun oma on niin harvinainen et niitä löytyy Suomeasta alle 200 ja miehen sukunimi on perus nen-päätteinen ja niitä on sit pari muutakin tässä maassa..oisin halunnut oman sukunimen jotta se ois jatkunut, mut miehelle on niin tärkeää saada se oma nimi et annoin sit pitkän kiistelyn jälkeen myöden siinä, kun näin et pahotti mielensä tosissaan siitä et lapselle ei ois tullu hänen sukunimen..semminkin kun toinen toisista nimistä on sama kuin hällä ja hänen isällään jne..

Mä olin aina funtsinu et jos ikinä teen lapsia niin niille tulee mun sukunimi kerta on niin erikoinen..
Mä en kanssa ymmärrä, miten se on noille ukoille niin helvetin tärkeetä ja joku statuksen jatke, että se oma sukunimi pitäs saada tenavalle! Mä oon tästä samasta aiheesta jo kirjoitellu tänne aiemminkin, että meillä on asiasta myös vähän väännetty ja mies on hemmetin konservatiivinen asian suhteen ja kuten vähän koko sukunsa! Mutta mä en oo antanu periks, mun sukunimeä on enää suomessa jäljellä reilusti alle 15 ja miehen -nen päätteisiä kymmeniä tuhansia!! Hän kuulemma kokee sit itsensä jotenki ulkopuoliseksi, mutta eihän se hänen isyyttään miksikään muuta!! Tokaisin kerran, että voihan sekin ottaa mun sukunimen, mutta siihen ei kuulemma ainakaan suostu..;)!!!!

Me mentiin naimisiin maistraatissa viime marraskuussa ja otin miehen sukunimen, vaikka oma sukunimi oli aika harvinainen. 400 kpl omaa sukunimisiä ihmisiä suomessa. Miehen sukunimellä yli 2000. Mä kerkesin 40 vuotta käyttää omaa sukunimeä, että se riitti mulle. Meiän perheellä on nyt sitten kaikilla sama sukunimi ja poika sai isänsä sukunimen, kun kerran avioliitossa oltiin synnytyksen aikaan. Meillä on pian yksivuotishääpäivä. Jee !

Minulle tuo lapsen sukunimi ei ole elämän ja kuoleman kysymys. Naimisiin mennessä oli aivan selvää, että en ota miehen sukunimeä niin kuin muut miehen veljien vaimot. Mies ei halunnut vaihtaa nimeä, joten nyt on omat sukunimet. Aiemmat lapseni ovat isänsä nimellä. Jos vauvasta sattumoisin tulisi täysin isäni näköinen, niin sitten voin vielä vaatia minun sukunimeni antamista. Etunimet menevät minun mieleni mukaan.

Mä oon tyytyväinen että miehellä oli sellanen nimi jonka halusin ottaa koska muuten olis voinut tulla taisto. Jos mulla olis ollut kiva ja harvinainen nimi niin en olis sitä luopunut enkä olis suostunut siihen että vauvalla on eri nimi kuin mulla. Mut mä en oo koskaan pitänyt nimestäni vaikka se suht harvinainen olikin , enkä ole kovin läheinen isäni suvun kanssa. Miehen sukunimi on kauniimpi ja harvinaisempi joten siinä mielessä valinta oli helppo. Nimen vaihtaminen on silti ollut aika iso juttu.

Mulla on tuttavapiirissä tosi monta miestä jotka on ottaneet vaimojensa sukunimet kun ne on olleet parempia, se on mun mielestä tosi hienoa ettei oo se miehinen itsetunto tollasesta kiinni.

Onko teidän muiden vauvat iloisia herätessään, vai mitä ovat? itkeekö?:rolleyes:

Sitä vaan, että kuinka tavallista on, kun tuo meidän poika yhtä hymyä herätessään ja usein pitkään tuumailee itsekseen kaikkea, jokelteleekin vaunuissa:p...tosi harvoin itkee tai ees kitisee, kun on herännyt..Ja sitten jonkun ajan kuluttua on päästävä leikkimään:dance018

Joo, mä oon kans joutunu pyörtää periaatteet tuon korvikkeen suhteen ja oon antanut nyt myös päivällä tujaukset, jos tuntuu, että mikään ei riitä! Nla kun ohjeisti, että vain iltaisin yötä vasten korviketta ja siitäki pitäs sit päästä eroon,pah! Joten tolla korvikkeella yritän kanssa saada pariks tunniks simahtaa, kun muuten olis ihan koko aika rinnalla. Nyt mun vasen tissi on ihan jäätävän kipee, imetys sattuu pirusti ja särkee sit muutenki imetysten välissä. Toivottavasti siinä ei vaan oo sitä hemmetin sammasta!!

Muumimamma-74 :) Meidän neuvola on ollut alusta asti korvikemyönteinen...
:dance011

Me mentiin naimisiin maistraatissa viime marraskuussa ja otin miehen sukunimen, vaikka oma sukunimi oli aika harvinainen. 400 kpl omaa sukunimisiä ihmisiä suomessa. Miehen sukunimellä yli 2000. Mä kerkesin 40 vuotta käyttää omaa sukunimeä, että se riitti mulle. Meiän perheellä on nyt sitten kaikilla sama sukunimi ja poika sai isänsä sukunimen, kun kerran avioliitossa oltiin synnytyksen aikaan. Meillä on pian yksivuotishääpäivä. Jee !

Meillä hyvin samoin, maistraatissa ja otin miehen sukunimen, vaikka yleisempi. Meillä kaikilla nyt sama sukunimi, mä ajattelin samaan tyyliin, kuten Maria, että ehdin käyttää omaa nimeä riittävän kauan:p

Onko se särky siis muutakin kipua kuin vain kipua siinä nännissä vauvan imiessä? Mä nimittäin oon muutaman kerran huomannu, että erityisesti oikean rinnan ulkosyrjä välillä jumiutuu ja kipeytyy eli rinta ei tyhjene ja tukee tukoksia ja särkyä. Sehän voi pahimmillaan johtaa rintatulehdukseen. Silloin mä oon paitsi yrittänyt hieroa sitä ja saada tukoksia liikkeelle, mutta oon myös syöttänyt peräkkäin siitä samasta rinnasta, että saisin sen ihan tyhjäksi. Myös sellainen tepsi, että käänsin vauvan niin, että sen leuka oli tukoksen puolelle, kun alaleuka tekee voimakkaampaa liikettä ja näin ollen tyhjentää paremmin. Se toimi kyllä mulla, ainakin nyt pari kertaa, mitä on ollu. Tosin se arkuus jäi vielä vähäksi aikaa, vaikka tukosta ei enää tuntunut.

Minulle tuo lapsen sukunimi ei ole elämän ja kuoleman kysymys. Naimisiin mennessä oli aivan selvää, että en ota miehen sukunimeä niin kuin muut miehen veljien vaimot. Mies ei halunnut vaihtaa nimeä, joten nyt on omat sukunimet. Aiemmat lapseni ovat isänsä nimellä. Jos vauvasta sattumoisin tulisi täysin isäni näköinen, niin sitten voin vielä vaatia minun sukunimeni antamista. Etunimet menevät minun mieleni mukaan.
Meillä on ollut vähän sama, molemmilla lapsilla on isän sukunimi, mutta mä olen kyllä aika lailla saanut mun etunimisuosikit lapsille ilman vääntöjä :) Jos mentäis naimisiin, ottaisin ehkä yhdistelmänimen itselleni.

Myy, minulla oli yhdistelmänimi kun olin ensimmäisen kerran naimisissa. Ei tule enää.

Onko se särky siis muutakin kipua kuin vain kipua siinä nännissä vauvan imiessä? Mä nimittäin oon muutaman kerran huomannu, että erityisesti oikean rinnan ulkosyrjä välillä jumiutuu ja kipeytyy eli rinta ei tyhjene ja tukee tukoksia ja särkyä. Sehän voi pahimmillaan johtaa rintatulehdukseen. Silloin mä oon paitsi yrittänyt hieroa sitä ja saada tukoksia liikkeelle, mutta oon myös syöttänyt peräkkäin siitä samasta rinnasta, että saisin sen ihan tyhjäksi. Myös sellainen tepsi, että käänsin vauvan niin, että sen leuka oli tukoksen puolelle, kun alaleuka tekee voimakkaampaa liikettä ja näin ollen tyhjentää paremmin. Se toimi kyllä mulla, ainakin nyt pari kertaa, mitä on ollu. Tosin se arkuus jäi vielä vähäksi aikaa, vaikka tukosta ei enää tuntunut.
Imettäessä kipu tuntuu lähinnä nännissä. Alussa kipu on hirveä, kun poika oikein tarraa tiukasti tissistä, mutta onneksi sitten vähän laantuu imetyksen jatkuessa. Imetysten välissä särkee koko rintaa ja säteilee välillä selän puolelle asti. Särky ei oo koko ajan kova, välillä laantuu ja välillä sit kipuilee uudestaan oikein kunnolla... :(

Takaisin