Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tätä tehtii ku aloitettiin semper perjantaina. Mut sitä mun maitoa ei oo pumpattuna enää.
Mitä jos pumppaisit aina aamusin tissit tyhjäks päivää varten? Yön jälkeen tissit on yleensä aina eniten täys niin pitäs olla helppo homma tehä nopeesti. Niin ja hae se sähkökäyttönen pumppu sitä ennen. Vaikka aamulla pumppaisit paljon niin vauvalle muodostuu kuitenkin koko ajan heti lisää maitoa joten se ei sen tissiruokailuja haittaa. Sitten sulla olis aina päivän tai seuraavan yön aikana maitoa kaapissa sekotettavaks korvikkeeseen.

Uu, teillon hyvä neuvola, jos saa jonku Ainu-paketin! Meillä ei saa.

Ja Sirpa, oisin kans ehdottanu noita Anti-colic-pulloja. Saa ihan normikaupoista ja on hyviä, eri kokosia ja tuttikumia vaihtamalla pitkäikäsiä. Helpointa on se, että ne voi steriloida mikrossa eikä tarvii keittää ku käyttöönotettaessa.

Meillä alusta asti ollut (varuiksi) MAM anti-colic pullot... Vauvalla ei ole ollut mahakipuja, ehkä on pullon ansiota :)

Nyt on tiedossa mahakipuja, kun sai rotan tehosteen + 2 rokotetta ( 5-rokote ja pneumokokki) molempiin reisiin :sad001 Joten eessä luultavasti vauvan "liskojen yö"...:dead:

Meillä on käytössä Mammin koliikkipullot. Niistä saa pohjan irti ja pitäisi auttaa ilmavaivoihin.

Meillä samat pullot, ilmeisesti niiden ansiota ainakin osittain :)

Maria75 : joko teidän poika konttaa?:rolleyes:

Meillä on MAM merkkisiä tuttipulloja ollut pojalla ja ne oli mun mielestä tosi hyviä. Saa pohjan irti ja ei pitäisi mennä kovin ilmaa.

Tähtipölyä :) Miten usein päivässä sä/te ryömitätte vauvaa?:rolleyes: ( eikös meidän vauvat oo aika saman ikäiset :) )..

Meillä neuvolan täti tänään sanoi, että normisti 2-3kk ikäistä pitää ryömittää 20kertaa päivässä... Poika täytti edellispäivänä 3kk.. Mä oon muutaman kerran päivässä ryömittänyt ja mies saman satsin...Ei vaan riitä kuulemma :singing::sad001 Meidän mielestä poika ei voi ryömiä enempää, koska tunnit loppuu kesken...

Muuten lapsi ei muka opi konttaan:eek:

Mua vaan sätitään:smiley-angry026 joka neuvolakäynnillä, ei tunnu kivalta... Vauvan hetkeksi yksin jättämiseen ei ottanut kantaa, kunhan ei yksin jää tai ole kauaa yksin.

Ompas Tähti taas tavan neuvoja. Toi ryömittämisen määrä kuullostaa aivan tuulesta temmatulta ohjeelta. Ainakaan jos ei selittänyt tarkasti mitä sillä tarkoittaa. Mä en ole vielä kertaakaan tietääkseni ryömittänyt vauvaa joka on jo 2,5kk ikäinen eikä meillä ole sellaiseen ohjeistettu. Tietenkin on mahallaan mun mahan päällä useita kertoja päivässä ja kerran päivässä leikitään sängyn päällä olevalla lelukaarimatolla jossa laitan aina hetkeksi kaarityynyn kanssa mahalleen. Mun mielestä saa oppia ensin kääntymään selältä mahalleen niin sitten voidaan keksiä uutta aktiviteettia. Nyt opetellaan tarttumaan erilaisiin esineisiin joka meillä oli "kotiläksynä" 3kk neuvolaan mennessä eli 2 viikkoa on vielä aikaa. Mä en ymmärrä mikä ihme kiire tolla teidän terkalla on vauvan kehityksen kanssa. Ihan turhaa hötkyilyä.

Ryömittää!?!? Mä en oo koskaan ryömittänyt yhtään lasta..
Meillä on pojalla ollut vähän levottomia öitä, pitää laittaa tuttia ja peitellä. Ei kyllä itke eikä syö.
Tänään sit alko sose maistuu ja veti pidemmät päikkärit. Vihdoinkin.

Tähtipölyä :) Miten usein päivässä sä/te ryömitätte vauvaa?:rolleyes: ( eikös meidän vauvat oo aika saman ikäiset :) )..

Meillä neuvolan täti tänään sanoi, että normisti 2-3kk ikäistä pitää ryömittää 20kertaa päivässä... Poika täytti edellispäivänä 3kk.. Mä oon muutaman kerran päivässä ryömittänyt ja mies saman satsin...Ei vaan riitä kuulemma :singing::sad001 Meidän mielestä poika ei voi ryömiä enempää, koska tunnit loppuu kesken...

Mua vaan sätitään:smiley-angry026 joka neuvolakäynnillä, ei tunnu kivalta... Vauvan hetkeksi yksin jättämiseen ei ottanut kantaa, kunhan ei yksin jää tai ole kauaa yksin.
Nyt mä oon kans ihan pihalla... Ryömittää??? En oo ikinä kuullu kummankaan kohdalla tässä vaiheessa tommosesta. Ei ole kyllä mitään "kotiläksyjä" annettu muutenkaan. Huomenna 3 kk neuvola. Siis ymmärrän, jos myöhemmin ei lähde liikkeelle, niin sit voi käydä esim fysioterapeutin konsultaatiossa, mutta vauvat kehittyy omaan tahtiinsa, myös liikkumisen osalta, eikä sitä älyttömästi voi vauhdittaa. Tukea voi kyllä, mutta en ole kuullut, että näin pieniä vauvoja pitäisi treenata... Mä kans pidän vauvaa lelumatolla selällään ja vatsallaan kyllä, ja usein käännän hänet kyljen kautta matolla, että saa vähän aistimusta siitä. Mä kans odottelen, että kääntyy jossain vaiheessa selältä vatsalle, muttei silläkään ole kiire. Tällä hetkellä tykkää kääntyä selältä kyljelle ja siinä "sätkii", muttei ole ihan vielä hoksannut loppuun asti kääntymistä, mutta mä koen, että ei vielä ole mikään kiire. :) Vatsallaan ollessaan on kyllä jo jonkun aikaa vetänyt jalkoja vatsan alle, mutta ei vielä hoksaa käyttää käsiä/ käsissä ei ole tarpeeksi voimaa. Leluihin on ihan itsekseen alkanut tarttua ja kiskoo niitä. Konttaaminen puolivuotiaanakin on aika varhaista vielä. Ei kannata ottaa paniikkia. Meillä esikoinen ei meinannut millään lähteä ryömimään eteenpäin, työnsi itseään taaksepäin ja pyöri ikään kuin akselinsa ympäri ja kieri. 8 kk:n iässä kävimme ft:llä, oikeastaan koska itse halusin, eikä ole suuremmin omaa kokemusta vauvojen ft:stä. Muutaman päivän jälkeen hän ryömi, mutta vain ehkä viikon verran ja siirtyi suoraan konttaamiseen, koska valmiudet oli jo, muttei aiemmin vaan huvittanut/ ei uskaltanut. Ja rauhallinen eteneminen yhdessä vaiheessa ei välttämättä tarkoita, että kaikki tulisi myöhemmin. Tänä päivänä juoksee ja pomppii hulluna :) Käsittääkseni esim tasajalkahyppyä "odotetaan" 3 vee neuvolassa - hän alkoi hyppiä jo aika tasan 2-vuotiaana. Itse en ainakaan tämän toisen kanssa aio panikoida, suutin osa kehittyy motorisestikin kuitenkin normaalin rajoissa.

Täällä otettiin tänään syöttötuoli käyttöön. Viikonloppuna poika oppi myös menemään konttausasentoon.
Meilläkin poika menee konttausasentoon ja syöttötuoli otettiin täällä tänään käyttöön. :)Meillä oli siis tänään 6 kk neuvola ja terkkari katsoi nuo suojeluheijasteet (ottaa käsillä vastaan sivuille ja eteen päin) ja sanoi, että saa laittaa syöttötuoliin. Pituus oli 65,5 cm, paino 7145 g ja pää 43 cm. Painoa oli tullut vain 345 g, mutta kuulema liikkuminen vie nyt energiaa niin paljon, että painoa tulee siksi vähemmän kuin aiemmin. Voi olla, sillä esikoinen painoi 8000 g saman ikäisenä, mutta hän ei tässä iässä vielä ryöminyt. Ollaan nyt annettu 3 ateriaa kiinteitä päivässä, mutta aterioiden määrän voisi vähitellen kuulema nostaa viiteen (aamupuuro, lounas, välipala, päivällinen, iltapuuro). Lisäksi jatketaan imetystä.

Mä oon miettinyt tota pumppausjuttua, että miksi pumppaatte? Kun mä en pumppaa maitoa ollenkaan, vaan vauva on tissillä niin paljon kun on tarvis ja maitoa tulee ja jos ei tule niin imee enempi ja sitten taas tulee. Ei millään pahalla kysytty tämä, mietin vaan kun en itse pumppaile ja kun muut pumppailee, niin pitääkö munkin kohta pumppailla :D
Mä pumppaan alun ettei vauva tukehdu suihkuun ja syötän nyt yhestä tissistä koko yön ni sit aamulla tyhjään vähä sitä toista.

En oo ikinä kuullut ryömittämisestä?! Onkohan se Tähden terkkari ihan ammattitaitoinen hoitaja kun tosi kummia juttuja sieltä kuulee.

Konttaamisesta ainoastaan on ollut puhetta neuvolassa aina lasten kanssa kun konttaus on kehityksen kannalta tärkeä juttu. Et sitä vaihetta ei sais mielellään lapsi jättää väliin. Liittyen motoriikkaan ja siihen että oppii istumaan ja myöhemmin seisomaan ja kävelemään...muistaakseni näin.

Muokattu viimeksi:
Mä pumppaan alun ettei vauva tukehdu suihkuun ja syötän nyt yhestä tissistä koko yön ni sit aamulla tyhjään vähä sitä toista.
Mä en pumppaa. Vauva syö minkä syö ja ilmeisesti se on tasapainossa maidon tuotannon kanssa. Yritin joskus pakastimeen saada, mutta kun ei pumpulle heru, niin ei heru. Pari kertaa kun oon ollu pois muutaman tunnin ja mies on joutunut sillä aikaa syöttämään, niin on sit antanut pullosta korviketta (meillä Avent Natural pullot). Nyt hyvä kun syödään kiinteitä, niin voi sit sosetta antaa mun poissa ollessa.

Johan sun terkka taas tempaisi- ryömittää- voi luoja! Mitä ihmettä se edes tarkoittaa??
En ole ryömittänyt, enkä treenannut vauvaa muutenkaan. Vatsallaan on useita kertoja päivässä leikkimatollaan (tai riemukaaressa kuten mieheni sitä nimittää) ja nostan pois kun alkaa kyllästymään.
Normi vauvat oppii kyllä ihan kaiken, mitä niiden pitää ihan itsekseen, toiset vähän nopeammin ja toiset hitaammin ja eikös nykyisin nimenomaan suositella lapsentahtista kaikkea.
Mun poika kääntyi selälleen vasta 4kk ikäisenä mutta lähti kävelemään 10kk iässä ja nyt kiipeilee jo "isojen" poikien telineillä, niin että mammaa hirvittää.:)
Sä tarvitsisit kyllä vähän lempeämmän terkan, koska jos arvaan oikein todella pohdit ja mietit hänen sanomisiaan ja jopa pahoitat ihan turhaan mielesi. Voimahali sulle:angel11

Ompas Tähti taas tavan neuvoja. Toi ryömittämisen määrä kuullostaa aivan tuulesta temmatulta ohjeelta. Ainakaan jos ei selittänyt tarkasti mitä sillä tarkoittaa. Mä en ole vielä kertaakaan tietääkseni ryömittänyt vauvaa joka on jo 2,5kk ikäinen eikä meillä ole sellaiseen ohjeistettu. Tietenkin on mahallaan mun mahan päällä useita kertoja päivässä ja kerran päivässä leikitään sängyn päällä olevalla lelukaarimatolla jossa laitan aina hetkeksi kaarityynyn kanssa mahalleen. Mun mielestä saa oppia ensin kääntymään selältä mahalleen niin sitten voidaan keksiä uutta aktiviteettia. Nyt opetellaan tarttumaan erilaisiin esineisiin joka meillä oli "kotiläksynä" 3kk neuvolaan mennessä eli 2 viikkoa on vielä aikaa. Mä en ymmärrä mikä ihme kiire tolla teidän terkalla on vauvan kehityksen kanssa. Ihan turhaa hötkyilyä.

Eclipse :) Tosiaan meidänkin vauvat on saman ikäisiä! ;) En mä tiä, mutta pitäis tehdä hirveesti ryömitystä...Minkä verran sulle on sitä ohjeistettu?:rolleyes:

Miehen mielestä on hyvä asia, että neuvolassa katsotaan asioita, minusta on liian tiukkaa, kun sätitään lähes turhasta. Parhaansa jokainen vanhempana tekee :)

Meillä on pojalla ollut vähän levottomia öitä, pitää laittaa tuttia ja peitellä. Ei kyllä itke eikä syö.

Ehkä toi on joku murrossana. Mutta mulle puhutaan ryömityksestä neuvolassa. Eli lasta pitää pitää mahallaan ja siitä hän pystyy harjoitella liikkumista eteenpäin...

Sikuriini :) Mitä sitten olet tehnyt, ellet ole pistänyt lasta ryömimään? Missä iässä teidän lapset alkoi ryömiin? :rolleyes:

Mä en tiä mitään virallisia nimiä/termejä, mutta ryömimisestä puhutaan, kun lasta pitää pitää makuullaan ja hänen pitää ryömiä..:rolleyes:

Johan sun terkka taas tempaisi- ryömittää- voi luoja! Mitä ihmettä se edes tarkoittaa??
En ole ryömittänyt, enkä treenannut vauvaa muutenkaan. Vatsallaan on useita kertoja päivässä leikkimatollaan (tai riemukaaressa kuten mieheni sitä nimittää) ja nostan pois kun alkaa kyllästymään.
Normi vauvat oppii kyllä ihan kaiken, mitä niiden pitää ihan itsekseen, toiset vähän nopeammin ja toiset hitaammin ja eikös nykyisin nimenomaan suositella lapsentahtista kaikkea.
Mun poika kääntyi selälleen vasta 4kk ikäisenä mutta lähti kävelemään 10kk iässä ja nyt kiipeilee jo "isojen" poikien telineillä, niin että mammaa hirvittää.:)
Sä tarvitsisit kyllä vähän lempeämmän terkan, koska jos arvaan oikein todella pohdit ja mietit hänen sanomisiaan ja jopa pahoitat ihan turhaan mielesi. Voimahali sulle:angel11

Tähtipölyä :) sulla on kyllä lähes yliluonnollisia kykyjä, koska mä pahoitin mieleni. Oon parhaani tehnyt ja vaan moititaan. Ehkä se terkka olisi voinut toimia diplomaattisemmin:wink

En oo ikinä kuullut ryömittämisestä?! Onkohan se Tähden terkkari ihan ammattitaitoinen hoitaja kun tosi kummia juttuja sieltä kuulee.

Konttaamisesta ainoastaan on ollut puhetta neuvolassa aina lasten kanssa kun konttaus on kehityksen kannalta tärkeä juttu. Et sitä vaihetta ei sais mielellään lapsi jättää väliin. Liittyen motoriikkaan ja siihen että oppii istumaan ja myöhemmin seisomaan ja kävelemään...muistaakseni näin.

Satru :) en uskalla epäillä hänen ammattitaitoaan, koska kuulemma ollut ikänsä näissä tehtävissä....

Tähtipölyä :) Vielä vastaan tähän, että terkka oli tosi tiukkana "ryömityksestä".... Kaiken lisäksi hän kysyi minulta, että osaanko mä käsitellä lasta? Koska hänen mielestään mä en pue pojan päälle vaippaa ja vaatteita riittävän nopeasti jne...OMG, help me god!!! :((

Tähtipölyä :) Vielä vastaan tähän, että terkka oli tosi tiukkana "ryömityksestä".... Kaiken lisäksi hän kysyi minulta, että osaanko mä käsitellä lasta? Koska hänen mielestään mä en pue pojan päälle vaippaa ja vaatteita riittävän nopeasti jne...OMG, help me god!!! :((

Siis täh!? Kuinka nopeasti ne vaatteet pitää oikein pukea? Eli hyvä äitiys ja käsittelytaito on siitä kiinni kuka nopeasti tekee asioita? Mä kyllä ihan oikeasti kyllä kyseenalaistan nyt tuon koko hoitajan. Jos on ollut kauan alalla niin on ollut liian kauan! Voitko vaihtaa terkkaria? Siis onko teidän neuvolassa useampi hoitaja? Silloin vaihto onnistuu jos vaadit. Ihme kommentteja laukoo, älä niistä loukkaannu, on selvästi kyllä vähän hömelö (tai siis paljon), ammattitaito unohtunut vallan. Minäkin puen pojan rauhallisesti ihan jo sen takia ettei säiky rivakoita liikkeitä, mutta senkin takia että on kiva seurustella vauvan kanssa samalla.

Muokattu viimeksi:
Takaisin