Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Marituuli :) Mua harmittaa laittaa vauvaa turvaistuimeen, ellei ole ihan pakko, koska niistä sanottiin neuvolassa, että on huonoksi selälle ja olkain voi painaa lapsen hengitysteihin..
Mutta en usko, että pidät turvaistuimessa normaalisti vauvaa hirveän pitkiä aikoja? En usko siinä ajassa selän vielä vahingoittuvan. Ja jos ajat autolla jonnekin ja otat vauvan turvakaukalossa mukaan, niin voihan noin pieneltä avata ne vyöt siksi aikaa, kun kaukalo on esim lattialla. Mulla on vauva ollut mukana mm kampaajalla ja lääkärillä, eikä kukaan sitä oo pitänyt mitenkään ihmeellisenä tai hankalana, vaan ihan normaalina.

Kysymys: millä tavoin te vahditte ja estätte lapsen kääntymisen mahalleen?:rolleyes::rolleyes:

Meillä poika makaa aina selällään, mutta jos rupee kääntymään esim. yön aikana...

Rupesin miettimään tuota asiaa, koska neuvolassa ei ole puhuttu mitään näistä asioista:eek:

J
Mä en myöskään jätä kumpaakaan lasta yksin hetkeksikään.
No vessassa sentään käyn yksin mutta silloinkin vauva on lattialla/ sängyssä yms paikassa, josta ei voi pudota. Miehen ollessa matkoilla, käyn suihkussa niin, että isompi on jo mennyt nukkumaan ja vauva istuu sitterissä kylppärin lattialla (ellei hänkin nuku).
Joo, sama meininki täällä. Kun olin töissä tässä välissä, niin Tuo isompi on vielä 1-2-vuotiaanakin aamuisin ollut niin, että olen virittänyt hänelle viltin ja tyynyn ja kirjoja kylppärin ovelle, kun olen käynyt suihkussa. :) siinä on sitten samalla voitu myös jutella.

Meillä poika nukkui vauvanpesässä selällään tai kyljellään. Ei siinä mahtunut kääntymään mahalleen. Nykyään nukkuu mahallaankin pinnasängyssä, mutta mä käyn kyllä välillä kääntämässä häntä mahalta selälle. Yöllä nukkuessa ei tietenkään pysty sitä vahtimaan, miten vauva nukkuu. Eikö joillakin täällä ollut niitä kätkythälyttimiä sängyssä ?

Kysymys: millä tavoin te vahditte ja estätte lapsen kääntymisen mahalleen?:rolleyes::rolleyes:

Meillä poika makaa aina selällään, mutta jos rupee kääntymään esim. yön aikana...

Rupesin miettimään tuota asiaa, koska neuvolassa ei ole puhuttu mitään näistä asioista:eek:

Mä en ole millään lailla estänyt kääntymistä. Tosin tyttö on kyllä vasta viime päivinä ruvennut edes liikkumaan, niin että saattaisi edes kääntyä. Joskus kun olen laskenut omaan sänkyynsä nukkumaan kyljelleen, olen laittanut pienen torkkupeiton rullalle selkää vasten mutta useimmin on siis selällään.
Meillä poika kääntyi tarkoituksella vatsalleen vasta vähän alle 4kk mutten sillloinkaan estänyt häntä kääntymästä, jotenkin en osannut/ osaa pelätä mahalleen kääntymistä.

Vauva pitää ottaa lääkäriin mukaan, jos hänelle ei ole hoitajaa. Ei vauva pärjää yksin kotona puolta tuntia, vaikka nukkuisi. Alle 6 kk ikäisillä on kätkytkuolemavaara aina mahdollista. 3 kk ikäinen vauva voi olla max. 3 tuntia, jonkun muun kuin isän tai äidin hoidettavana.

Kiitos Maria75 :)

Otan tämän heti onkeen. Siksi täältä kysyn, koska en ole tarkalleen tiennyt. Neuvolassa ei ole mitään kerrottu.

Mä en yleensä ole merkkaillut, miten syö tai nukkuu kuin noin suurinpiirtein mieleeni. Mut heti kun alkoi olla tossa syömisessä jotain vaikeuksia, aloin tarkemmin kattoo kellosta, milloin syö. Tietää paremmin et voisko olla nälkä vai pelkästään väsy ym.

Mä en muuten tarvi mun kahvakuulaa vähään aikaan. Voin treenata vauvan kanssa, kun hän on tasan mun kahvakuulan painoinen. No ehkä ei sovellu kaikkiin liikkeisiin.
Rassukka sai tänään kaksi rokotetta neuvolassa. Toisesta ei tykänny yhtään. Itki pitkään sen jälkeen. Nyt tarkkailen, nouseeko niistä mitään kuumetta. Onko jollakin tullut kuumetta tai muita oireita noista perusrokoteohjelman ekoista rokotteista, jotka ainakin täällä annetaan 3 kuukauden iässä?
Meillä eka ei muistaakseni jälkeenpäin reagoinut selkeästi muuta kuin rotaan eli mikään rokotus ei esim mielestäni nostanut kuumetta. Mutta kovin yksilöllistähän tuo on. Sen sijaan rokotustilanteessa esikoinen on aina itkenyt lohduttomasti, mutta itku ja harmi on pian rokotuksen jälkeen sylissä unohtunut :) Tosin hän on aika dramaattinen herkkis <3

Marituuli :) Mua harmittaa laittaa vauvaa turvaistuimeen, ellei ole ihan pakko, koska niistä sanottiin neuvolassa, että on huonoksi selälle ja olkain voi painaa lapsen hengitysteihin..

Meiän poika on nyt matkustanut 3 x 800 km suuntaansa mummolaan turvakaukalossa kahden päivän aikana. Ihan hyvin meillä on sujunut nuo matkat. Meidän on pakko laittaa poika turvaistuimeen, jos haluaa käydä pojan kanssa esimerkiksi kaupassa. Tänäänkin poika oli turvakaukalossa vaunuihin kiinnitettynä, kun olin MS74 kanssa kahvilla ostoskeskuksessa. Automatkailussa kannattaa pitää taukoja tarpeeksi usein ja antaa lapsen verrytellä.

Mä en ole millään lailla estänyt kääntymistä. Tosin tyttö on kyllä vasta viime päivinä ruvennut edes liikkumaan, niin että saattaisi edes kääntyä. Joskus kun olen laskenut omaan sänkyynsä nukkumaan kyljelleen, olen laittanut pienen torkkupeiton rullalle selkää vasten mutta useimmin on siis selällään.
Meillä poika kääntyi tarkoituksella vatsalleen vasta vähän alle 4kk mutten sillloinkaan estänyt häntä kääntymästä, jotenkin en osannut/ osaa pelätä mahalleen kääntymistä.

Tähtipölyä :) OK :)

Meiän poika on nyt matkustanut 3 x 800 km suuntaansa mummolaan turvakaukalossa kahden päivän aikana. Ihan hyvin meillä on sujunut nuo matkat. Meidän on pakko laittaa poika turvaistuimeen, jos haluaa käydä pojan kanssa esimerkiksi kaupassa. Tänäänkin poika oli turvakaukalossa vaunuihin kiinnitettynä, kun olin MS74 kanssa kahvilla ostoskeskuksessa. Automatkailussa kannattaa pitää taukoja tarpeeksi usein ja antaa lapsen verrytellä.

Maria75 :) Meillä poika alkaa kitistä/itkeä, kun on turvakaukalossa, hän ei tykkää siitä ollenkaan :sad001:sad001:sad001

Meillä myös molempien kanssa tehty ja tehdään autoreissuja Pohjanmaalle eli satoja kilometrejä. Ja hyvin näyttää tuo 2-vuotias pomppivan, juoksevan ja kiipeilevän :)

Ei mullekaan ole neuvolassa kerrottu, mutta vauvanhoito-oppaissa sanotaan ettei vauvaa saisi jättää yksin minnekkään. Jokainen soveltaa sitä parhaansa mukaan. Me saatiin 5kk neuvolassa perheen turvallisuutta vauvallesi-tarkistuslistan tapaturmien ehkäisemiseksi. Siellä sanotaan älä jätä lasta pihalle ilman valvontaa. Älä jätä lasta hetkeksikään ilman valvontaa. Ole tietoinen, missä lapsi on ja mitä hän tekee.

Maria75 :) Meillä poika alkaa kitistä/itkeä, kun on turvakaukalossa, hän ei tykkää siitä ollenkaan :sad001:sad001:sad001

Meilläkin poika ensin kitisee, mutta kun autolla lähtee liikenteeseen niin nukahtaa aina turvakaukaloon. Mulla meni 4kk synnytyksen jälkeen ennen kuin uskalsin yksin lähteä autolla pojan kanssa liikenteeseen.

Mutta en usko, että pidät turvaistuimessa normaalisti vauvaa hirveän pitkiä aikoja? En usko siinä ajassa selän vielä vahingoittuvan. Ja jos ajat autolla jonnekin ja otat vauvan turvakaukalossa mukaan, niin voihan noin pieneltä avata ne vyöt siksi aikaa, kun kaukalo on esim lattialla. Mulla on vauva ollut mukana mm kampaajalla ja lääkärillä, eikä kukaan sitä oo pitänyt mitenkään ihmeellisenä tai hankalana, vaan ihan normaalina.

Myy75 :) Hyviä vinkkejä kerrot. Otan jatkossa vauvan mukaan, vaikka hän ei tykkää olla kaukalossa. Tähän yksi kommentti, jonka fysioterapeutti eilen sanoi vauvajumpassa ja se nimenomaan koski sitä asiaa, että yleensä vauvoja pidetään näissä kaukaloissa, koska kuvitellaan sen olevan hyvä asia, jota se ei ole ollenkaan.

Tämä fysioterapeutti sanoi, että aikuisiän selän ongelmat johtuvat pitkälti huonoista asennoista vauvana jne.. Hän halusi painottaa, että tuo kaukalo ei ole mikään lapsen nukutuspaikka ja siellä saisi pitää lasta max 2tuntia kerrallaan.

Myy75 :) Hyviä vinkkejä kerrot. Otan jatkossa vauvan mukaan, vaikka hän ei tykkää olla kaukalossa. Tähän yksi kommentti, jonka fysioterapeutti eilen sanoi vauvajumpassa ja se nimenomaan koski sitä asiaa, että yleensä vauvoja pidetään näissä kaukaloissa, koska kuvitellaan sen olevan hyvä asia, jota se ei ole ollenkaan.

Tämä fysioterapeutti sanoi, että aikuisiän selän ongelmat johtuvat pitkälti huonoista asennoista vauvana jne.. Hän halusi painottaa, että tuo kaukalo ei ole mikään lapsen nukutuspaikka ja siellä saisi pitää lasta max 2tuntia kerrallaan.
En mä tiedä vinkeistä, omia kokemuksia vaan :) Sinänsä tuo fysioterapeutin kommentti on hyvä, mikään vaki nukutuspaikka kaukalon ei pitäisi ollakaan. Voisin kuvitella, että tämä kommentti liittyy myös vähän siihen, että moni vauva saattaa viihtyä kaukalossa hyvin ja siksi jollakin voi olla kiusaus esim nukuttaa siinä. Satunnaisesti joo, mutta tuosta oon ihan samaa mieltä, että vakituisesti ei kaukaloa kannata käyttää nukkumapaikkana.

Ei mullekaan ole neuvolassa kerrottu, mutta vauvanhoito-oppaissa sanotaan ettei vauvaa saisi jättää yksin minnekkään. Jokainen soveltaa sitä parhaansa mukaan. Me saatiin 5kk neuvolassa perheen turvallisuutta vauvallesi-tarkistuslistan tapaturmien ehkäisemiseksi. Siellä sanotaan älä jätä lasta pihalle ilman valvontaa. Älä jätä lasta hetkeksikään ilman valvontaa. Ole tietoinen, missä lapsi on ja mitä hän tekee.

Maria75 :) Vauvan hoidossa on paljon opittavaa ja se on hienoa, että täällä voi keskustella ja kysyä muilta :)

Mulle tuo "jokainen soveltaa itse parhaansa mukaan" tarkoittaa sitä, että lapsen on paras olla kotona nukkumassa, se on hänelle paras, eikä se, että häntä kiikutetaan ihan joka paikassa mukana :eek: Mutta hoitaja pitäisi sitten olla ja aion jatkossa huolehtia siitä, että on hoitaja sen tunnin ajan tai lapsi on sitten mukana.

Rupesin syytteleen itseäni jo tästä ja puhuin miehellekin, että miten tyhmästi toimin:smiley-ashamed008... hän kuitenkin rauhoitteli ja sanoi, että kaikki on hyvin ja parempaa Äitiä ei voisi pojalla olla:love2.. Olin vähän otettu, mutta tiedän nyt toimineeni ajattelemattomasti. Meillä on maanantaina 3kk neuvola ja aion keskustella näistäkin asioista siellä :)

Mä en yleensä ole merkkaillut, miten syö tai nukkuu kuin noin suurinpiirtein mieleeni. Mut heti kun alkoi olla tossa syömisessä jotain vaikeuksia, aloin tarkemmin kattoo kellosta, milloin syö. Tietää paremmin et voisko olla nälkä vai pelkästään väsy ym.

Mä en muuten tarvi mun kahvakuulaa vähään aikaan. Voin treenata vauvan kanssa, kun hän on tasan mun kahvakuulan painoinen. No ehkä ei sovellu kaikkiin liikkeisiin.
Rassukka sai tänään kaksi rokotetta neuvolassa. Toisesta ei tykänny yhtään. Itki pitkään sen jälkeen. Nyt tarkkailen, nouseeko niistä mitään kuumetta. Onko jollakin tullut kuumetta tai muita oireita noista perusrokoteohjelman ekoista rokotteista, jotka ainakin täällä annetaan 3 kuukauden iässä?

Catlin :) Meillä on maanantaina 3kk neuvola ja saadaan nuo rokotteet. Pitää varata kuumelääkettä pojalle, niin neuvottiin neuvolassa...

Mäkään en uskalla jättää vauvaa yksin. Roskat just voin viedä. Ja jos nukkuu kuistilla, ni itkuhälutin on aina päällä. Jos nukkuu sisällä, niin mä kuulen itkut, ovet ei oo koskaan kiinni. Mulla on noita vauvan "lepopaikkoja" aika paljon, pinnis, ensisänky, doomoo, sitteri, koliikkikeinu. Niissä pidän vauvaa hetken hereilläkin ilman että oon vieressä, saatan laittaa pesukoneen päälle tms. Ne kaikki on sellaisia paikkoja, joihin vauvan saa "köytettyä" tai ei pääse muuten putoamaan tai kääntymään. Tavallinen sitteri on keittiössä, vauva on siinä jos puuhaan keittiössä. Mutta hereillä se ei viihdy ku jotain 10 samassa paikassa, et ei kauheesti voi keskittyy muihin hommiin. Jos teen himassa töitä, ni vauva on melkeen sylissä, välillä tissilläkin...

Potkiiko teillä vauvat paljon? Meidän poika on ihan mahdoton potkija. :grin Sitterissä kun istuu tai lattialla makaa selällään niin potkii koko ajan tomerasti. Jopa sosetta syödessä potkii innokkaasti. Ja aina kun innostuu jostain niin lisää vauhtia. :grin Yölläkin kuulen että alkaa heräillä kun sängystä alkaa kuulua tömps tömps tömps.. Ja nukutellessakin tömpsyttelee sängyssään kunnes nukahtaa. En muista että muut lapset olisi potkineet näin kovasti. Tuleva jalkapalloilija. :grin

Marituuli :) täällä kova potkimaan myös :) Mulle oli yllätys vauvajumpassa se, että sitterit ei hyviä vauvan fyysiselle kehitykselle, eivät kai kehitä jalkojen lihaksia, vaan ihan pelkkiä jalkateriä...

Katosta roikkuvat "hyppykeinut" kaikkein huonoin vaihtoehto. Meillä on paristoilla toimiva kiikka, siitäkään ei sanonut mitään hyvää varsinaisesti...tärkein on se, että jalat olisi kai täysin ilmassa tai sitten kokonaan käytössä, ettei puolittain...mikäli oikein ymmärsin :)

Meilläkin poika potkii ihan reippaasti aina yösyötön aikana :)
:smiley-bounce005

Tähti-73. Poika ollut tänään noitten rokotteiden jälkeen itkuisempi ja väsyneempi niinkuin terkkari sanoikin, et voi olla. Kuumetta ei mun mielestä ole. Olis pitäny mitata aiemmin, mikä suunnilleen on hänen normilämpö. Vauvojen normilämpö ilmeisesti vaihtelee aika paljon. Ei annettu mitään särkylääkettä nyt, kun nukahti kuitenkin ja nukkuu nyt vielä ainakin hyvin.

Takaisin