Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se on kyllä tosi vaihtelevaa, mitä kukakin pitää tarpeellisena tai tarpeettomana tarvikkeena vauvan hoidossa / viihdyttämisessä.

Meillä on sitteri maannut käyttämättömänä tän tokan ipanan kanssa alusta saakka - Doomoo-säkkituolikin jo pari kuukautta (aluksi tosin käytin sitä aika paljon). Sitteri hankittiin kirpparilta esikoiselle kolme vuotta sitten, ja oli kyllä kätevä ja kovassa käytössä silloin. Käytin sitä muistaakseni aluksi myös syöttötuolina, kun treenailtiin soseiden maistelua, ennen kuin ipana oppi istumaan syöttötuolissa.

Hyppykiikkua mulle tuputettiin siskon ja sen kaverin toimesta ihan hulluna esikoisen ollessa vauva, suurimpana perusteluna se, että lapsi oppii nopeammin kävelemään... no, en hankkinut, osin ihan vastareaktiona sille tuputtamiselle ja osin siksi, että ei tuntunut muutenkaan tarpeelliselta. Hyvin tuo oppi nousemaan pystyyn ja kävelemään ilman hyppykiikkuakin. Esikoisen kanssa toki oli muutenkin enemmän sellainen olo, että "kehittyyköhän tää ipana nyt liian hitaasti" ja "pitäisiköhän mun jotenkin treenata sitä ja tätä ja tota taitoa..." ts. tunsi muka vähän tavallaan epäonnistuneensa kun likka ei vielä vuoden iässä kävellyt. Paskaa, sanon nyt.

Aika hilpeä tapaus on yks mun kaveri. Kun niille syntyi esikoinen about samoihin aikoihin kuin meidän esikoinen, heidän mielestään turhakkeita olivat mm. hoitopöytä ja syöttötuoli. Lapsen vaipan voi vaihtaa pesukoneen päällä (totta kyllä...) ja syöttäminenkin onnistuu sylissä. Kun pari vuotta myöhemmin heille syntyi toinen muksu, hoitopöytä ja syöttötuoli hankittiin :)
...en ole kysellyt perusteluja, että miten se mieli nyt niin muuttui (ehkä kokemus opetti jotain, ehkä taloudellinen tilanne tms.), mutta hymistelin itsekseni, että joo, ehkä se eka tosiaan on jonkinlainen harjoituskappale ;) ;) ...ja ehkä jotkut tarvikkeet osoittavat todellisen tarpeellisuutensa vasta kun muksuja on useampi ja vauva pitäisi hoitaa jossakin samalla kun vahtii isompaa?

Edit: meni kyllä vähän ohi tosta neuvoloiden tarveikeneuvot -topikista :D

Vielä vauvantarvikkeista ajatuspörinää...
meidän vauvantarvikehankinnoista totaalisia turhakkeita on olleet kestovaipat. Maailma ei tällä menolla toki pelastu, mutta kun kumpikin ipana on olleet varsinaisia läpipaskoja, niin mä en vaan jaksa sitä että joka kerta kakka tulee kestovaipasta ohi. Kun kakkavaippoja tulee päivässä se 4-n määrä, niin vähän liikaa pyykkiä mun makuun...

Kimaira, meillä tulee ihan samalla tavalla läpi lahkeista ja vyötäröltä sekä kertsi- että kestovaipalla :) Tähän mennessä sellaista "lääryä", ettei mikään pidättele.
Minulle se oli terapiaa odotusaikana valmistautua ompelutöin vauvan tuloon ja nyt tuo menee rutiinilla jo. Toivon, että saadaan vielä toinenkin kierros käyttää noita aarteitani, mutta sen aika näyttää. Noilla ei taida paljon jälleenmyyntiarvoa olla, ainakin itse olen tehnyt todella edullisia hankintoja käytettynä.

Eclipse, kuulostaa hyvältä! Meillä on myös sitteri kirpputorilta eikä sitä juuri ole käytetty. Sormiruokailu on minusta omituista. On lapset ennenkin oppineet syömään, vaikka soseet on annettu lusikalla ja leivät kädestä. Meillä ei kyllä ole neuvolassa ohjeistettu edes syömistä. Ajattelin kyllä kysyä, että tiedän, mitä teen väärin. Ja teen silti.

Yölento :) Minusta sormiruokailu myös outo käsite, enkä vieläkään anna pojalle porkkanaa/-kurkkua, koska tunkee sen suoraan kurkkuunsa ja luojan kiitos, ettei tukehdu:hungover: Samaa mieltä! Oppii kuitenkin ihan varmasti syömään:joyful::wink

Vielä vauvantarvikkeista ajatuspörinää...
meidän vauvantarvikehankinnoista totaalisia turhakkeita on olleet kestovaipat. Maailma ei tällä menolla toki pelastu, mutta kun kumpikin ipana on olleet varsinaisia läpipaskoja, niin mä en vaan jaksa sitä että joka kerta kakka tulee kestovaipasta ohi. Kun kakkavaippoja tulee päivässä se 4-n määrä, niin vähän liikaa pyykkiä mun makuun...

Kimaira :) Älä tuhlaa aikaa ja voimavarojasi. Meillä mies tyrmäsi nuo kestovaipat jo ennen vauvan syntymää. Olisin voinut kokeilla, mutta mies sanoi, ei!!! Niillä ei mitään säästä ja työtä on vauvassa muutenkin paljon. Luovuin ajatuksesta.

Ei yksi ihminen maapalloa pelasta.

Meillä ei ole hoitopöytää eikä sitä ole kaivattu. Pesukoneen päällä on kätevä vaihtaa kun pesuallas on vieressä. Kestovaippoja käytetään juuri siksi, kun kakkaa tulee niin taajaan. Ei tarvitse koko ajan olla roskia viemässä ja vaippoja ostamassa. Meillä on 9 kilon pesukone. Ei ole pakko joka päivä pestä.

Näin me olemme erilaisia.

Kimaira :) Älä tuhlaa aikaa ja voimavarojasi. Meillä mies tyrmäsi nuo kestovaipat jo ennen vauvan syntymää. Olisin voinut kokeilla, mutta mies sanoi, ei!!! Niillä ei mitään säästä ja työtä on vauvassa muutenkin paljon. Luovuin ajatuksesta.

Ei yksi ihminen maapalloa pelasta.
Haha, ennen lapsen syntymää mieheni korosti, että tulemme "kokeilemaan" kestovaippailua. Kertaakaan hän ei lapsen synnyttyä ole kyseenalaistanut tätä hommelia, onneksi. Kai hänkin näki, että todella haluan "pyöritellä" aarteitani ja samalla pienentää jätekuormaa.
Meillä on myös XXL-kone (jonka päällä vaippa vaihtuu). Täällä maalla meillä on kolmen perheen kimpparoskis, sen jos täyttää piripintaan - ei ole "syyllistä" vaikea etsiä :)

Esikoisella käytin kestovaippoja (toki kertiksiä reissussa ja öisin). Ompelin itse ihania vaippoja ja neuloin söpöjä villahousuja. Ajattelen, että pienistä puroista kasvaa suuri virta ja yhdenkin vauvan vaippavuoren pienentäminen kaatiksella on hyödyllinen ekoteko. Näillä kahdella jälkimmäisellä ei oo tullut kestoja käytettyä. Mietin syytä ja lopulta tajusin, että kodin logistiikka on kestoiluun hankala. Kun on iso talo, niin vaipanvaihto ja pyykinpesu (siten myös säilytys) on liian kaukana toisistaan. En pode huonoa omaatuntoa kertiksien käytöstä paitsi silloin, jos vaipanvaihdon yhteydessä onnistun tärvelemään puhtaan vaipan. Tänä aamuna esim repäisin yhden rikki. Vähänkö oon vahva?

Hyppykiikusta. Semmoisen hommasin jostain käytettynä halvalla, mut ei oo tullut laitettua. Sille ei oo oikein hyvää paikkaa. Toisaalta, tajusin, että esikoinen tykkäsi sillä pomppia (oli toki paljon lattiallakin ja kehittyi hyvin), mutta siitä tuli päkiäkävelijä. Nyt 12-vuotiaana tuskailee, että osaisipa kävellä (no osaa se, mut sillee nätisti). Mutta tyttö tykkää edelleenkin hyppiä (mm. esteitä keppihevosella) ja pomppuvoimaa on. Luulen, että tällä vauvalla hyppykiikku jää käyttämättä.

No kyllä sitä saa ihan itse päättää mitä lapselleen laittaa tai syöttää. Neuvoloissa ja jopa joka th:lla on omat näkemykset asioista ja yhteistä linjaa ei ole. Muutenkin nykyään höyrytään ihan käsittämättömien asioiden kanssa. Ihmekkös jos nykyäitejä vähän ahdistaa kun jo raskausaikana tulee joka tuubasta eri ohjeita ja väitetään että tekemällä tai ostamalla yhtä sun toista suurin piirtein maailma pelastuu. :hilarious:
Mä olen tehny lapseni kanssa just niin kuin olen halunnu. On kaikki pelit ja härvelit jotka olen tarpeellisiksi nähnyt ja monta jättänyt ostamatta vaikka olen siitä hyvästä saanut kauhistelua osakseni. Esim ostin käytetyt 40eur yhdistelmävaunut jotka on tosi hyvät lykkiä ilman kaikkia turhakkeita (aiheutti jostain syystä närästystä kaikissa niissä kavereissa jotka oli ostanu tonnin kärrejä) ja kieltäydyin ostamasta kallista sitteriä jota ilman kuulemma lapseni ei paskomaan pysty. No hyvin on sinappikone jyllännyt eikä oo ollu mahavaivoja. Meillä oli käytettynä ostettu sitteri keittiön pöydällä ekat puol vuotta jossa mukula pääs osallistumaan ruokahetkiin. Lelukaari oli käytössä mutta hyppykeinut ja muut kävelytuolit oon jättäny väliin kun ei mun mielestä ole meillä tarpeellisia.
Neuvola ei ole kieltänyt tai ohjeistanut minkään muun kuin syömisen suhteen. Olen lisäksi huono äiti nykymittapuulla kun en anna tytön sormiruokailla muuta kuin naksuja. Ei kiinnosta siivota sitä sotkua. Ryömimisestä myös huomautettiin 8kk neuvolassa mutta kieltäydyin fyssarista. Tyttö oppi ryömimään ihan ite 8,5kk kohdalla ja nyt jo vetää jalat alle muttei konttaa. Nousee kyllä tukea vasten pystyyn. Oppi sen maanantaina. Ikää 10kk1vko.:p

Meillä opittiin kans 8,5kk ryömii eteenpäin. Sitä ennen vaan peruteltiin. Jotkuthan ei konttaa vaan lähtee suoraan kävelee.

Mä en kans tosta sormiruokailusta oikeen innostu. Kurkku ja maissinaksut menee ja eilen maisto keitettyä kukkakaalia ite. Syötän lusikalla jotta masuun menee riittävästi. Oon testannu jotain simppelin sormiruokailun ohjeita mut neiti heittää ne lattialle tai muussaa käsiinsä.

Olenpas ollut pitkän aikaa poissa foorumilta! Luin kaikki viestit mutta en nyt enää muista mihin kaikkeen piti kommentoida. Pahoittelut siis, että tästä tulee aika omanapaista. Tähden loma kuulosti ihanalta, mutta ikävää että poika sai sieltä taudin. Hyvä kumminkin että suunta on jo parempaan päin!

Meillä ollaan nyt jo monta kuukautta käytetty kestovaippoja kotona päivisin. Yöksi laitan kertsin, samoin jos lähdetään pidemmäksi aikaa johonkin, koska en vaan halua kanniskella kakkaisia vaippoja mukana. Aluksi en jaksanut, mutta nelikuiselleäitiyspakkauksen vaippa toimi kokeilussa niin hyvin, että hamstrasin niitä paikalliselta facekirppikseltä 9 kpl lisää 0-3 euron kappalehintaan. Lähes ilmaiseksi siis tulee meidän kestovaipatus ja rahaa säästyy kivasti. Mieskin on ihan messissä kun homma toimii niin hyvin.

Nukutukset olivat jo hyvällä mallilla, mutta konttausharjoitukset pistivät koko pakan sekaisin. Tyttö riehuu ja temmeltää sängyssä ja huutaa väsymyksestä. Yöllä heräilee konttausasennosta, mutta uni sentään jatkuu kun käännän hänet takaisin makuuasentoon ja laitan tutin suuhun. Tätä konttausta on harjoiteltu pitkään ja hartaudella ja nykyään osaa jo ottaa haparoivia askelia ja saattaa joskus edetä puolisen metriä ennen kuin turvautuu taas ryömimiseen.

Mä en oikein ymmärrä näitä painoasioita. Tyttö kasvaa tasaisesti keskikäyrää, mutta silti tulee joka suunnalta kommenttia miten on mukamas niin pieni ja siro! Ja tuntuu, että kaikkien muiden vauvat käyttää tässä iässä vähintään 74 vaatteita. Meillä vasta otettu 68 käyttöön. Kohta tulee 7kk täyteen mittariin.

Muakin ärsyttää, kun kaikesta vaahdotaan niin kamalasti nykyään. Toi hyppykiikku on hyvä esimerkki. Uskon kyllä ettei siinä, sitterissä tai missään muussakaan laitteessa kannata pitää lasta jatkuvalla syötöllä, mutta ei silloin tällöin vähän aikaa vaikuta yhtään mihinkään. Mammapalstoilla tulee joskus sellainen vaikutelma, että vähintään yrität vammauttaa lapsesi jos jotain tuollaista käytät elämää helpottamaan.

Olenpas ollut pitkän aikaa poissa foorumilta! Luin kaikki viestit mutta en nyt enää muista mihin kaikkeen piti kommentoida. Pahoittelut siis, että tästä tulee aika omanapaista. Tähden loma kuulosti ihanalta, mutta ikävää että poika sai sieltä taudin. Hyvä kumminkin että suunta on jo parempaan päin!

Meillä ollaan nyt jo monta kuukautta käytetty kestovaippoja kotona päivisin. Yöksi laitan kertsin, samoin jos lähdetään pidemmäksi aikaa johonkin, koska en vaan halua kanniskella kakkaisia vaippoja mukana. Aluksi en jaksanut, mutta nelikuiselleäitiyspakkauksen vaippa toimi kokeilussa niin hyvin, että hamstrasin niitä paikalliselta facekirppikseltä 9 kpl lisää 0-3 euron kappalehintaan. Lähes ilmaiseksi siis tulee meidän kestovaipatus ja rahaa säästyy kivasti. Mieskin on ihan messissä kun homma toimii niin hyvin.

Nukutukset olivat jo hyvällä mallilla, mutta konttausharjoitukset pistivät koko pakan sekaisin. Tyttö riehuu ja temmeltää sängyssä ja huutaa väsymyksestä. Yöllä heräilee konttausasennosta, mutta uni sentään jatkuu kun käännän hänet takaisin makuuasentoon ja laitan tutin suuhun. Tätä konttausta on harjoiteltu pitkään ja hartaudella ja nykyään osaa jo ottaa haparoivia askelia ja saattaa joskus edetä puolisen metriä ennen kuin turvautuu taas ryömimiseen.

Mä en oikein ymmärrä näitä painoasioita. Tyttö kasvaa tasaisesti keskikäyrää, mutta silti tulee joka suunnalta kommenttia miten on mukamas niin pieni ja siro! Ja tuntuu, että kaikkien muiden vauvat käyttää tässä iässä vähintään 74 vaatteita. Meillä vasta otettu 68 käyttöön. Kohta tulee 7kk täyteen mittariin.

Muakin ärsyttää, kun kaikesta vaahdotaan niin kamalasti nykyään. Toi hyppykiikku on hyvä esimerkki. Uskon kyllä ettei siinä, sitterissä tai missään muussakaan laitteessa kannata pitää lasta jatkuvalla syötöllä, mutta ei silloin tällöin vähän aikaa vaikuta yhtään mihinkään. Mammapalstoilla tulee joskus sellainen vaikutelma, että vähintään yrität vammauttaa lapsesi jos jotain tuollaista käytät elämää helpottamaan.
Jee... :grin Jollain muullakin on siis pieni tytön tyllerö eikä vaan meillä. Me siirryttiin 68 vaatteisiin samoihin aikoihin. Tyttö on nyt 10kk ja 68 menee päälle edelleen. Ainoastaan HM legginsit on pitänyt vaihtaa kokoa isompaan ja oon ottanu myös käyttöön pieniä yökkäreitä 74 koosta. Veikkaan et siin 1v kohdalla siirrytään 74 vaatteisiin kokonaan. Kasvaa kuitenkin normisti omalla käyrällään. Ja jos se pitää paikkansa että 2 vuotiaana on puolet tulevasta pituudesta niin silloin mennään ihan oikein jos pituutta ehtii siihen mennessä kertyä 80cm.

Ryömimisestä myös huomautettiin 8kk neuvolassa mutta kieltäydyin fyssarista. Tyttö oppi ryömimään ihan ite 8,5kk kohdalla ja nyt jo vetää jalat alle muttei konttaa. Nousee kyllä tukea vasten pystyyn. Oppi sen maanantaina. Ikää 10kk1vko.:p

Eclipse :)
Mitä ryömimisestä huomautettiin?

Mulle sanottiin neuvolassa silloin, kun poika oli 4kk, että treenata pitää paljon, muutoin ei opi kääntymään ja ryömimään. Asialla oli silloin kova hoppu. En tiedä miksi ja lelukaari kiellettiin. Pidin kuitenkin lelukaaren, koska poika siitä tykkäsi. Hän on kaaresta luopunut nyt vasta 10kk iässä ja ihan itse, sillä se ei häntä enää kiinnosta.

Mua niin huvittaa, kun fyssari vaatii vielä yhtä käyntiä ja mennään tämän kuun lopulla...Tosin en tiedä mitä me siellä tehdään:wacky:, kun poika tekee kaiken ihan täydellisesti ja on ihan itse nyt oppinut ilman fyssaria. Konttaa hyvin mallikkaasti ja nousee tukea vasten seisomaan. Lattialla pääasiassa istuu ja leikkii leluilla :) Mitä muuta pitää oppia? Kävelemään tietty, mutta aika harva 10kk ikäinen kävelee....

Koskaan ei neuvolassa ole sanottu, että jokainen lapsi oppii tietyt asiat omassa rytmissään. Sen tiedon olen lukenut vauvaoppaasta :)

Hyppykiikusta. Semmoisen hommasin jostain käytettynä halvalla, mut ei oo tullut laitettua. Sille ei oo oikein hyvää paikkaa. Toisaalta, tajusin, että esikoinen tykkäsi sillä pomppia (oli toki paljon lattiallakin ja kehittyi hyvin), mutta siitä tuli päkiäkävelijä. Nyt 12-vuotiaana tuskailee, että osaisipa kävellä (no osaa se, mut sillee nätisti). Mutta tyttö tykkää edelleenkin hyppiä (mm. esteitä keppihevosella) ja pomppuvoimaa on. Luulen, että tällä vauvalla hyppykiikku jää käyttämättä.

Napu75 :) Yritätkö sanoa, että hyppykiikun vuoksi 12-vuotias kävelee "väärin" ?

Piditkö häntä paljon hyppykiikussa vauvana ? Pojan serkku oli paljonkin hyppykiikussa, hänellä ei ole mitään jaloissa :)

Eclipse :)
Mitä ryömimisestä huomautettiin?

Mulle sanottiin neuvolassa silloin, kun poika oli 4kk, että treenata pitää paljon, muutoin ei opi kääntymään ja ryömimään. Asialla oli silloin kova hoppu. En tiedä miksi ja lelukaari kiellettiin. Pidin kuitenkin lelukaaren, koska poika siitä tykkäsi. Hän on kaaresta luopunut nyt vasta 10kk iässä ja ihan itse, sillä se ei häntä enää kiinnosta.

Mua niin huvittaa, kun fyssari vaatii vielä yhtä käyntiä ja mennään tämän kuun lopulla...Tosin en tiedä mitä me siellä tehdään:wacky:, kun poika tekee kaiken ihan täydellisesti ja on ihan itse nyt oppinut ilman fyssaria. Konttaa hyvin mallikkaasti ja nousee tukea vasten seisomaan. Lattialla pääasiassa istuu ja leikkii leluilla :) Mitä muuta pitää oppia? Kävelemään tietty, mutta aika harva 10kk ikäinen kävelee....

Koskaan ei neuvolassa ole sanottu, että jokainen lapsi oppii tietyt asiat omassa rytmissään. Sen tiedon olen lukenut vauvaoppaasta :)
Ryömimättömyydestä siis huomautettiin ja kehotettiin opastamaan/treenaamaan lasta ryömimään. En nyt paljon viitsinyt sitä tehdä. Oppi ihan itse kun sen aika oli.

Tähti, voi hyvänen aika sitä teidän fyssaria! Että vieläkin näytille. Mahtaa sillä olla asiakkaista pulaa!

Yölento :) Joo, hän soitti, että haluaa nähdä miten poika on kehittynyt ja mitä tarvitsee vielä harjoitella:woot:. Sanoi, että hänellä on ruuhkaa ja tulijoita riittää, jonka vuoksi antoi ajan vasta kuun lopulle....

Sanon vaan, että voihan hauskuus!:smiley-angelic006 Minusta hän on ihan "obsessed" tohon meidän poikaan. Mitä hän voi kehitykselle tehdä? Viimeksi ohjasi, että lasta pitää istuttaa lattialla enemmän. Varmaan tutkii taas vaan varpaankynsiä:laughing021

Täällä kun lukee teidän muiden vauvojen liikkumisista, niin hyvin samoissa menevät, jos on kuukauden heitto suuntaan tai toiseen, niin mitä siinä fyssarilla tekee:happy118

Napu75 :) Yritätkö sanoa, että hyppykiikun vuoksi 12-vuotias kävelee "väärin" ?

Piditkö häntä paljon hyppykiikussa vauvana ? Pojan serkku oli paljonkin hyppykiikussa, hänellä ei ole mitään jaloissa :)
En sanoisi, että pidettiin paljon. Tykkäsi siitä, joten kyllä sai siinä kuitenkin pomppia. Ihan normaalisti kehittyi ja alkoi kävelemään tasan 1-vuotiaana. Pikkusiskolla ei ollut hyppykiikkua ja käveli 11-kuisena. En tiedä johtuuko päkiävoittoisesti käveleminen hyppykiikusta vai onko vaan joku oma erityinen piirre (rakenteellista poikkeamaan ei ole). Tässä nyt käytävässä keskustelussa eli onko siitä hyötyä vai haittaa, tuli mieleeni yhdistää nämä asiat toisiinsa. Ehkä joku fyssari tms. osaisi kertoa, onko logiikassa mitään perää.

Ryömimättömyydestä siis huomautettiin ja kehotettiin opastamaan/treenaamaan lasta ryömimään. En nyt paljon viitsinyt sitä tehdä. Oppi ihan itse kun sen aika oli.

Eclipse :) Kertoivatko sulle sitten miten opastat lasta?:rolleyes:

Mullehan sanottiin heti 3kk iässä, että pidän lasta väärin sylissä, että harjoittele! Se oli siis se ex-th...Olin ihan paniikissa, kun en tiennyt pitäväni lasta väärin sylissä ja hän sanoi, ettei hänellä ole aikaa opastaa, miten pitäisin vauvaa oikein sylissä! Siis harjoitella olisi pitänyt ilman ohjeita ja neuvoa...

Arvaat vaan, miten paniikissa olin, kun oli seuraava käynti.....ja taas sai kuulla saman, väärin sylissä:banghead: Hän ei ottanut mitenkään huomioon sitä, että sektiohaavan vuoksi vauvan kantaminen oli mulle haastavaa.

Eclipse :) Kertoivatko sulle sitten miten opastat lasta?:rolleyes:

Mullehan sanottiin heti 3kk iässä, että pidän lasta väärin sylissä, että harjoittele! Se oli siis se ex-th...Olin ihan paniikissa, kun en tiennyt pitäväni lasta väärin sylissä ja hän sanoi, ettei hänellä ole aikaa opastaa, miten pitäisin vauvaa oikein sylissä! Siis harjoitella olisi pitänyt ilman ohjeita ja neuvoa...

Arvaat vaan, miten paniikissa olin, kun oli seuraava käynti.....ja taas sai kuulla saman, väärin sylissä:banghead: Hän ei ottanut mitenkään huomioon sitä, että sektiohaavan vuoksi vauvan kantaminen oli mulle haastavaa.
8kk neuvolassa lääkäri vaan näytti että siirrä jalkoja vuorotahtiin ja pidä käsiä jalkojen takana muuten että saa niistä tukea ponnistamiseen. En saanut muuta ohjausta. Fyssari olis sitten ohjeistanu enemmän jos olis ollu tarvetta. Neuvolalääkäri sanoi että pitää 8-9kk rajana sille että lapsen tulisi ryömiä. Mä olisin saanu mennä fyssarille heti mutta en halunnu. Tiesin että oli ihan pienestä kiinni jo että tyttö ryömisi. Sovittiin et jos ei 9kk mennessä ryömi niin sitten soitan kiltisti fyssarille.
Meillä ei th oo tuputtanut muuta kuin jotain vauvaleikkejä. On vanhempi iältään joten osaa suhtautua niin että jokainen vanhempi osaa käsitellä lastaan ja kysyy jos on ongelmia.
Onneksi se teidän th on nyt muissa tehtävissä missä sitten ikinä onkaan. Tuollainen "ohjaus" ei ole kenellekään eduksi.

Takaisin