Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei te joilla 4kk menny tai just menossa niin joko vauvat kääntyy masulta selälle tai selältä masulle? Meidän vauvakerhossa meidän tyttö on ainut 4kk- joka ei käänny ja mä oon nyt joka pv harjotellut sitä leikkimatolla. Meillä 4kk tulee 9.11.täyteen.
Meillä tais kääntyä noin viikko sen jälkeen, kun 4kk tuli täyteen.

Meillä ollaan 5kk eikä vielä käännytä. Ihan normaalia. 6kk kohdalla vasta pitää huolestua. Me saatiin ohjeeksi leikityttää enemmän matolla. Ja itse hokasin et lelukaari silloin pois ja lelut viereen. Heti alkoi jo yläkroppa kääntymään mutta persaus ei tuu vielä perässä. Yritystä on joten veikkaan et tällä viikolla pyöritään. Käsien kordinaatio taas on jo tosi hyvä.

Täällä on lelukaari silti, vaikka kääntyilee vuoroin selältä mahalleen ja päinvastoin...joskus kierähtää metrin! :joyful:Poika ryhtyi vallan liikkumaan näin ihan aika tasan 5kk täytettyään :) Ekan kerran kääntyi 3kk iässä -vahingossa...

Otatteko influenssarokotteet? Mies sairastuu helposti kaikenlaisiin flunssiin ja tyttö vielä alle 6 kk joten ei rokotetta saa. Olis varmasti hyvä jos mies ja minä otettais.

Ottakaa vaan :) Yksilöllistä.

Täällä ei oteta, en mä, eikä mies....Vuosi sitten otin ekan kerran, kun olin raskaana. Mies ei ole ottanut koskaan yhtäkään ( ei siis edes sikainfluenssaa)..

Meidän tyttö on kasvanut kuukaudessa vain 1cm ja saanut painoa 100g (nyt 66cm 6060g).
Nyt sain ohjeeksi syöttää vähän extraa ja jos ensi kuussa ei ole tapahtunut kunnon kasvua ruvetaan miettimään miksi.
Yksi heikohko kasvu kuukausi näin puolen vuoden tienoilla on kuulema ihan ok.

Meidän tyttö on kasvanut kuukaudessa vain 1cm ja saanut painoa 100g (nyt 66cm 6060g).
Nyt sain ohjeeksi syöttää vähän extraa ja jos ensi kuussa ei ole tapahtunut kunnon kasvua ruvetaan miettimään miksi.
Yksi heikohko kasvu kuukausi näin puolen vuoden tienoilla on kuulema ihan ok.

Älä huolestu, jos vanhemmat hoikkia, ei vauvakaan ole roteva. Meillä tuolloin Neuvolan mitat oli aika samat, vain painoa oli ehkä enemmän 6,4kg... :) Lisään, että pojat vaan painaa tyttöjä enemmän, vaikka hoikka sälli on täällä... Moni iso tyttö painaa enemmän. Teillä on niin missi mitat:wink:dance018

Last edited by a moderator:
Poika nukkuu viimein, ja Äitikin voisi jo nukkua, koska takana on putkeen 3yötä ja päivää, että on pitänyt heikuttaa ja keikuttaa, vain pätkiä nukkunut:confused:

Mies ja Anoppi ihmettelee, ettenkö jaksa lähteä ulos lenkille pakkaseen...No, en jaksa!:wtf:

Mutta ehkä tv:stä tulis jotain kivaa:joyful: Tätä menoo kun ei vaan laihdu...lihoo, voi..:shy:

Eclipse, meidän taapero kattoo päivittäin Muumeja ja mä oon niiiiin kateellinen Muumeille kun nukkuvat talven yli! :D Jouluksi vois herätä välillä ja sit jatkaa unia taas. :)
Noista motorisista taidoista... meidän taapero oppi kävelemään 1v2kk iässä. Ei ollut ottanut askeltakaan ilman tukea ja sit yhtenä päivänä käveli kerralla yli 5 metriä!!!
Meillä oli tänään kuopuksen 1kk neuvola ja oli 12 päivässä kasvanut pituutta 2 cm ja painoa tullut 670g! Laihtuisinpa mä samaa tahtia sit kans! :D

Hei te joilla 4kk menny tai just menossa niin joko vauvat kääntyy masulta selälle tai selältä masulle? Meidän vauvakerhossa meidän tyttö on ainut 4kk- joka ei käänny ja mä oon nyt joka pv harjotellut sitä leikkimatolla. Meillä 4kk tulee 9.11.täyteen.
Meidän poitsu kääntyi muutama päivä sitten ekan kerran mahalta selälleen, mutta taisi pää viedä miestä ja oli ehkä enempi vahinko.., ikää siis reilun viikon vajaa 3kk:)! On kyllä sen jälkeenkin äheltänyt ja harjoitellut kovasti lattialla matolla kääntymistä, mutta ilman pikku töytäisy apuja ei ole toista kertaa vielä onnistunut;)! Muuten viuhtoo ja heiluu lattialla aktiivisesti ja masullaan ollessa kannattelee päätään suht pitkään ja pyörittelee puolelta toiselle. Olkapäällä kun pidän esim.röyhtäys tilanteessa, niin pää vielä jonkin verran heilahtelee epävakaasti puolelta toiselle ja tarvitsee vähän tukea, kun pelkään, että retkauttaa sen taakse päin. Mites teidän muiden vauvat ovat kannatelleet päätään 3kk iässä:)?

Eilen saatiin eka rotarokote, kun jouduttiin siirtämään kuukaudella eteenpäin pojan masuongelmien takia. Vielä ei ole ollut mitään sivuoireita ja toivottavasti ei tulekaan, kun pojan maha on viimeinkin rauhottunut ja kakkakin ollut ihan normaalia jo kohta pari viikkoa:)!

Meidän poitsu kääntyi muutama päivä sitten ekan kerran mahalta selälleen, mutta taisi pää viedä miestä ja oli ehkä enempi vahinko.., ikää siis reilun viikon vajaa 3kk:)! On kyllä sen jälkeenkin äheltänyt ja harjoitellut kovasti lattialla matolla kääntymistä, mutta ilman pikku töytäisy apuja ei ole toista kertaa vielä onnistunut;)! Muuten viuhtoo ja heiluu lattialla aktiivisesti ja masullaan ollessa kannattelee päätään suht pitkään ja pyörittelee puolelta toiselle. Olkapäällä kun pidän esim.röyhtäys tilanteessa, niin pää vielä jonkin verran heilahtelee epävakaasti puolelta toiselle ja tarvitsee vähän tukea, kun pelkään, että retkauttaa sen taakse päin. Mites teidän muiden vauvat ovat kannatelleet päätään 3kk iässä:)?

Eilen saatiin eka rotarokote, kun jouduttiin siirtämään kuukaudella eteenpäin pojan masuongelmien takia. Vielä ei ole ollut mitään sivuoireita ja toivottavasti ei tulekaan, kun pojan maha on viimeinkin rauhottunut ja kakkakin ollut ihan normaalia jo kohta pari viikkoa:)!

Täällä Neuvola sanoi, ettei 3kk ikäisen päätä tule enää tukea, ainoastaan katsoa, ettei retkahda.

Toivotaan, ettei Rotasta tule mitään ihmeempää :) Meillä poika sai ekan rotan tasan 1,5kk iässä, ei tullut kuin vähän apaattiseksi ja ummetusta pari päivää. Toinen Rota teki vatsakipuja ja myös tämä kolmas, mutta hampaista johtuu nyt, ei Rotasta.

Last edited by a moderator:

Oliko teillä 12 viikkoa jo täys kun meillä ei suostuttu antaa rotaa 3kk neuvolassa enää kun sen sinne siirsin. Siinä tyttö oli kyllä jo melkeen 14 vk.

Päätä kannatellaan meillä hyvin enkä kauheesti sitä enää tue. Yläselästä saatan tukea jos horjuu sylissä enempi. Tänäaamuna kääntymisharjottelut suju taas pikkusen paremmin selältä masulle. Tyttö koitti jo itekin hyvin. Ens viikolla 4kk.

Konkreettista apua taas vailla :)
Me maistellaan päärynää (koska kasvissoseet ei ollu valmiita) ihan lusikankärjellisiä/ puol teelusikkaa nyt kolmatta päivää. Ajattelin antaa yhtä makua viikossa, jotta tietää mistä tuli, jos jotain tulee. Niin miten se seuraava maku ja määrä. Jatketaanko pienissä erissä samanlaisia sitä uutta makua? Pitääkö antaa samalla vanhaa makua? Missä tahdissa olette määrää lisänneet?

Tyttö siis nyt 4kk ja 1+ vk tarkalleen ja haluaisin siihen 5kk herkkyyskauteen (jos sellainen on) niin maistattaa paljon eri makuja. Seuraavaksi lähtee ne kasvikset, kukkakaali, kesäkurpitsa, bataatti, porkkana ja sit takas hedelmiin :) Kasvuvauhti on normaalia ja imetys pääravintoa tietenki.

Päärynästä tykättiin niin paljon, että suu auki odotettiin lisää minilusikallista. Söpö.

Jei :rolleyes: mä sain nukkua 6h putkeen ilman että kukaan eli koira tai tyttö herätti. Tosin tyttö nukkui loppujen lopuksi vieressä. Mä tein nyt päätöksen et ensin täytyy saada meille uni- ja päivärytmi kohdilleen ja sitten vasta alan taas tappelemaan siitä että kuka nukkuu ja missäkin sängyssä. Mulla on herkästi itelläni pahojakin univaikeuksia niin elämä on menny nyt ihan sekaisin ja huomaan tän vaikuttavan jo rankasti mielialaan.
Toinen mitä mietin on et missäköhän tahdissa ruokailukertoja pitää lisätä päivässä. Nyt on menty niin et päivällä yks satsi vihanneksia tai hedelmäsoseita ja illalla riisivelliä. Tyttö on vasta 5kk joten ei kai tässä oo kiinteiden kanssa kiire, mutta lähinnä yritän rytmittää päivää. Neuvolassa tuputettiin aloittamaan jo lihat, mutta mä oon siitä erimieltä, koska kaikissa oppaissa sanotaan et 6kk kohdalla vasta. Tosin ton vellin vois korvata vihanneksilla mut toisaalta tyttö pitää riisivellistä varsinkin marjoilla maustettuna. Samalla pitäs laittaa omakin ruokavalio kuntoon. Perse ei oo levinny ja raskauskilot jäi niin sanotusti synnärille mutta eipä oo tullu hyödynnettyä imetyksen tuomaa mahdollisuutta suht helppoon laihikseen. On tullu mätettyä väsyneenä vaikka mitä sontaa kurkusta alas varsinkin viime aikoina. Talven tulo pistää myös aina mielen matalaksi joten senkin takia pitää saada muut asiat kuntoon ettei mee ihan mahdottomaksi koko touhu.
Olis kiva päästä jonnekin pois kotoa välillä mut miestä ei saa lähtemään minnekään. Hyvähän sillä on kun se menee joka paikassa niin kuin ennenkin. Vitutti kun se touhotti passin hommaamista pikkujouluristeilylle jne. Nyt olis Lahdessa käsityömessut viikonloppuna, mut sille tuli täystyrmäys heti :sad001 Toki voisin mennä sinne itekseni mut mitä hauskaa siinä muka on. Samalla olis voinu käydä shoppailureissulla. Ja shoppailulla en tarkota mitään vaatekauppoja vaan tyyliin Biltema jne.

Me maistellaan päärynää (koska kasvissoseet ei ollu valmiita) ihan lusikankärjellisiä/ puol teelusikkaa nyt kolmatta päivää. Ajattelin antaa yhtä makua viikossa, jotta tietää mistä tuli, jos jotain tulee. Niin miten se seuraava maku ja määrä. Jatketaanko pienissä erissä samanlaisia sitä uutta makua? Pitääkö antaa samalla vanhaa makua? Missä tahdissa olette määrää lisänneet?

Tyttö siis nyt 4kk ja 1+ vk tarkalleen ja haluaisin siihen 5kk herkkyyskauteen (jos sellainen on) niin maistattaa paljon eri makuja. Seuraavaksi lähtee ne kasvikset, kukkakaali, kesäkurpitsa, bataatti, porkkana ja sit takas hedelmiin :) Kasvuvauhti on normaalia ja imetys pääravintoa tietenki.

Päärynästä tykättiin niin paljon, että suu auki odotettiin lisää minilusikallista. Söpö.
Mie tein tossa vaiheessa niin että joka päivä uus maku. Vuorotellen kasvista ja hedelmää. Silleen ollaan nyt syöty kuukausi. Ja syödään ihan ruokalusikallinen kerrallaan. Jos jotain allergiaa olis tullu niin sitten olisin hidastanu tahtia sen selvitykseen. Meillä ei käy maissivelli ja banaanista tuli vihreä limakakka. Muuten kaikki menee kunhan on vähintään höyrytetty kypsäksi. Pitää kokeilla banaani myös höyryttää seuraavaksi.

Meillä neuvottiin, ettei aloiteta makealla maulla, jotta lapsi ei mielly makeaan. Päärynää täälläkin silti annoin ekat kolme päivää ja sen jälkeen siirryttiin bataattiin ja kasviksiin...Niissä pysytty ja omenaa, sekä luumua myös saanut :)

Annokset on edelleen pieniä, pari teelusikallista kerralla.

Meillä neuvottiin, ettei aloiteta makealla maulla, jotta lapsi ei mielly makeaan. Päärynää täälläkin silti annoin ekat kolme päivää ja sen jälkeen siirryttiin bataattiin ja kasviksiin...Niissä pysytty ja omenaa, sekä luumua myös saanut :)

Annokset on edelleen pieniä, pari teelusikallista kerralla.
Tota ainakin silloin 12-10 vuotta sitten aina painotettiin, ettei sais antaa makeaa, ettei totu makeaan. Meidän neuvolassa ei ole tota enää sanottu. Itsekään en perusta tosta. Äidinmaitohan on tosi makeaa ( ootteko maistaneet?), joten musta loogista on et makea kasvis on hyvä aloitus, kun ei ole niin erilainen ja vauva voiis hyväksyä sen helpommin. Meillä on maisteltu viikon verran kerran päivässä bataattia, joka on aika makea. Ainakin makeampi kuin peruna, jota ennen pidettiin ehdottomana alotuksena. Mut ei toi bataatti oikein pojalle uppoa kovin hyvin. Edes jääpalan kokoinen annos ei kokonaan mene alas.

Mut ei toi bataatti oikein pojalle uppoa kovin hyvin. Edes jääpalan kokoinen annos ei kokonaan mene alas.

Täällä ollaan bataattiostoksilla, se on ihan suosikki pojalla ja helposti sulavaa vatsalle :) Ei ole makean perään niinkään.

Mä laitan bataatin joukkoon riisivelliä tai rintamaitoa. Huomasin et maistuu niin paremmin. Muut kasvikset kyllä maistuu sellasenaan. Jossain lastenruokaohjeessa oli että kannattaa laittaa bataatti- ja perunasoseeseen joko vettä tai sitten korviketta, kun on muuten niin tukusaa ja tuntua lapsen suussa tahmealta.

Meillä on kans annokset aika pieniä, mutta nyt ei ihan samalla tavalla enää työnnä kielellä naureskellen ulos ja vajaan parin viikon aikana on vähän suurentuneet jo annokset, mutta teelusikallisista puhutaan. Me saatiin semmonen oikein moniste avuksi - mihinköhän kasaan oon sen pistänyt... Mutta yllättävän nopeastikin siinä alettiin lisäileen ruokia eri ryhmistä eli esim lihaakin muutaman viikon sisällä. Täytyy kaivaa se jostain, vaikken nyt orjallisesti sitä noudattaisikaan. Meillä meni vähän puihin aloitus muutaman päivän osalta mun rintatulehduksen takia, kun ei pysynyt kaikki päässä, mutta nyt ollaan viikko pari maisteltu ja kolmea makua, bataattia, banaania ja päärynää, yhden kerran päivässä. Vaikka joo, niistä makeista onkin sanottu. Ite oon ajatellu, ettei haittaa, jos ei ole pelkkiä niitä. Nyt tarkoitus keitellä porkkanat ja testata sitä, sit ehkä kokeilla perunaa ja pian, muutaman päivän sisällä, ajattelin sotkea paria noista keskenään, jos ei ihmeempiä tuu. Tietty jos epäilee jonkun ärsyttävän, niin sitten pitäis muutama päivä kokeilla yhtä kerrallaan, jos haluaisi yrittää selvittää, mistä on kyse.

Mä laitan bataatin joukkoon riisivelliä tai rintamaitoa. Huomasin et maistuu niin paremmin. Muut kasvikset kyllä maistuu sellasenaan. Jossain lastenruokaohjeessa oli että kannattaa laittaa bataatti- ja perunasoseeseen joko vettä tai sitten korviketta, kun on muuten niin tukusaa ja tuntua lapsen suussa tahmealta.
Mä laitan tässä alkuvaiheessa aina kasvisten keitinvettä kasvissoseiden sekaan, jotta tulee vähän löysempiä soseita alkuvaiheeseen.

Takaisin