Oon tonne toiseen ketjuun kirjoitellut tähän asti. Meillä on siis viikkoa vaille 3 kk ikäinen poika (9.2. 50cm 3325g alateitse JS). Esikoinen täyttää kesällä 4v., hän synnytyksensä meni aikoinaan kiireelliseen sektioon. Luomulapsia molemmat.
Meillä sujuu syöminen ja nukkuminen nykyään ihan hyvin. Imettämisen alku oli takkuista. Keltaisuuden ja painon laskun takia piti alkaa antaa korviketta, omaa maitoa ei alussa tullut kunnolla. Rintakumin kanssa tapeltiin, nännit oli kipeät ja verillä, vauva ei saanut toisesta rinnasta otetta ja korvikemäärä nousi koko ajan... 5 viikon iässä korviketta kului jo 4dl / vrk. Tässä vaiheessa hakeuduin imetystukiryhmään ja sieltä saatujen apujen avulla aloin sitten tehostaa imetystä ja pikku hiljaa purkaa lisämaitoja. En olisi ikinä uskonut, että vielä päästään täysimetykselle, mutta viime viikolla se lopulta tapahtui. :) Esikoista osittaisimetin 2 kk ja sen jälkeen siirryttiin kokonaan korvikkeelle. Sen pullorumban kokeneena tämän toisen ruokinta tuntuu nyt niin helpolta, kun ruoka kulkee koko ajan mukana ja ei tarvitse jatkuvasti pestä ja steriloida pulloja, muistaa ostaa maitoa jne. Erityisesti yöt ovat helppoja, kun vauva nukkuu vieressäni ja syö yön aikana omaan tahtiinsa (en oikeastaan edes herää tuohon, jatkan vaan unia). Edelliskerrasta muistan miten raskaalta tuntui yöllä nousta lämmittelemään pulloja ja syöttämään vauvaa. Olin paljon väsyneempi kuin nyt.
Myös vauva nukkuu yöt hyvin. Muutamana iltana on ollut hulinointia ja vaikeutta rauhoittua nukkumaan, mutta yleensä nukkumaan meno käy helposti ja nukahdettuaan nukkuu hyvin. Aamuisinkin nukkuu pidempään kuin minä. Päiväunissa ei ole vielä selvää rytmiä, välillä nukkuu pidempiä, välillä lyhyempiä pätkiä ja missä milloinkin (sohvalla, ulkona vaunukopassa yms). Omassa pinnasängyssä ei ole vielä nukkunut juuri ollenkaan. On yritetty sinne välillä nostaa päiväunille, mutta havahtuu siihen eikä suostu jäämään. Äitiyspakkauslaatikossa oli tarkoitus nukuttaa aluksi, mutta siinä oli vähän sama ongelma, joten otin viereeni parisänkyyn, kun syöttäminen kävi siinä niin helposti. Vähän jännittää, että miten sujuu jatkossa siirtyminen omassa sängyssä nukkumiseen, kun on tottunut olemaan vieressäni...
Meillä oli vauvalle ennestään esikoisen vaatteita ja lisää olen ostellut kaupasta (lähinnä alennusmyynneistä) ja kirppareilta. Kun viimeksi oli kesävauva ja nyt talvivauva, niin ei mene koot ihan yksiin. Äitiyspakkausta en tällä kertaa ottanut. Ulkoillessa vaunuissa meillä on ollut käytössä Tutan vanupuku (reilu koko, 56 mahtuu yhä, vaikka sisävaatteissa käytetään jo kokoa 62). Tosin nyt on niin lämpimät ilmat jo, että mietin onkohan vanupuku vähän liikaa (makuupussi on kyllä auki ettei ihan paahdu). Meidän lapsikiintiö on nyt tässä, joten varmaan tulee sitten myytyä pieneksi jääneet vaatteet.