Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onks Eliaksella vatta sit kipee päivittäin sen kovan kakan takia? Meinaan, et jos toi papanahommeli on normaalia sille? Jos ei oo kipeä, ni haittaks ne papanat. Mäkin kakkaan normisti 2 krt/vko vähähiilarisella ruokavaliolla. Mulla ei silti oo ummetusta. Päin vastoin, peppu tulee heti kipeeks, jos joutuu kakkaa joka päivä :cat:.

Ennen kiinteiden aloitusta Elias kakkasi 2-3 päivän välein. Isot vihreät kakat. Jonkun mielestä epänormaalia mutta pojalle se tuntui olevan ok. Kiinteät kun aloitettiin niin jossain vaiheessa kakka koveni niin että tuli vain kovia pieniä papanoita tai pökäleitä. Välillä asia on vaivannut poikaa ja yksi viikkokin kantelin jatkuvasti kun poika itkeskeli.. Sitten vähäksi aikaa helpotti. En tiedä miksi. 5 kk alkoi taas koveta. Yhdistin lihoihin tai puuroon. Lihat jätin pois, ei auttanut. Nyt pitää ehkä kokeilla kaurapuuro pois? Voiko kaura kovettaa?

Eli välillä Eliasta haittaa asia ja maha on kipeä mutta ei aina eikä joka päivä. Ähistää kyllä kakkansa kanssa kovasti.

Ehkä olen liian tarkka ja varovainen? Mutta tyttärellä oli tosiaan sama ongelma (tosin 2,5 vuotiaana) ja kasvu pysähtyi joten olen nyt tarkkana.. Minun käsittääkseni jatkuvasti kova kakka ei ole hyvä. Niin hoitajakin mulle on sanonut. Voi viitata allergiaan. Pojalla kun on niitä iho-oireitakin. Tuon tyttären kakkaongelman takia mulla on paljon kokemusta asiasta. Tyttären kohdalla asiaa on hoidettu koko ikänsä. Lääkärin ohjauksessakin vuosia. Vasta nyt tämän vuoden aikana asia on alkanut helpottumaan, 10-vuotiaana.

Ei kovat kakkapapanat ole vauvalla normaalia.

Juu.. no sitä minäkin ihmettelin.. en todellakaan katso kun lapsi huutaa ja kärsii.. sen takia että rokotteen teho voi särkylääkkeestä ehkä heiketä. :rolleyes:

Marituuli :)

Tässä kohtaa on ihme, ettei kerrota, että vauva saa myös mahdollisesti kipuja:arghh:...pelkästään puhutaan vain kuumeesta...:singing:

Tässä kohtaa on ihme, ettei kerrota, että vauva saa myös mahdollisesti kipuja:arghh:...pelkästään puhutaan vain kuumeesta...:singing:

Niinpä.. minä tosin tiedän sen vanhasta kokemuksesta. Osasin odottaa että kipuja voi tulla. Mutta usein puhuvat vain kuumeesta ja vähättelevät että kipujakin saattaa tulla. :shifty:

Ennen kiinteiden aloitusta Elias kakkasi 2-3 päivän välein. Isot vihreät kakat. Jonkun mielestä epänormaalia mutta pojalle se tuntui olevan ok. Kiinteät kun aloitettiin niin jossain vaiheessa kakka koveni niin että tuli vain kovia pieniä papanoita tai pökäleitä. Välillä asia on vaivannut poikaa ja yksi viikkokin kantelin jatkuvasti kun poika itkeskeli.. Sitten vähäksi aikaa helpotti. En tiedä miksi. 5 kk alkoi taas koveta. Yhdistin lihoihin tai puuroon. Lihat jätin pois, ei auttanut. Nyt pitää ehkä kokeilla kaurapuuro pois? Voiko kaura kovettaa?

Eli välillä Eliasta haittaa asia ja maha on kipeä mutta ei aina eikä joka päivä. Ähistää kyllä kakkansa kanssa kovasti.

Ehkä olen liian tarkka ja varovainen? Mutta tyttärellä oli tosiaan sama ongelma (tosin 2,5 vuotiaana) ja kasvu pysähtyi joten olen nyt tarkkana.. Minun käsittääkseni jatkuvasti kova kakka ei ole hyvä. Niin hoitajakin mulle on sanonut. Voi viitata allergiaan. Pojalla kun on niitä iho-oireitakin. Tuon tyttären kakkaongelman takia mulla on paljon kokemusta asiasta. Tyttären kohdalla asiaa on hoidettu koko ikänsä. Lääkärin ohjauksessakin vuosia. Vasta nyt tämän vuoden aikana asia on alkanut helpottumaan, 10-vuotiaana.

Mitä jos annat nyt vaan helposti sulavaa ruokaa, se voi helpottaa...Miten on esim. riisivelli ja bataatti? Jos Elias ei voi juoda maitoa? Jos voi, niin maitoa paljon päälle :)

Last edited by a moderator:
Niinpä.. minä tosin tiedän sen vanhasta kokemuksesta. Osasin odottaa että kipuja voi tulla. Mutta usein puhuvat vain kuumeesta ja vähättelevät että kipujakin saattaa tulla. :shifty:

Samaa mieltä :) Meillä poika nukkuu yhä, ( siis nukkunut kohta 8tuntia putkeen, koska on kipeä), pitää herättää syömään ja antaa toinen Panadol puikko.

Ihmetyttää se, ettei Neuvolassa puhuta mitään kivusta, vaan pelkästä kuumeesta.

Saa nähdä miten Rota vaikuttaa, kun kokemuksesta tiedän, että siitä tulee vatsakivut viiveellä, eli joskus viikon päästä... :(

Niin just. Ei kiva, jos vauva on kipeä. Sitä mun piti kans kysyä, että kun kerroit tyttärestä, niin mikä sen kovan kakan aiheutti? Ja miten sitä hoidettiin, että kasvu lähti taas liikkeelle? Onks ne allergiat tai hidas suoli, vai mikä?

Koita se puuro jättää veke. Mulla turhat hiilihydraatit aiheuttaa ummetuksen ja/tai tahmakakan, riippuu mitä oon syöny. Molemmat on perseestä. Kirjaimellisesti muuten... :joyful:

Aika tylsältä kuulostaa... Höh :( Voi kun nyt löytyisi selkeä selitys ja apu. Tuntuu, että aina sama homma näiden ihan pienien kanssa, että katsellaan ja kokeillaan, eikä saa lähetteitä, vaan odotetaan, jos ajan kanssa menis ohi. Joutuu varmaan vanhempana vaatiin ihan älyttömästi, että hommat etenee. Tsemppiä!

Kiitos kaikki! :Heartbigred

Meillä oli hulinailta.. kello on 0.45 ja Elias vihdoin nukkuu. Hirveän levoton. Ei vaan nuku kunnolla. Herää jatkuvasti. Vääntää itseään kaarelle ja kitisee. En tiedä onko pojalla nyt sama flunssa kuin koko perheellä vai se maha.. Annoin varmuudeksi supon. Sen avulla varmaan nukahti. Viime yö oli myös levoton ja muutenkin yöt on olleet pitkään pätkäöitä. Joudun koko ajan ottamaan viereen raihoittumaan tai kävelemään. Mietin nyt samaa kuin te että jätän kaurapuuron pois. Jos oikein muistan niin kovuus ja mahavaivat alkoi kun se aloitettiin. Samaan aikaan aloitettiin lihat ja ne olen jo jättänyt pois viikkoja sitten. Joten jäljelle jää kaura.. Mun mielestä riisipuuro ei vielä tehnyt tätä. Mietin että korvaanko kauran sillä vai annanko vain nyt vihanneksia ja hedelmiä?

Näitä Elias on nyt syönyt monta viikkoa: kaurapuuro, luumu, päärynä, bataatti, kesäkurpitsa, porkkana, kukkakaali ja satunnaisesti maistellut joitakin marjasoseita tai hedelmäsoseita. Montaa lajia ei siis saa. Öljy on ollut alusta asti kiinteiden kanssa lisänä. Vettä hörppii aina ruoan kanssa ja välillä muutenkin. Tykkää vedestä. Maitoa ei suostu juomaan ruoan kanssa tai heti sen päälle. Yleensä juo erikseen esim unimaitona. Aloin tänään juuri kirjaamaan ylös miten paljon juo maitoa että tiedän juoko tarpeeksi. En tiedä siis vielä määrää.

Tyttärellä ei koskaan löytynyt selkeää syytä kovuuteen. Voi siis olla että ei Eliaksellakaan.. Jossain vaiheessa näytti että tyttärellä maidon pois jättäminen auttoi. Mutta nyt se on kyllä taas käytössä eikä aiheuta oireita. Maitoaltistusta tyttärelle ei kuitenkaan tehty. En tiedä miksi.. Pehmentäviä lääkkeitä on saanut vuosia. Niiden kanssa on pitänyt olla tarkkana kun liika laittoi liian löysälle, liian vähän ei auttanut. Tyttö on huono juomaan vettä ja aina ollut huono syömään. Voi johtua siitä. Mutta Elias syö hyvin. Jossain vaiheessa vain tytön kasvu taas alkoi, en tiedä mikä auttoi.. Pieneksi ja hoikaksi on kuitenkin jäänyt. Nyt kyllä sitä kasvua taas tutkitaan kun ei näytä paljoa kasvaneen ja odotuspituus on kuitenkin ollut suurempi johtuen meidän vanhempien pituudesta.

Huh kun väsyttää.. flunssa päällä minullakin. Nyt nukkumaan.

Meillä ei 5 kuukautisena otettu kolmatta rotaa ollenkaan. Vain nuo piikit. Silti poika huusi illalla kuin syötävä. Eli teilläkin reaktio saattoi tulla niistä rokotteista eikä rotasta. Auttaako mahakipuun edes lääke? Mun mielestä ei. Ainakin isommille lapsille aina on sanottu että särkylääke ei auta mahavaivoihin.

Meillä sanoi viimeksi rokotteita antaessa että ei särkylääkettä ellei nouse kuume yli 38 astetta. Kuulemma heikentää rokotteiden tehoa. No.. mä olin myös antanut lääkettä jo etukäteen :rolleyes: ja toki annoin myös illalla kun poika huusi kipuaan.

Meillä tänään 3kk neuvola ja ekat piikit. Kyllä mä aattelin antaa Panadolin yöksi varalta. En rupee oottelee että kuume on tosi korkee.

Meilläkään avent ei kelvannut mutta tänään, tadaa typy on juonut pullosta (mam) jo kolmesti- jeeeeee!!!
Nytkö se sen pullon tajusi kokonaan, sormet ja varpaat ristissä, että tästä se nyt lähtee.:)

MS74, mä onnistuin vihdoin pullon kanssa kun ikäänkuin huijasin pullon tissin sijaan tytön suuhun. Hän piti pienen tauon rinnasta ja seuraavaksi kun ryhtyi hamuamaan tissiä takaisin suuhun annoinkin pullon ja siitä ihan suullisen maitoa ja sit tauko, niin hän vihdoin hoksasi, että näinkin voi ruokailla. Mies syötti päivä kolmannen pullollisen ja hienosti upposi.

Tarvii koittaa tuotakin. Meillä mies sai eilen hörpyttämällä annettua lääkemitasta ja nieleskeli tyytyväisenä. Parempi sekin kun ei lainkaan.

MS74 :) Hyvä niin :) Mutta onko tietoa missä aikataulussa se on viimeistään annettava?

Meillä nyt kaikki saatu ja poika "tainnutettu" panadolilla. Niin sydäntäsärkevän kipeä hän on tänään saamistaan rokotteista <3

Aiemmin mulle sanottiin että 12 vk ikäseen mennessä eka rota pitää antaa mutta jollei me oteta kolmesta kun kaks niin kuka estää että saisi 4kk ja 5kk ikäsenä jos rokotusohjelmassa ne on 2kk 3kk ja 5kk. Pitäköön rotansa jollei suostu.

Meillä on aamulla
Wtf! Piltin kaurapuurojauheessa on rasvatonta maitojauhetta!?!? :wideyed: Katsoin vaan kaupassa että se on alkaen 5 kk (-15 kk) ja luotin et on sitten ok. Mutta tarkoittaako tuo rasvaton maitojauhe siis ihan tavallista maitojauhetta? Eihän sitä vielä 6,5 kuukautiselle saa antaa! :eek: Ymmärränkö mä nyt jotain väärin? Olen ihmetellyt myös noita 5 kk jogurttipohjaisia marjasoseita.. eikö niissäkin ole maitoa sekä vielä sokeriakin?! En suostu sellaisia näin pienelle antamaan, en! :stop:
Marituuli, myös äidinmaidon korvikkeet sisältävät rasvatonta maitojauhetta/rasvatonta maitoa (ks. esim. https://www.nestlebona.fi/tuotteet/meidan-tuotteet/vierotusvalmisteet/nan-pro-2-600g11/ ja https://www.nestlebona.fi/tuotteet/meidan-tuotteet/vierotusvalmisteet/nan-2-500-ml/). Ei se tietenkään ole suoraan samaa tavaraa mitä me aikuiset/yli 1-vuotiaat juodaan, lehmänmaitoperäistä kuitenkin (tuoteselosteessa sanotaankin, ettei saa antaa lapselle, jolla on todettu lehmänmaitoallergia). Nuo lastenruuat ovat tosi tutkittuja/valmistus tarkkaan säänneltyä, joten jos lapsella ei ole allergioita, niin turvallisin mielin niitä voi varmasti syödä. Eri valmistajien tuotteissa on kuitenkin eroja, jotka selviävät tuoteselostetta tutkimalla. Vanhemmat voivat tietenkin tehdä omia valintoja sitten sen mukaan, että mitä haluavat omalle lapselleen syöttää. Esim. ite oon tykännyt antaa noita 100% hedelmäsoseita. Esim. Muksun luumusose, päärynäsose ja omenasose lasipurkeissa ovat 100% hedelmää, mutta Bonan omena-päärynäsoseesta vain 50% on hedelmää, loput tärkkelystä yms. Ja myös ne "pussisoseet", joita on useammillakin eri valmistajilla, ovat yleensä 100% hedelmää.
20160909_095710.jpg

Muokattu viimeksi:
Meillä on aamulla

Marituuli, myös äidinmaidon korvikkeet sisältävät rasvatonta maitojauhetta/rasvatonta maitoa (ks. esim. https://www.nestlebona.fi/tuotteet/meidan-tuotteet/vierotusvalmisteet/nan-pro-2-600g11/ ja https://www.nestlebona.fi/tuotteet/meidan-tuotteet/vierotusvalmisteet/nan-2-500-ml/). Ei se tietenkään ole suoraan samaa tavaraa mitä me aikuiset/yli 1-vuotiaat juodaan, lehmänmaitoperäistä kuitenkin (tuoteselosteessa sanotaankin, ettei saa antaa lapselle, jolla on todettu lehmänmaitoallergia). Nuo lastenruuat ovat tosi tutkittuja/valmistus tarkkaan säänneltyä, joten jos lapsella ei ole allergioita, niin turvallisin mielin niitä voi varmasti syödä. Eri valmistajien tuotteissa on kuitenkin eroja, jotka selviävät tuoteselostetta tutkimalla. Vanhemmat voivat tietenkin tehdä omia valintoja sitten sen mukaan, että mitä haluavat omalle lapselleen syöttää. Esim. ite oon tykännyt antaa noita 100% hedelmäsoseita. Esim. Muksun luumusose, päärynäsose ja omenasose lasipurkeissa ovat 100% hedelmää, mutta Bonan omena-päärynäsoseesta vain 50% on hedelmää, loput tärkkelystä yms. Ja myös ne "pussisoseet", joita on useammillakin eri valmistajilla, ovat yleensä 100% hedelmää.
View attachment 44723
Toi oli hyvä lisä/ tieto mulle, mitä sanoit aiemminkin, että myös muksuissa 100 prosenttista tavaraa. Ite oon kans käyttäny niitä pusseja just tuon takia. Usein lasipurkki-versioissa on myös paljon vettä eli eivät ole niin täyttä tavaraa. Varmaan osin siksikin pussit ovat kalliimpia. Paitsi siis Muksujen tapauksessa :)

Toi oli hyvä lisä/ tieto mulle, mitä sanoit aiemminkin, että myös muksuissa 100 prosenttista tavaraa. Ite oon kans käyttäny niitä pusseja just tuon takia. Usein lasipurkki-versioissa on myös paljon vettä eli eivät ole niin täyttä tavaraa. Varmaan osin siksikin pussit ovat kalliimpia. Paitsi siis Muksujen tapauksessa :)
Joo ja siis Muksusoseistakaan ne kaikki ei oo täyttä tavaraa. Noiden mainitsemieni lisäksi oon löytänyt Muksulta 100% kukkakaalisoseen. Ja vielä pari viikkoa sitten ostin myös Hedelmähyvä nimistä (100% omena ja banaani), mutta nyt harmikseni huomasin sen poistuneen valikoimista. :sad001 En tiiä jos jostain kaupasta vielä löytys hyllystä, pitää tsekata ostoksilla käydessä.

Muistakaa myös etsiä Bonnen hedelmäsoseita kaupasta. Ovat kaikki 100% hedelmää, ei mitään lisäaineita . Ei löydy lastenruokahyllystä vaan ovat yleensä hedelmäsäilyke tai hillo-osastolla. Mä olen niitä nyt pakastanut kuutioiksi lähes kaikkia makuja. Ovat myös hyviä leivonnassa. :)
http://www.bonnejuomat.fi/tuotteet/soseet/

Muoks. Niin ja ovat Suomessa valmistettuja.

Aiemmin mulle sanottiin että 12 vk ikäseen mennessä eka rota pitää antaa mutta jollei me oteta kolmesta kun kaks niin kuka estää että saisi 4kk ja 5kk ikäsenä jos rokotusohjelmassa ne on 2kk 3kk ja 5kk. Pitäköön rotansa jollei suostu.
Rotan rokotusohjelma on pyritty toteuttamaan 6kk mennessä siksi että sen jälkeen lapset usein alkaa käymään enemmän paikoissa joissa on muita lapsia ja mahdollisuus saada tauti on suurempi. Ainoastaan kaikki 3 tehostetta saaneilla pitäisi olla hyvä suoja tautia vastaan. 2 tehostetta saaneilla se on noin 80% muistaakseni. Luin tän joskus thl sivuilta.

Täällä yö meni kuitenkin hyvin, panadol puikot oli pelastus:Heartpink

Nyt kuume on laskenut, mutta vähän kitisee vielä, koska molempiin jalkoihin ( lihaksiin) sattuu.. Yöllä syötiin riisivelliä :)

Marituuli :) Riisivelli noista paras vaihtoehto Eliakselle.

Noista rokotuksista tuli mieleen, että neuvolan täti sanoi antavansa tuhkarokko rokotteen tytölle jo 6kk iässä, kun me asutaan "pahassa" paikassa.:laughing002
Hän varmaan ajatteli kun maa on paljon isompi ja ihmisiä liikkuu enemmän ja kaikkialta, niin hyvä rokottaa jo aiemmin (yleensä siis 12kk) ja mulle se on ok mutta nauratti tuo paha paikka ilmaisu.

Täällä yö meni kuitenkin hyvin, panadol puikot oli pelastus:Heartpink

Nyt kuume on laskenut, mutta vähän kitisee vielä, koska molempiin jalkoihin ( lihaksiin) sattuu.. Yöllä syötiin riisivelliä :)

Marituuli :) Riisivelli noista paras vaihtoehto Eliakselle.
Usein ne pistokohdat aristavat noissa rokotteissa, saattaa huomata lasta käsitellessä. Sekin voi aiheuttaa "äreyttä".

Takaisin