Plus tähän myös osanottoMä kylvetin aamulla vauvan ja annoin siksi ajaksi taaperolle sormivärit ja paperin kylppärin lattialle.
Arvaatte varmaan,että loppupäivän kuuraan sekä lasta,että kylppäriä puhtaaksi.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Plus tähän myös osanottoMä kylvetin aamulla vauvan ja annoin siksi ajaksi taaperolle sormivärit ja paperin kylppärin lattialle.
Arvaatte varmaan,että loppupäivän kuuraan sekä lasta,että kylppäriä puhtaaksi.![]()
Tää on hyvä kirjoitus. Et varmaan silloin ajatellut, et mitäs vittua tuli tehtyä ku tuli eka vauva. Hoidit vaan hommat, kun olit lapsia halunnut. Mä ostin kerran yhden yrityksen, tein 10-14h työpäiviä noin 9kk ajan. En silloin valittanu pätkääkään, hommat piti hoitaa. En osannu varautuu sellaiseen työmäärään, mut mulla oli selkeä tavoite. Nyt jälkeenpäin mietin, et hullu! En enää lähtis samaan.Minulla esikoisen syntymästä on yli 20 vuotta. Olin silloin lasten kanssa kotona viisi vuotta. En todellakaan ole emäntätyyppiä! Muistan kyllä kamalia kohtia kotiäitiajasta. Halusin esimerkiksi käydä yksin vessassa, juoda aamukahvin yksin, syödä lämmintä ruokaa jne. Muistan miten suljin itseni vessaan kun olin niin raivoissani, että olisin voinut satuttaa lapsia. Muistan, miten tunsin oloni lehmäksi kun olin viikon lypsänyt kahden tunnin välein eikä rintatulehdus parantunut. Elämä ei siis ollut ruusuilla tanssimista, paitsi jos huomioi myös ne piikit jalkapohjissa. Molemmat lapset olivat vuoden rintaruokinnassa eikä kumpikaan huolinut pulloa. Ensimmäisen vuoden aikana pääsin siis max 2-3h yksin johonkin. Käytin ne tilaisuudet mm hammaslääkäriin ja jumppaan.
Tuosta kaikesta huolimatta kun katson elämääni taaksepäin, niin parhaita vuosia olivat kuitenkin juuri nuo viisi vuotta kotona. Tykkään työstäni, mutta 15 vuotta työtä ja perhettä yhdessä ei kuitenkaan ole ollut yhtä antoisaa kuin kasvaa lasteni kanssa yhdessä. Siksipä ajattelin nauttia tästä viimeisestä vauvasta, vaikka tuskin siitä sen helpompaa tulee kuin ensimmäisten kanssa.
Vauva-aikana sitä ajattelee, että kyllä tämä kohta helpottaa. Toisaalta helpottaakin, mutta huolet kasvavat vauvan mukana eikä äiti huolesta pääse, vaikka lapset aikuistuvat. Enää ei riitä että ottaa syliin, antaa ruokaa tai nukuttaa. Neuvolastakin on turha kysyä neuvoa, kun teini on yöjuoksulla.
Siis opetelkaa nauttimaan siitä elämästä, mikä on nyt. Jokaisessa elämänvaiheessa on jotain hyvää ja jotain muuta jää puuttumaan.
Mulle kävi hassusti niin,että äitiys on tehnyt musta paljon rennomman ja huolettomamman,en jaksa juurikaan stressata yhtään mistään. Toki olen huolissani lapsistani ja pelkään heille tapahtuvan jotain pahaa.
Ennen mun elämä oli niin 'täydellistä', siis ei oikeasti ollut mutta ulospäin näytti siltä,mua kiinnosti aivan liikaa mitä mieltä muut musta on ja pyrin ihan joka asiassa täydellisyyteen. Se oli todella kuluttava tapa elää. Mä en yhtään kaipaa takaisin siihen bile-elämään.
Tää on hyvä kirjoitus. Et varmaan silloin ajatellut, et mitäs vittua tuli tehtyä ku tuli eka vauva. Hoidit vaan hommat, kun olit lapsia halunnut. Mä ostin kerran yhden yrityksen, tein 10-14h työpäiviä noin 9kk ajan. En silloin valittanu pätkääkään, hommat piti hoitaa. En osannu varautuu sellaiseen työmäärään, mut mulla oli selkeä tavoite. Nyt jälkeenpäin mietin, et hullu! En enää lähtis samaan.
Jostain syystä mä en pääse samaan moodiin tän vauva-projektin kanssa. En varmaan sit halunnutkaan tätä tarpeeksi tai tavoite on jotenki hämärtyny. Tietty ku multa puuttuu se rakkaussuhde, joka ois ollu aika oleellinen tässä yhtälössä. Kyl mäkin varmasti imuroisin ja laittaisin sapuskaa ihan tosi pulusena, jos rakastaisin miestäni yli kaiken ja uskoisin yhteiseen tulevaisuuteen. Ja hänen kotiintulonsa olisi päivän kohokohta.
Yölento, toi sun kehotus on päivänselvä juttu. Mut miten sen nyt tehtiinkään, on unohtunu.
Mä kaivoin vähän itsensäkehittämiskirjoja esiin. Onko teistä ketään harrastanu niiden lukemista? Vielä ku sais pari timmaa päivässä aikaa lukee niitä...
Joten vaihdoin alaa vähemmän hektiseen, jossa nyt olen...Vaihdon jälkeen en suostunut enää ylitöihin, vaan aloin arvostamaan itseäni. Tein työni hyvin ja se tarkoitti työaikaa, ei oman vapaa-ajan uhraamista työnantajalle. Kas...tämä huomattiin ja sain yllättäen työtarjouksen, jota en olisi osannut aaavistaa, otin työn vastaan ja palkka nousi reippaasti. Se oli elämäni paras siirto työnsaralla ja tästä työpaikasta olen nyt onnellisesti äitiyslomalla :)
Mä oon jonkun verran harrastanut noita itsensäkehittämis- ja filosofointikirjoja. Jos et oo lukenu, niin suosittelen "Havahtuminen" -kirjaa. Se voi paikoin vaikuttaa jopa "hengelliseltä", mutta kirjassa selitetään että se hengellisyyskin voi olla erilaista kuin miten ihmiset yleensä sen käsittävät. Siinä hilpeän suorasti käsitellään ihmisyyden eri teemoja.Tää on hyvä kirjoitus. Et varmaan silloin ajatellut, et mitäs vittua tuli tehtyä ku tuli eka vauva. Hoidit vaan hommat, kun olit lapsia halunnut. Mä ostin kerran yhden yrityksen, tein 10-14h työpäiviä noin 9kk ajan. En silloin valittanu pätkääkään, hommat piti hoitaa. En osannu varautuu sellaiseen työmäärään, mut mulla oli selkeä tavoite. Nyt jälkeenpäin mietin, et hullu! En enää lähtis samaan.
Jostain syystä mä en pääse samaan moodiin tän vauva-projektin kanssa. En varmaan sit halunnutkaan tätä tarpeeksi tai tavoite on jotenki hämärtyny. Tietty ku multa puuttuu se rakkaussuhde, joka ois ollu aika oleellinen tässä yhtälössä. Kyl mäkin varmasti imuroisin ja laittaisin sapuskaa ihan tosi pulusena, jos rakastaisin miestäni yli kaiken ja uskoisin yhteiseen tulevaisuuteen. Ja hänen kotiintulonsa olisi päivän kohokohta.
Yölento, toi sun kehotus on päivänselvä juttu. Mut miten sen nyt tehtiinkään, on unohtunu.
Mä kaivoin vähän itsensäkehittämiskirjoja esiin. Onko teistä ketään harrastanu niiden lukemista? Vielä ku sais pari timmaa päivässä aikaa lukee niitä...
Nyt puhutaan paljon hetkessä elämisen taidosta ja monessa paikassa on tarjolla mindfullness -kursseja. Lasten kanssa olisi palkitsevampaa olla, kun osaisikin aina olla läsnä hetkessä eikä murehtia ja miettiä tulevaa tai mennyttä tai yrittää tehdä montaa asiaa yhtä aikaa. En kyllä väitä pystyväni. Mut lapsilta voi myös yrittää oppia mm. sitä. Nehän elävät hetkessä. Havaitsevat ympäristöään ja näkevät kiinnostavia juttuja kaikkialla, pysähtyvät ihmettelemään ilman kiirettä.
Ainakin voi yrittää tiedostaa sitä, jos jatkuvasti kiirehtää miettimään seuraavaa hetkeä tai tapahtumaa. Mutta kyllähän se on myönnettävä, että on kiva, kun on tulossa ja suunnitteilla jotain kivaa esim.viikonlopuksi. Mutta silti vois oppia elämään enemmän tässä ja nyt ja ajatella että elämä on nyt ja kehittää joka päivälle jotain, mistä pitää, vaikka oliskin raskaan tuntunen vaihe elämässä.
En tiedä saitteko ajatuksesta kiinni![]()

Mä jouduin tekee perhepedissä niin että nukun miehen ja vauvan välissä ja syötän yhest rinnasta koko yön. Mun mies nukkuu niin sikeesti et yks yö heräsin sihe kun vauva oli sen käsivarren alla. Ei hän tietty sille mitää voi mutta ennenku sattuu pahemmin ni nukun välis.Mä kanssa hermoilen, että vauvalle sattuu jotain..! Pelkään, että mä tai mies pudotetaan se, kompastutaan vauva sylissä rappusissa, joita tässä talossa kolmen asuinkerroksen takia on pakko rampata, tai kolautan vauvan pään johkin ovenkarmiin tms..
! Yöllä vauva nukkuu alkuyön omassa sängyssään, mutta loppu yöksi otan pesän kanssa meidän väliin. Silloin hermoilen, ettei mies unissaan kierähdä vauvan päälle, huitaise kädellään tms. Herätän ja hätistelen aina välillä sitä kauemmaksi,heh
! Onhan tämä välillä vähän neuroottista, mutta kuten edellä todettiin, äiti kantaa huolta lapsestaan jo masuajasta aina hautaan saakka..! :)

En mä ole jättänyt muuta elämää täysin pois. Tällä viikolla on suunnitelmissa lähteä leffaan ja viettää iltaa kahdestaan siskon kanssa. En kyllä siltikään pystyisi varmaan olemaan yötä erossa pojasta vielä, että nostan hattua sulle Sirpa siitä. Mä olen kehittänyt ja kehittämässä aktiivitettia itselleni kotona ja kodin ulkopuolella. Ensi viikolla tarkoitus olisi treffata muita mammoja ja käydä Turun kirjamessuilla. Seuraavalla viikolla olisi mahdollisesti Hesan reissu. Mä en kyllä heti synnytyksen jälkeen ollut valmis lähtemään mihinkään. Mulla oli myös oma auto seisonnassa.Käytiin kuitenkin anoppilassa ja mun äidin luona sekä kävin työkavereita tapaamassa. Asumme 35 km päässä kaupungin huvituksista, joten meiltä joutuu aina ajelemaan vähintään 15 km lähimpään isompaan kauppaan. Vaikeinta oli jättäytyä töistä pois, kun elämä on ennen pyörinyt työn ympärillä. Nyt lokakuussa jään pois työelämästä hoitovapaalle elokuun loppuun 2017 asti.Syys- ja lokakuun 2017 pidän lomaa ja marraskuussa 2017 on tarkoitus näillä näkymin palata töihin, jos ei tule jotain muutoksia. Mun työ on vuorotyötä ilta ja aamuvuorossa, joten hyvin vähän on silloin pojalle enää aikaa. Vastuu pojan hoidosta on silloin joka toinen ilta isällä. Haluan nauttia nyt tästä äitiydestä, kun on mahdollista olla pojan kanssa.Sirpa :) Oon samaa mieltä, kun kirjoitat Mariasta...Ihmettelen, miten hän pystyy jättämään aivan kaiken muun elämän totaalisesti pois. Ihan respect!!
Sitä ennen opiskelin ja opinnot jäi tauolle lopputyötä vajaana työkiireiden takia. Viime keväänä oli tarkoitus valmistua mutta en pystyny edes aloittamaan lopputyötä raskauden takia eli sinne meni opiskeluoikeus ja tutkinto jäi saamatta. Tosin mä opiskelin et saisin paremman työn, mutta sekin jää nyt haaveeksi.
Mä kävin tänään lekurissa jälkitarkastus hommissa..Mulla kun ei sitä maitoa oikein Oo tullut kunnolla missään vaiheessa ja nyt vielä vähemmän..Selvis et Mulla on jo kroppa kääntynyt normi modelle ja Tri sano et parin vkon siään varmaan alkaa menkat..munasarjat oli jo täydessä toiminnassa..ihan hyvä, saa aloittaa minipillerit..muuten oli kaikki ok ja puolen vuoden päästä uus uä ja sit jos kaikki on jo ok niin voi alkaa suunnitella numero kakkosta