Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oisin kans kiinnostunut kuulemaan et mikä on muiden käytäntö ton korvikkeen lämmittämisen kanssa. Et lämmittänkö huoneenlämmössä ollutta vai ei? Jääkaapissa avattuna ollutta tietenkin..ja pumpattua jääkääppikylmää tottakai..

Mä en oo mikää kahvilassa pörrääjä, mut tykkään ulkoilla ja siis ois kiva tietää et voiko sitä korviketta antaa suoraan siitä tetrasta vaunulenkillä vai pitääkö se lämmittää?

Mä oisin kans kiinnostunut kuulemaan et mikä on muiden käytäntö ton korvikkeen lämmittämisen kanssa. Et lämmittänkö huoneenlämmössä ollutta vai ei? Jääkaapissa avattuna ollutta tietenkin..ja pumpattua jääkääppikylmää tottakai..

Mä en oo mikää kahvilassa pörrääjä, mut tykkään ulkoilla ja siis ois kiva tietää et voiko sitä korviketta antaa suoraan siitä tetrasta vaunulenkillä vai pitääkö se lämmittää?

Miiuli77 :) Me lämmitetään kuumassa vesihauteessa, ihan sairaalan ohjeen mukaan, siellä tekevät niin, ei mikroa ellei oo ihan pakko

:cool05 Meidän pojalle tulee aika seikkailuretket, sillä mut on kutsuttu myös ex-työpaikalle näyttään vauvaa.. Mun nykyinen työnantaja on entisen kilpailija.. osittain.. :)

Mä annan korviketta huoneenlämpöisenä, jos vaihtoehtoa ei ole. Eli lämmitän jos mahdollista, mutta jos ei, niin sitten sellaisenaan. Hyvin on vauvalle kelvannut.

Väestöliiton sivuilta:

Vastasyntyneen vauvan korvike pitää aina lämmittää kädenlämpöiseksi, jotta vauvan lämmönsäätely toimisi normaalisti. Jo parin kuukauden ikäisen vauvan voi kuitenkin totuttaa juomaan myös huoneenlämpöistä korviketta. Tämä helpottaa syöttämistä ulkona ollessa. Talvella korvikepurkin tai vedellä täytetyn pullon voi laittaa lämpöä eristävään pussiin ulkoilun ajaksi, tai voit laittaa ko. tarvikkeet vaikkapa villasukan sisälle. Tarkista maidon lämpötila aina ennen syöttämis- tä!

Kyllä sitä voi suoraakin antaa. Mä yleensä lämmitän jos on mahdollista. Joskus saatan lähtiessä lämmittää pullollisen jos arvioin että nälkä on tulossa reissussa eikä oo varmuutta pääseekö lämmittämään. Mun mielestä pikkuisen lämmitetty pysyy paremmin sisällä eli haaleasta tulee puklu helpommin.

Sirpa; en ole opettanut vauvalle mitään rytmiä, enkä varmaan kauheasti aiokaan.

Korviketta vauva saa aina illalla viimeiseksi ennen nukkumaan menoa, koska on silloin isällään hoidossa. Mä olen esikoisen kanssa hänen iltatouhuissaan + nukuttamassa. Oon siitä halunnut pitää kiinni, esikoinen joutuu vauvan takia joustamaan niin paljon muusta, niin vauva saa nyt tässä kohtaa olla ilman rintamaitoa. Hyvin on sujunut.

Yöllä sitten taas vauva nukkuu mun vieressä ja juo tissistä yö- ja aamumaitonsa. Juo pikemmin "kerralla kunnolla" kuin torkahdellen.

Sirpa; en ole opettanut vauvalle mitään rytmiä, enkä varmaan kauheasti aiokaan.

Korviketta vauva saa aina illalla viimeiseksi ennen nukkumaan menoa, koska on silloin isällään hoidossa. Mä olen esikoisen kanssa hänen iltatouhuissaan + nukuttamassa. Oon siitä halunnut pitää kiinni, esikoinen joutuu vauvan takia joustamaan niin paljon muusta, niin vauva saa nyt tässä kohtaa olla ilman rintamaitoa. Hyvin on sujunut.

Yöllä sitten taas vauva nukkuu mun vieressä ja juo tissistä yö- ja aamumaitonsa. Juo pikemmin "kerralla kunnolla" kuin torkahdellen.

Murrimur :) Meillä vauvalla on oma rytmi, aika tarkalleen sama joka päivä ja yö....me mennään vauvan rytmin mukaan :)

Siis nettiin ladataan omalta koneelta haluamiaan kuvia ja ne tulee postitse kotiin. Kauhean kätevää.

Vielä toinen tyhmä kysymys, onko ne valokuvat hyvän laatuisia?:rolleyes:

Voiko ne maksaa laskulla, ettei netissä?

Me ollaan Ifolorin kautta teetetty joulukortit ja olin kyllä tyytyväinen! Tänä vuonna taas, täytyy vaan ottaa joku hyvä kuva tarpeeksi ajoissa, että ehtii :)

Me ollaan Ifolorin kautta teetetty joulukortit ja olin kyllä tyytyväinen! Tänä vuonna taas, täytyy vaan ottaa joku hyvä kuva tarpeeksi ajoissa, että ehtii :)

Murrimur :) Kiitokset tiedosta! :)

Ehkä sitä pitää uskaltaa kokeilla..

Tähti-73 mainitsi tuosta vuorokausirytmistä. Millasia rytmejä teil on ja miten ne muodostuu? Mä meen vauvan kanssa nukkuu klo 20 ja viim klo 21 molemmat on nukahtanut. Yösyötöt ja vaipan vaihdot 2-4h välein. Aamulla må käyn 6.30 koiran kanssa ja tuun takas nukkuu. Ylös noustaan klo 9 maissa. Vauva ottaa kunnolliset 2h päikkärit puolen päivän jälkeen ja muuten vauva torkahtelee ja syö 2-3 h välein päivällä.

Millos Sirpa teillä on ristiäiset? Mä soittelin tänään kirkkoherranvirastoon ja lokakuussa oli tasan yks sunnuntai, milloin tämä meidän toivoma pappi pääsis, joten otettiin sitten se ja hoohetki olis 9.10. Nyt alkoi heti stressiä pukata, mitä kaikkee pitää tehdä ja valmistella. Ajatuksena olis kanssa askarrella kutsut itse, mutta kun täällä tuppukylällä ei ole minkään sortin askarteluliikkeitä ja isolle kirkolle ei taida nyt vielä ehtii lähtemään. Netistä toki vois tilata, mutta ois kiva nähdä ja hypistellä livenä niitä matskuja. Sit ne kaikki tarjoamiset, pitäs ehtii miettii ja myös valmistella..,hui!! Kummeista on nyt puolet kysytty ja loput lähipäivinä. :) Vitsi mun stressikäyrä nousee..;)!!
Meillä on 18.9. Sellainen iso juttu, et nimi puuttuu vielä... :nailbiting:. Pappi on sama, joka oli harjoittelijana mun riparilla ja vihki mut ja ex-miehen. Melkeen ympyrä sulkeutuu, mut ei ihan :p.

Monta kummia sun vauvalle tulee? Mä oon kutsunu nyt 4, mut haluisin 2 vielä. Kaikki kummit tulee mun puolelta. Ja itseasiassa sukulaiset myös :eek:. Meitä on joku 20. Mä tilaan pari voileipäkakkua yhden kummin äidiltä. Sit kakun haen konditoriasta. Ostan pikkuleipiä ja ehkä pullaa ja karkkia. En aio tehdä mtn, enkä ota ressii. Jos meillä ei oo puunattu, ni sit ei oo. Kaikki on kuitenkin mun läheisiä, ni turha teeskennellä superäitiä :joyful:. Kaste on kirkossa, kahvit meillä. Nii, naapuri tulee keittää kahvia ja varmaan laittaa tarjottavat sillä välin ku me ollaan kirkossa. Onks jengi tarjonnu muuten kuohuvaa kastejuhlassa? Onks nykyään tapana?

Ainiin, kastemekon lainaan seurakunnalta. Juhlavaatteet on saatu yhdeltä kummilta: kauluspaita-body, suorat housut (prässien kanssa) ja mirri :hilarious:.

Vauvan rytmit vaihtuu ja muuttuu se kasvaessa välillä melko nopeaankin. Ite ajattelen, et rytmi lähtee vauvasta itsestään eikä ulkoapäin mut voihan sitä ikäänkuon tukea. Esim.rutiineilla.
Meillä vajaa 4kk.vauvan kans täl hetkellä näin: herää aamulla n.8-8.30. On virkeä ja hyväntuulinen parisen tunti. 10 tai yhdentoista aikaa nukahtaa. Sanotaan niitä aamupäivätirsoiksi. Sit on taas sen pari tuntia hereillä ja nukkuu sitten iltapäivällä vaihtelevasti päiväunia. Jos ulkona vaunulenkillä, nukkuu hyvin mut jossakin esim. kauppakeskuksessa ta kotona sisällä rikkonaisempaa. Siks ajattelin, et voisin hommata ne parvekevaunut, et voin välillä nukuttaa ihan partsilla.
Illalla ottaa vielä torkut. Nekin riippuu vähän missä ollaan. Usein ollaan kävelyllä, niin simahtaa tirsoille. Yöunille on viime aikoina nukahtanut n.9.30-10.

Sirpa. Meil tarjottiin kuoharia vähän niinkuin tervetuliaismaljana. Mut meil oli nimijuhlat isohkot kesäjuhlat mökillä ja ruuan kanssa oli kaikkea mahdollista tarjolla. Oli kotikaljaa, mehua, sitruunavettä, limua, viiniä, olutta ja siideriä. Oli ekaa kertaa kummankin suku ja ystävät samaan aikaan koolla ja osa oli yötäkin. Et ei mitkään perinteiset kastejuhlat.

Myy75 :) Poika nukkuu yleensä tunnin ( keskiarvo), hän on ollut kovin virkeä vastasyntyneestä asti ja yöt hän on nukkunut hyvin vastasyntyneestä asti :)

Hän siis nukkuu koko yön, nukahtaa illalla noin 19-20 maissa ( joskus jo klo 18). Herää aamu 06, mutta sitten hetken päästä jatketaan unia vielä 10-11 asti. Hän nukkuu paljon öisin, mutta jaksaakin sitten olla melki koko päivän hereillä :)
Ok eli periaatteessa nukkuu myös tommoset aamupäiväunet, kyllähän tosta sitten jo tulee :) Mä ite lasken yleensä yöuniksi siitä ekasta pitkästä pätkästä lähtien eli meillä se eka pätkä alkaa 22-24 ja jatkuu parhaimmillaan 05-06 asti, sit syö ja sitten nukutaan pari/ muutama tunti. Sitte loput pätkät lasken päivänukkumiseksi. Nyt alkaa mukautumaan niin, että aluks 10-30 min pätkiä ja noin klo 15 nukahtaa pidemmille päiväunille, mutta parhaiten silloin nukkuu ulkoilmassa :)

Siis voi antaa suoraan mun mielestä, kyse taitaa enemmänkin olla siitä, kelpuuttaako vastaanottaja sen lämmittämättä :) Meillä meni ainakin 2-korvike pääosin lämmittämättä aikanaan.

Mä annan korviketta huoneenlämpöisenä, jos vaihtoehtoa ei ole. Eli lämmitän jos mahdollista, mutta jos ei, niin sitten sellaisenaan. Hyvin on vauvalle kelvannut.

Väestöliiton sivuilta:

Vastasyntyneen vauvan korvike pitää aina lämmittää kädenlämpöiseksi, jotta vauvan lämmönsäätely toimisi normaalisti. Jo parin kuukauden ikäisen vauvan voi kuitenkin totuttaa juomaan myös huoneenlämpöistä korviketta. Tämä helpottaa syöttämistä ulkona ollessa. Talvella korvikepurkin tai vedellä täytetyn pullon voi laittaa lämpöä eristävään pussiin ulkoilun ajaksi, tai voit laittaa ko. tarvikkeet vaikkapa villasukan sisälle. Tarkista maidon lämpötila aina ennen syöttämis- tä!
Totta, ihan vastasyntynyt on vielä vähän eri juttu just ton lämmönsäätelyn takia.

Takaisin