Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sirpa, jos on joku allerginen reaktio, niin se voi tulla koska tahansa. Itselläni on paljon tuotteita, joita en voi käyttää. Jonkun 15 vuotta käytin libressen siteitä ja sitten tulin allergiseksi. Ripsiväriä täysin samasta putkilosta olin käyttänyt useita kertoja ja sitten alkoi turvota silmät. Joskus reaktio tulee yhdestä kerrasta, mutta useimmiten vasta muutaman kerran jälkeen. Omilla lapsillani on samanlaista kokemusta.
Ok! Perkele, täytyy sit tarkkailla sitäkin. Meillon tietty 100kpl pkt newborn2-vaippoja... Ehheheh.

Me ei muuten äijän kanssa olla allergisia millekään, tai siis olla oltu lapsena. Aikuisena mulla on tullu kissa-allergia ja sit omenat, nektariinit yms, oon yliherkkä niissä oleville torjunta-aineille, sekin tullu aikuisena. Jos syö ompun pihapuusta, ni ei tuu mitään erektioo.

Typy herää 2-4h välein mut mulla on meijeri valmiina sen lähellä kun nukkuu vieressä. Haettii eilen nää matkarattaat ja vaunukoppa mahtu niihi ni koitan parvekkeella nukuttaa näihi. Tää typy on ny oppinu että päikkärit nukutaan ulkona vauhdissa...ei ois kannattanu opettaa. Mä oon loppuviikon lirissä kun mies reissussa ja koira pitäs vauvan kans pissittää....

Laitettiin ristiäiskutsut tekstarilla. Kiitoskortti annettiin paikan päällä: kuva Viivistä Ikean pikkukehyksissä ja nimi ja kiitokset takana. Ei tarvinnu lähettää.

Eilen alko vauvamuskari ja tykättiin molemmat. Ja ilmottauduin äiti-vauvajoogaan mut en tiä tykkääkö Viivi jollei soi musiikki. Sitä pitäs olla kokoajan.
Miten sä oot koiran pissatuksen hoitanu nyt? Onko sun mies ollut siis himassa tähän saakka, vai miten?

Mä käyn joka aamupvä vaunuilla koiran kanssa lenkillä. Sellaiset 15-30min, vaikka keli ois mikä. Mies lähtee töihin viideltä aamulla, et siitä ei oo mtn iloa mulle aamulla.

Hitto, toi vauva ei nuku nyt ku 15-30min päivisin. Voi perse!

Maria75, sähän et imetä? Miten teillä on menny päivärytmi? Onko vauva ollu hyvä nukahtamaan?

Tähti, miten teillä? Kuinka usein ja kuinka paljon annat korviketta päivässä? Teillä vauva nukahtaa hyvin illalla, mites päivällä?

Mulla ei toi maito riitä, ja mulla taitaa mennä hermo ennenku sitä alkaa vauvalle riittää. Se imee ja nukhataa ja imee ja nukahtaa. En oo koko viikkoon saanu sitä nukkuu päivällä kunnolla. Nyt annoin 150ml korviketta ja nukuttelin hetken. Selvästi vauvalle tuli vatta täyteen, nukahti toisella nukutuksella, Katotaan nyt kauanko nukkuu.

Oliko kukaan muu ku Miiuli osittaisimetyksellä? Vauva siis :).

Sirpa, meillä päivärytmi on sellainen, että herätään 6-7 aikaan. Sitten aamupuuro ja korvike, klo 10.00 kasvis -tai lihasose ja korvike, 13-14 välipala hedelmäsose+korvike, 16-17 kasvis-tai lihasose ja korvike ja iltapuuro ja korvike 19.30-20.00. Näillä eväillä nukkuu yleensä yönsä aamuun asti. Jos päiväruokailut ja vähemmäksi saattaa aamuyöstä klo 04.00 joutua antamaan maitoa. Yritän päästä noista yösyötöistä eroon, joten useimmiten vain annan tutin tai vaihdan vaipan. Alkuaikoina korvikkeen kanssa ja osittaisimetyksellä noin 3 tunnin välein syötiin korviketta.

Meillä vauva syö sekä rintamaitoa että korviketta. Ollaan paljon puistoissa ym esikoisen kanssa, en siellä halua alkaa imettää. Varsinkaan nyt, kun sää on vähän koleampi. Kerran viileämmällä säällä imetin ulkona, ja saman tien paukkasi rintatulehdus. Mutta siis, silloin kun ollaan liikkeellä, niin vauva saa maitoa pullosta. Samoin kun on isänsä hoidossa. Maito on rintamaitoa, jos oon ehtinyt pumpata, mutta useimmiten NANia. Oma maito ei varmaan edes riittäisikään, kun vauva on alusta saakka saanut molempia. Huomaan muuten, että omaan maidon tuotantoon mulla vaikuttaa tosi paljon se, miten paljon olen ehtinyt/ muistanut juoda vettä. Jos on jäänyt vähiin, niin saman tien hyytyy maidon tulo.

Kaikkiaan meidän 3,5 kk vauva syö korviketta varmaan n. 300 ml päivässä. Vaikea arvioida, koska laitan aika reilusti maitoa pulloon, ja sitä usein jää yli ja joutuu heittämään pois. NAN-purkki kun ei ole uudelleensuljettava, niin esim. puistossa ollessa laitan koko purkillinen pulloon, ja vauva ei kaikkea kuitenkaan juo.

Meidän vauva on ihan hyvä nukkumaan yöt; illalla nukahtaa n. 21 aikaan ja herää n klo 2 syömään lyhyesti, ja sitten n klo 6 herää kokonaan. Päivällä on yhä enemmän hereillä, mutta nukkuukin toki 15 min - 2 h päikkäreitä, miten milloinkin.

Niin ja mua ei siis yhtään haittaa antaa vauvalle korviketta. Iloinen ja hyvin kasvava tyyppi, se on pääasia!

Meillä täytyy vaippojen antaa tuulettua pois pussista ennen käyttöä että haihtuu ne aineet ennen käyttöä

Sirpa, meillä päivärytmi on sellainen, että herätään 6-7 aikaan. Sitten aamupuuro ja korvike, klo 10.00 kasvis -tai lihasose ja korvike, 13-14 välipala hedelmäsose+korvike, 16-17 kasvis-tai lihasose ja korvike ja iltapuuro ja korvike 19.30-20.00. Näillä eväillä nukkuu yleensä yönsä aamuun asti. Jos päiväruokailut ja vähemmäksi saattaa aamuyöstä klo 04.00 joutua antamaan maitoa. Yritän päästä noista yösyötöistä eroon, joten useimmiten vain annan tutin tai vaihdan vaipan. Alkuaikoina korvikkeen kanssa ja osittaisimetyksellä noin 3 tunnin välein syötiin korviketta.
Miten se nukkuu päivällä? Muistatko saitko hyvin nukkuu silloin puoli v.sitten? Kuinka vanhana siirtyi pelkkään korvikkeeseen? Oliko niin, että sulta ei tullu tarpeeksi maitoa?

Meillä vauva syö sekä rintamaitoa että korviketta. Ollaan paljon puistoissa ym esikoisen kanssa, en siellä halua alkaa imettää. Varsinkaan nyt, kun sää on vähän koleampi. Kerran viileämmällä säällä imetin ulkona, ja saman tien paukkasi rintatulehdus. Mutta siis, silloin kun ollaan liikkeellä, niin vauva saa maitoa pullosta. Samoin kun on isänsä hoidossa. Maito on rintamaitoa, jos oon ehtinyt pumpata, mutta useimmiten NANia. Oma maito ei varmaan edes riittäisikään, kun vauva on alusta saakka saanut molempia. Huomaan muuten, että omaan maidon tuotantoon mulla vaikuttaa tosi paljon se, miten paljon olen ehtinyt/ muistanut juoda vettä. Jos on jäänyt vähiin, niin saman tien hyytyy maidon tulo.

Kaikkiaan meidän 3,5 kk vauva syö korviketta varmaan n. 300 ml päivässä. Vaikea arvioida, koska laitan aika reilusti maitoa pulloon, ja sitä usein jää yli ja joutuu heittämään pois. NAN-purkki kun ei ole uudelleensuljettava, niin esim. puistossa ollessa laitan koko purkillinen pulloon, ja vauva ei kaikkea kuitenkaan juo.

Meidän vauva on ihan hyvä nukkumaan yöt; illalla nukahtaa n. 21 aikaan ja herää n klo 2 syömään lyhyesti, ja sitten n klo 6 herää kokonaan. Päivällä on yhä enemmän hereillä, mutta nukkuukin toki 15 min - 2 h päikkäreitä, miten milloinkin.

Niin ja mua ei siis yhtään haittaa antaa vauvalle korviketta. Iloinen ja hyvin kasvava tyyppi, se on pääasia!
Ok. Et muuten stietenkään lämmitä maitoa siellä puistossa...? Eli miks meillä lämmitetään huoneenlämpöistä korviketta? Jääkaappikorvike lämmitetään tietty joo.

Jos huoneenlämpöistä ei tarvi lämmittää, niin äijän yösytöt helpottuis ku ei tarvis vauvaa roudata keittiöön ja mikron ääreen. Ottais korviketetran vaan sängyn viereen ja laittais pulloon ku vauva herää.

Sä et Murrimur oo vielä opettanu vauvalle mitään rytmiä, esim päiväuniaikoja? Meinaatko opettaa? Entä annatko enempi korviketta illalla ennen nukkumaan menoa? Entä yöllä, tissiä vai korviketta? Entä onko se yleensä tissillä silleen kertaheitolla ja imee ittensä täyteen, vai torkkuuko se siinä ja syö välillä?

Mua stressaa kaikista eniten, jos vauva ei nuku päivällä. Se on heti kaikinpuolin levottomampi, myös yöllä. Vielä edellis-ja viime vkolla nukkui 2x 2-3 h päikkärit päivällä, enimmäkseen. Yötkin meni jotenkin säännöllisemmin. En tie onks sillä nyt mahavaivoja, mut nukkuu tosi rauhattomasti. Yöllä heräs ku mies yskäsi. Äsken heräs ja annoin vähän tissiä, sillä on usein herätessään heti ennemminkin jano. Laitoin takas nukkuu. (Ihana sanoa et "laitoin" takas nukkuu, ikään kuin se nukahtaminen ois jotenki musta kiinni... ääääh)

Meillä poika juo 800 ml päivässä korviketta sisältäen aamu- ja iltapuurot. 6kk neuvolassa sanottiin, että tämän ikäisen pitäisi saada 600-800 ml korviketta päivässä.

Miten sä oot koiran pissatuksen hoitanu nyt? Onko sun mies ollut siis himassa tähän saakka, vai miten?

Mä käyn joka aamupvä vaunuilla koiran kanssa lenkillä. Sellaiset 15-30min, vaikka keli ois mikä. Mies lähtee töihin viideltä aamulla, et siitä ei oo mtn iloa mulle aamulla.

Hitto, toi vauva ei nuku nyt ku 15-30min päivisin. Voi perse!
Aamulla käyn 6.30 koiran kanssa ennen miehen töihin lähtöä, päivällä käyn vaunuilla koiran kanssa TAI mies menee kun tulee töistä ja illalla mies menee. Nyt koitan sit herätellä vauvan aamulla aikasin ja illalla meen ennenku se saa kilarit ja päivällä helpoin. Tarviis pestata joku teini auttamaan.

Miten se nukkuu päivällä? Muistatko saitko hyvin nukkuu silloin puoli v.sitten? Kuinka vanhana siirtyi pelkkään korvikkeeseen? Oliko niin, että sulta ei tullu tarpeeksi maitoa?

Meillä poika ei oppinut imemään rinnasta ja imetin rintakumilla. Maitoa ei tullut koko aikana tarpeeksi. Poika oli kauhean itkuinen ja oli pakko antaa korviketta lisäksi. Mulla oli matalat rinnanpäät. Sitten poika alkoi jossain vaiheessa tissilakkoon, kun pullosta sai paremmin maitoa. Menin antamaan sitten ensin korviketta ja eikä sitten enää huolinut rintaa. Meidän piti vähentää korvikkeen antamista, mutta siinä kävi päinvastoin. Viikolla 6 poika oppi imemään itse suoraan rinnasta, mutta tisseistä ei tullut enää mitään. Siihen loppui meiän osittaisimetys. Öisin oli helpompaa antaa nälkäiselle pojalle korviketta, kun raivosi tisseille. Se varmaan tyrehdytti maidontuotannon. Mun oli vaikeaa kuunnella vauvan itkua. Meiän poika nukkui hyvin päivisin ulkona keväällä ja öisin, kun siirryttiin pelkkään korvikkeeseen. En tiedä ymmärrätkö tästä mun selostuksesta mitään, kun siinä oli monenlaisia vaiheita. Itse olin myös aika kipeä sektion jälkeen, kun mulla oli se ihokomplikaatio. Sain myös antibioottia suoraan suoneen 2 päivää synnärillä ja tablettina viikon verran, mikä saattoi myös vaikuttaa äidinmaidon makuun.

Tähti, miten teillä? Kuinka usein ja kuinka paljon annat korviketta päivässä? Teillä vauva nukahtaa hyvin illalla, mites päivällä?

Mulla ei toi maito riitä, ja mulla taitaa mennä hermo ennenku sitä alkaa vauvalle riittää. Se imee ja nukhataa ja imee ja nukahtaa. En oo koko viikkoon saanu sitä nukkuu päivällä kunnolla. Nyt annoin 150ml korviketta ja nukuttelin hetken. Selvästi vauvalle tuli vatta täyteen, nukahti toisella nukutuksella, Katotaan nyt kauanko nukkuu.

Oliko kukaan muu ku Miiuli osittaisimetyksellä? Vauva siis :).

Sirpa :)

Poika syö 120ml kerralla noin 3tunnin välein. Poika nukkuu päivällä yhden kerran ( siinä noin klo 14 ) noin 1tunnin ajan. Yöt hän nukkuu täysin kitisemättä, välillä vaan herää syömään :)

Ylipäätään aina, kun poika herää, hän ei yleensä itke vaan nauraa..:laughing025:laughing025
kriekkuu iloisesti:love017

Poika puuhastelee muutoinkin omatoimisesti oman lelukaarensa alla, hänellä on kovin hauskaa siellä:joyful: Äiti voi käydä rauhassa suihkussa ja kun palaan, on pojalla leikit meneillään jokelluksen siivittämänä:grin

Poika on luonteeltaan tasainen ja iloinen, sekä omaa varmaan jonkin verran myös pelisilmää:happy: Hän ei todellakaan hätäänny, jos äiti ei koko ajan ole sängynlaidalla päivystämässä:angel12

Poika kehittyy ihan silmissä, joka päivä on jotain uutta:p

Mietittekö jo/vielä sitä, että minlälaisen kasvatuksen haluatte antaa lapselle, siis millaisen toivotte hänestä aikuisena tulevaksi?:rolleyes:

Mä mietin ( ja mies myös) tätä ihan päivittäin :) Meille on tärkeää, että hänelle kasvaa hyvä itseluottamus ja rohkeutta kohdata asioita maailmassa. On tärkeää, että hänestä tulisi pärjäävä ihminen, joka ottaa muutkin huomioon ja ymmärtää, että maailmassa on myös hätää ja kurjuutta, eikä kaikkea tarjota hänellekään kultalusikalla, vaan asioiden eteen tulee tehdä töitä. Tietenkin toivotaan, että hänestä tulisi kunnon kansalainen ja, että hän saa vanhemmiltaan apua, tukea ja ymmärrystä, niin kauan kuin elämme.

Tuon suuntaisia ajattelen...:angel7

Sirpa :)

Poika syö 120ml kerralla noin 3tunnin välein. Poika nukkuu päivällä yhden kerran ( siinä noin klo 14 ) noin 1tunnin ajan. Yöt hän nukkuu täysin kitisemättä, välillä vaan herää syömään :)

Ylipäätään aina, kun poika herää, hän ei yleensä itke vaan nauraa..:laughing025:laughing025
kriekkuu iloisesti:love017

Poika puuhastelee muutoinkin omatoimisesti oman lelukaarensa alla, hänellä on kovin hauskaa siellä:joyful: Äiti voi käydä rauhassa suihkussa ja kun palaan, on pojalla leikit meneillään jokelluksen siivittämänä:grin

Poika on luonteeltaan tasainen ja iloinen, sekä omaa varmaan jonkin verran myös pelisilmää:happy: Hän ei todellakaan hätäänny, jos äiti ei koko ajan ole sängynlaidalla päivystämässä:angel12

Poika kehittyy ihan silmissä, joka päivä on jotain uutta:p
Nukkuuko teidän poika siis joka päivä päivisin vaan 1 tunnin? Mä olin jo huolissaan, ku meidän tyttö nukku joku päivä pätkissä "vaan" 2 tuntia :) Paljonko poika nukkuu yhteensä yöllä?

Muumimamma-74 :) Onko niin, ettei teidänkään vauvalle ole koskaan tutti kelvannut?

Meillä aina sylkenyt sen pois, mutta omaa peukaloaan tykkää lussuttaa :) Jopa molempia yhtäaikaa:laughing002
Meidän poitsu on vähän valikoiva tutin suhteen, eli välillä lussuttaa sitä hetken, mutta pullauttaa pois aika pian. Nukkumaan mennessä kanssa vähän aikaa suostuu sitä pitämään, mutta viimeistään heti kun nukahtaa, putoaa tutti pois. :) No parempi toisaalta, ettei nyt kauheasti siitä riippuvaiseksi tulekaan, mutta peukalon imemisenkin haluan kitkeä pois, siitä kun ei sit niin helposti eroon pääsekään kuin tutista;)! Myöskään mun tissistä ei tarttis tehdä huvituttia, sillä nyt tämä pieni tuhisija monesti nukahtaa tissi suussa, tai poskella.., oikea mamman tissiposki;)! :)

Nukkuuko teidän poika siis joka päivä päivisin vaan 1 tunnin? Mä olin jo huolissaan, ku meidän tyttö nukku joku päivä pätkissä "vaan" 2 tuntia :) Paljonko poika nukkuu yhteensä yöllä?

Myy75 :) Poika nukkuu yleensä tunnin ( keskiarvo), hän on ollut kovin virkeä vastasyntyneestä asti ja yöt hän on nukkunut hyvin vastasyntyneestä asti :)

Hän siis nukkuu koko yön, nukahtaa illalla noin 19-20 maissa ( joskus jo klo 18). Herää aamu 06, mutta sitten hetken päästä jatketaan unia vielä 10-11 asti. Hän nukkuu paljon öisin, mutta jaksaakin sitten olla melki koko päivän hereillä :)

MS74, vieläkö typyherää 2h välein yöllä syömään? Miten teil muuten menee?

Kivaku ristiäiset meni hyvin! Viivi on hauska nimi :cat:!

Lähetitkö oikeen kutsut ristiäisiin? Mulla olis tarkoitus lähettää. Pitäis tänää tehdä...
Millos Sirpa teillä on ristiäiset? Mä soittelin tänään kirkkoherranvirastoon ja lokakuussa oli tasan yks sunnuntai, milloin tämä meidän toivoma pappi pääsis, joten otettiin sitten se ja hoohetki olis 9.10. Nyt alkoi heti stressiä pukata, mitä kaikkee pitää tehdä ja valmistella. Ajatuksena olis kanssa askarrella kutsut itse, mutta kun täällä tuppukylällä ei ole minkään sortin askarteluliikkeitä ja isolle kirkolle ei taida nyt vielä ehtii lähtemään. Netistä toki vois tilata, mutta ois kiva nähdä ja hypistellä livenä niitä matskuja. Sit ne kaikki tarjoamiset, pitäs ehtii miettii ja myös valmistella..,hui!! Kummeista on nyt puolet kysytty ja loput lähipäivinä. :) Vitsi mun stressikäyrä nousee..;)!!

Mä olen teetättänyt ifolorilta kuvia. Meillä sen verran vähän porukkaa ristiäisissä, että ihan vaan suullisesti kutsuttiin. Ifolorilta saisi kutsukorttejakin.

Mä olen teetättänyt ifolorilta kuvia. Meillä sen verran vähän porukkaa ristiäisissä, että ihan vaan suullisesti kutsuttiin. Ifolorilta saisi kutsukorttejakin.

Maria75 :) saako niitä Ifolor kuvia tilattua netistä?

Me teetettiin ifolorilta kutsarit. Tuli nopsaan ja tosi kivat. Paljon vaihtoehtoja

Takaisin