Suurperheellisten pulinapalsta <3

Täytyy täältä sivusta kyllä hattua nostaa teille suurperheellisille, tuntuu että oma kroppa kestää juuri ja juuri yhden raskauden viiden vuoden välein 😂

Joskus höpisin tällä palstalla, tarkoituksena olis ollu kans rakentaa ainakin pieni suurperhe, mutta ne unelmat kaatuivat lapsettomuusongelmiin ja vaihtuivat muihin 😊 Tässä nyt toista odotellaan joulukuussa saapuvaks, kolmas taitaa jäädä hankkimatta - meidän ainoot mahdollisuudet onkin enää 3 pakastimessa olevaa alkiota.

Mutta seurailen täältä taustalta välillä teidän kuulumisia 😊
 
Isommat on arjesssa mukana ja mieshän joutui hoitaa kaikki kun menetin kävelykyvyn hetkeksi konnttasin vessan väliä kivuissa ja pienikin liike oli kivukasta. Kyllä mies hoitaa paljon en muuten pystyisikään jos ei olisi tukena ja isommista lapsista saan apua mutta niillä myös on omansa haasteet.

En nyt kuin raskaus vitaminiin , raskauden kalaöljy ja vielä kalsium(jossa lisänä D:tä) ja verikokeisiin lääkäri pisti miehen kanssa oltiin tämä olisi nyt viimeinen kun juurikin imetyksen aikaan en halua ehkäsyä käyttää en halua lapseen mitään välitäö vältellyt niin paljon myös esim tavallisia särkylääkkeitäkin etten mitään napsisi turhaan . Painon tippumista ollaan puhuttu tarkemmin auttaisi varmasti myös selkään ja ihan sängyssä seläntakia ihan jumppaan. Toi oli 15 vuotias jota nostin sängystä ylös jolla on ongelmia kouluun menossa ettei ole motivaatiota kouluun mennä. Että nythän se on jo 16vuotias eikä ole vieläkään halua mennä. Lastensuojelu senkin vuoksi vielä pyörii tässä.

Kyllä pieniä aloitin viemään uimaan viikottain(10v,8v,5v,4v ja 2v) ja 5vuotiais oppi heti sukeltamqan ja 8kk on isukilla hoidossa. Mies on asennoituna ettei noiden koululaisten kouluun meno ongelmien taikia edes pysty kouluaan itse köymään tällä hetkellä menemään heikosti ne nuoret menee. Toinen on ahdistunut läpikotaisin kun vielä koulussa on kaveriansa uhattu hakata ja kuulemma on jonkun viime vuonna hakannut sairaala kuntoon . Niin ja tottakai sekin lastensuojeluun tämän pelkän koulu vaikeuden takia. Tässä meillä ollut hyvin stressaavat tilanteet kun 2huonosti pääsee kouluun ja 8v vielä sitten muutenkin myös välttelee koulua mutta joka päivö se sinne saatu mutta myöhässä ja läksyjä ei tekisi vasta aamulla.

Minusta koulun pitää puuttua tuohon väkivaltatai lastensuojelu ottaa ne tarkkailun alle mutta ei se pystynyt edes menee kouluun kertoon niin ei sitä oteta tosissaan.

Jumppaan selkääkin ihan jalkoja nostelemalla en edes pysty kunnolla selällään nostaa jalkoja että itseäni yllättää kuinka huonossa kunnossa on keskivartalo mikä liike ei normaalisti edes tuntunut jumpalta sitä pitää tehdä tai uskon pitää kunnon vaikea eikä oikein muitakaan tapoja ole.

Mutta 12v taas sai stipentin numeroiden nostosta ja sosiaalisesta taidoista nyt aloitti 7lk ja sisarensa jäi taas luokalle(7lk takaisin) kun ei pääse kouluun myös että jotain positiivista tähänkin perheestä. Kyllä siis vauva on ihan odotettu ettei sen puoleen olisin halunnut olla paremmassa kunnossa. Mutta en halua enää jälkeen 40vuotta kun kohta täytän 39v että kehonikaan ei näytö jaksavan. En saa edes korvikketta 8kk syömään mutta sitä tarjoan kun illalla söisi hyvin pitkään rintaa ja rinnat on herkät.

Ilman miehen tukea en jaksaisi kouluongelmien takia mies hoitaa niiden isompien asioimisen.
Ikävä kun tuntuu ettei koululla ole oikein keinoja tuohon väkivallan uhan kitkemiseen. Mitä olen mediaa seurannut niin tuntuvat olevan hampaattomia muuallakin, vaikka vanhemmat yrittäisivät porukalla saada tilannetta ratkaistua. Onko teillä mahdollisuutta vaihtaa koulua toiseen näiden hankalasti kouluun menevien osalta? Vähän alkanut tuntumaan että on pian helpompaa vaihtaa lastensa koulua, kuin saada oman koulun vakavaksi päässyt kiusaamisongelma ratkaistua. Voisi auttaa tuohon isompien koulumotivaatioon jos miehesi näyttäisi heille esimerkkiä, asenne kun tarttuu ja meillä aikuisilla on paremmat mahdollisuudet vaikuttaa asiaan.

Jumppa auttaa. Välillä on minustakin tuntunut että keskivartalo on ihan hyllyvää juttua kun lihakset ja jänteet ovat venyneet muodottomiksi monen raskauden jäljiltä. Menee aina hetki synnytyksen jälkeen kuntouttaa niitä, ennen kuin tukea alkaa taas löytymään. Toki sitten raskausvatsa alkaa jossain vaiheessa tukemaan vyötäröä edestä, niin selän kunto voisi parantua. On se haastavaa kun on useampi raskaus takana ja vielä uusi pehmentää kudoksia. Mutta olet selvästi kohtuullisessa kunnossa kun jaksat tänne kirjoitella. Saitko jumppaohjeet fysioterapeutilta? Selkäliiton kotisivuillakin on muistaakseni raskaana oleville suunnattuja jumppavideoita, niillä jumppailin joskus kun menin venäyttämään selkäni raskaana ollessa.

Ihana tuo sinun 12-vuotias, miten hän jaksaa kodin haasteista huolimatta. Ehkäpä hän on sellainen jota ongelmat vain karaisevat. Lapset ovat sitkeitä. Ja mahtavaa että pystytte miehen kanssa jakamaan nämä haasteet, näinhän se ison perheen kanssa menee ettei sitä kukaan yksin jaksa pyörittää.
 
Voi sinua! Miten hoidat itseäsi että jaksat olla äiti? Mitä vitamiineja ja kivennäisiä otat? Melkoinen urakka sinulla takana, ja melkoinen urakka tietysti vielä edessä. Tottakai osa lapsista on jo siinä iässä että heistä on varmasti jo apua perheen arjen pyörittämisessä niin että sinäkin voit välillä levätä. :smiling-eyes:

Minulla vasta 5+5 menossa ja oireina lähinnä väsymys ja kevyt kuvotus. Aika vähällä siis pääsen, mikä on hyvä juttu kun hoidan kotona nuorimmaiseni. Nyt tosin aloitettin seurakunnan pikkukerhossa 5- ja 3-veen kanssa, pieni kevennys viikkoon minulle ja lisää virikkeitä heille. :smiling-eyes: Minä napsin rautaa ja b-vitamiinia aikalailla säännöllisen epäsäännöllisesti pysyäkseni vauhdissa. Tuo kalsium-lisä on hyvä hoksautus! Viime raskaudessa otin sitä myös, ja olisi varmasti syytä ottaa nyttenkin kun on jäänyt pois tapa juoda maitoa.
Piti sanoa menetin kävelykyvyn kun nostin tuota 15vuotiasta sängystä 7.12 jotain varmaan murtu kun en päässyt liikkuun kuukauteen myös oli yllättämään eri vaiheet parantua kunnolla. Kun aivastelen tällä hetkellä paljon pitäö olla köyryssä kun sekin sattuu selkään. Selkä on siis pahin mikä vie minun liikunta kykyä noukkia mitään. Nyt koronan jälkeen kun suojadutaan FFP2 tuo uiminen on poikkeus eihän tuo maskisuositus ole poistunut riskiryhmiltä tai tällein sanotaan kun sitä ei kovaan ääneen edes puhuttu ja tuntuu johtuvan tuosta rokotteesta johtuvan että haluavat siihen luottavan raskaana olevat on riskiryhmää. Itse taas en pysty rokotusta käyttämään kun saan jonkun huimaustaudin sen jälkeen enkä enää koronaakaan kun sain long covid jo 2020/3 ja menin huonoon kuntoon silloin.


Maskisuositus edelleen olemassa​

THL:n yleinen maskisuositus poistui huhtikuussa 2022. Nohynekin mukaan vastaavaa, voimakkaampaa suositusta ei ole toistaiseksi tiedossa Suomeen. Maskit eivät ole kuitenkaan poistuneet keinovalikoimasta kokonaan missään vaiheessa.

– Onhan meillä sellainen maskisuositus jo nyt olemassa, että jos ihminen on oireinen, niin hän voi halutessaan käyttää maskia suojellakseen muita.

– Myöskin ihmiset, jotka ovat alttiita vakavalle taudille, voivat käyttää maskia, jotta välttyvät virusinfektioilta, eikä pelkästään koronalta vaan esimerkiksi myös influenssalta.”

Olen sitä mieltä uimassa nyt silti käytäisi kun kloorivedet ja ilma raikas ja käytäisiin siltikin. ihmiset kyllä tuntuu ihmiset eivät pysty käsittämään että eihän tämä riskiryhmiltä ole poistunut mihinkään riski. Joutunut itkemään esim viimeinen sairaalareissu että sain oman huoneen

 
No nyt on kerrottu pikkusisaruksesta lapsille ja sukulaisille! Lapset eivät oikein sanoneet mitään, en tiedä ymmärsivätkö edes 😂 tyttöä toivoivat että olisi pikkusiskolle kaveri 🥲 Onpas hauskaa, enää ei tarvitse salailla!

Johan tässä pian poksuu 15+0! Liikkeitä ei tunnu vielä, epäilen istukan olevan edessä jälleen. Eilen tuntui jotain kevyttä painetta kohdussa kun hetken ehti olla aloillaan ja mietin, josko vauveli teki kuperkeikkaa silloin 😁 mutta potkut ei vielä tosiaan tunnu missään. Olis jo niin ihana niitä liikkeitä kuulostella 🥺

Kärsin jälleen raudanpuutteesta (tai siis yhä, mutta ferritiini sukeltanut reilusti alaspäin), mutta maha ei kestä rautavalmisteita.. pitää jotain keksiä. Ihmeen energinen tässä kuitenkin jaksaa olla!
 
No nyt on kerrottu pikkusisaruksesta lapsille ja sukulaisille! Lapset eivät oikein sanoneet mitään, en tiedä ymmärsivätkö edes 😂 tyttöä toivoivat että olisi pikkusiskolle kaveri 🥲 Onpas hauskaa, enää ei tarvitse salailla!

Johan tässä pian poksuu 15+0! Liikkeitä ei tunnu vielä, epäilen istukan olevan edessä jälleen. Eilen tuntui jotain kevyttä painetta kohdussa kun hetken ehti olla aloillaan ja mietin, josko vauveli teki kuperkeikkaa silloin 😁 mutta potkut ei vielä tosiaan tunnu missään. Olis jo niin ihana niitä liikkeitä kuulostella 🥺

Kärsin jälleen raudanpuutteesta (tai siis yhä, mutta ferritiini sukeltanut reilusti alaspäin), mutta maha ei kestä rautavalmisteita.. pitää jotain keksiä. Ihmeen energinen tässä kuitenkin jaksaa olla!
Moikka. Huutelen vähän sivusta. Oletko kokeillut SiderAl-rautavalmistetta? Se imeytyy vasta suolessa, joten ei (yleensä ainakaan) aiheuta vatsaoireita. Sen saa myös ottaa mihin vuorokaudenaikaan tahansa ja minkä ruuan kanssa vain. Suosittelen, minulla se helpotti raudansyöntiö, kun voi ottaa vapaasti.
 
Moikka. Huutelen vähän sivusta. Oletko kokeillut SiderAl-rautavalmistetta? Se imeytyy vasta suolessa, joten ei (yleensä ainakaan) aiheuta vatsaoireita. Sen saa myös ottaa mihin vuorokaudenaikaan tahansa ja minkä ruuan kanssa vain. Suosittelen, minulla se helpotti raudansyöntiö, kun voi ottaa vapaasti.

Olen joskus vuosia sitten, kun ei ollut vielä tätä ongelmaa mahan kanssa. Silloin se ei ainakaan nostanut arvoja ja mua kauhistutti sen kallis hinta 😬 nyt ostin yhtä, jota mainostettiin vatsaystävällisenä, mutta se teki aivan karmean kuplinnan.
 
Olen joskus vuosia sitten, kun ei ollut vielä tätä ongelmaa mahan kanssa. Silloin se ei ainakaan nostanut arvoja ja mua kauhistutti sen kallis hinta 😬 nyt ostin yhtä, jota mainostettiin vatsaystävällisenä, mutta se teki aivan karmean kuplinnan.
Joo, se on aika hintavaa. Olo-apteekista olen ostanut, siellä minun mielestäni halvin.
 
Näyttää olevan meno hiljentynyt aikasempaan verrattuna foorumilla, niin muokkasin viestin pois. 😊
 
Muokattu viimeksi:
Voi tätä ihmismieltä! Aina ovulaation aikaan alkaa sydän kaivata pientä kääröä taloon :Heartred
Näinhän se menee! :smiling face with heart-eyes: Ja minulla vielä mies on tähän mennessä lähtenyt aina hommaan matkaan, niin tuloksenhan arvaa... :Heart With Ribbon:
 
Mä en laske meitä suurperheellisiksi, en tiedä onko siihen jotain määritelmää edes olemassa. Meillä on 3 lasta ja tämä nuorimmainen on pian 2 kuukautta vanha. Ajatus siitä, että tämä on viimeinen, on minussa kipuilua aiheuttava. Viimeistä kertaako tässä tehdään kaikkia vauvajuttuja!? 💔 Onko teillä lasten lukumäärä ollut itsestään selvää? Että haluaa useamman lapsen? Onko jossain pisteessä joutunu miettiä asiaa tarkemmin?

Meillä mies on sitä mieltä, et 3 riittää ja niin minäkin olin siihen asti että kolmas syntyi 🫣 Jo synnytyssalissa vauva sylissä iski se ajatus, että eikö muka vielä yksi. Me ostettiin vasta viime kesänä oma talo ja tämä on mitoitettu niin, että mahdutaan tänne 3 lapsen kans, mutta neljännen kanssa ei kyllä enää. Autoissakin vaan 5 paikkaa ja reissaillaan paljon.. Miten sitä sitten enää kulkis mihinkään?

En haluais sitä uutta vauvaa tietysti just nyt. Enkä vielä pariin vuoteen ainakaan. Mutta jos vielä joskus. Mies vaan pitäisi ylipuhua tähän hommaan myös ja jotenkin puhua tämä sellaiseksi ettei se olisi maailmanloppu 🤣
 
Mä en laske meitä suurperheellisiksi, en tiedä onko siihen jotain määritelmää edes olemassa. Meillä on 3 lasta ja tämä nuorimmainen on pian 2 kuukautta vanha. Ajatus siitä, että tämä on viimeinen, on minussa kipuilua aiheuttava. Viimeistä kertaako tässä tehdään kaikkia vauvajuttuja!? 💔 Onko teillä lasten lukumäärä ollut itsestään selvää? Että haluaa useamman lapsen? Onko jossain pisteessä joutunu miettiä asiaa tarkemmin?

Meillä mies on sitä mieltä, et 3 riittää ja niin minäkin olin siihen asti että kolmas syntyi 🫣 Jo synnytyssalissa vauva sylissä iski se ajatus, että eikö muka vielä yksi. Me ostettiin vasta viime kesänä oma talo ja tämä on mitoitettu niin, että mahdutaan tänne 3 lapsen kans, mutta neljännen kanssa ei kyllä enää. Autoissakin vaan 5 paikkaa ja reissaillaan paljon.. Miten sitä sitten enää kulkis mihinkään?

En haluais sitä uutta vauvaa tietysti just nyt. Enkä vielä pariin vuoteen ainakaan. Mutta jos vielä joskus. Mies vaan pitäisi ylipuhua tähän hommaan myös ja jotenkin puhua tämä sellaiseksi ettei se olisi maailmanloppu 🤣
Meille piti tulla kaksi, tuli kolme. Kolme piti olla hyvä, on tulossa neljäs 🤭

Ostettiin talo, jossa on neljä makkaria (kolme siihen asti, että saadaan joskus muinoin purettu väliseinä rakennettua takaisin), ja auto menee vaihtoon. Mutta pienellä ikäerolla menee lapset pitkään samassa huoneessa (jaoin itsekin yläasteelle asti huoneen aina vähintään yhden siskon kanssa), auton vaihto nyt ei mikään maailmanloppu ole, ja kaduttaisi myöhemmin jos ei olisi tää neljäs saanut lupaa tulla ❤️
 
No meille on tulossa viides ja talossa tällä hetkellä vaan isommille pojille yhteinen huone. Pienemmät nukkuu meidän makkarissa ja muutenkin nuo kaikki touhuaa yleensä samassa tilassa kuin me muutkin. Eli olkkarissa (meillä onneksi iso olkkari). Mies kyllä tänään alkoi avata lattiaa tuolta yhdestä isosta huoneesta, josta tarkoitus joskus kehitellä lapsille omat huoneet. Sopu sijaa antaa 😊 meillä on 7-paikkainen auto ja ahtaaksi se on käynyt jo nyt, kun koiriakin on kaksi eikä mahduta kaikki enää samaan autoon 😄 mutta eiköhän tässä pärjää. On meillä sitten miehen työauto vielä että osa voi tulla sitten sillä perässä 😄 ainakin itse ajattelen, että elämä kantaa aina eikä kaiken tarvitse olla "täydellistä", jos on haave vielä yhdestä lapsesta ❤️ kaikki järjestyy kyllä!
 
Minulla mies on lämmennyt yhdelle lapselle kerrallaan. Kun nuorimmainen on ollut noin vuosikas, on käyty lävitse pohdinta että mitä jos vielä yksi. Joskus on mietitty useampikin kuukausi ennen kun on annettu lupaa tulla. Ainahan sitä miettii et muuttuuko arki hankalammaksi jos on yksi lapsi lisää, mutta olen todennut että eipä juuri. Lapset kasvavat ja isommat lapset oppivat omatoimisiksi. Lisäksi sisaruksista on kovasti leikkiseuraa toisilleen, sekin keventää äidin kuormitusta.

Me asutaan 4mh + k + oh + .... okt:ssä ja nyt on 6. lapsi tulossa. Vain koululaisilla on omat huoneet ja leikki-ikäiset jakavat isoa makkari-leikkihuonetta. Lemmikkeinä on vain kissa ja hamsteri, ja varmaan tätä linjaa pidetään ainakin niin kauan kunnes lapsista on enemmän apua lemmikkien hoidossa. Välillä kyllä tuntuu et miksi ihmeessä me tarvitaan edes näin isoa taloa kun lapset tuovat lelunsa olohuoneen ja keittiön lattioille ja leikkivät siellä missä me aikuisetkin olemme. 🙄 Ehkäpä se oman huoneen merkitys kasvaa sitten isompana, likempänä murrosikää.

Autoasia nyt on helposti ratkaistavissa 7-paikkaisia autoja löytyy kyllä. Tosin aika harvoin me arjessa ollaan yhdessä autolla liikkeellä, muutaman kerran vuodessa. Yleensä minulla on enintään kolme lasta matkassa kun autoillaan kerhoon tai harrastuksiin, isommat ovat jo koululaisia tai eskareita, ja kulkevat omia aikojaan. Me pärjättäisiin siis kahdella tavallisellakin autolla, ja niihinhän menisi jo 8 lasta ja kaksi kuskia.

Huomatkaa! Isojen autojen verotus on kevenemässä vuoden päästä, pieni kädenojennus isoille ja vähemmän varakkaille perheille hallitukselta. :smiling-eyes:
 
Jos kaipaa suurperhehaaveelleen jonkinlaista yhteiskunnallista oikeutusta, niin suomessahan on syntyvyys laskussa ja väkimäärä vähenemässä. Tämä on myös maailmanlaajuinen trendi, väkimäärä vähenee ja nekin maat missä syntyvyys on suurempaa kuin kuolleisuus, perhekoot ovat pienentyneet muutamassa kymmenessä vuodessa ja tämä trendi yleistyy. Kenelle me tätä maata säästämme ja kehitämme, jos ei lapsillemme?
 
Me pärjättäisiin siis kahdella tavallisellakin autolla, ja niihinhän menisi jo 8 lasta ja kaksi kuskia.
Mä muistan lapsuudesta kesän, kun meillä oli kaksi tavallista sedania, kun meidän iso pakettiauto oli rikki. Hyvin niillä kuljettiin, kun harvoin kaikki edes halusi tai pääsi kaupoille mukaan 😄
Kesälomareissulle ajettiin pohjoiseen niillä kahdella autolla, ja veikkaan että vanhempien piti kuunnella takapenkin tappelua vähemmän kuin normaalisti. Ja jos yhteenottoja alkoi tulla, pysähdyttiin vaan johonkin levikkeelle ja vaihdettiin kokoonpanoa hieman.
Yhden tämmöisen pysähdyksen muistan, kun piti erottaa mun pikkuveljet toisistaan 😂
 
Jos kaipaa suurperhehaaveelleen jonkinlaista yhteiskunnallista oikeutusta, niin suomessahan on syntyvyys laskussa ja väkimäärä vähenemässä. Tämä on myös maailmanlaajuinen trendi, väkimäärä vähenee ja nekin maat missä syntyvyys on suurempaa kuin kuolleisuus, perhekoot ovat pienentyneet muutamassa kymmenessä vuodessa ja tämä trendi yleistyy. Kenelle me tätä maata säästämme ja kehitämme, jos ei lapsillemme?
Mulle hiipii välillä ajatus, että mitä toikin nyt ajattelee... Varsinkin vanhoille tutuille on jotenkin vaikea kertoa.
Mutta sitten täytyy vaan muistuttaa, että ei ne meidän perheessä elä, ei ne tiedä oikeastaan mitään.
Ne joko näkee sen kauhean väsymyskiukkishown kaupassa kun ulkopuoliselle näyttää ettei pakka pysy kasassa, tai sitten ne näkee sen kun lapset pitää huolta toisistaan. Harvoin kukaan näkee niitä molempia puolia.

On hyvä miettiä omat resurssit ja voimavarat ja miettiä, mikä on elämässä tärkeää. Ja sekin on ihan ok, jos päätyy siihen ettei enää lapsia, vaan haluaa vaikka vaurastua, matkustella, tai vaikka vaan nukkua hyvin vielä 10v sisään 😂
Toi jälkimmäinen kuulostaa kyllä ihanalta.
Itse oon ainakin vanhentunut kasvoista hurjasti tän univajeen vuoksi 🥲
 
Se vain tämä ikä lapsilla, yli 3-vuotiaat ovat jo pääsääntöisesti hyviä nukkujia poislukien tietysti flunssien alut. Tuntuu että aikahaarukka lasten hankinnalle on kovin lyhyt, kun elämän on saanut joten kuten järjestykseen niin hedelmälliset vuodet saattavat olla jo lähellä loppua. Onnekkaita ovat he jotka saavat elämän jo parikymppisinä hyvälle tolalle.

Olen ajatellut et sitten vanhempana ehtii vaikkapa matkustella, kun lapsetkin ovat isompia. Heidät voi ottaa joko mukaan tai jättää jopa hetkeksi itsekseenkin jos ikä ja vastuullisuus riittävät tähän. Lapset tuovat elämään myöhemminkin sellaista rikkautta mitä ei rahalla saa. :smiling-eyes:
 
Vielä tuosta suurperheellisyydestä ja varallisuuden kartuttamisesta. Olen kokenut sen oikeastaan aika helpoksi, sillä suurperheellisen elämäntavassa on paljon rahaa, aikaa, ja ympäristöä säästäviä tekijöitä. Ison perheen pitää asua jossain, ja mitä yks päivä tutkin vuokramarkkinoita niin iso kerrostaloasunto tai okt vuokrattuna on helposti sen 1100-1250e/kk (asun pk-seudun ulkopuolella). Sillä summallahan lyhentää mukavasti asuntolainaakin, ja oman asunnon maksaminen kartuttaa varallisuutta. Kun on oppinut säästeliään elämäntavan niin oman kodin maksamisen jälkeen rahaa alkaa varsin helposti kertymään tilille, rahan käyttöä saa opetella uudelleen. Oli se sitten matkustelu, lapsille enemmän tai parempia harrastuksia, parempi auto... tai sitten opettelee vaikkapa sijoittamaan rahat joita ei juuri sillä hetkellä tarvitse.

Lapsiperhearki on itsessään jo toiminnan täyteistä, ja tuntuu että ainakin minä olen jo ihan rättiväsy jos käymme lomailemassa mummolassa muutaman päivän reissun. Tällä porukalla en jaksa edes unelmoida pidemmistä ulkomaan reissuista. Ehkäpä sitten joskus mutta nyt ei jaksa. Me panostetaan siis päiväreissuihin mitä lomailuun tulee. Lapsien lelut, vaatteet, urheiluvarusteet tulee todella helposti kierrätettyä lapselta toiselle, kunhan katsoo että tulee hankkineeksi tarpeeksi hyväkuntoista ja sukupuolineutraalia tavaraa ensimmäiselle. Menopeleihin joutuu panostamaan, +3 lasta perheessä tarkoittaa helposti tavallista isompaa autoa, sille ei mahda mitään. Ruokaostokset ovat ison perheen iso menoerä. Toisaalta tulee kokattua paljon kotona ja isoja annoksia, sillä yhtä ihmistä kohti se tulee edullisemmaksi. Noutoruuan kanssa joutuu miettimään monta kertaa kun sen määrän kertoo porukan koolla, silläpä sellaisesta on helppo opetella pois. Itse tekemällä säästää melkoisesti.
 
Muokattu viimeksi:
Elvytetäänkö tätä palstaa? 😊 Meille syntyi 26.3 pikkuveli, suunnitellusti kotona kuten toiseksi nuorinkin. Kaikki meni paremmin kuin hyvin ja synnytys oli reilu 3h rupeama. Hyvä että kätilö ehti paikalle 😄 enpä vielä iltapäivällä edes tiennyt että hetken päästä on vauva sylissä 😅🥰
 
Takaisin
Top