Suurperheellisten pulinapalsta <3

Voih, meidän tuleva reissureki lähteekin toiseen kotiin :sad010 Mies sanoo että korjattava vika on sen verran työläs tehdä ilman autonosturia ettei kannata. Huokaus! Tämä olisikin ollut ihan liian helppoa pikkuvialla. No, parempi onni ensi kerralla. Häntä pystyyn ja kohti seuraavia pettymyksiä, näihin on jo tottunut :laughing002
Päivitystä tilanteeseen.
Masokistina yrittää sittenkin saada vian korjattua vaikkei nosturia olekaan 😅
 
Päivitystä tilanteeseen.
Masokistina yrittää sittenkin saada vian korjattua vaikkei nosturia olekaan 😅
Jos olis muuten nopsa homma ni saiskohan työtilaa nosturilla vuokrattua korjauksen ajaksi?

Meillä on aina välillä katsottu noita nostureita kun mies säännöllisesti rassaa autoja, jos ostais itselle. Mehän tehtiin se moka että ostettiin talo jossa ei ole tallia valmiina. Talli olisi ihan ehdottomasti pitänyt olla. Eli melkoinen nyrkkipaja se meilläkin on, välillä aika luovaa touhua.
 
Meillä on sitkeä vatsatauti. Ollut viime viikon torstaista lähtien. Outo oirekirjo, mahat sekaisin, ja oksennusten välillä saattaa samalla lapsella olla yli vuorokausi. Nyt toivottavasti ei enää kukaan oksenna, mutta muita oireita vielä riittää. Pienimmät väsyneitä, ruokahaluttomia ja kiukkuisia. Parempaan suuntaan mennään.

Kesäloma alkaa, ihanaa! Pojilla on vielä aamulla kahdeksalta (!!) juhla, joka on kyllä jo yhdeksän jälkeen ohi. On kyllä jotenkin höhlän aikaisin. 🙄

Aluksi oli tarkoitus olla kaksi ensimmäistä viikkoa kuin Ellun kanat, mutta suunnitelmat muuttuivat. 9-vuotiaan megajuhlat siirtyivät tän oksennustaudin myötä viikolla, niin niitä nyt sitten järkätään. Onpahan syy pistää paikat kuntoon, muuten saattaisin vain sukeltaa puutarhatöihin ja jättää sisähommat sadepäiville. 😝 Näillä näkymin 11 vierasta. Alunperin kutsui 15. 🤪

Mun oli tarkoitus kerätä nokkosta, niin säästelin sitä. Nyt sitten en ole päässytkään poimimaan talteen, niin sen kasvu räjähti käsiin. Nyt mulla ei juuri muuta kasvakaan kuin nokkosta. 🫣
 
Jos olis muuten nopsa homma ni saiskohan työtilaa nosturilla vuokrattua korjauksen ajaksi?

Meillä on aina välillä katsottu noita nostureita kun mies säännöllisesti rassaa autoja, jos ostais itselle. Mehän tehtiin se moka että ostettiin talo jossa ei ole tallia valmiina. Talli olisi ihan ehdottomasti pitänyt olla. Eli melkoinen nyrkkipaja se meilläkin on, välillä aika luovaa touhua.
Ei taida mahtua talliin, muuten kyllä hyvä ajatus tuo vuokraaminen, pitäisi taivasalla puuhata josta mies ei oikein innostunut kun ötökät on näköjään viimein heräilleet kiusaksi.

Melko luova saa kyllä olla kun kotona rassailee, milloin on puuttunut minkäkinlainen erikostyökalu niin se on sitten pitänyt itse keksiä ja rakentaa kun ei toimita sataa kilometriä lähteä ajamaan yhden työkalun takia. Alkaa olla jo melkoinen arsenaali kerättynä kaikenlaisia työkaluja 😅
 
Mun miehellä oli edellisellä asuinpaikalla kaveriporukalla vuokrattuna halli. Maksoiko jotain 100€/kk per nenä, riippuen montako tyyppiä milloinkin oli porukassa. Siellä oli sitten nosturit, öljymontut ja kaikki millä autojansa rassasivat. Täällä meillä on talli, mutta tällä hetkellä siellä on kaikkea muuta kuin auto 😅
Miehen projentiauto on sinne menossa, kunhan saa raivattua tilaa.
Mutta saa työpaikalla laittaa omaa autoaan työajan ulkopuolella 😊
Ihan kätevää, kun korjaamolla kuitenkin kaikki vehkeet on.
 
Nyt on poppoo kesälomalla miestä lukuunottamatta. Toivotaan että kesästä tulee kiva ja leppoisa, vaikka miehen loma ei montaa viikkoa koskaan kestä. Tiiän että alakoululaisten poikien ”peliriippuvuus” on asia, johon menetän hermoni monta kertaa. Pitää jaksaa keksiä paljon mukavaa yhteistä puuhaa ja laittaa sitten poitsut tienaamaan peliaikaa eri konsteilla.

Oon kyllä niin ylpeä meidän lapsista. :red-heart: Jokainen niin hienosti pärjännyt koulussa, vaikka useampi nepsy kuuluu porukkaan. Monenlaista oppijaa ja erilaista todistusta mahtuu isoon perheeseen, mutta asenne on jokaisella kunnossa. Ihanan rikasta saada olla just tämän jengin äiti.
 
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/miten-sujuu-synnytys-yli-50-vuotiaalta/ Ihan positiivinen juttu iäkkäämmistä synnyttäjistä. :Smiling Face With Smiling Eyes: Tokihan se on hyvin harvinaista, mutta vaikuttaisi että lopultakin raskaudet ja synnytykset ovat menneet kohtuullisen hyvin kun sinne asti on päästy. Melkoista. Ajatuksena siis ettei tuo +40v lasten hankintaan olekaan niin mahdoton, jos yli 50-veeltäkin se onnistuu. Toki se on hyvin harvinaista. Suurperheestä haaveilua ei tarvitse lopettaa siihen 40-vee ikään.
 
Olipa ihmeellinen tuo tieto, että 60% yli 50-vuotiaista synnyttäjistä Yhdysvalloissa ei ollut saanut hedelmöityshoitoja. Toki siinä varmaan vähän tilasto vääristyy, kuinkahan moni varsinaisesti sen ikäisenä enää yrittää lapsia.

Pitänee varautua, että ehkäisyn aika ei ole ohi vielä sittenkään, jos nämä seuraavat neljä toteutuvat. 🤭
 
Olipa ihmeellinen tuo tieto, että 60% yli 50-vuotiaista synnyttäjistä Yhdysvalloissa ei ollut saanut hedelmöityshoitoja. Toki siinä varmaan vähän tilasto vääristyy, kuinkahan moni varsinaisesti sen ikäisenä enää yrittää lapsia.

Pitänee varautua, että ehkäisyn aika ei ole ohi vielä sittenkään, jos nämä seuraavat neljä toteutuvat. 🤭
"Lähes 1,4 miljoonan kalifornialaisen naisen aineistosta tarkasteltiin yli 50-vuotiaiden (n = 181) ja nuorempien ikäryhmien naisten synnytyksiä." 1,4m aineistoon sattui vain 181 ikä-äitien raskautta, onhan se vähän se. Varmaankin kertoo just et yleensä tuon ikäisenä ei enää yritetä. Mutta ei se näköjään mahdotontakaan ole spontaanisti tulla raskaaksi tuossa iässä, ja jopa tuo et hedelmöityshoidotkin tuottavat vielä tulosta. Kun mietit että suomessa julkisen puolen ikäraja kai menee jossain 40-vuoden tienoolla.
 
Meillä kesäloma alkoi jo vähän aiottua aiemmin, kun auto hajosi viime viikolla 🙈 toivottavasti sen saisi takaisin ajoon tässä lähipäivinä ja kestäisi vähän aikaa vielä. Tuntuu että kaikki kakka valuu nyt taas niskaan. Miehellä on liikaa töitä eikä sitä näe kotona kuin öisin, uunin luukku rämpättää ja tiskikone alkoi myös yhtäkkiä tiputtaa vettä lattialle 😬

Sitten vielä oikein väännetään veistä haavassa kun yksi tuttu kertoi olevansa raskaana ja niin munkin pitäisi olla kohta puolivälissä, mutta en ole. Arki takkuaa taas niin etten uskalla edes yrittää uutta raskautta vielä ja se harmittaa ihan hirveän paljon 😪 aina saunalle kävellessä muistuu mieleen se pieni alkio, josta piti tulla mun lapsi. Hautasin hänet siihen saunan viereen ja istutin päälle sinivuokon 💜 Eiköhän se meidänkin vuoro taas tule, mutta jotenkin nyt vaan tökkii vähän kaikki tekeminen. Kun kaikki menee mönkään 🙈

Mutta jotain positiivista niin meillä on tänään 6v hääpäivä ja viikonloppuna tuli 12v täyteen yhdessäoloa. Oli tarkoitus lasten kanssa leipoa raparperipiirakkaa, mutta pääsin vasta puoliväliin asti kun päiväunia nukkuva taapero alkoi kaivata unikaveria 😅

Kesä on kuitenkin ihana ja ihanaa kun on lämmintä ❤️
 
Meillä kesäloma alkoi jo vähän aiottua aiemmin, kun auto hajosi viime viikolla 🙈 toivottavasti sen saisi takaisin ajoon tässä lähipäivinä ja kestäisi vähän aikaa vielä. Tuntuu että kaikki kakka valuu nyt taas niskaan. Miehellä on liikaa töitä eikä sitä näe kotona kuin öisin, uunin luukku rämpättää ja tiskikone alkoi myös yhtäkkiä tiputtaa vettä lattialle 😬

Sitten vielä oikein väännetään veistä haavassa kun yksi tuttu kertoi olevansa raskaana ja niin munkin pitäisi olla kohta puolivälissä, mutta en ole. Arki takkuaa taas niin etten uskalla edes yrittää uutta raskautta vielä ja se harmittaa ihan hirveän paljon 😪 aina saunalle kävellessä muistuu mieleen se pieni alkio, josta piti tulla mun lapsi. Hautasin hänet siihen saunan viereen ja istutin päälle sinivuokon 💜 Eiköhän se meidänkin vuoro taas tule, mutta jotenkin nyt vaan tökkii vähän kaikki tekeminen. Kun kaikki menee mönkään 🙈

Mutta jotain positiivista niin meillä on tänään 6v hääpäivä ja viikonloppuna tuli 12v täyteen yhdessäoloa. Oli tarkoitus lasten kanssa leipoa raparperipiirakkaa, mutta pääsin vasta puoliväliin asti kun päiväunia nukkuva taapero alkoi kaivata unikaveria 😅

Kesä on kuitenkin ihana ja ihanaa kun on lämmintä ❤️
Kyllä se oikea aika vielä tulee, sitten kun on elämä vähän helpompaa. :Two-hearts:
 
Meillä kesäloma alkoi jo vähän aiottua aiemmin, kun auto hajosi viime viikolla 🙈 toivottavasti sen saisi takaisin ajoon tässä lähipäivinä ja kestäisi vähän aikaa vielä. Tuntuu että kaikki kakka valuu nyt taas niskaan. Miehellä on liikaa töitä eikä sitä näe kotona kuin öisin, uunin luukku rämpättää ja tiskikone alkoi myös yhtäkkiä tiputtaa vettä lattialle 😬

Sitten vielä oikein väännetään veistä haavassa kun yksi tuttu kertoi olevansa raskaana ja niin munkin pitäisi olla kohta puolivälissä, mutta en ole. Arki takkuaa taas niin etten uskalla edes yrittää uutta raskautta vielä ja se harmittaa ihan hirveän paljon 😪 aina saunalle kävellessä muistuu mieleen se pieni alkio, josta piti tulla mun lapsi. Hautasin hänet siihen saunan viereen ja istutin päälle sinivuokon 💜 Eiköhän se meidänkin vuoro taas tule, mutta jotenkin nyt vaan tökkii vähän kaikki tekeminen. Kun kaikki menee mönkään 🙈

Mutta jotain positiivista niin meillä on tänään 6v hääpäivä ja viikonloppuna tuli 12v täyteen yhdessäoloa. Oli tarkoitus lasten kanssa leipoa raparperipiirakkaa, mutta pääsin vasta puoliväliin asti kun päiväunia nukkuva taapero alkoi kaivata unikaveria 😅

Kesä on kuitenkin ihana ja ihanaa kun on lämmintä ❤️

Ihana kun näet positiivisetkin asiat kaiken keskellä ❤
Meillä myös meinasi tiskikone hajota.. on jo vanha ja lopetti yhtäkkiä toimimisen. Sitä ihmeteltiin ja mies löi sitä niin toimii taas 😅 jäi mysteeriksi mikä sille tuli. Mutta ei uskota että on enää pitkä ikäinen.. eikä uskalla yhtään jättää valvomatta pesemään.
Sohva on niin kuopalla että olisi pitänyt ostaa uusi jo pari vuotta sitten.. siihen säästänytkin rahaa, mutta nyt meillä onkin niin tiukkaa että alkanut nuo säästöt hivuta pikku hiljaa ihan ruoka ostoksiin 😪 en ole vielä tottunut näihin hintoihin ja siihen ettei sieltä kaupasta voi ihan mitä vain ostaa 🙈
 

Ihana kun näet positiivisetkin asiat kaiken keskellä ❤
Meillä myös meinasi tiskikone hajota.. on jo vanha ja lopetti yhtäkkiä toimimisen. Sitä ihmeteltiin ja mies löi sitä niin toimii taas 😅 jäi mysteeriksi mikä sille tuli. Mutta ei uskota että on enää pitkä ikäinen.. eikä uskalla yhtään jättää valvomatta pesemään.
Sohva on niin kuopalla että olisi pitänyt ostaa uusi jo pari vuotta sitten.. siihen säästänytkin rahaa, mutta nyt meillä onkin niin tiukkaa että alkanut nuo säästöt hivuta pikku hiljaa ihan ruoka ostoksiin 😪 en ole vielä tottunut näihin hintoihin ja siihen ettei sieltä kaupasta voi ihan mitä vain ostaa 🙈

Pakko olla positiivinen, koska muuten leviää pää lopullisesti 🙈 siis oikeasti meillä on tässä paljonkin hyvää, mutta mä niin kaipaisin miestä avuksi arkeen ja lastenkasvatukseen, kun nyt oon tehnyt 90% yksin. Se on pidemmän päälle aika rankkaa 😔 eikä meillä ole täällä ketään kavereita tai sukulaisia edes, niin oon aina yksin. Veljen vaimo houkutteli meitä taas eilen muuttamaan sinnepäin ja olis niin mukava kun olis seuraa päiviin ❤️ ja kaipaisin myös omaa aikaa, kun nyt sitä ei ole ollut pitkiin aikoihin. Vaikka rakastan lapsiani enemmän kuin mitään muuta, niin kuormitun kuitenkin jos en saa koskaan olla yksin.

Muakin on stressannut toi hintojen nousu 🙈 vaikka kuinka kiristää kukkaronnyörejä niin ainakin oma tili on aina tyhjä 🙈
 
Meillä suunnitellaan kuukauden mökkeilyä. Saa nähdä, viihdytäänkö ihan niin pitkään, aika pieni mökki, sähkötön ja kantovesi. On kyllä rantasauna ja mutainen, kaislikkoinen merenranta, jossa voi uida. Siksi nuo tarkennukset, että jos sanon "merenranta", mielikuvat poikkeavat todellisuudesta liikaa. 😁 Kysyin pojilta, jaksaisivatko oikeasti olla koko kuukauden mökillä, puhelimien käyttö olisi hyvin rajattua. Niin vastaus oli, että joka päivä saisi uida ja saunoa, mitä sitä muuta kaipaisi. Tottahan se.

Pohdiskelin, että ylimääräisiä kuluja mökillä tulee grillaamisesta ja herkuista (mökillä jostain syystä kaikkien tekee enemmän mieli nameja). Joten jos tekisi etukäteen pakkaseen kaikenlaisia kääretorttuja ja muita yksinkertaisia leipomuksia, sekä muutamankin grillattavan, säästäisi ihan mukavasti. Mies aikoo tulla käymään kotona noin kerran viikossa, niin voisi sitten aina pakkasesta tuoda tullessaan täydennystä.

Tsemppiä kulukuriin itse kullekin!
 
Mökki reissu olisi kyllä ihana ❤

Meillä myös mulla pää vastuu lasten hoidosta ym.. kuormittavaa kyllä. Onneksi nyt kesällä mies grillaa välillä, niin on ruoan laitto apuna, kun muuten sekin täysin mun vastuulla. Oonkin nyt koittanut opetella ottamaan apua paremmin vastaan. Esim miehen sisko on sanonut että saa kysyä lastenhoito apua, ja viikko sit vietiinkin nuorimmainen päiväksi kälylle, että saatiin viettää isompien lasten kanssa laatuaikaa sisäleikkipuistossa ja ulkona syöden ❤
Ja huomenna vien 2pienintä seurakunnan järjestämään lapsiparkkiin (2h). Vähän mua jännittää kun ei nuo ole koskaan olleet ulkopuolisilla hoidossa. Mutta ajattelin että minähän hyödynnän. On talossa edes 50% rauhallisempaa pari tuntia 😅
 
Minäkin haaveilen et kävis mökillä edes hetken kesässä, mutta voi olla et jos kesälomareissun yhteydessä käydään miehen suvun mökillä niin 2h on ihan tarpeeksi tällä porukalla. Paljon hyttysiä ja vilkkaita leikki-ikäisiä ja taapero, saa olla koko ajan laskemassa et kaikki on tallessa eikä kukaan hukkumassa. Minulla nämä ovat vielä niin pieniä ja hyvin ehtiviä.

Minähän hoidan kotona 24/7 koko poppoota, nyt kun esikoinen läks mummoloimaan niin tässä on 1v, ja 2v, 4v ja 6v. Isommat ovat kesän lapsia, eli kohta taas vuoden vanhempia, lapset kasvavat ja välillä se järkikin kasvaa. :Smiling Face With Smiling Eyes: Onneksi isommat ovat jo aika omatoimisia ja ohjaan heitä koko ajan tekemään enemmän itse. Tässä minun asetelmassa suurin haaste on että lapset ovat koko ajan tässä, ei voi tehdä samoin kuin vaikkapa töiden kanssa et paahtaa sata lasissa 8h ja sitten saisi koomata omissa oloissaan. Oma palauttava aika on otettava pitkin päivää, ja päivä on suunniteltava niin kevyeksi ettei tarvitse kovin kummoista palautumisaikaa. Se tarkoittaa paljon et oikaistaan aina kun pystytään ja paukut laitetaan tärkeimpiin ja eteenpäin vieviin juttuihin, kuten kuivaksi oppimiseen, ja isompien kohdalla vaikka sitä omenan kuorimista ja leivän voitelua. Joskus kun jää luppoaikaa niin luetaan ja lasketaan yhdessä. Piirustus- ja maalausvälineet pidetään näkösällä ja käden ulottuvilla, jotta luovuudenpuuskan iskiessä inspiraatio saadaan hyödynnettyä. Ympäristö pitää muokata siten että ei tarvitse olla maalivahtina vahtimassa jotain kodin kulmaa, laitan mahdollisimman paljon herkästä tavarasta lukkojen taakse päiväksi. Ajattelen että tämä on ensisijaisesti lasten koti, ja vähän järjestämällä täällä on kaikki mitä he voivat tarvita kehittyäkseen ja kasvaakseen. Omatoimisuus ja oma-aloitteisuus ainakin pääsevät oikeuksiinsa meillä, vähän erilainen ympäristö kuin vaikkapa päiväkoti jossa on paljon ennalta suunniteltua ohjelmaa ja lapsien kanssa on koko ajan joku.

Rytmi on tärkeää, kaikki sujuu helpommin kun mennään rutiineilla ja pidetään aikataulusta kiinni; herätään suunnilleen samaan aikaan, aamupala, isommille ulkoilua omaan tahtiin, lounas, nuorin päikkäreille ja muille ulkoilua, sitten ainakin minä tulen sisälle ja kokkaan päivällisen, siivoan, pyykkään,... kaiken sen mitä ei voi tehdä kun äitiriippuvainen vauva itkee kiinni jalassa. Sitten kun nuorimmainen herää niin mennään taas hänen ehdoillaan.

Mies sitten välillä katsoo lasten perään jos käyn jossakin pikaisesti, usein miten jonkun lapsen kanssa vaikkapa neuvolassa. Teinistä on myös apua tähän puuhaan, ja kyllähän silloin kun olen ollut synnyttämässä tai toipumassa synnytyksestä, niin miesväki on saanut pyörittää perheen ihan itse. Eihän silloin kaikki mene ihan minun standardien mukaan, mutta olkoon jos perusjutut täyttyvät. Se on kuitenkin vain muutama päivä yleensä, ja se kyllä näkyy miehen silmänalusissa heti. Meillä muuten on tämä klassinen perusjako et mies käy päivätöissä ja minä olen kotiäitinä.

Mutta joo, pitäis tuota miettiä et hyödyntäis välillä perhekahviloita, perhekerhoa tai edes lapsiparkkia kun tulee jotain menoja jotka on helpompi hoitaa pienemmällä porukalla. On se hyväksi lapsille välillä olla ohjatussa ryhmässä, sillä sitä herkkua on luvassa koko oppivelvollisuuden ajan, se on aika pitkä aika se.
 
Pakko tähän kyllä todeta @Nepeta Cataria, että lapset oppivat ryhmätaidot hyvin nopeasti eskarissa jo, en suoraan sanoen ymmärrä julkista keskustelua asian ympäriltä. Varmasti on poikkeuksia, mutta mitä nyt olen poikieni koulua seurannut, joidenkin "ryhmätaitoja" ei ole yhtään auttanut pienestä pitäen päiväkodissa olo. Mutta peukut muiden lasten tapaamispaikoille, siitä useimmat lapset nauttivat.

Tulikin mieleen, toinen poikani on hitaasti lämpiävää sorttia, usein kivat leikit ehdittiin juuri aloittaa, kun pitikin jo lähteä kotiin. Harvemmin ehtii missään olla yli kahta tuntia, joka siinä lämpenemisessä usein kesti. Vanhempana ei sitten enää näin kauan tarvinnut aikaa.

Tietysti on eri asia, jos on yksi lapsi, sitten varmasti voi muiden lasten seurasta olla oikeasti hyötyä, jos ei muuta kautta lapsia tapaa. Isossa perheessä ollaan tämän suhteen omavaraisia. 😁 Toki siis myös kaverit ovat tärkeitä, mutta ainakin meillä sisarukset menevät pitkään edelle.

Meillä myös minä hoidan lapset (ja myös miehen 🥰), olen vielä viime aikoina pyrkinyt jakoa tekemään entistä selkeämmäksi. Lisäksi olen opetellut olemaan perinteisessä mielessä naisellisempi. Rauta-arvojen romahdus tuli hetkeksi tielle, mitään uusia tapoja ei opi, jos on aivan lopussa, mutta vähitellen taas ponnistelen takaisin raiteille. Haluan olla pullantuoksuinen kodinhengetär. 🤭

Synnytysten aikaan on meilläkin se hetki, kun mies joutuu mukavuusalueensa ulkopuolelle. Äitini on päässyt auttamaan, mutta ei hänkään sentään voi tehdä kaikkea, mitä minä teen. Lisäksi laitoksella olo voi venyä, niin kuin nuorimmaiseni kanssa kävi, ja äitini ehti jo lähteä kotiin. Minä taas suhtaudun sairaalassa oloon vastasyntyneen kanssa hotellilomana, vaikka joutuisikin vähän ponnistelemaan, niin kuin valvoessa keltaisen vauvan kanssa.

Kotona automurheita, saapa nähdä, mitä mökkireissulle käy. Luultavasti pääsemme kuitenkin, ehkä vain kolmeksi viikoksi tosin. Mies nyt aina katsastuksen aikaan on valmis romuttamaan kaikki autonsa, joskus uhkaa siirtyä hevospeliin. 😅
 
@Sointu-Helmiina , saatat olla oikeassa tässä. Mun esikoinen oli lähes koko ajan päivähoidossa ja eipä ne ryhmätaidot meinanneet kehittyä ennen kuin sopiva kehitysaste oli saavutettu. Sellainen villi viikari hän oli, joka aiheutti tädeille harmaita hiuksia ja rettelöi parin samanlaisen kanssa. Päiväkotiympäristö kun tuntui olevan hänelle ylivirittävä paikka.

Mun toka taas on enimmäkseen kotona hoidettu ja joskus ollaan käyty perhekerhossa ja parina vuotena avoimen päiväkodin ryhmissä, sen minkä koronalta ja sairasteluilta ylipäätään pystyi, ja ihan hyvin tuo on vuoden aikana sukeltanut eskarien rytmiin mukaan. Alku oli toki varmasti rankempi, hän oli ekoina viikkoina hyvin väsynyt eskaripäivien jälkeen. En toki tiedä et oltaisko mitään voitettu sillä että hän olisi käynyt päiväkodissa tätä ennen, sillä epäilemättä hän olisi stressannut siellä alkajaisiksi ihan samalla tavalla. +-0.
 
Meillä esikoinen on hitaasti lämpiävä ja hän olikin 3,5v asti kotona, sitten meni pph:lle ja oli siellä kunnes meni eskariin. Hänellä jostain syystä kaverit menee veljien edelle ja usein kotona valittaakin, kun on niin tylsää. On muutenkin koko ajan menossa ja tulossa, ei jotenkaan osaa olla yhtään paikoillaan. Nuo pienemmät veljet taas viihtyvät enemmän kotona ja keksivät täälläkin leikkejä keskenään, vaikka kyllä hekin häviää hyvin nopeasti pihalle jos sinne naapurin lapsi ilmestyy.

Mä olen siitä huono äiti, etten viihdy kovin perhekerhoissa. Oon introvertti ja ne jotenkin kuormittaa liikaa, varsinkin jos siellä ei ole "samanhenkistä" seuraa. Enemmän sitten viihdyn yksin lasten kanssa ja tehdäänkin kaikkea hauskaa 😊 tapoja on monia!

Meillä on vähän kaikilla pojilla adhd-piirteitä. Esikoinen on jollain tavalla rauhallisempi, mutta hänellä on kaikki aina ihan levällään ja koulusta tullut viestiä, että usein opiskeluvälineet kadoksissa. Ei osaa yhtään pitää tavaroistaan huolta vaikka menee "jo" tokalle luokalle. Pienemmät pojat on sitten muuten vaan härvääjiä ja tuolla 6-vuotiaalla ollut haasteita tunteiden säätelyn kanssa, mutta sekin nyt helpottanut iän myötä. Nyt sitten 3,5v on sellainen että lyö ja puree jos kiukustuu. Saa olla silmät selässäkin näiden kanssa.

Jos on yhtään villimpi lapsi ja on päivähoidossa, niin suosittelen luontoryhmiä, jos sellaisia on tarjolla ❤️ sitä ne päiväkodissakin sanoi tuosta 6veestä, että on kuin eri lapsi kun saa päivän olla ulkona ja metsässä. Nyt on se ura ohi ja syksyllä eskari kutsuu 😊 saa nähdä miten siellä jaksaa olla sisällä 😅 onneksi ne päivät on lyhyitä.
 
Me ollaan miehen kanssa sopiva sekoitus perinteistä ja modernimpaa systeemiä. Kotona ollessamme vastuu jakaantuu täysin tasan. Kotiäitinä (esim nyt) minä teen töitä kotona ja mies saman ajan yrityksessään. Kun tulee kotiin, alkaa heti kotihommat sujumaan yhdessä. Syksyllä palaan taas töihin ja illoissa on kotitöitä urakaksi asti. Ihana ajatella että ne tehdään luontevasti yhdessä, ei tarvi yksin raataa.

Joissain asioissa minä olen tarkempi, aika monessa mies. Siivotaan, tiskataan, pyykätään, hoidetaan lasten koulu- ja terveysasiat yhteisvastuullisesti. Usein toinen hoitaa jotain lapsen asiaa enemmän ja on jostain asiasta vähän tietämätön ja sama toisin päin. Ulkohommista tykätään molemmat ja tehdään mielellään yhdessä niitä iltaisin ja lauantaisin, minä nyt kotiäitinä päivälläkin.

Siinäpä on meidän onnellisuuden salaisuus. Mies tienaa paljon paremmin ja on pitänyt isyyslomaa vain sen kolme viikkoa vauvan syntymän jälkeen. Minä tienaan vähemmän, mutta olen opiskellut paljon pidemmälle ja nyt syksyllä jatkan opintoja työnohella. Näissäkin asioissa tuemme toinen toistamme.
 
Takaisin
Top