Suurperheellisten pulinapalsta <3

Meillä on tää vastuunjako aiheuttanut riitoja tän melkein 13 vuotta mitä ollaan oltu yhdessä. Mutta ei selvästikään liian isoja, kun edelleen toisiamme katsellaan 😄
Viimeisen vuoden, tai reilun vuoden, on auttanut kun oon ymmärtänyt miehellä olevan selvästi diagnosoimattomia nepsy-juttuja. Ärsyttää, mutta en ota enää itseeni niin paljon, jos miehellä ei vaan yksinkertaisesti pysy pakka kasassa ja jutut jää tekemättä.

Meilläkin mies on pitänyt perhevepaita vaan sen 2-3 viikkoa lasten syntymän jälkeen. Ja mulle se on okei. Vaikka rakastetaankin toisiamme ja on ihanaa viettää vapaita yhdessä, ei me jakseta katsella toisiamme aamusta iltaan joka päivä 😂
Ja toisekseen mä kun olen vastuussa yöheräilystä (enemmän kuin haluaisin), niin musta on ihan kiva että saan olla kotona, eikä tarvii miettiä töihin heräämistä huonon yön jälkeen. Syksyllä sekin tosin koittaa 😅
Mies myös yleisesti tykkää enemmän työnteosta ja tienaa enemmän.
Mä viihdyn kotona, vaikka välillä oonkin yksinäinen ja kaipaan sitä, että töissä on osa jotain. Ja työt on ihan oma juttu, johon mies tai lapset ei ole osallisia 🤭
 
Mun mies oli 2019 syntyneen jälkeen kotona viikon ja seuraavasta kaksi viikkoa 😅 välillä kyllä toivoisin että olisi enemmän kotona, kun tekee vielä hirmu pitkiä päiviä yrittäjänä. Mutta ei auta, näillä mennään! Aika näppäräksi tässä on itse oppinut vuosien varrella ja lapsilauman kanssa päästään liikkumaan kyllä keskenämmekin 😁

Auto meni kuin menikin katsastuksesta läpi! Nyt mies rupesi katselemaan isompia autoja 😅 minusta kannattaisi ostaa suoraan 9-paikkainen, niin sinne mahtuisi koirat ja kauppakassit. Vie ne lastenistuimet ja kaikki alavyöt niin paljon tilaa, että oikeasti ei mahdu kuin se pari hassua kassia mukaan.

Täällä on päästy oikein kesälomatunnelmaan! Ovet on auki aamusta iltaan ja lapset touhuaa koko päivän pihalla 😊 pieninkin sinne yrittää aina lähteä, mutta jää vielä portaille tai oven eteen hiekalle istumaan ja katselemaan. On niin varovainen, kun taas isommat on melkoisia rämäpäitä.
 
Meillä on pakko pitää ovea välillä kiinni, kun toi 1v lähtee kyllä samantien kun ovea raottaa 😂 Onhan tuossa nyt aidattu osa pihaa, ettei nyt karkuun pääsisi. Mutta on myös kova laatoitus, lasten pyörät, keskeneräisiä rakennusprojekteja ja olematon itsesuojeluvaisto.
Eilen löysin taaperon siivoamasta nurmelta koiran kakkaa, käsin 🤦🏻‍♀️

Pinnasänky lähtee maailmalle. Oon yrittänyt tehdä vähän tilaa ja saada taaperon huoneprojektia eteenpäin (vaatii kyllä yhden seinän rakennuksen, mikä taas vaatii mun töihin menon 😅), mutta kyllä tuo yllättävän vaikeaa on siitä luopua 😅
Vaikka kyllähän noita on aina kirppiksillä edullisesti myynnissä, että eihän toi nyt tarkoita että täytyisi kokonaan luopua haaveesta pienestä ikäerosta.
Eikä noita kannata edes hillota, kun ole mitään takeita että aloitettaisiin edes yrittämään.
Sen näkee sitten ajan kanssa 🙂
 
Siis miten te isojen perheiden äidit selviätte alkuraskaudesta? Ihan hirveetä, kun kaikki oksettaa, väsyttää ja on niin vetelä tunne ettei mitään saa tehtyä 🙈

Onko joku käynyt nestetipassa alkuraskaudessa? Helpottaako se yhtään oloa? 🙈 Minä taas imetän samaan aikaan ja kun oikein mitään ei saa syötyä tai juotua..
 
Onko joku käynyt nestetipassa alkuraskaudessa? Helpottaako se yhtään oloa? 🙈 Minä taas imetän samaan aikaan ja kun oikein mitään ei saa syötyä tai juotua..
Kyllähän nestetippa auttaa jos osa oireista tulee nestehukasta, ja nostaahan se verensokeriakin. Toivottavasti löytyy jotain mitä pystyt syömään ja juomaan. Tsemppiä! Voimakas alkuraskauden pahoinvointi on muuten tyttöoire... 🌈 Siskoni kävi sairaalassa nestetipassa voimakkaan alkuraskauden pahoinvoinnin vuoksi kun tyttöä odotteli.
 
Kyllähän nestetippa auttaa jos osa oireista tulee nestehukasta, ja nostaahan se verensokeriakin. Toivottavasti löytyy jotain mitä pystyt syömään ja juomaan. Tsemppiä! Voimakas pahoinvointi on muuten tyttöoire... 🌈 Siskoni kävi sairaalassa nestetipassa voimakkaan alkuraskauden pahoinvoinnin vuoksi kun tyttöä odotteli.

On mullakin kutina että tää olis tyttö 😁 tuota tyttöä odottaessa joskus itkin sohvalla että pääsispä tippaan niin ei tarvis syödä tai juoda mitään. En tiedä miksen silloin ottanut missään puheeksi sitä, olisin varmaan päässytkin.

Nyt odotan että saisin keiton vihdoin valmiiksi niin voisin sitä lientä litkiä, kun ei kyllä keittoa muuten tee mieli 🤢
 
Mulla on kanssa ollut molemmista tytöistä voimakas pahoinvointi. Kuopusta odottaessa juoksin työpaikalla kassalta takahuoneeseen oksentamaan 😅😂
Esikoista odottaessa en oksennellut työpaikalla, mutta päivittäin ennen töihin lähtöä täytyi käydä pönttöä halaamassa.

Nyt on vain etovaa oloa silloin tällöin. Ei vielä kunnolla. Toki viikkoja on vasta 5+3 😄
 
Täällä on viikot 5+0 menossa eikä kovin kummoista pahoinvointia vielä ilmassa. Vähän kuvottaa verensokerin heilahdellessa. Lantion seutu on selvästi löystymässä kun 1,5veen kanto rintarepussa meinaa pullauttaa sisuskalut alakerran kautta ulos. Ja issias-kipu koittaa välillä iskeä. Magnesiumia vaan napaan niin kyllä se siitä.
 
Täällähän on useampi plussannut! Onnea kaikille ja tahmaisia sukkia 🥰

Vähän kärryiltä tippunut mitä täällä onkaan tapahtunut 😅...
Pahoinvoinnista taisi puhetta olla, niin tytöistä kyllä pahempi ja pojista lievää minulla ollut.
 
Nepeta Catarian kanssa samoilla viikoilla, mulla ei vielä yhtään pahoinvointia.
Hassua miten erilailla nämä menee, mulla tytöstä taas oli kaikista lievin pahoinvointi n. vko 5-10, kun taas pojista ollut paljon rajumpaa melkein puoliväliin saakka.
Veikkaan kyllä että osittain vuodenaika (kuumuus) vaikuttaa itsellä jonkin verran, maaliskuisen pojat ollut kaikissa pahimmat, joulukuisesta taas oksentelu alkoi vasta rv 13 ja jatkui 20 viikolle.
 
Pilvikirsikalle valtavasti onnea plussasta! 🥰Ja mitähän muuta multa mennyt ohi..

No mutta ,täällä pian kuukausi eletty vauva arkea! Poika tosiaan syntyi elokuussa ja kaikki hyvin! 💙

Eikö teillä jo vauva sylissä! 😍 Paljon onnea! 😍
 
Monta vauvelia tulossa tänne. Onnea jokaiselle odottajalle. :Two-hearts:

”Meillekin” on tulossa tammikuussa vauva, mutta synnyttäjänä on esikoinen. :red-heart: Hän muutti just pois kotoa tuohon muutaman kilsan päähän. Onneksi saatiin houkuteltua jäämään ihan lähelle, niin voidaan porukalla vauvaa sitten hoidella.
 
Siis miten te isojen perheiden äidit selviätte alkuraskaudesta? Ihan hirveetä, kun kaikki oksettaa, väsyttää ja on niin vetelä tunne ettei mitään saa tehtyä 🙈

Onko joku käynyt nestetipassa alkuraskaudessa? Helpottaako se yhtään oloa? 🙈 Minä taas imetän samaan aikaan ja kun oikein mitään ei saa syötyä tai juotua..
Alkuraskaus väsyttää eikä minulla ole raskaus oireita muuta kun kauhea panetus😬 eikä minun raskaudet muutakuin teettänyt selkä ja rauta puutetta myös verenpaine heilaituksia viime raskaus ja myös itsekin imetän mutta minulla luukatoa hampaissa olen nyt 9lapsen kohdalla nyt lopettaa vauva 8kk ennen kuin on yksi vuotta vastiketta yrittänyt ei huoli.

Olen ollut 17vuotta raskaana ja imettänyt putkeen joten se hajoittaa luita nyt on 10lapsi tulossa. Olen luovuttanut 7lapsesta viimeisistä äidinmaitoa. Olen täysimettää suosituksien mukaan 6kk tämänkin. Olen väsynyt.
 
Alkuraskaus väsyttää eikä minulla ole raskaus oireita muuta kun kauhea panetus😬 eikä minun raskaudet muutakuin teettänyt selkä ja rauta puutetta myös verenpaine heilaituksia viime raskaus ja myös itsekin imetän mutta minulla luukatoa hampaissa olen nyt 9lapsen kohdalla nyt lopettaa vauva 8kk ennen kuin on yksi vuotta vastiketta yrittänyt ei huoli.

Olen ollut 17vuotta raskaana ja imettänyt putkeen joten se hajoittaa luita nyt on 10lapsi tulossa. Olen luovuttanut 7lapsesta viimeisistä äidinmaitoa. Olen täysimettää suosituksien mukaan 6kk tämänkin. Olen väsynyt.
Voi sinua! Miten hoidat itseäsi että jaksat olla äiti? Mitä vitamiineja ja kivennäisiä otat? Melkoinen urakka sinulla takana, ja melkoinen urakka tietysti vielä edessä. Tottakai osa lapsista on jo siinä iässä että heistä on varmasti jo apua perheen arjen pyörittämisessä niin että sinäkin voit välillä levätä. :smiling-eyes:

Minulla vasta 5+5 menossa ja oireina lähinnä väsymys ja kevyt kuvotus. Aika vähällä siis pääsen, mikä on hyvä juttu kun hoidan kotona nuorimmaiseni. Nyt tosin aloitettin seurakunnan pikkukerhossa 5- ja 3-veen kanssa, pieni kevennys viikkoon minulle ja lisää virikkeitä heille. :smiling-eyes: Minä napsin rautaa ja b-vitamiinia aikalailla säännöllisen epäsäännöllisesti pysyäkseni vauhdissa. Tuo kalsium-lisä on hyvä hoksautus! Viime raskaudessa otin sitä myös, ja olisi varmasti syytä ottaa nyttenkin kun on jäänyt pois tapa juoda maitoa.
 
Voi sinua! Miten hoidat itseäsi että jaksat olla äiti? Mitä vitamiineja ja kivennäisiä otat? Melkoinen urakka sinulla takana, ja melkoinen urakka tietysti vielä edessä. Tottakai osa lapsista on jo siinä iässä että heistä on varmasti jo apua perheen arjen pyörittämisessä niin että sinäkin voit välillä levätä. :smiling-eyes:

Minulla vasta 5+5 menossa ja oireina lähinnä väsymys ja kevyt kuvotus. Aika vähällä siis pääsen, mikä on hyvä juttu kun hoidan kotona nuorimmaiseni. Nyt tosin aloitettin seurakunnan pikkukerhossa 5- ja 3-veen kanssa, pieni kevennys viikkoon minulle ja lisää virikkeitä heille. :smiling-eyes: Minä napsin rautaa ja b-vitamiinia aikalailla säännöllisen epäsäännöllisesti pysyäkseni vauhdissa. Tuo kalsium-lisä on hyvä hoksautus! Viime raskaudessa otin sitä myös, ja olisi varmasti syytä ottaa nyttenkin kun on jäänyt pois tapa juoda maitoa.
Isommat on arjesssa mukana ja mieshän joutui hoitaa kaikki kun menetin kävelykyvyn hetkeksi konnttasin vessan väliä kivuissa ja pienikin liike oli kivukasta. Kyllä mies hoitaa paljon en muuten pystyisikään jos ei olisi tukena ja isommista lapsista saan apua mutta niillä myös on omansa haasteet.

En nyt kuin raskaus vitaminiin , raskauden kalaöljy ja vielä kalsium(jossa lisänä D:tä) ja verikokeisiin lääkäri pisti miehen kanssa oltiin tämä olisi nyt viimeinen kun juurikin imetyksen aikaan en halua ehkäsyä käyttää en halua lapseen mitään välitäö vältellyt niin paljon myös esim tavallisia särkylääkkeitäkin etten mitään napsisi turhaan . Painon tippumista ollaan puhuttu tarkemmin auttaisi varmasti myös selkään ja ihan sängyssä seläntakia ihan jumppaan. Toi oli 15 vuotias jota nostin sängystä ylös jolla on ongelmia kouluun menossa ettei ole motivaatiota kouluun mennä. Että nythän se on jo 16vuotias eikä ole vieläkään halua mennä. Lastensuojelu senkin vuoksi vielä pyörii tässä.

Kyllä pieniä aloitin viemään uimaan viikottain(10v,8v,5v,4v ja 2v) ja 5vuotiais oppi heti sukeltamqan ja 8kk on isukilla hoidossa. Mies on asennoituna ettei noiden koululaisten kouluun meno ongelmien taikia edes pysty kouluaan itse köymään tällä hetkellä menemään heikosti ne nuoret menee. Toinen on ahdistunut läpikotaisin kun vielä koulussa on kaveriansa uhattu hakata ja kuulemma on jonkun viime vuonna hakannut sairaala kuntoon . Niin ja tottakai sekin lastensuojeluun tämän pelkän koulu vaikeuden takia. Tässä meillä ollut hyvin stressaavat tilanteet kun 2huonosti pääsee kouluun ja 8v vielä sitten muutenkin myös välttelee koulua mutta joka päivö se sinne saatu mutta myöhässä ja läksyjä ei tekisi vasta aamulla.

Minusta koulun pitää puuttua tuohon väkivaltatai lastensuojelu ottaa ne tarkkailun alle mutta ei se pystynyt edes menee kouluun kertoon niin ei sitä oteta tosissaan.

Jumppaan selkääkin ihan jalkoja nostelemalla en edes pysty kunnolla selällään nostaa jalkoja että itseäni yllättää kuinka huonossa kunnossa on keskivartalo mikä liike ei normaalisti edes tuntunut jumpalta sitä pitää tehdä tai uskon pitää kunnon vaikea eikä oikein muitakaan tapoja ole.

Mutta 12v taas sai stipentin numeroiden nostosta ja sosiaalisesta taidoista nyt aloitti 7lk ja sisarensa jäi taas luokalle(7lk takaisin) kun ei pääse kouluun myös että jotain positiivista tähänkin perheestä. Kyllä siis vauva on ihan odotettu ettei sen puoleen olisin halunnut olla paremmassa kunnossa. Mutta en halua enää jälkeen 40vuotta kun kohta täytän 39v että kehonikaan ei näytö jaksavan. En saa edes korvikketta 8kk syömään mutta sitä tarjoan kun illalla söisi hyvin pitkään rintaa ja rinnat on herkät.

Ilman miehen tukea en jaksaisi kouluongelmien takia mies hoitaa niiden isompien asioimisen.
 
Takaisin
Top