Suurperheellisten pulinapalsta <3

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja twisted
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnittelut @pilvikirsikka vauvasta! 😍 varmasti ihana kun saa olla heti kotona nyytin kanssa rauhassa. Kuinka neuvolassa ja muualla terveydenhuollossa on suhtauduttu kotisynnytykseen? Palstan elvyttäminen kuulostaa hyvältä. Olen mukana jos vaan juttua riittää ja juttelioita mukana 🥰

Onnittelut plussasta @Foreverfever 😍 joko on ilmaantunut oireita? Oletko menossa varhaisultraan?

Moni näyttää olevan loppusuoralla raskautta ❤️ Tsempit muhkeiden olojen kanssa painiville 🤗

Täällä odotellaan vauvaa nro 7 puolivälissä raskautta. Eli nyt on ihan hyvä olo 🤞🙏 Alun kamala pahoinvointi on väistynyt ja loppu raskauden vaivat vielä edessäpäin 😅
 
@Nuppunen kiitos! 😊 Mä olen saanut vain positiivisia kommentteja ja neuvolassa on jopa kannustettu kotisynnytykseen 😄 kyllähän se mielipiteitä jakaa, mutta monesti ne johtuu vaan ihmisten tietämättömyydestä. Mullakin kuitenkin matalan riskin raskauksia ollut ja tästä viimeisestä ei olisi edes ehtinyt sairaalaan 😄 just ollaan tulossa sairaalasta lastenlääkärin tarkastuksesta, vauvalla ikää viikko. Pelkkiä kehuja taas sateli 🥰 syntymäpainoon tullut 300g lisää, että hyvin hän on ymmärtänyt mitä vauvana kuuluu tehdä 🤭

Ja onnea sinne raskaudesta! 😍 Voi että mäkin haluan vielä 😂🥺 mun hyvä ystävä on kotikätilö ja ollut nyt näissä kahdessa synnytyksessä mukana. On ollut ihanaa synnyttää tuttujen ihmisten kanssa!
 
Onnittelut kaikille ja @pilvikirsikka ihanaa vauvakuplaa! 🥰

Mä tulin kysymään neuvoa, että miten te selviätte kotona jos on leikki-ikäinen, taapero ja vauva? Laittaako monikin isommat hoitoon ainakin osa viikkoa? Jakaannutteko kahdeksi? 😂

Mä haaveilen kolmosesta edelleen, mutta mietin että miten riitän esikoiselle joka nyt haluaa leikkiseuraa enemmän kuin pienenä. Musta on jotenkin kauhea ajatus, että en ehtisi olla hänelle läsnä riittävästi. Toki 2 ekaa viikkoa kun vauva nukkuu on helppoja sen suhteen. Sit ne unet kuitenkin vähenee ja valveillaolo aika lisääntyy ja joka tuutista varmaan tulee pyyntöjä. 😂

Mulle tulee ihan kamala olo jo nyt jos kieltäydyn leikkimästä. Sit toisaalta tiedän että ois hyvä antaa tilaa mielikuvituksellekkin.

Kyllä te suurperheen vanhemmat ootte superihmisiä ja varsinkin tässä ketjussa se kiitollisuus ja rakkaus huokuu. Itse oon hirveen kiitollinen näistä kahdesta pienestä joten ymmärrän sen 100% 😍

Ehkä nää pohdinnat on sitä, että nyt on niin helppoa että jos kaikki ei sujukaan enää kolmannen jälkeen niin tulee syyllinen olo… tai kuvitelmat olekaan todenmukaisia.
 
@Pingviiniemo Meillä on isommat osan viikosta hoidossa. Nytkin vein aamulla 2veen hoitoon (hän on nyt 2pv/vko), kun lähdettiin miehen ja vauvan kanssa sairaalalle (ihanaa "kahdenkeskistä" aikaa 😄). Meillä ei ole oikein muita turvaverkkoja niin olen hyödyntänyt tuota pientä päiväkotia. Olin siellä itsekin syksyllä välillä sijaisena niin näin että siellä rullaa asiat ihan mukavasti. Ainakin meidän lapset ovat viihtyneet ja nyt olen oppinut ottamaan myös "omaa" aikaa potematta siitä huonoa omaatuntoa. Äiti on kuitenkin pitkälti se perheen moottori ja myös äidin pitää voida hyvin 😊 sitten kun lapset on kotona, niin tehdään paljon yhdessä kaikkea ihan tavallista (ulkoillaan, leivotaan ym). Ja paljonhan nuo lapset leikkii keskenään ja auttavat toinen toistaan. Voisin jopa sanoa että on helpompaa monen lapsen kanssa, kun ei tarvitse itse niin kovasti viihdyttää niitä isompia 😄

Talvella me käytiin paljon uimahallissa! Siellä on kyllä pakko olla molemmat vanhemmat mukana 😅
 
Onnittelut kaikille ja @pilvikirsikka ihanaa vauvakuplaa! 🥰

Mä tulin kysymään neuvoa, että miten te selviätte kotona jos on leikki-ikäinen, taapero ja vauva? Laittaako monikin isommat hoitoon ainakin osa viikkoa? Jakaannutteko kahdeksi? 😂

Mä haaveilen kolmosesta edelleen, mutta mietin että miten riitän esikoiselle joka nyt haluaa leikkiseuraa enemmän kuin pienenä. Musta on jotenkin kauhea ajatus, että en ehtisi olla hänelle läsnä riittävästi. Toki 2 ekaa viikkoa kun vauva nukkuu on helppoja sen suhteen. Sit ne unet kuitenkin vähenee ja valveillaolo aika lisääntyy ja joka tuutista varmaan tulee pyyntöjä. 😂

Mulle tulee ihan kamala olo jo nyt jos kieltäydyn leikkimästä. Sit toisaalta tiedän että ois hyvä antaa tilaa mielikuvituksellekkin.

Kyllä te suurperheen vanhemmat ootte superihmisiä ja varsinkin tässä ketjussa se kiitollisuus ja rakkaus huokuu. Itse oon hirveen kiitollinen näistä kahdesta pienestä joten ymmärrän sen 100% 😍

Ehkä nää pohdinnat on sitä, että nyt on niin helppoa että jos kaikki ei sujukaan enää kolmannen jälkeen niin tulee syyllinen olo… tai kuvitelmat olekaan todenmukaisia.
Tuo on tosiaan hankala vaihe kun ensimmäinen on leikki-ikäinen tai taapero, ja sisarus on vauva. Esikoinen on pohjattoman sosiaalinen ja haluaa seuraa. Toisaalta, voihan sitä lueskella kirjoja hänen kanssaan samalla kun imettää vauvaa, ja isompi toimii jo apukäsinä tuoden vaikkapa tavaroita. Ulkoilut tulevat luontevasti samalla kun nukutat vauvaa ulkopäikkäreille. Myöhemmin kun lapsia on enemmän niin homma helpottuu, sillä isommille on kovasti seuraa toisistaan. He hoitavat toistensa viihdyttämisen. Äidille jää lähinnä erotuomarointi, ja välillä leikin ohjaus. Pikkuisen etukäteissuunnittelua aina helpottaa hommaa. Äitiys muuttuu helpommaksi kun lapsia on enemmän, usko pois. 🥰
 
Onnittelut @pilvikirsikka vauvasta! 😍 varmasti ihana kun saa olla heti kotona nyytin kanssa rauhassa. Kuinka neuvolassa ja muualla terveydenhuollossa on suhtauduttu kotisynnytykseen? Palstan elvyttäminen kuulostaa hyvältä. Olen mukana jos vaan juttua riittää ja juttelioita mukana 🥰

Onnittelut plussasta @Foreverfever 😍 joko on ilmaantunut oireita? Oletko menossa varhaisultraan?

Moni näyttää olevan loppusuoralla raskautta ❤️ Tsempit muhkeiden olojen kanssa painiville 🤗

Täällä odotellaan vauvaa nro 7 puolivälissä raskautta. Eli nyt on ihan hyvä olo 🤞🙏 Alun kamala pahoinvointi on väistynyt ja loppu raskauden vaivat vielä edessäpäin 😅
Eilen olisin vielä vastannut, ettei ole mitään oireita, mutta tänään (rv 5+1) oli pakko lähteä töistä kesken päivän pois kun tuli niin huono olo. Ensi viikolla varhaisultra. Yksityiseltä, jossa inssi tehtiin tarjottiin tietenkin ultraa myös mutta pääsen aiemman kohdunulkoisen takia julkiselle niin jätän sen väliin.
 
@Pingviiniemo Mulla on aiemmin ollut aina leikki-ikäiset jo päikyssä, kun uusi vauva on syntynyt. Ollut sen verran isommat ikäerotkin kyllä ensimmäisillä, kuin nyt näillä viimeisillä. Nyt elokuusta lähtien ajattelin kuitenkin pärjätä tuollaisen kolmen kombon kanssa tälläkertaa kotona(isommat on jo koululaisia), 😅 joten en ihan täysin osaa vielä vastata kysymykseesi. Tämä tuntuu oikealta ratkaisulta kuitenkin nyt ottaen huomioon meidän leikki-ikäisen luonteen. Asenteeni elämää kohtaan on myös vuosien varrella muuttunut, niin että elämä kyllä aina lopulta kantaa ja kaikkeen löytyy aina joku ratkaisu. Turha murehtia asioita etukäteen mitkä voi mennä hyvinkin. Olen tullut myös kärsivällisemmäksi ja armollisemmaksi itseäni kohtaan vuosien ja lapsien myötä. Komppaan täysin @pilvikirsikka ja @Nepeta Cataria sanoja siitä että helpompaa on nyt kun lapsia on enemmän. Vaikka hullulta se saattaa kuulostaa 😄. Lapsista on seuraa toisillensa.
 
Meillä oli isommat hoidossa/eskarissa kun -22 syntyi.
Toki nuorinkin oli silloin jo 5v ja tottunut päiväkotielämään, joten helpoin ratkaisu kaikille. Pienempi aloitti kerhossa 3h/vk, mutta aika äkkiä huomattiin ettei se riitä.

Sillon aikanaan isompien kanssa esikoinen 2v kävi kaupungin kerhossa kahdesti viikossa 3h.
Lisäksi käytiin paljon perhekerhoissa ja puistossa kaverin kanssa, jolla oli samanikäiset lapset 🙂

Nyt meillä on syksyllä 3.luokkalainen ja 1.luokkalainen, sekä 2v. Pienin jatkaa hoidossa sen 3 päivää viikossa 🙂
Meinasin myös käydä yhdessä pienessä kerhon tapaisessa.
Siellä on ohjaajat, jotka leikittävät lapsia ja saa itse juoda kahvinsa rauhassa 😄
 
Tänään kävi neuvolasta terveydenhoitaja kotikäynnillä. Meillä on aivan ihana terkka neuvolassa! Juteltiin mm käsitöistä 😂 harmittelin että on kaikkia ihania mekkojakin jemmassa ja terkka vaan tuumasi, että eihän sitä tiedä miten monta me vielä tehdään 🤭 en ole kyllä miehelle puhunut mitään. Pitää odottaa että tämä alun kaaos helpottaa. Tai siis mullahan on ollut varsin mukavat oltavat, kun mies on tehnyt enemmän kotitöitä. Normaalisti ne on minun kontolla enemmän, mutta mies taitaa olla vähän rasittunut, kun ei ole tottunut 🙈
 
Meillä on koululaisia jo suurin osa, mutta tuo 12/20 käy 4pv/vko päivähoidossa kun tiedän että en raskaana ollessa enkä varsinkaan pienen vauvan kanssa riitä tollaselle energiapakkaukselle leikkikaveriksi 😂🧡 tykkää olla hoidossa, on pieni ryhmäperhepäivähoito, max 8 lasta kerralla hoidossa.
 
Takaisin
Top