Suurperheellisten pulinapalsta <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja twisted
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Taitaa olla aika hintavaa kätilön "tilaaminen" kotia? En kyllä edes tiedä, onko täälläpäin mahdollista, ei ainakaan kukaan oo koskaan mainostanut mitenkään mahdollisuutta :Eyes: mutta oon kyllä ehkä enemmän sairaala ihminen tässä asiassa.
Mulla on ponnistukset olleet 10min, 6min ja 1min, eli ovat melkeinpä lentäneet pihalle :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: mulla ainakin on suhteellisen leveä lantio, vaikuttaisiko se asiaan? :Eyes: mun mielestä ponnistus vaihe on synnytyksen pahin vaihe, vaikkakin lyhyin :Weary Cat Face: sitä vaihetta en kyllä odota yhtään... en tiedä olisiko parempi kun ottaisi vähän rauhallisemmin. Mulla aina kauhee kiire ponnistaa pois kaikin voimin, vaikkei varmasti olisi tarve kun kerta noin nopeesti tulevat.

Rahaa se toki vaatii, se on totta. Harmillista kun muualla päin maailmaa kätilön saa kotiin ihan siinä missä sairaalaankin. Ehkä Suomessa ollaan joskus myös siinä pisteessä!

Mä olen 155cm pätkä mutta kai muutkin lyhyet on nopeita synnyttäjiä :D neljäs oli reilu 4kg ja tuli kuitenkin nopeiten, että jos se on vaan mun kropan tapa toimia tms. Toi minuutin ponnistusvaihe kuulostaa ihan uskomattomalta :D kahta ekaa alateitse syntynyttä ponnistin tunnin ja toinen näistä (se ambulanssilla kiirehditty synnytys) oli luomu. Eipä sitä siinä tohinassa kyllä tiedä onko aikaa mennyt paljon vai vähän :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Joo tuo 1min ponnistus oli hurja, tuli varmaan niin sutjakkaasti kun olin joutunut jo hyvän aikaa pidättelemään, oli varmaan jo hyvin tuloillansa kun sain luvan ponnistaa :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: kerkesin mä epätoivoisena kysymään saisko jotain puudutetta, mutta ei kuulemma kerennyt... :tears:

Huoh, kaappi olisi ovien asennusta vaille valmis. Ovet olivat meidän makkarissa pystyssä. Lapsille monesti sanottiin ettei saa mennä makkariin kun siellä kaapin osia. No sinne ne kummiskin meni ja esikoinen potkasi ovien alaosaan niin että lähtivät kaatumaan ja molemmat pojat jäi alle. Ovissa nyt sitten kivat jäljet, harmittaa kun ei ole edes valmis ja ovet jo tuon näköiset :crying-face: pojille ei onneksi käynyt kuinkaan, paitsi nuoremmalla tuli vähän verta nenästä kun löi sen ilmeisesti lattiaan. Mutta muuten vähällä selvisivät vaikka niin painavat ovet.

Mä eilen kokeilin yletynkö sormella kohdunsuulle, ja kyllä vain, vaikka en oo koko raskaus aikana yltänyt :Weary Cat Face: tästä kun kerroin miehelle niin ei se oikein saanut nukuttua, aina kun yritin vaihtaa asentoa tai kävin vessassa niin kyseli "onko kaikki hyvin? Minne meet? Syntyykö vauva?" :red-heart::tears:
Eiköhän se pian... mulla tullut muutaman päivän sitkeää kirkasta valkovuotoa, limatulppaa? :Eyes:
Ja unettomuus vaivaa... sekin on outo vaiva tässä raskaudessa, muissa ei ollut. Nyt oon vaan kovin levoton öisin enkä saa unta... päikkärit kyllä sitten maittaa :Relieved Face:

Voin kuvitella :tears:

Voi itku! Miten ne lapset aina onnistuu menemään silloin kun ei pitäisi :sad-face: hyvin tuttua tuo valitettavasti... kaikki tapahtuu aina silmänräpäyksessä. Onneksi ei käynyt lapsille kuitenkaan pahemmin :red-heart:

Meilläkin on milloin piirretty seinään tai tehty jotain muuta. Vahingossa tai tahalleen. No, elämää se toki vaan on mutta kyllähän se harmittaa!

Oho, jännäksi käy :Smiling Face With Sunglasses: Tiedä vaikka sulle tulisi lähtö lähiaikoina jo!

On nuo lapset kyllä ehtiväisiä, varsinkin kun on toinen samanlainen yllyttämässä ja villitsemässä niin välillä on kyllä ihan sirkus meininki :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: vaikka molemmat pojat, varsinkin esikoinen on rauhallinen kun veli on kerhossa. Ja pienempikin leikkii hyvin rauhallisia leikkejä kun esikoinen koulussa. Ja osaa ne yhdessäkin olla välillä rauhallisia. Tänään ihailin kun kaksistaan pelasivat hyvässä sovussa lautapelejä :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Toivon kyllä ettei ihan vielä syntyisi. Mutta tänään maan vetovoima vetänyt kyllä jo vauvaa mukavasti puoleensa :Weary Cat Face: saisi vielä kasvatella itseänsä pari viikkoa :red-heart:

On nuo lapset kyllä ehtiväisiä, varsinkin kun on toinen samanlainen yllyttämässä ja villitsemässä niin välillä on kyllä ihan sirkus meininki :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: vaikka molemmat pojat, varsinkin esikoinen on rauhallinen kun veli on kerhossa. Ja pienempikin leikkii hyvin rauhallisia leikkejä kun esikoinen koulussa. Ja osaa ne yhdessäkin olla välillä rauhallisia. Tänään ihailin kun kaksistaan pelasivat hyvässä sovussa lautapelejä :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Toivon kyllä ettei ihan vielä syntyisi. Mutta tänään maan vetovoima vetänyt kyllä jo vauvaa mukavasti puoleensa :Weary Cat Face: saisi vielä kasvatella itseänsä pari viikkoa :red-heart:

Meillä on sama, että yksinään ollessa ovat ihan eri lapsia kuin porukalla :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Vaikka on hulinaa niin silti se on vaan parasta :Smiling Face With Heart Shaped Eyes: Nyt viime aikoina ovat kovasti auttaneet toinen toistaan ja sitä on ollut ihana seurata :red-heart:

Sulla on siellä jännät hetket käsillä. Nauti vielä kun voit! :red-heart:

Tuure Kilpeläisen perheeseen on syntynyt kuudes lapsi! Ihanaa! En mäkään ajatellut neljään jättää :tears:

Me ollaan pääsiäinen häärätty tulevalla kodilla. Kuulemma viikonloppuna muutetaan, pitänee siis alkaa pakkaamaan :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Pari ystävää on tarjoutunut talkooavuksi! En tiedä hoidetaanko muutto kuitenkin keskenämme, mutta kaikenlaista puuhaa siellä riittää vielä lähivuosiksi jopa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

:Squared Sos::Squared Sos::Squared Sos: Mä sain äitiyspolille ajan ensi perjantaiksi, eli 29.4 klo10.30. Sanoi että kannattaa varautua siihen että käynistettäis :Weary Cat Face: apua, en mä tiedä haluanko vielä :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes::Grimacing Face: silloin viikoja "vasta" 37+6.
Painoarvion ne jokatapauksessa tekee, niin ei oo turha käynti vaikkei käynistettäiskään vielä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Nyt on pää ihan pyörällä... pitäiskö kummiskin vaan varautua että syntyy kotona jos nopeesti tulee... jotenkin mä vierastan ajatusta tuosta käynnistämisestä.. vaikka se oliskin kyllä kätevää kun tunnin ajomatka sairaalaan ja monta lasta tarvitsemassa hoitajaa..
Ja ehkä mun makuun vielä pienet viikot ens viikolla :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: sitä seuraavalla viikolla olisi ehkä parempi.

:Squared Sos::Squared Sos::Squared Sos: Mä sain äitiyspolille ajan ensi perjantaiksi, eli 29.4 klo10.30. Sanoi että kannattaa varautua siihen että käynistettäis :Weary Cat Face: apua, en mä tiedä haluanko vielä :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes::Grimacing Face: silloin viikoja "vasta" 37+6.
Painoarvion ne jokatapauksessa tekee, niin ei oo turha käynti vaikkei käynistettäiskään vielä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Nyt on pää ihan pyörällä... pitäiskö kummiskin vaan varautua että syntyy kotona jos nopeesti tulee... jotenkin mä vierastan ajatusta tuosta käynnistämisestä.. vaikka se oliskin kyllä kätevää kun tunnin ajomatka sairaalaan ja monta lasta tarvitsemassa hoitajaa..
Ja ehkä mun makuun vielä pienet viikot ens viikolla :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: sitä seuraavalla viikolla olisi ehkä parempi.
Hurjaa! Jännäksi menee siellä :folded: :Heavy Black Heart:

Itse olen loppukesästä varmasti täysin samassa tilanteessa, jännittää jo valmiiksi niin SINUN kuin omastakin puolesta :Grimacing Face:

Kylläpä on marsupilamilla jännittävät hetket käsillä :smiling face with heart-eyes: Varmasti todella vaikea päätös!

Koko päivän tehokkaasti miettinyt tuota ensi perjantaita ja on kyllä jo aivot nyrjähtänyt :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
Oon tullut sellaiseen lopputulokseen että jos silloin paikat jo näyttää sen verran kypsyneiltä että synnytys on ihan pian muutenkin käsillä niin varmaan onkin parempi että käynistävät. Mutta jos tilanne näyttää kovin epäkypsältä niin parempi lähteä kotiin :Eyes:
Jotenkin surullinen ajatus "häätää" vauva pois kohdusta... vaikka itse mä oon neuvolassa puhunut että haluaisin käynnistyksen, ja nyt oon ihan sekaisin ajatuksien kanssa :No Evil Monkey:
Ehkä nuo pienet viikot vaan häiritsee...
Onko kokemuksia minkä kokoisia vauvoja syntyy 37+ viikolla? Ja onko kaikki sujunut normaalisti?
Mä oon miettinyt että haluaisin ehkä kotiutua polikliinisesti, mutta jos syntyykin heti silloin 37+6 niin ei varmaan onnistu.. äitiyspolin sivuilla lukee ehdoissa että pitäisi olla yli 38+0 viikkoa :Eyes:

Suosittelen että älä jää käynnistykseen ellei oo pakko. Aivan hirveetä jos ei oma kroppa oo selvästi valmis. Toki jollain se käynnistys on nopea ja vauva on ulkona heti, mutta paskalla tuurilla kuten itsellä kävi, jäin kolmosesta sairaalaan kolmeksi päiväksi makaa käynnistykseen ja sit kotiin ja pari päivää myöhemmin taas takas käynnistelyyn. Siis sillä Cytotecilla. Nelonen käynnistettiin 41+1 ballongilla joka kyllä eteni nopeesti, mutta viikkoja oli jo paljon ja ballongi oli luonnollisempi :)

En vaan tosiaan suositteli itse käynnistystä jos ei oo pakko. :D

Jos meille vitonen vielä tulee, niin odotan vaikka viikolla 44 että hän tulee itse. Meillä on 2 spontaania 41+0 ja kaks käynnistettyä 41+5 ja se 41+1 :)

Oon ajatellutkin että jos pitää lääkeillä käynnistää niin ei kiitos. Mutta jos paikat jo sen verran hyvässä vauhdissa että saisi ballongin tai ihanne olisi jos olisikin jo sen pari senttiä auki niin että voisi kalvot puhkaista, uskon että oma kroppa osaisi siitä jatkaa itsekseen homman loppuun :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: :Smiling Face With Halo:
Mutta katsoo sitä sitten perjantaina. On sekin kiva että pääsee kätilön kanssa puimaan tätä asiaa, kun ei neuvolastakaan oo saanut oikein mitään mielipidettä... että oonko vaan ylihysteerinen kun oon halunnut käynnistyksen.. kun ei kerta edellinen ollut edes syöksysynnyttys... 3h ja tunnin ajomatka sairaalaan :Eyes: ja huono supistusten arviointi kyky...

Marsupilami ei ihan noin pienistä viikoista ja koosta ole sanottavaa, meillä 2 lapsista syntynyt spontaanisti 38+ ja vauvat 3075g (48cm) ja 3960g (51cm).
Mähän pohdin nopeiden synnytysten takia nelosen käynnistystä myös, mutta tulin tulokseen että lähden vaan hyvissä ajoin sitten synnärille. Olin siis siellä n. 5h ennen saliin siirtymistä odottelemassa lähteekö kunnolla käyntiin vai ei. Suureksi yllätykseksi ei sitten edennytkään niin vauhdilla kuin edelliset synnytykset ja ehdin salissa olla n. 4h.

Mulla olleet hitusen alle nelikiloisia, mutta ovatkin syntyneet 41+ ja 40+ viikoilla vasta. Uskon että tämä kasvaa samalla vauhdilla, tai ehkä jopa isompana. Ainakin sf mitta korkeampi kuin muista, ja olo täyteläisempi kuin koskaan :tears: sen takia neuvolasta laittoikkin lähetteen painoarvioon.
Veikkaisin että olisi viikon päästä varmaan lähelle 3.5kg :Eyes:
Onneksi tässä on vielä aikaa miettiä haluaako sitä käynnistystä edes. Yritän nyt kummiskin tehdä asioita sen mukaan että mahdollisesti jään perjantaina sairaalaan. Eli ruoka asiat kuntoon, viimme hetken hankinnat (tutit, puhdustuspyyhkeet, oma pehmokaveri), ja vielä on joitain vaatteitta penkomatta ja pesemättä, mutta ihan pienimmät on jo valmiina odottamassa.
Ja eihän sitä tiedä vaikka syntyiskin jo aiemmin... eilen ja tänään menkkamaiset jomottelut, ja kirkasta paksua limaa vuotaa jo toista viikkoa :Grinning Face With Smiling Eyes:

En minäkään käynnistykseen ryhdy jos paikat ei ole siihen kypsiä, pakottamalla en halua vauvaa kohdusta häätää juurikin siksi että homma voi kestää ja venyä päiväkausia.

Kolmas käynnistettiin (rv40+jotain) kalvojen puhkaisulla josta muutaman tunnin kuluttua vauva oli maailmassa. Ambulanssilla mentiin kun edellinen oli syntynyt tunnissa vesien menosta ja oli pelko että tämäkin on yhtä nopea, supisteli säännöllisesti 5min välein mutta hiipui matkalla. Sairaalassa vaadin jäädä osastolle, kotiin en suostunut lähtemään ilman vauvaa. Siellä ravasin rappuja ylös alas, kohdunsuu avautui lopulta 4cm:iin jotta voitiin kalvot puhkaista. Kaiken kaikkiaan ehdin olla synnytyssalissa (ja seikkailla käytävillä) 12 tuntia ennen vauvan syntymää.

Tämän tulevan kanssa mietityttää juurikin tuo että jos menen liian aikaisin sairaalaan niin koko synnytys saattaa pysähtyä niin kuin kolmannen kanssa oli käydä. Haluan kuitenkin että asiat sujuisi suurimmaksi osaksi omalla painollaan. Sairaala on kuitenkin aina sairaala eikä siellä pysty samalla tavalla rentoutumaan kuin kotona.

On kyllä hankalaa kun ei voi ennustaa miten synnytys tulee etenemään... mulla rennompi olo sairaalassa supistusten tullessa. Kotona tulee heti se paniikki että mitäs nyt, kelle mä soitan jne.. ja sitten kun ei haluaisi vaivata ketään turhan takia.. en haluaisi hälyttää lastenvahtia paikalle kiiruulla ja sitten todeta että ei vaiskaa, ei mua enää supista :No Evil Monkey: tai soittaa ambulanssi ja sitten kun tulevat paikalle niin niillekin todeta että ei vaiskaa, väärä hälytys :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: :side_tear:
Nämä ajatukset kumpuaa 2.synnytyksestä jossa hälytin äidin meille aamulla, mutta supistukset hiipuivatkin kun pääsi meille, ja sai lähteä takaisin kotia ja tulla taas illalla takaisin. Ja 3.synnytys oli niin nopea, ja se pidätteleminen oli ihan kamlaa :side_tear:
Ja kun kaikki läheiset ovat työssä käyviä niin ei ole varmuutta siitä saadaanko ketään meille kotia.. ja mitä jos mieskin jossain kauempana ja joudun synnyttämään lasten kanssa yksin :Grimacing Face:
Olisi kyllä huippua kun tietäisi ettei seuraava synnytys ole mikään kovin nopea.

Takaisin