Onnea @Freya88 ! Elokuu on ihana aika synnyttää, ja heinäkuu myös, minulta kolme on syntynyt niihin aikoihin. Mukavaa kun pärjäilee puutarhakengissä ja venyvissä kesämekoissa loppuraskauden. Suosikkimekkoni oli tuolloin kietaisumekko - aina oikean kokoinen!
Tervetuloa @Sointu-Helmiina , otetaan rennosti joulu. Eiköhän lapsille ole tärkeintä yhdessäolo (ja lahjat).
Mummolta toivoin joululahjaksi joululeipomuksia, kun tuo oma jaksaminen on vähän niin ja näin tällä hetkellä. Arjen jaksaa pyörittää mutta sitten tuo kaikki extra vetää vähän veteläksi, ja rehkiähän ei saisi.
Mitäpä tässä... Laskettuun aikaan on nyt vajaa 2kk (31+3 menossa) ja alan olla muhkeassa kunnossa, mieheltä lainattu toppatakki menee enää nippanappa päälle. Alennusrekistä ostin jo miesten XL-kokoiset toppahousut joita pidän päällä litsit auki henkseleiden kanssa. Onneksi täällä ei ole kovin liukasta, muuten mies saa alkaa laittamaan nastat minulle kenkiin. Mediassa väläytellään sulkutiloja ja lasten etäopetusta mikä sopisi minulle erittäin hyvin, muutenkin meidän talous voisi kotoilla mahdollisuuksien mukaan vauvan syntymään asti jotta vältettäisiin pahimmat flunssat. Muutenhan tässä on syksy mennyt sairastellessa vuoron perään, olisikohan nyt menossa flunssakierros nro. 4. Onneksi itse on välttynyt kuumeilta.
Kyllähän tuo synnytys mietityttää. Luulin et mun 4. syntyisi nopsaan, mutta kattia kanssa... kärvistelin 1,5 vrk latenssivaiheen kanssa, ja lähdin sairaalaan ku tajusin että en pysty nukkumaan suppareiden kanssa, vaikka ne eivät vielä olleet tarpeeksi tiheitä että olisin synnärille päässyt. Ottivat kuitenkin osastolle ja sain jotain kipulääkettä jonka turvin torkuin tunnin pari. Ja avauduin tarpeeksi synnytyssalia varten. Mun 4. kynti tulemaan avotarjonnassa mikä hidasti hommaa huolimatta siitä että omat supistukset olivat voimakkaat ja ponnistutti, eli aika alas sain hänet lopulta ponnistettua avotarjonnasta huolimatta. Spinaalipuudutuksen turvin kätilö sitten sai sen verran kättään sisään että sai vauvaa työnnettyä takaisin ja käännettyä päätä niin että syntyminen onnistui. Eihän se 3,7kg iso ollut, mutta avotarjonnassa hän ei minun lantiosta läpi meinannut tulla. 5h oli merkitty synnytyksen kestoksi.
Nyt sitten vähän jännittää tuleva synnytys. Jos tämä vauveli on myös avotarjonnassa niin tuskainen taival voi olla samanmoinen. Mutta jos hän sieltä on sukeltamassa suotuisassa asennossa niin synnärille pitää kyllä ampaista vauhdilla tai mies saa opetella kätilöimään. Meillä on synnärille 30min ajomatka ja ambulanssi tulisi varmaan vielä nopeammin, eli saa tässä tarkkana olla oman vointinsa kanssa ja pitää lastenhoitaja-mummo langanpäässä. Onneksi olen usein selvinnyt tuonne lasketun ajan viikolle asti, mikä vähän helpottaa näiden hoitojärjestelyiden sopimisia.