Suurperheellisten pulinapalsta <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja twisted
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei kuulu autotallia, tehdään se vuoden päästä (edelliseen tehtiin kans) ja eri firmalla. Muurametalojen katos olis maksanu 37tonnia ja täältä saatiin Kotikatokselta 12tonnia katos ja sit itse verhoiltiin.

Talo on kaikkineen muutostöineen 285tonnia. Sit kaikkeen muuhun (maatyöt, liittymät, uusia huonekaluja jne) on varattu 100tonnia. Sit tontti maksettiin edellisen voitoilla, se oli 35tonnia joten ihan just 400tonnia menee koko hommaan ilman katosta / varastoa :)

joo toi sauna mm oli iso muutostyö, samoin että tää on korotettu jolla saatiin yläkertaan parikyt neliötä lisää. Me haluttiin iso master bedroom ja toi oma vessa / suihku oli sellainen luksusjuttu mitä haluttiin tähän taloon kun entisessä meän makkari oli aivan pääsyssä vessoista :D raskaana ollessa ainakin olis tarvinnu oman vessan :D

Ei kuulu autotallia, tehdään se vuoden päästä (edelliseen tehtiin kans) ja eri firmalla. Muurametalojen katos olis maksanu 37tonnia ja täältä saatiin Kotikatokselta 12tonnia katos ja sit itse verhoiltiin.

Talo on kaikkineen muutostöineen 285tonnia. Sit kaikkeen muuhun (maatyöt, liittymät, uusia huonekaluja jne) on varattu 100tonnia. Sit tontti maksettiin edellisen voitoilla, se oli 35tonnia joten ihan just 400tonnia menee koko hommaan ilman katosta / varastoa :)

joo toi sauna mm oli iso muutostyö, samoin että tää on korotettu jolla saatiin yläkertaan parikyt neliötä lisää. Me haluttiin iso master bedroom ja toi oma vessa / suihku oli sellainen luksusjuttu mitä haluttiin tähän taloon kun entisessä meän makkari oli aivan pääsyssä vessoista :D raskaana ollessa ainakin olis tarvinnu oman vessan :D
Kalliiksi tulee teidänkin talo, mutta ihana kun saa panostaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kyllä nyt kolmiossa asuessa näkee miten tärkeä koti on meidän perheelle. Siihen mielellään panostaa. Me saatiin tosi hyvä voitto edellisestä talosta, niin ollaan saatu tontti, maatyöt ja perustukset tehtyä omalla kustannuksella. Laina tarvitaan ”vain” talopakettiin.

Kalliiksi tulee teidänkin talo, mutta ihana kun saa panostaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kyllä nyt kolmiossa asuessa näkee miten tärkeä koti on meidän perheelle. Siihen mielellään panostaa. Me saatiin tosi hyvä voitto edellisestä talosta, niin ollaan saatu tontti, maatyöt ja perustukset tehtyä omalla kustannuksella. Laina tarvitaan ”vain” talopakettiin.
Juuu niinpä. Moni kauhistelee lähes puolen miljoonan taloa mutta me ei juuri matkustella ja tykätään olla kotona ja panostaa siihen meän tukikohtaan joka on kaiken ydin <3

Sisko käy nyt noin 3-5 kertaa vuodessa ulkomailla ja se on hänen juttu mut itse haluan laittaa rahat sinne missä vietetään eniten aikaa :)

Niin nämä on valintoja, joita tehdään oman tilanteen ja omien arvojen pohjalta. Onnellista on että on mahdollisuus valita mihin panostaa. Kaikki eivät voi panostaa mihinkään. :red-heart:

Mulla pahoinvointia ei pojasta juurikaan ollu, tytöistä paheni kerta kerralta vaan.. pahin oli tosiaan tästä nuorimmasta ..taisi Marsupilami kysellä aiheesta :smiling-eyes:..
Tsemppiä odotukseen sulle:red-heart: ja muillekkin odottajille :red-heart:

Meillä lapsiluku pohdituttaa.. nuorin nyt reilun vuoden. Ristiriitaiset fiilikset. Ei siis päätöstä vielä suuntaan tai toiseen..
Arki pyörii ja hyvää ,ja kiireistä! kuuluu :smiling-eyes:

Kivoja koteja tulossa twisted ja Elsa2019

Puuh, täällä koko perheen vatsataudista selvitty. Mies jotenkin onnistui tuon välttämään. Yllätys yllätys ei siivonnut oksennuksia yms. "koska ei halua tulla kipeäksi ja mä jo valmiiksi olen". Vauva otti taudin kyllä tosi leppoisasti, ei itkenyt ollenkaan ja puoliunessa vain muutaman kerran oksensi sänkyynsä ja jatkoi unia.
Huomaa kyllä lapsimäärän kasvaessa että pyykkiä tulee tälläisestä ihan reippaasti. Kun olisi ekan sairastuessa edes tajunnut matot ottaa pois.

Lopetettiin yösyötöt n. viikko sitten. Nyt kestääkin sitten useamman tunnin ilman tissitainnutusta saada tuo napero takaisin uneen. Onneksi sentään ei joka yö valvo vaan joskus saattaa nukkua koko yönkin.
Hetken vatsataudin kourissa ajatus oli ei kiitos uutta raskautta, tuli se pahoinvointi niin pahasti mieleen. Onneksi tuo unohtui heti kun paranin :tears: jos vaikka tuo yöimetyksen lopetus saisi ihmeitä aikaan.

Ihanat kodit tulossa teille :smiling face with heart-eyes:
Meillä on vaan 2 isoa makkaria, ja yksi tosi pieni minne mahtuu just sänky, vaatekaappi ja koulupöytä. Ja neljäs lapsi tulossa, saa nähdä miten sitten sijoututaan tulevaisuudessa, olisihan se kiva jos teinivuosina olisi jokaiselle se oma huone, muttei välttämätöntä. Nyt on pojat menneet hyvin sovussa samassa huoneessa, ja tytölle joka tällä hetkellä nuorin niin ollaan alettu tehdä huonetta tuosta pikkumakkarista. Ja autokin käy nyt sitten keväällä pieneksi, tai mahdunhan mä lasten kanssa, käydään autolla niin harvoin yhdessä missään, ettei taida olla järkevää vaihtaa autoa tai hommata toista sen takia. Mies ei ainakaan nykyisestä autosta halua luopua, enkä kyllä minäkään... :Grinning Face With Smiling Eyes:

Voi vatsatauti... mä mietin aina flunssien ym pöpöjen tullessa meille että ei kiitos enempää lapsia... pari viikkoa sitten käytiin nuorimman kanssa viettämässä pari yötä sairaalassa kun hengitys veti niin tiukoille, oli ahtauttava keuhkoputkentulehdus.
Vatsataudit toki ajan myötä muutuvat helpommiksi, nytkin jo vähän helpompaa kun pojat alkaa olla jo niin isoja että osaavat kertoa oman olonsa, hakeutua pöntölle tai pyytää sankoa. Mutta ihan pienten lasten kanssa kamalaa, kun ihan varoittamatta saattaa oksennus tulla.

Toi autoasia, se on yks murheenkryyni.

meillä siis vaihdettiin nelosen syntymän aikaan 7-paikkaiseen Kia Carensiin. Autossa ei vikaa mutta kilsamäärät on jäätäviä ja nyt kun asutaan vuokralla ja päikkyyn matkaa 19km niin meni 1,5kk 708€ bensaan. Meille oli ennen nelosta tulossa sähköauto mutta koska se oli 5-paikkainen niin peruttiin se.

Todellisuudessa tarvitaan 6 paikkaa tyyliin alle 5 kertaa vuodessa kun yleensä vanhin ei lähde enää mihinkään vapaaehtoisesti. Oon yleensä joko kaikkien lasten kans tai sit minä, mies ja pienet. Päätettiin nyt sit vaihtaa takas 5 paikkaiseen sähköautoon ja tilattiin Tesla. Ne harvat kerrat kun tarvii kaikkien mennä kerralla esim äitienpäivän lounas mummolassa niin toinen ajaa mönkijällä tai jouluna mies lupas ajaa kaks reissua :D jos lähdetään pitemmälle reissulle niin vuokrataan asuntoauto :D

Nyt sit 27.12 tulee vanhempien joululahja josta molemmat on haaveillu vuodesta 2016 lähtien eli Tesla! <3

Toi autoasia, se on yks murheenkryyni.

meillä siis vaihdettiin nelosen syntymän aikaan 7-paikkaiseen Kia Carensiin. Autossa ei vikaa mutta kilsamäärät on jäätäviä ja nyt kun asutaan vuokralla ja päikkyyn matkaa 19km niin meni 1,5kk 708€ bensaan. Meille oli ennen nelosta tulossa sähköauto mutta koska se oli 5-paikkainen niin peruttiin se.

Todellisuudessa tarvitaan 6 paikkaa tyyliin alle 5 kertaa vuodessa kun yleensä vanhin ei lähde enää mihinkään vapaaehtoisesti. Oon yleensä joko kaikkien lasten kans tai sit minä, mies ja pienet. Päätettiin nyt sit vaihtaa takas 5 paikkaiseen sähköautoon ja tilattiin Tesla. Ne harvat kerrat kun tarvii kaikkien mennä kerralla esim äitienpäivän lounas mummolassa niin toinen ajaa mönkijällä tai jouluna mies lupas ajaa kaks reissua :D jos lähdetään pitemmälle reissulle niin vuokrataan asuntoauto :D

Nyt sit 27.12 tulee vanhempien joululahja josta molemmat on haaveillu vuodesta 2016 lähtien eli Tesla! :Heartred
Onnea uudesta autosta! Meillä mies kans katsellut sähköautoa ja tilasi sille pistokkeen uuteen kotiin. En tiedä onko niitä perhebusseina olemassa. :tears:

Me ollaan jo kaksi vuotta eletty ilman koko perheen vetävää autoa. Meillä on 6 lasta (pian 17, 15, 13, 10, 8 ja 2v) ja autossa 7 paikkaa. Olemme reissuun vuokranneet isompaa autoa tarvittaessa. Miehen firman autolla voi tarvittaessa ajaa pieniä matkoja jos koko porukalla liikutaan. Hyvin harvoin on tarvinnut. Meidän oma auto on minusta täydellinen, velaton, luotettava ja toimiva. Miehen mielestä Ford s max on surkea mutta minä sillä lähinnä ajan. Jos vaihdettaisiin autoa, niin en tiedä minkä kokoista kannattaisi hakea…

Onnea uudesta autosta! Meillä mies kans katsellut sähköautoa ja tilasi sille pistokkeen uuteen kotiin. En tiedä onko niitä perhebusseina olemassa. :tears:

Me ollaan jo kaksi vuotta eletty ilman koko perheen vetävää autoa. Meillä on 6 lasta (pian 17, 15, 13, 10, 8 ja 2v) ja autossa 7 paikkaa. Olemme reissuun vuokranneet isompaa autoa tarvittaessa. Miehen firman autolla voi tarvittaessa ajaa pieniä matkoja jos koko porukalla liikutaan. Hyvin harvoin on tarvinnut. Meidän oma auto on minusta täydellinen, velaton, luotettava ja toimiva. Miehen mielestä Ford s max on surkea mutta minä sillä lähinnä ajan. Jos vaihdettaisiin autoa, niin en tiedä minkä kokoista kannattaisi hakea…
No mies odottaa sitä Volkkarin Buzzia joka tulee 2023 :D en tiiä meneekö siihen jo 8 tai 9 :D

Kuulostaa kovin tutulta! Meillä ei myöskään ole yksi auto vetänyt koko perhettä enää aikoihin. Varsinkin kun lapset kasvaa, niin ei kyllä kaikki tuu enää samoihin kyyteihin.. Täällä mennään aikuiset omilla autoilla, mun omaan menee 7 jos oikeen rutistaa. Erittäin harvassa on ne kerrat kun kaikki paikat käytössä. Kahdella mennään ne kerrat kun kaikki 9 saatava mukaan. Vanhin poika saa just ajokortin niin ehkä pian jopa kolmella :rolling:

En kyllä kovin helposti haluais isoa autoa, tuntuisi niin turhalta ajaa se pääosin tyhjänä..

Meillä kans 7 paikkanen ja 5 paikkainen auto...Hyvin pärjätty niin, vaikkei auto koko porukkaa vedäkkään...

Heips! Sukeltaisin tähän porukkaan mukaan, kirjoittelen esittelyn tuonne osioon jossain vaiheessa. Osa onkin jo tuttuja, hei vaan! :Raised Hand With Fingers Splayed:

Liityn autokeskusteluun, meillä on vaihtelevasti liikenteessä olevia perushenkilöautoja, joita mies "harrastaa" ärsyttävästi, eli niitä ei laiteta pois, jos ovat rikki, vaan korjataan loputtomasti. Sitten meillä on Mercedes Vito -99, johon mahdutaan kaikki 7, koira, tavarat ja tarvittaessa pari matkustajaakin, on siis 9-paikkainen. Ihana!

Miten joulu itse kullakin etenee, tulkaahan kertomaan? Luin koko ketjun, osalla on ollut koviakin koettelemuksia, jaksamisia teille.:Heavy Black Heart:

Kirjoittelen nyt tännekin tilanne päivitystä.
Eilen (pe) plussattu! Kuudes tulokas siis näillä näkymin elokuulle :folded::Two-hearts:

Onnea Freya! Olen vähän kateellinenkin. :Winking Face: Sillain hyvällä tavalla.

Meillä on siis viisi lasta, eikä lisää tule (paitsi vahingossa, ja senkin estän kierukalla). Vauvakuume vain on ikuinen! Olisin halunnut ainakin kahdeksan, mutta kun heräsin suurperhehaaveeseen vähän myöhään, tulee jossain vaiheessa ikäkin vastaan. Ikää enemmän painavat muut resurssit, yksinkertaisesti järkipäätös. Tämä ketju on ollut siitä lohduttava, että tajusin, ettei perheestä tarvitse koskaan tulla "tää oli tässä"-tunne, vaan vauvakuume on jotain, minkä kanssa eletään.

Onnea Freya! Olen vähän kateellinenkin. :Winking Face: Sillain hyvällä tavalla.

Meillä on siis viisi lasta, eikä lisää tule (paitsi vahingossa, ja senkin estän kierukalla). Vauvakuume vain on ikuinen! Olisin halunnut ainakin kahdeksan, mutta kun heräsin suurperhehaaveeseen vähän myöhään, tulee jossain vaiheessa ikäkin vastaan. Ikää enemmän painavat muut resurssit, yksinkertaisesti järkipäätös. Tämä ketju on ollut siitä lohduttava, että tajusin, ettei perheestä tarvitse koskaan tulla "tää oli tässä"-tunne, vaan vauvakuume on jotain, minkä kanssa eletään.
Kiitos :)
Tottahan se että vauvakuume taitaa olla jotain jonka kanssa täytyy vain oppia elämään, halusimme tai emme. Elämän realiteetit on kuitenkin hyvä pitää mielessä sanoi sydän mitä hyvänsä, järjen ääntä on meidän kaikkien pakko joskus kuunnella :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Kirjoittelen tässä taaperoa nukutellessa päiväunille. Meni rutiinit uusiksi, kun ennen vaan imetin uneen, alle kymmenessä minuutissa nukkui. Nyt sitten on ollut lisäksi vähän ylikierroksilla, niin ei millään meinaa rauhoittua nukkumaan. Huomasin, että hän saa aktiivisesta nukuttamisesta liikaa ärsykettä ja pysyttelee tiukasti hereillä. Samaan aikaan kuitenkin kaipaa läheisyyttä. Niin yritän nyt olla läsnä, mutta näkyvästi poissa, eli puhelimella. Huvittavaa on, että imetyksen loputtua taaperolta päätin olla valtavan "hyvä" äiti, ja keskittyä täysillä nukutustilanteeseen. Ihan meni lekkeriksi. :tears:

Tarkoitus oli imettää tandemina, mutta se osoittautui yllättävän raskaaksi. Taapero alkoi vaatimaan maitoa päivällä ja yöllä paljon aikaisempaa enemmän, siis ennen vauvaa. Vauva kuitenkin piti pitää etusijalla, niin kyllä välillä tunsi riittämättömyyttä.

Sitten sairastuimme koko perhe koronaan, ja se äityi meillä vanhemmilla (ei levätty, hups) niin pahaksi, että oli pakko hälyttää tukijoukot apuun, jotta saatiin tervehdyttyä. Vauvaa lukuunottamatta mummo otti lapset hoiviinsa muutamaksi päiväksi. Niiden jälkeen huomasin, että tyttö ei ollutkaan yhtään maidon perään, ja lopetin imetyksen siihen paikkaan. Sydäntä raastoi ja raastaa vieläkin, mutta kaikki on mennyt hyvin. En olisi voinut lopettaa, jos taapero olisi itkenyt rinnan perään, mutta hän taisi olla valmis. Äiti ei ollut, mutta kyllä tää tästä. Ei vaan toipilaana enää kyennyt tandemiin, se oli sairaana niin hirvittävän raskasta.

Nyt sitten korjaillaan parin viikon makaamisen jälkiä ja laitellaan rauhaksiin joulua. Meni nekin suunnitelmat uusiksi, ei ehdi kaikkea. Ensi vuonna sitten.

Jee, taapero nukkuu!

Takaisin