Suurperhe kuumeilijat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon viljoja/proteiineja aloitellut vasta 6kk tienoolla:) kasvis/hedelmä/marja soseisiin tutustuminen on meillä helposti vienyt sen 2kk kun oon todella maltilla tutustuttanut uusiin makuihin... yhtä makua 3-4päivää ja sit uusi kehiin ;)
Mä ajattelin tosiaan tehdä sapaksia mulle ja miehelle! Ne sisältää kylmäsavulohta ja/tai poroa, ruisnappeja, suppilovahvero pikkelsiä, jotain lihaisaa (ehkä riista) nakkia+kotitekoista sinappia ja jotain tuorejuustoa :p
Toinen mitä ajattelin tässä fiilistellä jossain kohtaa on mätiblinit:p eli mätiä, smetanaa ja punasipulia blinien päälle(tai paahtoleivällä, molempi parempi );)

Mulla on 2 veljeä ja sisko, ikäeroa 2v, 10, ja 15v. Miehellä veli ja sisko.
Äitillä on vaan 1 veli, isillä 3veljeä ja sisko, kaikilla niillä 3-4 lasta.
Miehen äidillä on 5 sisarusta ja isällä 4, yhdellä serkulla on 6 lasta ja muilla 2-3.
Mulla oli kauan että haluan vaan 2 lasta, mutta kun töiden puolesta 2v sitten kävin seuroilla usein, niin alkoi herätä halu isoon perheeseen, ja itte oon nauttinu ku on 18 serkkua että on kavereita ympärillä. Nyt haluan suurperheen, vähintään 4 lasta, mies ei. Meidän pojat ei tuu serkkuja vuosiin saamaan, pikkuserkkuja on saman ikäsiä mut niitten kans ei olla juuri tekemisis.

Mä oon aika nopeesti tutustuttanu uusiin makuihin, esikoisen nopeampaa kun maha kesti.

Niemja, mäkin mietin että Leolla kun tuntuu maha kestävän (tai siis, on se kovalla mut se on ollu aina, riippumatta syökö äidinmaitoo, korviketta vai soseita. Soseet jopa auttanu, päärynä ja luumu) niin voisko koittaa ihan hitusen ennen 5kk ikää (puhutaan päivistä) ottaa lihoja kokeiluun varovasti. On niin hienosti menny tää soseiden alotus.

Mä uskaltaisin alottaa, ei se suolisto päiväs muutu miksikään ku 5kk tulee täyteen.

Viljat olen aloittanut 5kk ensin ja kun niitä on mennyt enemmän, ottanut lihat mukaan. Näin päin siksi, että lihat usein ummettavat. Gluteenipitoisia viljoja on otettu mukaan vasta 7-8kk iässä. Nuorimman kanssa aloitettiin kiinteät puuroilla ja otin sitten vasta mukaan hedelmiä ja kasviksia. :)

Mä oon aloittanut 4kk ikäisenä esikoisella (kuopus tais olla vähän vanhempi) kasviksilla ja sitten hedelmillä, 5kk ikäisenä lihat mukaan ja silloin tais olla niin että aloin lisätä aterioita päivään. 6kk ikäisenä sitten puurot ja silloin saanut 4-5 ateriaa päivässä.
Mutta muutama päivä sinne tai tänne, meillä esikoinen oli pari päivää alle 4kk kun ekan kerran maistoi bataattia :rolleyes:

Sormiruuilla ollaan aloitettu kun valmiudet löytyneet, 4-6kk ikäisinä. Alusta asti melko laajasti kaikkea, paitsi allergisilla sit rajattu ruokavalio :)

Meillä on aloitettu vasta 6kk jälkeen koska niin paljon ollu pienillä allergioita jotka on pitäny eka selvittää... Sormin meillä syö pojat koska tytöt ei voi kun kädet likaantuu siis joo tämä kohta 3vee on rinsessa että leipäkin on paperin päällä tai sit se pitää taittaa ettei voita tuu vaan sormille

Perhekoosta: itsellä on vain yksi sisko, oma äiti ainoa lapsi ja isä viisilapsisesta perheestä. Miehellä kaksi sisarusta, mutta miehen vanhemmat ovat isommista perheistä 4-7 lasta. Itse halusin myös lapsena enemmän leikkikavereita.

Uutena vuotena ostetaan jotain herkkuja ja juhlitaan 5v yhdessäoloa miehen kanssa. Katsotaan jos jotain lastentapahtumaa siinä päivästä :)

Meillä esikoisen kanssa aloitettiin kiinteät siinä 5kk iässä kasviksilla, sitten hedelmät, viljat ja lihat. Kaikki kuitenkin ennen 6kk ikää. Keskimmäisen kanssa aloitettiin 6kk iässä kasviksilla ja sormiruokaillen:happy: molemmat lapset ovat osanneet itse syödä 1v iästä lähtien lusikalla :)

Ensin ihan rauhassaa maisteltu eri kasvikset, porkkana, peruna, kukkakaali, parsakaali, bataatti, kesäkurpitsa, yms.. mitä näitä nyt on ja sen jälkeen vasta marjat ja hedelmät, kun vauva tottuu niin äkkiä makeaan ja ei sitten huoli enää näitä muita makuja. Lihat on vetänyt vatsan tosi kovalle joten, niitä todella maltilla aloitettu n.6kk iässä ja sama viljojen kanssa noin 6.kk iässä, ekan lihan kokeilun jälkeen.

Mä oon saanut pidettyä niiin hyvin kuumeilun taka alalla, mutta nyt kun kuopus on saanut paljon lahjaksi uusia ihania vaatteita 86/92 koko, että harmittaa kun ne ei kauaa mene, pitäisi tehdä kolmas poika että sais silläkin käyttää :woot: eikö ookkin pätevä syy haluta kolmas poika? :hilarious:
Esikoinen haluais siskon. Yks päivä, kun mun veli oli meillä ja lähti hakemaan tyttöystävänsä siskoa, niin esikoinen alkoi mun kanssa asiasta vänkäämään, että: "eno hakee meidän siskon, semmosen vauvan". Ei se mua tahtonut uskoa ettei heillä ole siskoa jne.
Ja sitten kun mies tuli pian kotia niin esikoinen tuumas "hakiko isi meidän siskon sieltä sairaalasta", selitin sille sitten ettei semmosta siskoa niin vaan haeta sairaalasta, vaan sen pitäis kasvaa kauan äitin masussa. Esikoinen sitten miehelle heti kun tuli tupaan niin "isi, äitin masussa pitäisi olla meidän sisko" :hilarious:

Tänään jo miestä kiusasin että kyllä mä nyt varmaan oon raskaana kun valkovuotoa tullut poikkeuksellisen paljon tänään, vaikka oikiastihan se ei taida kertoa mitään jos tänään on vasta 3päivää oviksesta? :joyful:

Hui kohta se vaihtuu vuosi taas ja pitkin vuotta lapset saa ikää taas enemmän :nailbiting: :shy:
Meillä ei oo ihmeempiä suunnitelmia...jonnekki tekis mieli mennä vähän raketteja kattomaan mut pitää selvittää missä lähin "yleisö" tapahtuma.. lautapelit ja leffa vois olla kova sana :)
Varmaan nacho vuokaa tehdään ja perus nakkeja ja salaatteja :rolleyes: en tiiä uskaltaisko alkollista glögiä ku jos tuolla joku pikku kyytiläinen oiski jo mukana :oops: en kyllä aikonut alkaa mitään sitkumutkujosku elämää elää Mutta ....:confused:

Mulla on sisaruksia 2 ja miehellä 3, miehen vanhemmilla kummallakin 2, mun isällä 3 ja äidillä 5.. ei siis kovin isoja perheitä noin keskimäärin mut mekin haluttais se 4... Mulla vaan valmiiksi pelottaa että sitten jos 4.tärppää niin iskee taas kauhea vauva kuume :shy::wacky:

Marsupilami, ihana pikku vauva kuumeilija siellä<3
Mua harmittaa kun me saadaan miehen siskolta noita vaatteita jotka jäänyt sen tyttärelle pieneksi... ne on merkki vaatteita ja todella priima kunnossa... 2 typykälle ne menee mutta ovat kyl niin tyttömäisiä että ei ne sisulle mee...
meillä ollaan vietetty viikonloppua ilman isoja tyttöjä, vaan sisu kotona! Kyl on vaan outoa tämmönen mini perheily:D
Rosmis kyllä joisin ihan hyvällä omalla tunnolla... eikös alkiolla ollut jonkun aikaa oma ravintosäkki? Et ei varsinaisesti oo äidin veren kierrossa kiinni... vai miten se meni? O.o
Mä join sisua odottaessa jouluna ja uutena vuotena pari lasia viiniä enneku tiesin pojasta mitään ja elin muutenkin ”huonoa elämää”, raaka kalaa sun muuta ei sallittuja odottajalle ruokia tuli vedettyä... morkkis kyl vaivas mut jotai neuvola puhu et niin kauan kunnes testi näyttää plussaa on ihan Ok elää normi elämää :)

Onnea äippäx6 tulevasta tädin roolista! :happy:

Meinaakohan menkat alkaa viikon etuajassa, kun tuo mies ottaa niin päähän! Vai onko tässä ollut 9päivää niin raskasta kun se ollut lomalla, ettei meinaa enää pinna kestää :sour: kun sen pitää joka asiasta nalkuttaa, ruokailu hetketkin yhtä tuskaa, kun pitää nalkuttaa joka ikisestä murenasta joka tippuu lattialle, tai kun pienemmän sormet menee ruokaa tm. Eihän sen niitä tartte edes siivota, niin olis vaan hiljaa ja söis rauhas :banghead:

Tilasin tänään 10kpl herkkiä raskaustestejä, vaikka normaaleja on kaapissakin :bag: mä vaan tykkään testailla jos on pienikin mahdollisuus että olis raskaana, ja tietty ennen menkkojen alkamista ajankohtaa pitää jo testata :shy: onpahan sitten valmiina testejä jos joskus aletaan yrittämään. Vaikka tällä hetkellä tuntuu ihan tyhmältä ajatukselta, kun tuo mies rasittaa niin paljon! :shifty:

Meillä mies on ollut jo viikon kotona ja lähtee to yöksi hommiin niin kyllä se vaan osaa ärsyttää täälläkin... hän on julistanut joulurauhan ja ei komenna lapsia yhtään! Käytännössä siis mun hommaksi jäänyt lasten komennus sun muu kurinpito... on se vaan niin kiva olla se ilkeä äiti joka aina vaan komentaa o.O

Äippä niin määki muistelen et ennen plussaa vois elää ihan normi elämää :angelic: enkä nyt mitään perskännejä tässä perheen keskellä jokatapauksessa oo vetämässä :hilarious: ehkä nyt vaan pidän pään kylmänä ja elän tätä päivää ja elämää :grin PS. Mustaki niin rasittavaa olla välistä ainoa joka komentaa ja ku mies saattaa lapsille yhtäkkiä sitten karjasta jonku komennuksen ilman ennakkovaroituksia niin mulla menee sit siihen hermo :shifty: vaikka itekki oon varmaan aika tiukkis muiden lasten ja mutsien mielestä :woot:

Marsupilami tsemppiä miehen kuunteluun, tarjoa sille lasi cocista jäillä :wacky: t. Mulla menee muuten vaan ton rauhattomuuteen pinna ja siihen että se on se joka sotkee ja tiputtelee jatkuvasti niitä leivänmuruja :hungover:

Luen teidän kaikki viestit mutta en kauheesti ehdi/jaksa kommentoida. Hienoa että on tämmöinen ryhmä meille.

Mulla oli yksi veli. Miehellä on sisko ja veli. Mun molemmilla vanhemmilla on ollut kaikkiaan 10 sisarusta.

Mä tykkään kovasti isosta perheestä .Mukavaa kun kotona pyörii väkeä... Aina on joku kotona. Ja nyt on jotenkin kivaa kunnon kaikenikäisiä. Teiniä vauvaa ja siltä väliltä.

Takaisin