Suurperhe kuumeilijat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei mekin elellään joka kuukausi melkein 2000e miinuksella OP:n mukaan :D Kyllähän ulkonasyömiseen, uusiin vaatteisiin ja harrastuksiin menee kato rahaa! Käydään me ehkä kerran kuussa koko porukka mäkistä hakemassa ruokaa, menee noin 30e, vaatteita saa kirpputorilta lähes ilmaiseksi ja mun harrastukset kun on kotijumppaa ja lenkkeilyä, niin eipä niihin hurjia mene. Autot on omia ja korjataan itse, vain liikennevakuutukset missä, mutta ei kun pankki laskee sit näihinkin kuluja... Kyllä mä sen ymmärrän, että pitää vakuudet olla lainaa varten, mutta sitä en ymmärrä, että ei riitä meidän tiliotteet esimerkiksi vuoden ajalta, josta näkyisi mihin meidän rahat menee ja kuinka paljon menee mihinkin. Onneksi on monia pankkeja ja Nordea ilmeisesti meille lainan myöntäisi heti kun säästöjä riittävästi, mutta senpä näkee sitten millaiset lainaehdot on sillä hetkellä.

Me ei oltais saatu mistään lainaa. Käytiin op (siellä meillä nytkin lainat, tilit, vakuutukset), Nordea, Helmi, Danske, S, mitä näitä nyt on, mut ei. Op:sta oltais lopulta saatu 10 000 alle tarvitun määrän jos appikset olis laittanut kesämökkinsä pantiksi, mutta mistäs me nyt yks kybätonni oltais pierastu :shifty: Ja sitten se talo menikin mitä kateltiin. Op:sta kyllä luvattiin sit 70 000 remppalainaa, että voitas laajentaa tätä nykyistä, mutta tultiin siihen tulokseen, että talon arvo ei nouse niin paljoa että kannattaisi niin isolla summalla laajentaa ja rempata.

Nykyään on paska kun ei enää henkilötakaus riitä, vaan pitää olla reaalivakuudet! Meillä olis takaajat siis muuten, mut eivät enää kelpaa ja ikinä en suostuisi ottamaan pantiksi esim vanhempien kotia tai mökkiä jos jotain sattuisikin. On tämä yhtä persettä kun elämänsä kerran ”pilannut”... Mullahan oli se punainen tupa ja perunamaa, mutta sepä jäi exän mukana ja saa pikkusen tehdä töitä haaveiden eteen jos sen oman vielä haluaa!

Meillä laina poppankista tällä hetkellä, oltais saatu myös säästöpankista. Mutta toki olin raskaana kun lainaa haettiin, sit haettiin käyttölaina pari vuotta myöhemmin nii piilotin raskauden mutta ei ollu mitää ongelmaa lainan saamises. Meillä ei ollu edes säästöjä ku asuntolaina saatiin, vakuudet vain. Nyt asunnon arvo on enemmän ku meillä lainoja yhteensä, joten kaikki loppu maksaminen on vain plussaa ja myymisessä aletaan jäämään pian voiton puolelle. Siksikään en näe järkeä nyt alkaa myymään, kerta mahdutaan hyvin vielä asumaan. Okt on haaveissa koko ajan, mutta ensi pitää selvittää meidän tulevaisuuden asuinpaikka.
Mut nuo summat mitä ne laskee pankis on aiva käsittämättömiä! Nordean mukaan mä en olisi saanu tuloja mistää ku olin raskaana, äitiysrahoja ei ilmeisesti laskettu tuloiksi. Oli virkailijan ilme huvittava ku käytiin kirjoittamas ostopaperit kuukausi heidän hylkäämispäätöksen jälkeen..

Joo, toi on jännä miten ne laskee noita lainajuttuja. Mehän ei kans saatu pankista lainaa tätä taloa varten, vaikka kyse oli vain 25000€, syynä miehen työttömyys ja lapsien lukumäärä( sillon oli vain 3 lasta) Onneksi laina saatiin sit muuta kautta järjestymään ja saatiin ostettua tää. Toki täällä on vähän eri hinta taso kuin esim. Etelä-Suomessa...

Mamaminion ihanaa kuulla että siellä voidaan hyvin :) nimiä ollaan mietitty ja ollaan saatu jo rankattua nimet 3 vaihtoehtoon:D miten voikaan olla näin vaikeaa kehittää nimi pienelle miehelle:o tytöille ollu paljon helpompaa o.O
Meillä on meidän pikkunen kämppä(3h, 75m2) vuokralla ja itsekin asutaan isommassa vuokralla. Sit kun mä lähden takas töihin (eli 3v päästä) niin myydään toi pois ja luultavammin ostetaan/rakennetaan oma. Säästö operaatio muutenkin ihan kivasti edennyt, että ainut laina mitä meillä tällä hetkellä on, on vaan toi asuntolaina joka lyhenee muutenkin ihan kivaa vauhtia kiitos matalien korkojen ja pk seudun vuokratason... voidaan siis maksaa tosta olevaa asuntolainaa nopeampaan pois kun vuokra on kovempi kuin lainan lyhennys... meidän vuokra tästä on semmonen 1500/kk vesineen+sähköinen+kotivakuutus.
mies kun sai vuos sitten ylennyksen ja sen myötä paremman palkan niin säästämään ollaan pystytty ihan mukavasti, säästetään muuten rahastoihin niin sitä kautta ollaan myös saatu kivasti kartutettua pääomaa.. haaveissa olis että saataisiin okt ilman minkään sortin lainaa mutta katotaan nyt!
Pankit tekee kyl ihme laskelmia, varmaanhan ne haluaa kartoittaa kans sen että on maksukykyä jos jää työttömäksi tai tulee muita muuttujia...
Tuskin saataisiin mekään minkään näköisiä lainoja jos nyt mentäs hattukourassa pankkiin neuvottelemaan, vaikka toi mies tienaa ettenkö sanois kivasti... kiitos sen mä pystyn olemaan kotona kasvattamassa meidän muksut:) vaikka kova ois kaipuu itselläkin takas töihin/kouluun!

Meillä on molemmilla samantasoset tulot, ei todellakaa mitää päätä huimaavia, nettotulot jää alle 2t molemmilla kuukausittain. Säästöön on nyt saatu välillä laitettua mut sit hajoaa aina auto tai joku muu mihin sitä säästöä uppoaa :D mut katotaan mitä käy, tulevaisuudes säästöt menee mun opiskeluun.

Mekon yritettiin reilu vuosi sitten saada lisää lainaa, mutta ei onnistu tällä lapsimäärällä. Ei oltais saatu enää edes sitä mikä saatiin 7 vuotta sitten tätä nykyistä varten. Pankki laskee ihan järjettömät summat mitä vaikka yksi aikuinenkin tarvitsee pakollisten menojen jälkeen käyttöönsä! Olikohan se jotain 500€:n luokkaa mitä aikuinen käyttää itseensä kuussa, ja tossa summassa ei ole vakuutuksia, ruokaa, auton kuluja, vaatteita jne, eli käytännössä huvituksiin. Mä oon tainnut käyttää kymmenessä vuodessa yhteensä 500€... lapsiin laskettiin muistaakseni n. 300€. Pitäs olla meidänkin perheellä melkoset tulot että voitas nää elättää! Eiku hetkinen, mehän elätetään ja murto-osalla pankin laskemasta summasta!

Juuri samoja juttuja täällä!
Ja me kans kysytty kaikki mahdolliset pankit... ihan perceeeeestä kun ei henkilötakauskaan enää käy mutta vaikka säästettäis ensiasunnon ostajina se 5-10% asunnon hinnasta niin ei silti lainaa heruis...
Sanoin useammalle pankkivirkailijalle kenen kanssa lainaneuvotteluja kävin että on se ihme että meidän tuloilla on lapset ees hengissä jos heidän vaatimuksiaan katsoo. Ilmeisesti kaikilla lapsilla pitäisi olla guccia päällä ja syödä posliiniastioista jotain kultasoosia, sen verran suuria summia pankit laskee kuukausittain lapsien tarvitsevan ARGH!

Nykyään on paska kun ei enää henkilötakaus riitä, vaan pitää olla reaalivakuudet! Meillä olis takaajat siis muuten, mut eivät enää kelpaa ja ikinä en suostuisi ottamaan pantiksi esim vanhempien kotia tai mökkiä jos jotain sattuisikin. On tämä yhtä persettä kun elämänsä kerran ”pilannut”... Mullahan oli se punainen tupa ja perunamaa, mutta sepä jäi exän mukana ja saa pikkusen tehdä töitä haaveiden eteen jos sen oman vielä haluaa!

Warheart jotenkin lohdullista tietää etten ole yksin omien fiilisten kanssa, tää sun kirjoitus ois niin voinut olla mun kynästä.
Tuntuu juurikin että ihan saakelisti joutuu raatamaan jos joskus haluaa mökin. Luulen että se onnistuu vasta kun kaikki lapset on maailmalla ellen silloin ole sitten jo liian vanha pankin silmissä...
Juuri lasten takia sitä oman talon haluaisi mutta joo ois varmaan pitänyt pitäny miettiä aiemmin eikä alkaa lisääntymään ennen kuin on lainapaperit kourassa bläääh.

Me ollaan sikäli onnekkaassa tilanteessa että miehen tuloilla pystytään hoitamaan asuntolaina, autot yms. Mie pystyn olemaan lasten kanssa kotona vuosia. Eikä mullakaa palkka mikään kaikista huonoin enää ole kun vaihdoin alaa. Mies silti tienaa tuplasti sen mitä mie ;) pystyttäs siis elämään pelkällä miehen palkalla vaikka lainaa on.
Säästöön ei juuri jää, ainakaan isoja summia. Nyt yritetään vähän pistää sivuun kun pesukone ja kuivuri vetelee molemmat viimesiään... :/

Me asutaan helsingin kupeessa ja kuljetaan molemmat helsinkiin töihin. Onhan täälläkin hinnat noussu siitä mitä ne oli sillon 10v sitten kun rakennettiin...

Me saatais op:n laskurin mukaan 100 000e lainaa, mutta tiedä sitten miten käytännössä kävisi.. o_O

Mä taas täällä mölyän, oon joskus aiemminkin jotaki kommentoinut, ja tätä ketjua oon kyllä päivittäin seurannut :grin
Meillä siis 2 lasta, kolmas haaveissa, ja mä haaveilen jo neljännestä, vaikka eihän siinä mitään järkeä oo :hilarious: miehen mielestä 3lasta on maximi. Mutta aina puhuu siitä että jos meillä olisi isotalo ja sillä oma huone jossa olla rauhassa niin voisi tehdä vaikka 10lasta mun kans.. :p eli näkisin jopa mahdollisena sen neljännen lapsen, kunhan tulisi ensin se kolmas :wink

Marsupilami mulla samalla tilanne ku sulla :D kolmatta yritettiin, nyt ehkä yritys tauolla ku pääsinkin jatkoon koulun pääsykokeis. Mutta haaveilen jo 4 ja jopa 5 vaikka ei viä kolmaskaa oo tulos :D

Juuri samoja juttuja täällä!
Ja me kans kysytty kaikki mahdolliset pankit... ihan perceeeeestä kun ei henkilötakauskaan enää käy mutta vaikka säästettäis ensiasunnon ostajina se 5-10% asunnon hinnasta niin ei silti lainaa heruis...
Sanoin useammalle pankkivirkailijalle kenen kanssa lainaneuvotteluja kävin että on se ihme että meidän tuloilla on lapset ees hengissä jos heidän vaatimuksiaan katsoo. Ilmeisesti kaikilla lapsilla pitäisi olla guccia päällä ja syödä posliiniastioista jotain kultasoosia, sen verran suuria summia pankit laskee kuukausittain lapsien tarvitsevan ARGH!
Mekin vitsailtiin, että pitää varmaan sit alkaa syöttää penskoille jotain chateubriandia ja hanhenmaksapalleroita maakunnan kalleimmassa ravintolassa, kulkemaan helikopterilla ja pitämään kultaisia kenkiä, että saadaan tuhlattua se hirrrrrrvee rahamäärä mikä näiden elättämiseen kuuluisi mennä :rolleyes: Onneksi me nyt kuitenkin jotenkin mahdutaan vielä tähän kolmen makkarin taloon, mutta toinen vessa ja suihku olis kyllä tosi jees...

Hena82, mulla on sama tilanne, mies tienaa 2,5kertaa sen mitä mä jos palaan omaan alaan. Toki jos vedän kunnon opettelun ja lähen koodaa, voin tienata kevyesti 3,5k kk ja se on jo hyvin se verrattuna lähihoitajan liksaan.

Mutta tärkeintä et voin kotona olla ja ei oo huolta :) Meillä menee lapsilisät ja elarit (kelan minimit) eli noin 650e kuussa säästöön, välillä toki joutuu säästöjäkin nostaa, kuten nyt rakennusaikana, pelkkiä säästöjä menny 10k tähän projektiin, mutta onneks ne menee sijoituksena siihen omaan taloon. Me tosin siis asutaan Pirkanmaalla ja yhdellä autolla pärjätään vielä ainakin :)

Me tehtiin muuten pankille niin että me laskettiin kaikki menot niille Excel taulukkoon, siinä oli siis aivan kaikki ja realistisesti, kuten että vaatteisiin menee kuussa noin 50e eikä 200e. Ja laskin vakuutukset kk tarkan summan, joka oli lainanottoaikaan 64e. Ja bensaan laskettiin tarkka summa jne. Ja ei pankki silloin laskenut sen niiden normien mukaan, vaan katso ne meän laskelmat. Sanottiin että tervemenoa katsoo tiliotteet niin näkee et kuin paljon Prismaan menee jne jos ei usko, ja ei kyllä ne enää omia laskureita käyttänyt. :) Me ei olla käytetty taloon omaa rahaa muuta kuin säästöjä, mut niitä ei oo laskettu pois asuntolainasta, meillä reaalivakuutena on appivanhempien kesämökistä osa ja sit takaajana appivanhemmat.

Mekin tehtiin omat laskelmat heti kun ekasta pankista tuli hakemus hylättynä takaisin, mutta ei auttanut. Nämä summat jotka pankki laskee menoihin oli tullut jostain ekp:ltä tms. eikä pankki saa antaa lainaa jos tulot ei ole riittävät pankin laskemiin menoihin :( Jotenkin noin ne miljardi virkailijaa selitti, en muista enää tarkalleen. Ihan kakkelia silti.

Mekin ollaan toimitettu omat tarkat laskelmat ja tiliotteet, Nordea oli tosiaan ainut pankki mistä lainaa olis herunut jos olis ollut reaalivakuudet/säästöjä himpan enemmän. Nuo säännöt tosiaan on tulleet EU:n myötä ja osa pankeista noudattaa niitä kirjaimellisesti, joten ei siinä selitykset auta kun heidän laskelmat näyttää useamman tonnin miinusta kuukaudessa :(

Ahaa, okei, aika jännä. No, en tiiä vaikuttiko et meillä on pankkina Aito säästöpankki ja ne on joka konttori omansa pankki. Mut heille tosiaan riitti meän laskelmat ja oikein kehui kuin tarkkaan ollaan laskettu.

Meillä on myös tosi tarkkaan miten lasketaan meän menot, laitetaan joka kk keskiarvo +5% laskusta taloustilille josta laskut sit menee. Esim edellisessä kämpässä Sähköön meni keskiarvolta kuussa 220e, koska se oli sähkölämmitys. Eihän meillä kesällä sitä mennyt, ehkä 150e varmaan, mut koko vuonna ka oli 220e, meillä meni siis joka kk 220e + 5% eli yht. 231e joka pyöristettiin 235e taloustilille. Näin meillä sinne jäi aina vähän ylimääräistä. Ja siis laskettiin se kaikkien laskujen kanssa. Sit jos joskus ois mennyt vaikka sähköä yli 220e kuussa, niinkun talvella, niin siellä oli sitä puskuria isoihin laskuihin. Meän pankintäti piti tätä mahtavana ideana. :)

Kai se on pankkikohtaista, mutta ei meille annettu muualta noin isoa lainaa yksinään miehelle, tosin nykytilannetta en tiiä kun sillä on tulot noussu, mut sillon kun ekaa ostettiin niin ei herunut muilta. Toivon et kaikki saa talon minkä haluaa <3

Ei kun se ei nykyään saisi enää olla pankkikohtaista, vaan Euroopan keskuspankin ohjeistusta olisi noudatettava, vaikka (onneksi) kaikki pankit eivät tätä kuitenkaan noudata. Meille just parissa pankissa sitä painotettiin, että samat laskukaavat on joka pankissa :(

Näitä kun lukee, niin olipa hyvä että ostettiin tää talo silloin kun oli vasta 2 lasta. Muistan että silloinkin se oli nihkeetä, mitä olisi nyt neljän lapsen kanssa.... Siis just noi muka menot per kk... Ihan älyttömiä summia oli meilläkin.

Takaisin