Supistukset

Mene karpalo käymään yksityisellä gynellä, jos hän katsois tilanteen. Ymmärtäisi myös ehkä paremmin raskaudenaikaisia vaivoja ja uskoisin että ottavat vakavammin supistukset kuin tuo sinun kuvailemasi lääkäri. En ehkä itse luottaisi hänen arvioonsa kun kyllä nuo supistuksilta kuulostaa, ja melko tiuhaan niitä tulee sinulla.
 
No onpa karpalolle sattunu tötterö lääkäri! Muistaakseni ne vatsalihakset alkavat aika aikaisin venyä ja alkaa antaa tilaa kohdulle. Sinuna kävisin todellakin toisella lääkärillä. Miten työterveyshuolto? Minäkin teen hoitajan hommia ja kyllä ne raskaammat siirtelyt tuntuyu. Kunhan nyt tämänvuoden loppuun saisi kunnialla työt hoidettua ei ole onneksi montaa vuoroa. Ensi vuoden puolella voin hyvillä mielin jäädä saikulle, jos siltä tuntuu.
 
Karpalo, kuulostaa valitettavan tutulta nuo oireet. Olen itse ollut jo toista kuukautta sairaslomalla supistusten ja kohdun kasvu- ja venymiskipujen vuoksi... Nuo kasvu- ja venymiskivut tuntuvat mulla juurikin alavatsassa aina liikkuessa. Hirveetä vihlontaa ja jomotusta, välillä tuntuu kuin joku työntäis puukkoa vatsaan. Kannattaa ehkä koittaa saada aika sisätutkimukseen, ettei oo tapahtunut mitään muutoksia. Eipä niille mitään voi, lepoa vaan. Tsemppiä, toivottavasti sulla alkais pian helpottaa!
 
Kiitos mielipiteistänne ja vinkeistänne!:) Kävin nyt sitten yksityisellä gynekologilla tänään, kun oli niin rauhaton olo ja huoli vauvasta( kiitos Tökkönen kehoituksesta:)!)Lääkäri sanoi että kyseiset oireet ovat supistuksia ja teki sisätutkimuksen, kaikki oli onneksi kunnossa ja vauvakin oli aktiivinen, mikään ei siis ollut pehmentynyt tai avautunut. Sanoi että vain lepo auttaa tilanteeseen ja laittoi sairaslomaa 2 vkoa( olisi laittanut 3vkoa mutta halusin kokeilla
töitä ennen lomia että miltä tuntuu, ja on paperihommia rästissä) tarvittaessa sitten lisää S- lomaa jos kipuja. Käyn 2 vkon sisällä kontrollissa ettei mitään muutosta ole tapahtunut. Tämä yksityinen gyne vain nauro tämän toisen lääkärin arviolle, sanoi että raskaana oleva nainen ei voi jännittää vatsalihaksia, joten mitään rasitusta niihin ei voi tulla, ihmetteli myös miksi sisätutkimusta ei oltu tehty:eek:

No ei kai auta muuta kuin levätä sitten, nolottaa ehkä vähäsen olla tässä vaiheessa jo poissa töistä aika pitkään, mutta minkäs teet vauva on ykkösenä.

Lillukka: neuvolasta sanottiin että tuöterveydessä ne ei tee kai noita sisätutkimuksia ja kuulema muutenkin ne ei pahemmin noita raskausasioita pahemmin oikein noteeraa tms. Toivottavasti sulla ei sitten pahene kivut ja jos pahenee niin lepoa vain!

Maatunen: oletko millä alalla? Joillakin näemmä sitten tulee aikasin noita supistuksia jo, se on niin yksilöllistä. Tuo lääkäri sanoi että johtuu tod.näk mun raskaasta fyysisestä työstä. Jospa me sitten voidaan loppuraskaus paremmin :3some
 
Nyt mäki taidan tietää mitä ne supistukset on.. Eilen illalla tais jo vähä tuntua mut tänään töissä iltapäivä meni kyl ihan kasassa olemisessa..
Mulla on seisomatyö, mitä ny sellasella baarijakkaralla voi välillä istuskella. Mut tänään kyl tuntu siltä et jos tällanen jatkuu ni pakko hankkia saikkua..
Kotia ku tulin töistä ni nukuin tunnin kunnes heräsin taas vatsani takia.. Nyt sit vaan makoilen sohvalla..
 
Hyvä kuulla, että kaikki siellä hyvin, Karpalo! Jotenkin se vaan menee niin että asiaan erikoistuneelta lääkäriltä saa sitä oikeasti asiantuntevaa palvelua. Ja onhan se selväkin, kun ajattelee kuinka monta vuotta ne lääkärit erikoistuvat omille aloilleen kun vertaa siihen yleislääkäriin. Noi kaikki lääketieteen osa-alueet on kuitenkin ihan omia tieteenalojaan...
 
Tökkönen: juu oli kyllä huojentavaa saada tietää että kaikki oli kunnossa! :)Vielä kun on ensimmäinen raskaus niin kaikki on uutta ja sitä ei tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Ja kyllä jatkossa menen sitten taas yksityiselle tai jos neuvola lääkärille saisi ajan niin sinne jos siis jatkossa jotain outoa ilmenee. Kyllä jäi taas huono mieli ta: n palveluista, ajattella jos paikat oisikin olleet pehmennyt ym tai liian aikaisen töihin paluun vuoksi ois tapahtunut jotain..

Onkohan muilla nuo supistukset aiheuttanut väsymystä myös? Oon ite nyt supistuksien tihenemisestä lähtien nukkunut enemmän, monen tunnin päikkärit töiden jälkeen. Vai onkohan vain jostai muusta johtuvaa..:anyone
 
On se jännä miten vaihtelee paikkakunnittain. Mulle neuvolalääkäri sanoi, kun pahoinvoinnin takia ensimmäisen saikunkirjoitti, että jos tarviin lisää ni työterveyshuoltoon. Sitä kautta saikkua jatkettiin vielä 2 kertaa. Tosin ei ne sisätutkimusta siellä tehny, kun pahoinvoinnista oli kyse, mutta varmaan senkin hoitaisivat, jos tarve vaatisi.

Karpalo Pääasia, että siellä vauvelilla oli kaikki ok ja saat nyt hyvän aikaa huokaista. Minähän olin alkuraskaudesta jo 6 viikkoa sairaslomalla, joten ei sinulla vielä hätää ole :wink
 
Tänään 25+0 :) Nii se äkkiä aika menee :D Pari kertaa nyt ollut vatsa jostain kohtaa ihan kova tai kohtu oikeastaan. Ja tosiaan alettiin miettin tarkemmin niin tuntuu ehkä pientä sellaista vihlontaa tai kivistystä en osaa oikein sanoa miltä tuntuu. Varmaan niitä harjoitussupistuksia sitten jos se tuntuu semmoselta et on jostain kohtaa kova ja ehkä jonkulaisia kivistyksiä tai jtn. Ensimmäinen tulossa niin ei oo aikaisempaa kokemusta :)
 
Tääläkin tänään 25+0 :Heartred supistuksia tulee välillä ja sen huomaa kyllä kun vatsa menee aivan kivikovaksi ja tuntuu tosi hassulle. :D

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Eilen illalla tuli kyllä ilmeisesti (harkka?)suppareita ja ihan kummallinen menkkamainen kipu aaltomaisesti...pakko ottaa kyllä nyt saikkua, ku oon vähä seuraillu ja tollaset tuntemukset tulee aina raskaan aamuvuoron jälkeen (hoitoalalla töissä). Saas nähä mitä neuvolassa sanovat, soitan aina sinne ku työterveys ei toimi mitenkään ja päivystystoimii vielä huonommin. Tuskin pääsen lääkärille ku ne tekee neuvolassa vaan 2 pvää kuussa ja eivät oikeen puhu suomea...se olis +-0 kokemus varmasti...toivottavasti lepo auttaa, eikä illalla ala samat tuntemukset ku eilen.
Sauna on kyllä minulle auttanut ja myös massun kiristyksiin/kovetuksiin tuonut helpotusta. Esikoinen matkassa ja viikkoja 25+3:love017
 
Nodde, mulla supistelee kanssa heti, jos vähänkin liikun tai yritän nostaa jotain. Tosin mulla kyllä sauna pahentaa, ja lääkärit käskivätkin jättää saunomisen pois, kun monelle kuulemma aiheuttaa supistelua. En mä kokonaan pysty olla saunomatta, mutta jättänyt vähemmälle ja istunut pienemmissä löylyissä voinnin mukaan :)
Ja kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan, mä oon sitä kautta saanut helpoiten saikkua. Neuvolalääkärissä käynnit olleet tosin aivan turhia, mutta onpahan saanut tarvittavat todistukset... ja jos teillä riittää th:n todistus, niin sittenhän se menee oikein kätevästi :) Tsemppiä!
 
Tyhmä kysymys - ehkä - mut pitääkö supistusten olla kivuliaita että niistä on haittaa?
Mua taitaa supistella lähes joka päivä - kivuttomasti sellasta et vatsa menee kivikovaksi - ni en ole edes ajatellut et siitä vois olla haittaa..
Mulla neuvola ens tiistaina ni sanon siellä siitä ja tosta yöllisestä pyörimisestä. Voihan olla et ku on ens viikolla monta päivää vapaata ja oon aika rennosti et seki auttaa. Vaikka en mä nytkään mitenkään tee paljoa, työ on suht kevyttä, mut seisoa pitää suht paljo.
 
mullakin päivittäin on ollut harjoitus supistuksia ja en usko että niistä mitään haittaa on, kipeitä supistuksia on tullut minulle vasta silloin kun synnytys on käynnistynyt.
 
Harjoitussupistukset ovat vaarattomia, niitä kuuluukin olla. Kipeät ja säännölliset supistukset sitten saattavat avata kohdunkaulaa.
 
Tänään ei oo supistellu yhtään, oon pakottanu itteni lepäämään, vaikka olis vielä tekemistä ennen aattoa...mutta pikkunen on nyt etusijalla:love017
 
Vihloo vihloo ja masu ihan kivikova...tuntuu että nää todellaki pahenee, het ku käveleeki vähä reippaammin niin avot!:eek:
 
Nodde, meillä on ihan sama juttu. Ei toivoakaan lenkille lähtemisestä :sad001 ja ei tosiaan oo kivuttomia kaikki... välillä tekee tosissaan kipeetä.
 
Supistelee, kiristelee, kirvelee, polttelee. Välillä todella kipeästi. Ja silti sitä on niin tyhmä, että kun hyvä hetki on, tulee touhuttua turhan paljon ja taas maataan olojen kanssa. Ihminen on tyhmä kun ei opi. Ja puhun siis itsestäni.
 
Heh, kuulostaa Lillukka niin kovin tutulta... hetkeksi kun vähänkin olo helpottaa, niin alkaa hirveä touhotus ja tekeminen. Sitten kärvistellään taas kahta kauheampien kipujen kanssa :D mutta hulluksihan sitä tulee, jos tosissaan monta kuukautta meinaa vaan sohvalla maata.
 
Takaisin
Top