Supisteluja

Mulla kanssa tyttö tosi alhaalla ja painaa tosi paljon tuonne alas mulle tulee kans sellasia satunnaisia vihlomisia tuonne toosaan ja tosi epämiellyttäviä.. Täällä tuntuu et tuo vauva vaan vilkastuu päivä päivältä ja mun kylkiluut on ihan murskana... Iltaisin ja öisin yleensä tulee suppareita mut muuten on olo ihan ok... vielä kun pystyisi jotakin tekeen ilman et het on ihan paskana... Kävelyllekkään ei enää kykene ku tuntuu et tyttö yrittää änkee ittensä pihalle... Tässä eräänä päivänä kun oli hieman vilkkaampi päivä mulla ja paljon asioita hoidettavana huomasin äkillisen valtavan kivun tuol alapäässä ja kuulu sellanen rusahdus.. Epäilen et vauva meni hieman syvemmälle sen päänsä kanssa.. Onneks ens viikolla on neuvola...
 
Musta tuntuu kans että täälä loota alkaa olemaan aika tiukilla jo.. Kävellessä, ja varsinkin kun tuon koiran kans saa kulkea päivittäin alkaa semmonen jumalaton vihlonta ja kipuilu tuola toosas. Ihan tuntuu siltä ku neiti olis tulos jo pihalle ja välillä tekee mieli vähä punnataki..  Ja mä en ymmärrä miten tuo on alkanu näin kovaa liikkumaan ja möyrimään.. Koko ajan, mitä tahansa tekeekään, se liikkuu.. Kuuluuko tuo tähän loppu vaiheeseen? Niin paljon kaikkea uutta ja ihmeellistä tässä viimeisenä kk:na että aivan sekasi meinaa mennä :D 

Eilien ilta oli onneksi suppareiden kannalta aika ok :) Tosin, johtui varmasti siitä, että mies osti kaupasta mulle kauan haluamani Supermarion Wiille :D Tulipa sitä pelattua sen aikaa ku meni nukkumaan :) Mutta kyllä se taas kun imurinvarteen päivällä otti kiinni, alkoi juilimaan tota lantion seutua. Huomannu ainaki että paljon tulee kivuttomia suppareita istuessa! 

Jos nyt vielä 2viikkoa saisi olla yhdessä osassa niin hyvä.. Ens viikolla on onneksi se nlalääkäri nii tutkitaan.. 

Koitin yksityiselle eilen soitella jos pääsisi vielä ultraan että saisi jotain koko arviota mutta ei meillä päin tehdä kun alkuraskauden tutkimuksia! Pärseestä... Olis ollu ihana se 4D mutta siihen aika menny jo.. Ei malta ottaa riskiä että ei näy kasvoja ollenkaan enään.. Olisi vaan pitänyt koittaa sopia aikaa sille vuoden vaihteelle, mutta nuo miehen työt ku oli mitä oli sillon, tiennyt missä päin Suomea olisi silloin ollut.. No hetki vielä niin näkee minkälainen pakkaus sieltä tulee emoticon
 
Ah, tätä odotuksen riemua! No, ite oon tähän asti säästyny niin vähillä, että oon ihan varma, että synnytys alkaa joka kerta kun jotain tapahtuu :D
Mut joo siis helvetin epämukavaa tuo  vihlominen, tuntuu että olis liian kuivilla paikoilla paneskellut koko yön menemään. 

Niin ja noista liikkumisista, täällä ainaki saadaan sellasia raivareita että.. Osan ajasta on ku haudassa makais, ja sitte boom! Alkaa aivan hullu myllerrys jota voi kestää yli tunnin putkeen. Varsinkin öisin poika on kova liikkumaan. Tulee mukava vauva-aika... :D 
 
Tuosta kovasta liikkumisesta: Liikkeet vissiin tuntuvat näin loppuvaiheessa selvemmin kun vauva kasvaa eikä tilaa oo enää niin paljon. Sitten kun synnytys tulee ajankohtaiseksi, vauvat kuulemma rauhoittuvat.. näin mä oon lukenut ja kuullutkin kokeneemmilta. Että siihen saakka kun myllertää niin kaitpa se tarkoittaa ettei sieltä olla silloin vielä ulos tulossa :). Korjatkaa toki tietävämmät jos oon väärässä. 
 
No kaksi lasta synnyttäneenä näin minäkin muistan että rauhottuvat ennen syntymää kyllä huomattavasti. Meillä ollaan öisin ihan rauhassa ja päivisinkin pääosin mut iltaisin on sit hirvee sambarumba. Se tietäis aika kivaa perusrauhallista vauvaa mutta mistä näistä tietää varmaks sanoo. Kun nyt osais yönsä jotenkin nukkua... ;-)
 
Mulla tulee supistuksia nykyään aika reilustikin lähestulkoon joka päivä. Osa aika napakoita ja kipeitäkin. Kävellessä, ylös noustessa, maatessa, istuessa, eli ihan sama siis mitä tekee. Pissahätä lisää entisestään suppareita ja välillä saattaa olla menkkamaista jomotusta selässä. MUTTA tästä huolimatta en jaksa uskoa, että tuo pikkuinen tuolta juurikaan ennen laskettua aikaa tulisi. Kunhan vaan kohtu harjoittelee. emoticon Salilla käyn edelleen, eikä se lisää supisteluja, mutta kävellessä pitää välillä hidastaa kun supparit tuntuu aika ilkeiltä. Mielelläni toukokuussa synnyttäisin, kesäkuulle toivottavasti ei joutuisi odottamaan..Tosin sitä ei varmaan multa kysytäemoticon
 
Minisanni: sama täällä :) viimeistään. Aijon aloittaa sali treenin jahka päästään huhtikuun puolelle, mutta mun tuurilla olen paksuna vielä toukokuun lopussakin :D
 
Joo, kyllä minäkin haluisin synnyttää kk päästä. Ois mitä sopivin aika! Silleen 2 viikkoa ennen laskettua kuulostais aikasta hyvältä emoticon
 
Mäkin mielelläni synnyttäisin kuukauden päästä. Parin viikon kuluttua pääsen suunnittelemaan synnytystä TAYSiin, eli siis katotaan, et onko sektion paikka, vai kokeillaanko alateitse. Suppareita on ollu jo tammikuun alkupuolelta, välillä kivuliaitakin ja mulla ne tulee lähinnä liikkuessa. Sairaalassa kolarin jälkeisenä yönä alko tuleen todella kivuliaita supistuksia n. 10 min välein ja kätilö + kynegologi kutsuttiin teholle mun luokse. Sain jonkun lääkkeen, joka hillitsi supistuksia niin, että sillä viikolla niitä ei juuri ollutkaan enää. Nyt supistukset taas alkaneet ja ihan jokapäiväisiä. Varsinkin kun noiden keppien kanssa liikun ulkona, niin melkein heti alkaa supistaa. En kuitenkaan oo hirveen huolissani, kun sairaalassa kohdun suun tilanne oli vielä ihan ok ja suurin osa mun supistuksista on kivuttomia.

Jaksamista kaikille kotona löhöileville ja suppareista kärsiville!
 
Mulla on nyt viikon verran ollut suppareita parhaimmillaan joku parisenkymmentä päivässä ja neljä tunnissa ja siitä hyvästä neuvola lähetti mut tarkistettavaks Taysin synnytysvastaanottoon. Olihan se ihan mielenkiintoista tutustua paikkoihin, että tietää mihin pitää mennä kun menee synnyttämään, mutta muuten ihan turha hälytys. Kohdun suu oli vähän pehmentyny, mutta muuten oli paikat kiinni ja kohdunkaulaa jäljellä vielä 3cm eli ei mitään pelkoa synnytyksestä. Päivystävä lääkäri kuitenkin lupaili, että supparit tulee tästä vaan voimistumaan eli voipi olla, ettei tämä lapsonen viihdy enää puoltatoista kuukautta yksiössään. Eipä se kyllä mua haittais kunhan nyt vielä muutaman viikon pysyis vielä kohdussa turvassa.
 
Kertokaas viisaammat, milloin supisteluista pitäis olla huolissaan? Mulla kun tuli ykskin ilta ihan makuulla ollessa n. kolmen tunnin ajan 2-4minuutin välein suppareita. Ei nyt mitenkään hirveän kipeitä, muttei kyllä täysin kivuttomiakaan. Sellaisia, että piti vähän hengitellä ja keskittyä. Kuitenkin sit nukahdin, eli en tiedä kauan vielä jatkuivat. Ja niitä tulee joka päivä muutenkin niin monta, etten edes jaksa laskea. Välillä vaan kohtu kovettuu, mutta välillä tuntuu myös aika ilkeältä. Neuvolassa ei viimeksi niitä sen kummemmin noteerattu, mut nyt mietin, et pitäiskö mun ensi viikon neuvolassa pyytää pääsyä lääkärille...Vauvakin oli jo viimeksi aika syvällä lantiossa pää alaspäin, niin senkin puoleen vähän mietityttää. Toisaalta taas en jaksa uskoa, että se vielä olisi tulossa.. Vaikeaa, kun ei yhtään tiedä, mikä on normaalia ja mikä ei!
 
Ei kai se ketään häiritse jos se tarkistetaan että mitä siellä tapahtuu, jos kerta luonnehtisit niitä kivuliaiksi. Parempi kai niin kuin mietiskellä ja olla huolissaan ja todeta että eipä ollut mitään, kun on niin helposti tsekattavissa! Täällä ainakin suhtautuvat niin, ei ole ollut ongelmia päästä tarkastukseen mistään huolenaiheesta. Se on niiden työ!
 
Joo kyllä ne saa mut luvan lääkärille laittaa. Aiemmin tänään oli supistusten yhteydessä jo aika kovaa polttelua alaselässä, alavatsalla ja reisissä, meni onneksi ohi särkylääkkeellä. Hetken jo pelkäsin, että nytkö tää tulee, onneksi ei kuitenkaan. Mut jotenkin tuntuu, ettei noi nyt ihan pelkkiä harkkasuppareita olisi...
 
Joo Sintura sun on kyllä syytä käydä näytillä. Varsinkin kun on sitä pahoinvointiakin. Juotko sä tarpeeksi? Nestehukka aiheuttaa suppareita. Kesällä 2003 kun sain poikani supisteli about 8min välein viimeiset 5vkoa ja meni silti yliaikaiseksi. Kohdunsuukin oli pitkään auki. Mutta siis näillä viikoilla tarkistuttaisin tilanteen.
 
Kylläpäs ihanasti alkoi aamu tässä talossa.. Koiran kans ensin vesisateeseen ja vartin kävelyn jälkeen aivan hirvittäviä kipuja alavatsalla, eli tais tulla taas supistuksia heti pari peräkkäin.. Onneksi en kovin kauas uskalla enää kotoa lähteä tuon koiran kans niin pääsen sitte nopeesti kotiin jos alkaa siltä tuntumaan. Lyhyitä lenkkejä monta päivässä meiningillä. Tiedä uskaltaaako tästä sohvaltakaa enää nousta. Ensin tuntui että tuo häpyluu on tules ennen kun edes lähdin mihinkään. Tais neiti eilen niin tehdä  exit paikkaa itelleen kun niiin sattui tuo pään painaminen alaspäin että melkein itku pääsi. Mieski kysyi että sattuuko se tosiaan noin kovaa. Sanoin että mä voin tehä sille suurinpiirtein saman kivun jos haluaa sen tuntea :D Vaikka aika vaikeeta s olis ollu päästä sen välilihan taakse, niinku sisältäpäin raapimaan ja repimään :D
 
Moikka!!!

Taas ei viime yönä oo tarvinu nukkuu sekunttiakaan  ku oli niin kovat kivut.. 7:lta aamulla sitä sitte nukahti ja kybältä jo ylös... Aamu kuitenkin alko lupaavasti ja lähin tuonne vesisateeseen seikkaileen.. En kyl pitkälle pötkiny niin alko hillitön kipu taas... Tässä sitten koko pv menny sängyssä maate ja koneella ollessaan.. pari koneellista pyykkii kuitenkin pesin vaikka sattu ku synnti olla pystys.. Vieläkin selkää särkee ku hullua.. Antibiootteja edelleenkin napsin mut´ei niistä mitään apua näköjään ole ku tuntuu suppareita olevan silti... No vauva tulee kun on tullakseen ja mun on vaan niin kauan nieltävä tätä tuskaa :) ONNEKS kuitenkin niin enään ei oo kellään meillä pitkä aika ja nopiaa se sit menee ku alkaa rullaaamaan... No tulipa netin kautta taas hommattua lisää vaatteita nyytille.. Tarttis varmaan hillitä vähän mut ku ei ole muutakaan tekemistä ku liikkuminen sattuu niin et taju meinaa lähtee
 
Kyllä sitä varmasti hetkeksi huokasee helpotuksesta ku saa pikkuset pihalle :) Vaikka varmaan äkkiä kaikki tääki unohtuu ja alkaa jo suunnittelemaan pikkusisarta :D Kaupassaki tuli tuos kävästyä, huh mitä tuskaa seki oli kun koko ajan vihloo ja juilii jotain paikkaa.. Sanoinki miehelle että ajaa perheparkkiin että nyt mä en välitä yhtää vaikka sais vähä vihasia katseita muilta. Nimittäin täälä meillä päin jos on ajanu p parkkiin, on joku kattonu vähä pahasti :/ Mutta eikö se jo oo meidän etu näillä mahoilla ja vaivoilla? :D Tuumasin autos että jos joku sanoo jotain niin mä meen kyllä samantin ku hyeena sanomaan takasi :D Siitä huomasinki että tässä on tullu vähä turhan kärkkääksi sanojensa kans, muutaman kerran raskauden aikana tullu semmonen tilanne että on saanu sanoa tuntemattomalle kaikki sammakot suusta :D Ah, nämä ihanat hormonit <3
 

Mä tuun tänne taas itkemään mun suppareita :)

Käytiin äsken kaupassa ja kotimatkalla tuli kuulkaas sellanen suppareitten aalto et noin kovia supistuksia ei vielä tämän raskauden aikana ole tullut.... Itku meinas tulla ja jalat meni alta ku sattu.. Henkikään ei enää kulkenu.. Jähmehdyin ihan täysin.... Selkää jomottanu yöstä asti.. Saas nähä miten tässä käy... Just otin taas antibiootin et rauhoittuis saas nähä toimiiko.. Mites sitten kun se kuuri loppuu tänään eikä tuo näköjään suppareita paljoo oo estelly.. Nuo supistukset oli kyllä sellaset et muistu synnytys mieleen esikoisen kans ja nyt alko se synnytyspelko ku nyt oikiasti muistan kuinka kipiää se otti :O   Noh... vaikka mulla tällasia suppareita niin uskon kovasti kuitenkin siihin et siellä se toukka on vielä 3 viikkoa yli lasketun ajan ja sit se käynnistetään...

 
Kävin tänään lääkärissä suppareitten takia..Supistukset ei vielä ollu saanu aikaseksi mitään, mutta rauhottumaan ne pitää saada. Lapsivettä on kuulemma myös tosi vähän, normaalin alarajoilla ja oon muutenkin tosi kuiva. Joten Tatjuska, ilmeisesti en siis tosiaan oo riittävästi juonut. Omasta mielestä juon kyllä ihan hyvin, mut ei näköjään riitä. Nyt pitäis normaalien ruokajuomien, aamuteen jne. lisäksi juoda ainakin 2litraa vettä/päivä. Ja kaikkea rasitusta pitää nyt välttää, ettei supparit ala tehdä tuhoja. Eli salille en saa mennä ainakaan ennen kun tulee 37 viikkoa täyteen, jolloin synnytys saa käynnistyä. Liikkua en saa muutenkaan toistaseksi, kunnes supistukset saa loppumaan. Ainakin pari viikkoa on nyt liikunta-/rasituskielto. Viikon verran pitää maata vaan sängyllä tai sohvalla. Saan nousta käymään vessassa ja saan siirtyä keittiön pöydän ääreen syömään. Siinäpä se. 
 
Takaisin
Top