Supisteluja

zaizai76

Oman äänensä löytänyt
Morjensta!

Täällä sitä maataan kotisohvalla lääkärin määräyksestä :(.
Alkoi supistella viime viikon torstaina ja perjantaina normi lääkärintarkastuksessa (siinä toisessa) lääkäri totesi kohdunkaulan lyhentyneen 2 cm:iin ja kohdunsuun olevan pehmeän. 
Ultrattiin myös ja lapsi oli siellä pää alaspäin paikoillaan tuloasemissa. 
Supisteluja tuli todella tiuhaan silloin to. Perjantain jaksoin huilata niin tilanne oli parempi. La tein vähän hommia ja taas supisteli. Sunnuntain otin rauhallisesti ja taas pärjättiin ilman suurempia supistuksia ja alavatsatuntemuksia. Eilen mentiinkin sitten naimisiin ja oli vähän hässäkkää. Pärjäsin muutamilla suppareilla. Yöt oon saanu nukuttua rauhassa ja heti helpottaa kun lepää.

Supparit on sellaisia että tuntuvat ikäviltä ja jos yrittää kävellä niin on käveltävä todella rauhallisesti kun tuntuu paineen tunnetta. 
Lisäks on ollut sellaisia vihlaisuja mutta luulen että ne liittyvät niihin nivelten löystymisiin. Saan vielä asentoa korjaamalla helpotettua suppareita. 

Tänään mennään TAYS:iin kontrolliin tarkistamaan tilanne, onko kohdunkaulassa ja suulla tapahtunut muutosta. Minä toivon todella paljon ettei tartte jäädä osastolle! Mieluummin kotisohvalla röhnötän ja katon telkkaria. 

Koulut ja työt piti lopettaa tähän toistaiseksi. Harmittaa, mut lapsen hyvinvointi on etusijalla. 
Saikkua on kirjoitettu tämän kuun loppuun.

Muuten ultrassa näytti kaikki olevan kunnossa eli lapsi normaalin kokoinen viikkoihin nähden, normaalisti lapsivettä ja istukka todettiin jälleen olevan hyvässä paikassa.

Jos teillä muilla on samansorttisia kokemuksia noista supisteluista niin mielelläni kuulisin..

Toivotaan nyt vaan ettei pikkuinen tulisi ulos ennenaikojaan. Nyt tänään on vko 28+2 menossa. 
 
Morjens,

mulla on noista aiemmista lapsista ollu noilla viikoilla jo kohdunsuu sormelle tai sormen kärjelle auki ja kaula lyhentyny 1,5cm ja olin jossai kohtaa supisteluista saikulla kanssa mutta silti pystyin loppuun asti oleen töissä ja eka lapsi käynnistettiin 38+0 ja toinen synty itekseen 40+4 ( pojasta supisteli 5 viimeistä viikkoa ja olin kolmisen senttiä auki)... mutta suosittelisin silti olemaan rauhallisesti noilla viikoilla eli kyllä ne pitää tosissaan ottaa. Vauva ei oo kuitenkaan valmis vielä syntymään.
 
Lääkärissä käyty ja sain edelleen kehoituksen pysyä levossa, jopa raskauden loppuun saakka. Joudun käymään tarkastuksissa nyt viikoittain. 
Kohdunkaulaa oli jäljellä vielä 1,9 cm ja paikat oli sisältä kiinni. Koska mulle on tehty loop-hoito niin se saattaa aiheuttaa sen että lähtee avautumaan aikasten ja kohdunkaulaa vois sen takia olla vähän jäljellä. 
Pitäis tuonne viikolle 32-33 päästä ainaskin. Viikosta 34 eteenpäin ne eivät enää pysäyttele synnytyksen etenemistä.

Kiva kuulla Tatjuska että muillakin on tällaisia supistelu/avautumis ongelmia ollut ja silti päästy normaaliin aikaan synnyttämään.

Yllättävänä uutisena mulle tuli se että meidän poju on 1,6 kg painoinen jo nyt! Eli käyrien yläpäässä mennään.. Raskausdiabetes tutkitaan onneksi tällä viikolla. Se tästä vielä puuttuis!
 
zaizai76
Mulla on sellaisia kivuttomia supistuksia ollu tänään töissä lähes aina kun kävelin eli supisti ja tuntui pientä painetta alapäässä. Onkohan se vielä vaarallista ja kun puhuit kivuliaista supistuksista alkoiko ne kenties ensin niillä kivuttomimmilla?

Tulin vain huolestuneeksi kun olen juuri sellainen että rehkin liikaa enkä tunne rajojani ja en oikein osaa ottaa rennosti, nostelen laatikoita mutta täytyy varmaan ruveta himmailemaan ennen kuin on sitten myöhäistä ja täytyisi jäädä saikulle.

Onneksi olkoon naimisiin menosta! emoticon

Rv 26 emoticon
 
Moi zaizai76,

mulla on ollut myös muutama supistus. Ne on tulleet silloin, kun olen liikkunut todella paljon tai nostellut paljon lastani yms. Ja paineen tunnetta minulla on koko ajan alapäässä (ollut noin 3vkoa). Kävin tänään neuvolassa ja supistelut kuulema ei toisessa raskaudessa ole kovinkaan harvinaisia ja ohjeistettiin ottamaan rauhallisemmin. Paineen tunnekin tulee kuulema helpommin toisessa raskaudessa. En mä noista oireista vielä kovasti ole säikähtänyt, mutta ikäviltä ne supistukset ja paineen tunne tuntuvat. Mulla ei ole vielä ollut lääkärintarkastusta, joten en tiedä millainen kohdunsuu ja kohdunkaula mulla on tällä hetkellä. Neuvolassa huolestuttiin kuitenkin minun sf-mitasta, joka oli runsaasti yli käyrien. Se oli 34 ja viikkoja 27+5. Aikaisemmassa raskaudessa tuo lukema 34 oli viikolla 33+3. Nyt ensi viikolla menossa ultraan ja siellä tehdään onneksi kokoarvio, toivottavasti ei jättiläispoikaa tulossa. Raskausdiabetes on tutkittu ja sitä ei ole ja painoakaan ei ole tullut kuin vajaa kilo, joten ei tuo mitta selity niilläkään. Hieman mietityttää...

Niin ja onneksi olkoon naimisiin menon johdosta! Ja koeta jaksaa levätä, että vauva pysyy mahdollisimman pitkään matkassa mukana!
 
Moi zaizai76,

mulla on ollut myös muutama supistus. Ne on tulleet silloin, kun olen liikkunut todella paljon tai nostellut paljon lastani yms. Ja paineen tunnetta minulla on koko ajan alapäässä (ollut noin 3vkoa). Kävin tänään neuvolassa ja supistelut kuulema ei toisessa raskaudessa ole kovinkaan harvinaisia ja ohjeistettiin ottamaan rauhallisemmin. Paineen tunnekin tulee kuulema helpommin toisessa raskaudessa. En mä noista oireista vielä kovasti ole säikähtänyt, mutta ikäviltä ne supistukset ja paineen tunne tuntuvat. Mulla ei ole vielä ollut lääkärintarkastusta, joten en tiedä millainen kohdunsuu ja kohdunkaula mulla on tällä hetkellä. Neuvolassa huolestuttiin kuitenkin minun sf-mitasta, joka oli runsaasti yli käyrien. Se oli 34 ja viikkoja 27+5. Aikaisemmassa raskaudessa tuo lukema 34 oli viikolla 33+3. Nyt ensi viikolla menossa ultraan ja siellä tehdään onneksi kokoarvio, toivottavasti ei jättiläispoikaa tulossa. Raskausdiabetes on tutkittu ja sitä ei ole ja painoakaan ei ole tullut kuin vajaa kilo, joten ei tuo mitta selity niilläkään. Hieman mietityttää...

Niin ja onneksi olkoon naimisiin menon johdosta! Ja koeta jaksaa levätä, että vauva pysyy mahdollisimman pitkään matkassa mukana!
 
Täälä kans tulee noita kivuttomia. pari kertaa on oikein tuntunu kyllä kunolla supistus. 

Vauva painaa aivan älyttömästä tuola mahas. Tuntuu välillä että miten sitä jaksaa kantaakaan enää ja kuinka se painaa sitten kun se vielä kasvaa sen puolitoistakiloa lisää :) Että se raskain vaihe vissiin alkaa nyt sitte..
 
RonjaM: Mulla ne supistukset olivat sellaisia vatsan kovaksi menemisiä ja alavatsalla.. ehkäpä vähän kuukautisia muistuttavia (nopeasti ohimeneviä) ja paineen tunnettakin ajoittain tuli. Vähänkään enemmän jos rehki niin niitä tuli heti, nyt levossa ei oo enää tullut. Pelkästään niitä mahan kovettumisia todella harvakseltaan! Niitä kivuliaampia (tai eivät nekään mitään kauhean kivuliaita olleet) tuli todella usein peräkkäin kun rasitusta oli. Automatkan aikana Seinäjoelta Tampereelle niitä tuli varmasti 10 min välein ja ne tuntuikin oikeesti joltain. Sain asentoa vaihtamalla lopetettua supparit. 
Kannattaa todellakin löysätä tahtia ettei vaavi vielä tule ulos. Sinne viikolle 32-33 ois ainaskin hyvä päästä. 

Äidiksi_2009: Mulla oli Sf-mitta viime perjantaina 27+5 raskausviikolla 26 cm joka on sekin yli keskiverron. 
Niin ja se kokoarvio kyllä pelottaa että jos se vauva on jo tässä vaiheessa 1637g niin mitähän se on 10 viikon päästä! Jättivauva täältäkin tulossa tällä menolla. No, huomenna meen sinne rasitustestiin niin selviää onko ongelmia sokereiden kanssa. Virtsakokeessa ei ainaskaan oo näkynyt mitään, mutta en tiedä kuinka luotettavia ne on. 

Kyllä tää kotisohvalla makoilu kyllästyttää jo nyt! Mut eipähän supistele!

Joval: niinpä niin, raskain vaihe on todellakin tainnut alkaa! No nyt vaan pärjätään loppuun saakka niin sitten helpottaa :).
 
Mulla on supistellut jostain viikolta 20 saakka. Mutta ei kivuliaasti lainkaan. Joka päivä supistaa jonkun kerran. Mut niin oli viimeksikin (tyttö syntyi viikolla 41+1), joten en oo ollut huolissani. Ens viikolla neuvolalääkäri.

zaizai76: Jaksamista lepäilyyn!
 
Täällä ollaan kans saikulla ainaki sunnuntaihin asti, kun alavatsa on ollu kipiä kolmisen viikkoa ja viime torstaina alko supistella ja ne oli kipeitä, sitten oli paineen tunnetta alavatsassa ja se oli kosketus arka...Kehotettiin levätä ja jättää kaikki kotityöt ja työ vähäks aikaa...Perjantaina on sit äitiyspolille aika, sitte näkee mikä on tilanne alapäässä ja onko lapsella kaikki hyvin ja jatkuuko saikku vai  saisko mennä takas töihin...Kuitenki lapsi liikkuu ihan niinkuin ennenkin, et varmaan sillä on kaikki hyvin kuitenkin :) pysyis nyt vaan vielä tuolla....
 
Tietääkö sen kun on kivuliaita suppareita..? Mun on vähän vaikea erottaa normaalia vatsakipua ja raskauteen liittyviä kipuja ja sitten kun vielä yrittää miettiä että onko mun vatsa nyt kova (päältä, sisältä ihan varmasti :D) niin sitähän ylitulkitsee itseään koko ajan. Tarvis olla joku kotivehje millä voi tarkistaa turvallisesti kohdunsuun tilan. Meillä kans liikkeet normaaleja (ja voimistumaan päin) et kai se siellä pärjäilee. Miten sitä voikin olla niin epävarma oman kehonsa toiminnasta! Mut kun vaan haluaa että vauvalla kaikki hyvin loppuun saakka. Et mistä sen tietää millon pitää huolestua? Kun eikö nuo alavatsakivut ja tietynlainen paine kuitenkin ole ihan normaaliakin, kun nythän se kasvaa joka suuntaan kun kerää massaa viimeisen kolmanneksen.
Mulla myös supistuksia joka päivä, mut sanoisin että en tuntuu vaan omituisilta, kohtu menee rusinaksi. Tulee siitäkin mielikuva et tyyppi on siellä ihan vinksinvonksin kun lihas kiristää päältä...
Tsemppiä kaikille saikkulaisille!
 
Täälläkin on ollut suppareita jo pitkään. Mut jokaisesta juniorista on ollut ja kaikki 3 ovat täysiaikaisina syntyneet joten en ole täysin kauhuissani...
Sen verran kumminkin että menin yksityiselle tarkistuttamaan kohdunsuun tilanteen kun Turun neuvola ei kettu toimi... Ultralla mitattuna oli 45mm kohdunkaulaa ja kohdunsuu OLI pehmennyt :-(
Olisi laittanut saikulla vähäksi aikaa mut lupasin ottaa töissä/kotona rauhallisemmin...  3 vk päästä kontrolli
 
Täällä kanssa supistellut enemmän ja vähemmän ja lääkärin tarkastuksessa oli vaavi pääalaspäin kohdunkaulaa 2cm ja paikat pehmeät. Käskivät ottaa rauhallisemmin, mutta totesivat myös että kun on toinen raskaus kysymyksessä voi olla ihan normia. Tosin ekasta oli lähes sama tilanne ja meni viikon ylikin :D
 
Tuli tässä mieleeni vain sellainen asia kun lääkäri ei sanonut asiasta mitään kun oli tiputuksessa edellispäivänä (CRP 280) Ja tänään on ollut supistuksia niin voiko tuolla CRP:llä olla yhtälöisyys noihin supisteluihin? Ja voiko noin korkeista tulehdusarvoista olla jotain haittaa sikiölle? rv 29+2
 
Ballo, missä tulehdus ja mitä antibioottia sait? On kyllä ihan reilu tuo tulehdusarvo.. Pikaista paranemista ja toivotaan että vaavilla kaikki hyvin!
 
Pelkkä Angina ilmeisesti kun eivät muuta löytäneet ja sain V-Pen mega 4tabl/pv kuuri kestää 14vrk. Alkuun tietty laittoivat suoraan suoneen kun olivat noin korkeat arvot, mutta nyt kotona menty ihan noilla tableteilla.
 
Täällä saatu tänään ekat kunnon kivuliaat supistukset ja nyt ainakin tiedän miltä ne tuntuu. Huhhei. Käytiin Gringos Locosissa syömässä ja vedin itteni ihan ähkyyn BBQ ribbsejä. Huono idea :D Maha kipeyty jo siellä ravintolassa ja kamala närästys alko ja sit supparit. Kotona sit supisti oikein kunnolla ja monta kertaa, ihan sillain että oli pakko puuskutella, mut sit pääsin onneks kylelleni ja siinä kun makasin ihan paikoillaan niin ne alko pikkuhiljaa vähentyä ja loppua. Vauva on muutenkin kamalan levoton ja koko maha heiluu kun on päivän viihtyny poikittain masussa. Raskas päivä on kyllä ollu toisaalta muutenki ja nukuinki pari tuntia tossa kun sain ne supparit hallintaan. Pitää huomenna koittaa ottaa vähän iisimmin päivä ja viikonloppu nyt muutenkin. Ens viikolla on sit neuvola.
 
Lähdinpä sitten eilen hieman liikenteeseen (kävin yhdessä kaupassa ja ajoin autoa pari kilsaa sekä pyykkäsin kotona monta koneellista pyykkiä). Tuloksena suppareita ja hieman rusehtavaa valkovuotoa. Anoppi (joka on terveydenhoitajana neuvolassa) oli onneks kylässä niin siltä pystyi konsultoimaan pitääkö lähteä sairaalaan. Käski seuraamaan tilannetta ja ottamaan tosi rauhallisesti. Jos tulee märkää vuotoa (lapsivettä) tai veriviiruista vuotoa on lähdettävä heti sairaalaan. Yritänpä siis pysyä tässä sohvalla. Ei kyllä paljon tarvinnu että tilanne taas paheni. Maanantaina lääkäri onneks TAYSissa. 

Vielä kun sen 5 viikkoa jaksais masussa pysytellä poika niin sit oltais jo hyvällä mallilla keuhkojen yms kehityksen suhteen. 

Ottakaahan rauhallisesti te muutkin jolla on suppareita ettei vauva pyri ennenaikoja maailmaan. 

Tässähän supisteluherkässä kohdussa on tietty se hyvä puoli että kun normi synnytysajankohta rupeaa lähenemään niin voi itse (luultavasti?) vaikuttaa sen alkuun kun rupeaa rehkimään paljon ;). Että suursiivousta vaan sitten sopivalla viikolla suorittamaan..
Jos tätä menoa vauva kasvaa (eli 28+2 viikolla sen 1,6 kg) niin ehkäpä haluaisinkin pikkasen etuajassa synnyttää.. iso ihminen kun en missään nimessä ole. 

Ai niin, sokeriarvot:
paasto: 4,7
1 h arvo: 7,4
2h arvo: 7,5

Ovat kuulemma (anopin mielestä) normaalit.  

Mitäs arvoja teillä muilla on ollu?
 
Mulla aika samat arvot paitti tuo viimeinen oli 6. jotain ... Täälläkin tällä hetkellä maataan hereillä koska kummallinen kipeä jomotus kohdun suulla eikä tiedä miten päin olla.. En voi kauaa seistä tai istua niin alkaa tuleen tosi kivuliaita supistuksia. Eilenkin kun kävelin autosta sisälle olin ku olis ollu paskat housuissa ku sattu niin pirusti ettei suorassa pystyny kulkemaan... Vessassakin kun yöllä käy ja rakko on ihan täys tuntuu pissatessa et vauva tulee alespäin ja sit se alkaa räpiköimään ku hullu.. Muutenkin sellanen sätkynukke meille tulossa joka sätkii ja potkii koko ajan.. (taitaapi tehdä sitä unissaankin)... Hikka ollu reppanalla 3 yötä putkeen ... Voin kertoo on aika veikee tunne :) no jospa tää kipu ja tuska menis lepäämällä ohitte.. Ei viel huvittais synnyttää ku viikkoja kuitenkin viel niin vähän..
 
Tartteeko supistuksien aikana vatsan mennä kovaksi? mulla on tänään ollu  koko päivän ylä- ja alavatsassa kovaa polttavaa kipua (ihan kuin kuukautiset olis), samoin alaselässä ja reisissä tuntuu särky,eikä lopu vaikka lepäis paikallaan. Onko syytä käydä näytillä?
 
Takaisin
Top