Supisteluja

Zara! Minun mielestäni nuilla oireilla kannattaa kayä näytillä. Ne näkee siellä antureilla onko supistuksia ja mikä on kohdunsuun tilanne. Ei kannata ottaa riskejä.
 
Joo, suosittelen minäkin että zara käyt näytillä. Saat ainakin mielenrauhan kun tiiät missä mennään. Ei kuulosta noi kuukautiskipumaiset jutut yhtään hyviltä. On mullakin ollut sellaista tunnetta silloin kun oli niitä supistuksia.. ja täällä sitä ollaan..kotona vuode/sohvalevossa.  

Eilen tuli verta vähän kun kävin vessassa ja pyyhin. Siitä sitten soittamaan TAYSin päivystykseen. Pitää kuulemma vaan tarkkailla tilannetta. Jos rupeaa siteellinen tulemaan verta niin sitten pitää soittaa uudelleen. Onneks ei oo tullut ja näyttää hiipumaan päin. Vähänkö säikähdin! Voi olla kuivat limakalvot tai rasitus sisätutkimuksesta (joka tehtiin maanantaina!.. voiko olla tulla verenvuotoja monen päivän viiveellä tutkimuksesta?). Tai sit paikat ärty siitä kun kävin Kelaan kiikuttamassa (autosta jota mies ajoi ja joka oli oven eteen parkkeerattu) sairauspäivärahahakemukset.
Mene ja tiedä! Nähtävästi pitäis istua/maata jalat ristissä oikeesti kokoajan. Säästyis tällaisilta sydämen tykytyksiltä. Onko muilla kokemusta niukahkosta, mutta selvästä verenvuodosta? 

Heh, ja vaavi ei olekaan viikkoihin nähden jätti vaan painoi ma (28+1) 1270g ja meni jämptisti keskikäyrällä emoticon . Massun ympärys oli jopa pienempi kuin normaalisti. Eli ei diabetestä ja sokerivauvaa. Helpotus! Oli tainnut viime kertaisella lääkärillä jäädä edellisen potilaan tiedot ultrakoneelle ja ei ollut muistanut nollata. 

Lääkäri määräs saikkua mammalomaan saakka. 
Käyn edelleen TAYSissa tarkkailussa, seuraava 7.3. Katotaan sitten onko paikat lähteneet avautumaan. Maanantaina eivät olleet. 
Nyt on tullu vaan sellaisia normaalin oloisia vatsankovettumissuppareita.
 
Kyllä varmaan on tosiaan parempi käydä näytillä. Vauva liikkuu ihan normaalisti ja liikkeitä tuntuu tuolla alavatsan puolella. Vatsa myös tuossa hetkeksi kovettui, eli saa nähdä onko supistuksia. Huomenna pitää soitella synnärille ja kysellä mitä ne sanoo.
 
Zaizai76, mulla oli semmosta veristä vuotoa, tuli limakalvoilta, ei tietoa syystä. Kenties edeltävän päivän orgasmi (ei yhdyntää), tanssitunti tai sitten mikä vaan. Hiivaa mulla ollut alla, se herkistää entisestään, sen kun sain pois loppui vuotokin. Kyllähän se aina sykähdyttää vaikka tässä vaiheessa ei ehkä enää niin paljon kuin esim ennen 12vk... Jos on kuivat paikat, ymmärtäisin, että kulkeutuminen ulos saakka voi kestää joitakin päiviä. Ehkä. Mulla ainakin ollut aiemmissa vuodoissa syyt jossain päivän parin takana.
 
Ei tarvinnu onneks lähtee näytille kun nuo kivut lähti sitte yöllä pois :) Huh!
 
Moikka!

zaizai76: Mulla oli viikko sitten perjantaina (28+4) kirkasta verenvuotoa. Kauhean paljon sitä ei tullut, mutta sen verran, että ottivat synnärille yöksi tarkkailuun. Säikäytti ihan sairaasti, koska tähän asti raskaus oli mennyt aivan täydellisesti.
Mitään syytä ei löydetty. Töissä oli tehty inventaariota jo pari päivää, ei seksiä, ei liikuntaa ei mitään ihmeellistä siinä muutaman päivän aikana.
Vauvalta otettiin sydänkäyrät, ultrattiin, otettiin Prom-testi ja streptokokki-viljely. Kaikki kunnossa. Vauvalla muuten painoa tossa vaiheessa 1360g. :)
Viikko saikkua ja käskettiin tulla takaisin jos vuoto jatkuu.

No tässä viikon aikana on tullut muutamaan otteeseen verestävää valkovuotoa ja supistellut väliin aika hurjastikin. Supistukset on kyllä pääosin olleet kivuttomia. Tänään lorahti luultavasti hieman lapsivettä. Kirkasta ja kasteli sekä alushousut, että lökärit.
Soitin taas synnärille ja käskivät tarkkailla, että jos rupee enemmän tulemaan, niin sitten pitäisi mennä paikan päälle.
Joo-o.. Saas nähdä tuleeko tänään lähtö vai odotellaanko tiistaihin, jolloin olis neuvolan lääkäri.

-Hönö ja vauva (29+6)-
 
Hei kaikki!!!...
Täällä ollut kanssa kovasti ongelmia noitten suppareitten kanssa.. Limatulpasta irronnut osia mutta koko tulppa ei ole tullut ulos onneksi... Neuvolassa tultuu ravattua aika ahkeraan tahtiin kun on ollut kaiken näköstä..Mulla kuitenkin todettu tuo streptokokki bakteeri joten tiedän sen aiheuttavan näitä suppareita... Yöllä vessaan meno on kaikesta pahin koska vessailun jälkeen alkaa kovat ja kivuliaat supistukset ja useestikkin jos nousee niin ei kauas kerkee niin alkaa alavatta kovettuun ja alkaa sattuun niin et kävelen ku olis paskat housuissa.. Selkääkin särkee aika välein.. Onneks torstaina neuvola ja maanantaina pääsee sinne lekurille... Saa nähdä kui pitkälle pääsee raskaudessa ennen ku tenava päättää tulla.. Toisaalta on helpotus et oon päässy viikon 30 yli mut vielä isompi helpotus olisi päästä viikkoon 36 kun tietää et sillon olis ainakin keuhkot kypsemmät kuin nytten ja ihanteellisin olis ku se menis viikolle 40 :)
 
Keuhkojen kypsyydestä ei kannata olla huolissaan enää näillä viikoilla. :)

Pikkusiskot syntyi viikolla 24+1, painoa toisella vajaat 700 ja toisella 800g. Äidille annettiin siinä edeltävällä viikolla kortisonipiikki, jonka piti hiukan auttaa keuhkojen kehittymiseen ja auttoikin. Kumpikin hengitteli hetken koneessa, mutta yllättävän nopeasti pääsivät koneista irti.
Keuhkot kummallakin täysin kehittyneet ja muutenkin ovat terveitä, nyt jo 7 -vuotiaita tyttöjä.

Tietysti vielä on sitten muita riskejä, kun näillä maha-asukeilla ei vielä painoa ole ihan kauheasti kumminkaan, mutta hengissä varmasti pysyvät jo, vaikka vähän ennemmin ulos tulisivatkin! :)
 
Aivan :) Nyt selviytymisprosentti on jo yli 90% ja joka päivä paranee :) Mulla on tosiaan ollu niitä ennakoivia supistuksia nyt tässä, soitin neuvolaan ja sain ylimääräisen ajan lääkärille niin katsotaan onko kohdun suulla tapahtunu mitään.
 
Mä menen kanssa ens viikolla ylimääräiselle lääkärikäynnille noiden supistusten takia, kun kysyin että onko ihan asiallista että kävin lekurissa vk 24 ja seuraava on vasta 36... Onneks mun neuvolantäti on järkinainen eikä tehnyt asiasta mitään ongelmaa, sanoi vaan että voihan sen kohdunsuun vielä tsekata. :)
Mut te joilla on paljon harjoitussuppareita - lisätkää juomista, siitä otin vaarin kun joku täällä vinkkasi! Mun mielestä se oikeasti auttoi ja supistukset on vähentyneet huomattavasti!
 
mulla ollu neuvola lääkäri viimeeks viikolla 9 ja nyt on sit viikolla 31 ja sit seuraava on joskus viikolla 36-38 eli täällä on vaan 3 lekurikäyntiä... Oon kanssa kokeillu tota nesteen juomista mut ei se auta noihin suppareihin.. tänään taas ollu kammottava päivä.. Vattaa supistelee ja viiltää koko ajan... Onneks se maanantai lähestyy ja pääsen kohta sinne lekurille näkeen onko kaikki niinkuin pitäisi.. Aikaisemmin eivät täällä ota.. :/
 
Mom83, joo ei täälläkään ole kuin kolme mutta kun kävin äitiyspolilla ylimääräisellä päivystyskäynnillä rv 24 se varsinainen lääkärikäynti peruutettiin - ja lisättiin nyt sitten takaisin supistusten takia eli on nyt sitten rv 30. Kyllä tarpeen mukaan pääsee kuitenkin! No mut ei onneksi sullakaan montaa päivää.

Mutta aika outoa ettei pääse heti, jos sulla edellisessäkin oli ennenaikaisen synnytyksen meininkiä (vai muistanko väärin?)...
 
joo siis mulle todettiin esikoista odottaessa että mulla on se streptokokkibakteeri ja se aiheutti sen et tyty meinas syntyy viikolla 26 mut onneks hoitivat ajoissa antibiootilla ja saatiin tyttö pysyyn sisällä viikolle 40+1 ... nytten oon useampaan otteeseen ottanu puheeksi tuo streptokokki ja siittä että niitä suppareita on ja runsasta valkovuotoo mut kukaan ei kuuntele.. eivät edes ole kirjoittanut asiasta neuvolakorttiin niinku esikoisen korttiin laitettiin.. Eivät edes ole testanneet tuota streptokokki bakteeria tällä kertaa.. Tuntuu kuin puhuisi seinille... Huomen on tavallinen neuvola ja aattelin taas ottaa asian puheeksi sen verran kipiä oon tänään ollu et ei kyl kestä jos loppuun asti joutuu näissä kivuissa elään eikä kukaan tee mitään...
 
Se on harmi mutta itse sitä saa kyllä aika tiukkana olla jos jotain haluaa ja tirauttaa pari kyyneltäkin että saa mitä tarvitsee. Täytyy vaan luottaa omiin tuntemuksiin ja edetä niiden mukaan.
 
Morjensta kaikki supisteluista yms. oireista kärsivät kanssasisaret!

Jälleen tänään käytiin TAYSissa tarkastuksessa (vkot 31+1): ultrattiin, tehtiin sisätutkimus ja terkkarilla sitten mitattiin arvot eli täysihoito tuli. 
Meilläkin on ollut Kangasalla tuo 3 lääkärikäyntiä se normaalimäärä mikä normaaliraskauteen kuuluu, mutta näitten ennakoivien suppareiden ja kypsentyneen kohdunkaulan takia pääsiin sitten oikein kunnolla lääkärissä & ultrauksessa käymään. Nyt siis kuukauden sisällä oon käynyt 3 kertaa ylimääräisessä lääkärissä ja seuraava tsekkaus on ma 21.3. Onneks siis otin puheeksi normaalissa lääkärintarkastuksessa nää supistelut että pääsin tarkkailuun. 
Tämä levossa olo vaan ottaa koville! Toivon vaan että aika menis nopeasti.. pieni aikahan tää 6 viikkoa on (jolloin vauva siis 37 viikkoa ja ns täysiaikainen tämänpäiväisen lääkärin mukaan).
Vuodelepoa siis edelleen lääkäri määräs tänään ja laitettiin myös kortisonipiikki peppuun nopeuttamaan vauvan keuhkojen kehittymistä (niin todennäköisenä uhkana pitää ennenaikasta synnytystä!). Huomenna sitten toinen annos samaa ainetta. Voidaan antaa vielä tehoste vähän ajan päästä jos on tarvis. Periaatteessa pitäis olla jo hyvät mahdollisuudet selvitä hyvin näin pienillä, mutta pitäis tuonne  34 viikolle mielellään päästä.

Vauva oli mitoiltaan sellainen pikkuinen n.1500g, mutta normaalikäyrillä mennään.
Pyysin tarkistamaan sukupuolen muuten vaan ja kyllähän sieltä edelleen sama vastaus tuli: poikavauvaa odotetaan emoticon. Aika jännä kun ekassa TAYSin ultrassa vauvan painoarvio oli yläkanttiin yli 1600g ja sitten siitä onkin tullut parissa seuraavassa ultrassa pienoinen vauva. Itsekin olin melkoisen pieni syntyessäni.. äiti muisteli että 2600g, mut mä muistelisin että 2800g ois lukenu kummilusikassa. Onneks isukkikin on ollut normaalinkokoinen.. Tuntuu mielekkäämmältä ajatus synnyttää piene vauva kuin suuri. En ittekkään oo kovin suuri: 160 cm ja lähtöpaino .46,6 kg. 

Tänään oltiin liikenteessä koko päivän siellä TAYSsissa, käytiin syömässä ulkona lounasta ja sit vielä synnytysvalmennuksessa 2h neuvolan tiloissa. Rupesi tuntumaan taas masussa! Ei nyt välttämättä suppareita mutta sellaista menkkamaista jomotusta vähän väliä ja tosi kiva oli kuunnella samaan aikaan valmennuksessa että se voi tarkoittaa kohdunkaulan kypsymistä ja synnytyksen edistymistä.. Huh! No jospa se tapahtuis todella verkkaisaan tahtiin. Se oli hyvä uutinen tänään että kohdunsuut edelleen kiinni eikä painettaessakaan lähteneet aukeemaan, myös kanavan pituus edelleen sama kuin 2 vkoa sitten. Mut jos tulee suppareita, vuotoa tms, pitää herkästi ottaa yhteyttä ja/tai mennä näytille. 

On tämä vaan semmosta.. Huhheijaa! Eipä ois uskonu että joutuu viettämään loppuajan tälleen.. Vielä ois hankkimatta jotain ostoksia vauvalle, mutta täytyy toi mies lähettää kaupoille. 

Toivottavasti teillä muilla supistelevaisilla menis supparit ohi eivätkä aukasis paikkoja ja/tai laittais synnytystä käyntiin. 

 
mom83,multa otettiin tuo virusnäyte kun jouduin menemään äitipolille kivuliaitten suppareiden takia,mitkä ei meinanneet loppua joten antoivat mulle sitä jotain supistusten esto lääkettä.ja nyt olen vasta viikolla 32..joten ei tarvis vielä syntyä.
ei mulla tuota streptokokkibakteeria ollut,mutta nyt vähän mietityttää ku niitä suppareita tulee melkein päivittäin ja valkovuotoa on runsaasti.Voi olla että johtuu siitäkin kun joudun paljon esikoista nostelemaan,joka on nyt vasta 1v1kk..mutta silti inhottavaa kun mitään ei voi tehdä,heti rupee supisteleen ja sitten pitäis vielä esikoisen kanssa jaksaa leikkiä..
kannattaa ottaa neuvolassa puheeksi jos sulla on kerran se virus aikasemmin todettu..
 
Onneks siellä nyt on kaikki hyvin kuitenkin ja valmistauduttu on jos vauva haluaakin ennen aikojaan maailmaan tulla :)

"harmi" vaan kun noi vanhempien syntymä-mitat ym. ei paljoa paina siihen, minkä kokoisen vauvan itse saa,, mä olen ite ollu 2970g/49cm ja mulla isoin vauva on ollu 3810g/51cm..
Mies on ollu reippaat 4300g, pituutta en muista..
Ja tästä taas povattiin nyt pienempää kuin tuo kakkonen oli, mutta kuitenkin isompaa kuin esikoinen on ollut, eli semmosta 3400g :)

Koitahan pärjäillä siellä, itekkin tässä supistusten yms. kipujen takia kotosalla pötkötelly toista viikkoa jo.. ja kyllä, tylsää on kun lapsetkin on päivät hoidossa :D
 
Täälä on ihan sellanen tunne että pian voi tulla lähtö synnärille... :/ Vaikka neiti sais vielä jonku viikon pysyä mahassa... Maanantai-iltana tuli oikein kunnon supistus joka kesti jonku minuutin kipuillen ja maha jähmettyi kivikovaksi vähä pidemmäksi aikaa..Aivan selkärankaan asti sattui ja poltteli, sama mahan puolella. Tuntui kun koko lantionseutu olis ollut tulessa! Nooh, eilen sitten täälä uudella asunnolla laittelin paikkoja ja vaihdoin verhot tuliki selkään hirveitä kipuaaltoja joita tuli sitte pitkin iltaa.. Tänään aamu ollut ihan ok kun rauhassa ollut mutta koiran aamupissalla alkoi jomottamaan tuota alaselkää ja vauva liikkui tosi paljon lenkin aikana. Nyt imuroin tässä nopsaa kämpän niin johan alkoi selkää taas tulemaan kipuaaltoja ja alavatsassa kovaa painetta ja vähä sattui.. Mutta nyt tuo vauva liikkuu siis tosi paljon mahassa, möyrii ja liikuttelee jalkojaan melkein koko ajan ku istuu paikoillaan. Maatessa maha oikein pomppii ylös alas..En tiedä ilmoittelisiko tuo jo itsestään että täältä tullaan pian, laittakaa kaikki valmiiksi niinkun äitini eilen sanoi..  Ens viikolla vasta neuvolalääkäri, se 35 viikon. Viimeviikolla olin tosiaan ylimääräisellä lääkärillä joka teki sisätutkimuksen ja totesi että paikat pehmenneet ja kaula lyhentynyt 2cm:n. Tuntuu että vauvakin on tosi alhaalla nyt, Peilistä aaamulla mahaa katselin ja tuumasin että laskenu se on. Melkein käsi mahtuu tohon tissien alle.. Jänniä aikoja eletään...Vaikka saisi tosiaan pari viikkoa ainaki pysyä vielä masussa..emoticon
 
Moikka!
Joval: toivottovasti se vauva nyt vielä muutaman viikon pysyis niin ois jo täysiaikainen sitten. Mä oon tajunnut että juurikin vauvan liikehdintä aiheuttaa vatsan kovettumista ja meillä tahtoo olla erittäin vilkas tapaus masussa. Ehkäpä tuo kuuluu asiaa.. 
Mut sinuna vähän hellittäisin siivouksia yms. koska se aiheuttaa suppareita. 
Ite oon käyny nyt TAYSissa taas viimeks maanantaina ja paikat oli edelleen sen 1,5-2 cm kiinni, mutta vauva todella alhaalle laskeutunut. Painaa ihan sikana paikkoja! Ei voi kovin kauaa pystyssä pysyä kun rupeaa tuntumaan pahalta.
Viikon 34 jälkeen eivät tosissaan pysäyttele sitten synnytystä, koska vauvan pitäis olla siinä vaiheessa sen verran kehittynyt että pärjäisi paremmin. Mulla tulee se ens su ja sullahan se on jo tullutkin täyteen. 
Välillä vihloo tuonne alas kohdunsuuntietämille.. mitä lie kipua se? Erittäin lyhyt aikaista ja todella satunnaista. Näitä on silloin tällöin tullu mutta ei se oo paikkoja avannu. 
Seuraavalla kerralla eli viikolla 35+4 joudun äippäpolille tarkastukseen sikiön kasvun kehityksen takia. Meidän pojun painoarvio viikolla 33+1 oli 1788g. Eli todella pieni kaveri kyseessä.. mennään kuitenkin käyrillä, mutta siellä ala. 

Viikon 34 jälkeen saan pikkuisen hellittää tätä täyslepoa, mutta silti pitää ottaa rauhallisesti. Kunto on varmasti olematon tällä hetkellä ja senkin puolesta vähän pelottaa tuleva synnytys että miten sitä jaksaa.. varsinkin jos siitä tulee pitkä. Kovasti oon ruvennut tutustumaan tuohon synnytysasiaan muutenkin. 

Joo, mut yritetään pitää vauvat vielä vähän aikaa masussa sinne toukokuulle :)!
 
Mulla on tullut ihme kipua tuonne emättimen (huh mikä sana) sisään. Sellanen epämiellyttävä paineen ja viillon sekainen tunne. Viime yön tätä jatkui putkeen, untakaan ei oikeen saanut ja pissalla ravatessa tuli sellanen olo, että pitäis pinnistää kovasti että helpottais. Eipä kuitenkaan auttanut.
 
Onko muilla ollu tätä samaa ja tietääkö kukaan mistä kyse? 

Netistä yritin lueskella, siellä veikattiin lapsen päätä joka on laskeutunut. En kyllä ymmärrä miten se lapsen pää tuonne värkkiin vaikuttais ellei nyt ulos olis tulossa? Niin ja limakalvojen rasituksesta ei kipuilu johdu, ne on saaneet olla pidempään jo ihan rauhassa.
 
Takaisin
Top