Soseilut yms. Kiinteät ruuat

Meillä on marttojen vauvanruokakirja ja siellä oli seuraavia yhdistelmiä:

avokado-banaani
peruna-porkkana-kukkakaali / parsakaali-pakastemaissi / -herne
porkkana-peruna-kukkakaali-purjo / sipuli-maissi / herne-tomaatti (kalalle)
porkkana-kesäkurpitsa-kukkakaali-peruna (broilerille)
porkkana-peruna-kukkakaali / kesäkurpitsa-luumu (sianlihalle)
porkkana-peruna-parsakaali / kukkakaali-keltainen sipuli-persilja (naudanlihalle)

Kaippa perunan voi korvata bataatilla, jos perunaa haluaa välttää. Meidän perheessä ei syödä perunaa ja mä inhoan keitetyn perunan hajua, niin pallerolla jää peruna myöhemmälle senkin vuoksi.

Meillä avokado-banaani on uponnut tosi hyvin.

Mun täytyy myöntää, etten ole viitsinyt soseita väännellä. Luulin, että jaksaisin jotain tehdä, mutta ei. Meillä ollaan tarjoiltu kaupan soseita ja sitten sormiruokina jotain omatehtyä (mm. kurkkuviipaleita, banaania, omenan ja päärynän paloja, kananmunaa, broilerin koipea). Mä olen suosinut niitä pusseja lasipurkkien sijaan. Vaikka niissä pusseissa lukee, että ne pitäis syödä lusikalla, nii olen puristanut suoraan pussista soseen palleron suuhun. Yleensä yksi pussi kestää kaksi ruokailukertaa, niin eka kerta tulee puristettua lusikkaan ja toka kerta syötetään suoraa pussista.
.
 
Kiitos HoosiAnna noista! Mä en kanssa oikein perunasta perusta ja siksi en vaan ole sitä jaksanut tehdä. Mutta ehkä mennään seuraava isompi satsi tuolla peruna-porkkana-parsakaali-setillä. Mä teen kerralla aina 2-3 litraa tuota sosetta, siinä menee toki silloin aikaa aina pari tuntia käytännössä kaikkinensa. Mutta sitten ei tartte kuukauteen tehä mitään :D

Nyt aamulla keitin äsken mummin tuomista ompuista ja itse poimituista mustikoista sosetta, tuli ihana tuoksu tupaan! Oon noita marjasoseita laittanut puuron sekaan (samanlailla kuin niissä Pilttipuuroissa on eri makuja). Muuten oon noita hedelmäsoseita nyt ostanut, koska en todellakaan jaksa alkaa persikkaa, ananasta, päärynää jne. kaikkia ostamaan, kuorimaan, keittämään, soseuttamaan.
 
Sanoja,mihin pakastat tollasen määrän?
Oon laiska ollu soveltamaa mitää ihmeellisyyksiä ja tehny vaan bataatti-kesäkurpitsa,peruna-porkkana ja peruna-porkkana-bataatti yhdistelmiä.Jälkimmäinen nyt viimeiseksi.Oon katellu et jonnin verran palsternakkaa käyttävät pilttien tekijät.
Itse kun olen niin nuiva käyttämään kasviksia etenkään kun mun suu ei tykkää juuri mistää,keitoissa menee jos on pehmeäksi keitetty.
 
Mä pakastan jääpalakuutioina ja sit laitan ne niihin pienimpiin minigrippeihin aina yksi annos per pussi. Sit tungen pullottavan pakastimen jokaseen sopukkaan niitä :D. Tää pakastinhomma onkin ihan katastroofi, kun meillä on nyt käytössä vaan tommonen jääkaaoin alaosassa oleva kolmen hyllyn pakastin ja se on niiiiin täynnä marjoja yms. Toki pikkuhiljaa niitä tulee itsekin nyt syötyä.
 
Mä olen pakastanut kuutioita, mutta en ole vielä teko-/ pakastusvaiheessa yhdistellyt makuja. Otan sitten kuutioita ja yhdistelen, miten sattuu. Täytyy myöntää, että aika heikosti vaihtelua meidän kasvissoseissa. Nyt pakkasessa bataattia, porkkanaa, parsakaalia ja kesäkurpitsaa. Perunaa ja palsternakkaa otettu silloin tällöin ihan kaupan purkista sapuskan sekaan. Kanatkin on pakkasessa... hedelmät purkista. Järkeilin, että se tulee halvemmaksi ja kuvittelen, että ne (ainakin luomut) on parempia kuin jotkut toiselta puolelta maapalloa lennätetyt ja myrkytetyt hedelmät, joista voisin itse vääntää jotain.

Kuinka monella herneet on kuvioissa? Olisivat varmaan terveellisiä, mutta pelkään neidin saavan ilmavaivoja. Niitä on kyllä muutenkin koko ajan. Neuvolan mukaan normaalia, mutta musta tuntuu, että kasvatan pierutyynyä pikku prinsessan sijaan.
 
Ite en tykkää sitten yhtään herneestä. Tosi vaikee ajatella syöttävänsä vauvalle, jotain mikä ei kelpaa itselle...
 
Pookkana, mä olen sellainen nirsoilija itse, että jos vauva söisi vain sitä, mikä mulle kelpaa, oltaisiin pulassa. Kasvissyöjä 12-vuotiaasta ja sienet, useimmat juustot, keltuainen, jne. ei kelpaa. Täytyy vaan yrittää kasvattaa lapsesta kaikkiruokainen... huom. yrittää ei pakottaa. Niinpä siis toivon herneidenkin uppoavan ruoan joukossa jonain päivänä.
 
Hauska kun monissa vauvanruokatietoiskuissa kerrotaan, että noin yksivuotiaana lapsi voi siirtyä syömään samaa ruokaa kuin muukin perhe. Meillä pitäis tehdä niin päin, että muu perhe siirtyisi syömään sitä mitä vauvakin. Meillä syödään niin yksitoikkoisesti ja lipsahdus eineksiin ja muuhun mättöön on valitettavasti tapahtunut. Tekis koko perheelle hyvää kun tehtäis taas kaikki ruoka itse ja vähän mietittäis terveellistä kokonaisuutta.
 
Meillä olis kanssa sama juttu et meidän pitäs siirtyä ite syömää sitä mitä vauva. Meidän ruokapöydästä ei koskaan löydy ainuttakaan kasvista eikä salaattia koska mä en tykkää niistä, hedelmät myös on tosi harvinaisia meillä. Mä olen tämmönen juntti että mulle selkis esim millanen on avokado tai bataatti kun ostin niitä vauvalle, hävettää kyllä myöntää mutta en tienny ennen kuin kaupassa. Itsetehtyä kotiruokaa meillä syödään mutta terveellisyydestä en niin tiiä. Vauvasta kuitenkin haluan opettaa kaikkiruokaisen, ehkä siinä itekkin vois oppia. :)
 
Mä oon kovasti pohtinut, missä vaiheessa noita ruokamääriä lisäillään. Nyt (tyttö 6 kk 1 vko) otettiin aamuihin velli. Sitä ennen oli vaan maitoa aamuisin. Puuroa koitettiin, mutta eihän tuon likan hermo kestä odottaa sitä ja katastroofi on valmis. Puuro otetaan aamuihin sitten, kun kärsivällisyys vähän kasvaa. Ajattelin, että kun tulee 7 kk täyteen, alettaisiin syömään toinen lämmin ruoka myöskin päivässä ja se iltapäivän hedelmä/marjasose olisi sitten välipalana vaan. Mites teillä muilla nää menee? Syökö joku jo 2 lämmintä ateriaa?
 
Me syödään lähes samalla tavalla kuin vauva. Ainut erotus taitaa olla kaikki sokeriset herkut, joita meillä kuluu varmaan vähän liikaa. Jos jätettäis herkut pois, osa sokerista pois ja syötäis enemmän kalaa ja pehmeitä rasvoja, niin oltais varmaan aika ideaaleja ruuan suhteen. Välillä ollaan hairahdettu valmispitsoihin yms. koska välillä ei ole vaan ollut kummallakaan sitä energiaa, että jaksais alkaa mitään ruokaa tekemään. Minä päivät vauvan kanssa ja mies pitkää päivää yrittäjänä.

Ollaan miehen kanssa niin kaikkiruokaisia, että luulisin vauvan sellaiseksi kasvavan. Kokeillaan myös aina kaikkea uutta ennakkoluulottomasti :)

Meillä ollut nyt pari päivää kiinteet tauolla, kun vauva on piereskellyt jonkin verran ja yöt olleet tosi vaikeita.
 
Meillä ollaan maisteltu nyt 2 viikkoo soseita. Annoin eka bataattia, sitten porkkanaa. Toisella viikolla kesäkurpitsaa ja maissia. Heti ensimmäisestä yöstä alkaen meillä meni ihan sekavaks nukkuminen. Hyvä jos tuntia poika nukkuu ja herää sen jälkeen itkeen. Viime yönä ei kelvannut enää tissikään lohdukkeeksi vaan sitten valvottiin. Ikää pojalla just 6 kk 1 viikko. Olisi innokas syömään mutta en uskalla antaa. Ollaan annettu yhtä lusikallista kerran päivässä.
 
Tänään oltiin serkkupojan synttäreillä ja tyttö oli ihan mahdoton kun kaikki muut söi ja hän ei saanut mitään. Annoin sitten kurkkutikun hänelle järsittäväksi ja se olikin sitten ihan pop! Kai sitä pitää taas aloittaa kun ei ole tuntunut juuri noihin piereskelyihin vaikuttaneen tämä kiinteiden tauko. Ajattelin mennä nyt puhtaasti sormiruoka linjalla. Ainakaan ei tule liikaa tyttöä ruokittua kun sormiruokailussa menee aika vaihtelevasti sitä ruokaa ihan massuun asti. Tänään hamsteeras sitä kurkkua ihan suun täydeltä :p
 
Meillä tuli muuten itku kun annoin kurkkutikkua, kun ei siitä irronnutkaan oikein mitään syötävää...

Lisäks tänä aamuna huomasin että suupielessä on jotain ihottuman näköistä. Eli joku yliherkkyys vissiin nyt jollekin ruualle mitä ollaan annettu. Hmmm mistäs sen nyt tietää mistä ruuasta se on tullut?! Vai tästä viimeisimmästä kokeilusta, kaupan maissisoseesta...
 
Kitty, osaisivatkohan neuvolassa antaa vinkkejä tohon kiinteät ruoat + yöunien huonontuminen? Vai voiko johtua vaan muusta kehityksestä?

Mä justiinsa keitin päärynöistä päärynäsosetta, ihana tuoksu! Sattui eilen kaupasta silmään, kun oli tarjouksessa vaan 1 €/kg :).
 
Juteltiin neuvolan tädin kans 6 kk neuvolas oikeestaan koko aika näistä kiinteistä. Hankalaa kun tavallaan pitäis nopeesti edetä ja poika selvästi on innokas syömään. Viime yö oli eka rauhallisempi. Ja oli alla siis se kaupan maissisose ekaa kertaa... Neuvolantäti sanoi että annettaisiin sit vaan pitemmän aikaa samaa makua että maha tottuis. Ja suositteli myös tekeen mustikkakiisseliä vaikkapa seuraavaks uudeks mauks, vois olla hyvä vatsalle?
 
Meillä ollaan syöty kuukauden verran kaks lämmintä ateriaa ja nyt parin viikon ajan kuvioihin otettu mukaa pieni välipala ja iltaan velli ,kun puuro ei mene alas.Ostettiin piltin uutta velliä jossa 8 eri viljaa.Oli omaanki suuhun ihan hyvän makuista ja likkaki veteli sen kurkusta alas ettei mitään.
 
Oletteko antaneet viljat ensin erikseen? Meillä vasta kaura kuvioissa. Pitääkö alkaa vääntää ohrapuuroa?
 
Mä oon ensin antanut viljat erikseen. Kaurasta alotin, viikon kerrallaan annoin aina yhdestä viljasta tehtyä puuroa, olis varmaan vähempikin aika riittänyt yhtä viljaa mutta eihän tässä mikään kiirus ole. Viimeisenä annoin neljän viljan puuroa. :)
 
Takaisin
Top